Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/853
z dnia 14 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1571)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 stycznia 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  w odniesieniu do instalacji GSM-R (globalny system łączności ruchomej dla kolei) na linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, na łącznym odcinku liczącym 88 km linii o rozstawie iberyjskim (projekt). Do wniosku dołączono dokumentację zawierającą uzasadnienie wniosku i określającą alternatywne przepisy, które dane państwo członkowskie zamierza stosować. Dokumentację uzupełniono o dokumentację uzupełniającą przedłożoną na wniosek Komisji dnia 16 czerwca 2023 r.

(2) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji GSM-R określony w pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(3) Linia 502 między Cáceres a Valencia de Alcántara jest linią o niskim natężeniu ruchu, z częstotliwością jednego pociągu (tam i z powrotem) co dwa dni. Na dzień złożenia wniosku nie było wniosków o eksploatację większej liczby pociągów na tej linii. Linia ta jest częścią europejskiej sieci kompleksowej, a instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) nie jest przewidywana przed 2040 r.

(4) Wniosek dotyczy odnowienia urządzeń przytorowych, które są obecnie wyposażone w analogiczny system ASFA (system klasy B), blokadę telefoniczną i nie posiadają systemu łączności radiowej. Projekt obejmuje instalację automatycznego systemu blokowania, odnowienie nastawnic oraz instalację nowego systemu łączności opartego na systemach łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego). Oczekuje się, że zostanie on uruchomiony do grudnia 2025 r.

(5) Wniosek zostaje złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie braku opłacalności ekonomicznej oddania do użytku urządzeń przytorowych do czerwca 2026 r., w tym systemu łączności z technologią GSM-R, jak określono w pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(6) Złożoności GSM-R i powiązanych kosztów instalacji nie można amortyzować na liniach o bardzo niskim zapotrzebowaniu na użytkowanie, jak ma to miejsce w przypadku linii 502. Z analizy kosztów projektu wynika, że instalacja rozwiązania GSM-R oznaczałaby 26-krotnie wyższy koszt niż rozwiązanie ostatecznie zaproponowane przez wnioskodawcę (ponad 4 mln EUR w porównaniu z 0,150 mln EUR). Koszt ten nie może być uzasadniony, biorąc pod uwagę niskie natężenie ruchu na tej linii. Koszty utrzymania planowanego rozwiązania wynoszą 2 % w porównaniu z instalacją GSM-R.

(7) Jako alternatywne rozwiązania władze hiszpańskie planują wykorzystanie systemu satelitarnego i GSM (komercyjnego), w tym jego późniejszych wersji, do celów łączności podczas eksploatacji. Rozwiązanie to jest zgodne ze studium wykonalności łączności satelitarnej dla komunikacji kolejowej, przeprowadzonym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) 4  w 2016 r. i rozważanym przez funkcjonalną grupę roboczą ds. FRMCS (przyszły kolejowy system łączności ruchomej) & grupę ds. architektury i technologii, luty 2020 r. - przypadek 6 (wykorzystanie łączności satelitarnej). Władze hiszpańskie przeanalizowały również wykorzystanie łączności satelitarnej w sieciach o niskim natężeniu ruchu, a wyniki testów łączności satelitarnej na odcinku Cáceres-Valencia de Alcántara dały zadowalające wyniki.

(8) Warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego przepisu poprzez zainstalowanie systemu łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego, w tym późniejszych wersji).

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Hiszpanii o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do odcinka linii 502 hiszpańskiej sieci kolejowej, znajdującego się w granicach geograficznych od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, zostaje przyjęty.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja przestaje obowiązywać w dniu, w którym wdrożenie FRMCS lub innego równoważnego nowoczesnego systemu radiowego stanie się obowiązkowe w europejskiej kompleksowej sieci kolejowej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.853

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 18/03/2024