RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rada (UE) 2023/1197 2 upoważniła Polskę do stosowania, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE, obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania. Upoważnienie to wygasło w dniu 30 czerwca 2023 r.
(2) Pismem z dnia 30 czerwca 2023 r. Polska zwróciła się z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE, obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania, które są niższe od minimalnych poziomów opodatkowania, o których mowa w art. 9 tej dyrektywy. W dniach 8 września 2023 r. oraz 5 i 13 października 2023 r. władze polskie przedstawiły dodatkowe informacje i wyjaśnienia na poparcie wniosku. Wnioskowano, aby upoważnienie miało zastosowanie przez okres sześciu miesięcy od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
(3) Według władz polskich stosowanie obniżonej stawki podatku ma na celu złagodzenie negatywnych skutków, które zostałyby spowodowane podwyższeniem poziomów opodatkowania z uwagi na wysoki kurs wymiany między euro a złotym, zgodnie z art. 13 dyrektywy 2003/96/WE. Obniżka ta odpowiadałaby kwocie wynikającej z różnicy kursowej po waloryzacji rocznej dokonanej zgodnie z art. 13 tej dyrektywy.
(4) Upoważnienie, którego dotyczy wniosek, nie powinno zakłócić konkurencji ani utrudnić właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Biorąc pod uwagę krótki okres obowiązywania wnioskowanego upoważnienia oraz wyjątkowe okoliczności związane z sytuacją geopolityczną, upoważnienie to uznaje się za właściwe i proporcjonalne. Upoważnienie zapewnia równowagę pomiędzy szczególnymi względami politycznymi, o których mowa w art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE, w szczególności unijną polityką środowiskową oraz potrzebą zapewnienia przystęp- ności cenowej energii dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Obniżka podatku częściowo zrekompensowałaby wzrost kosztów energii i nie jest kumulowana z żadnym innym rodzajem obniżek podatku.
(5) Należy zatem, zgodnie z wnioskiem, upoważnić Polskę do dalszego stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego na ciężki olej opałowy, gaz ziemny, węgiel i koks, wykorzystywane jako paliwa do ogrzewania.
(6) Na mocy art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego przepisu musi być ograniczone w czasie. Aby jednak nie naruszać przyszłych ogólnych zmian obowiązujących ram prawnych, należy przewidzieć, że jeżeli Rada, stanowiąc na podstawie art. 113, lub dowolnego innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, z który niniejsze upoważnienie nie będzie zgodne, powinno ono przestać mieć zastosowanie w dniu rozpoczęcia stosowania tego powszechnego systemu.
(7) Aby sprawnie przeciwdziałać negatywnym skutkom dla konsumentów wysokich cen produktów energetycznych, w czasie gdy wpływ ten był największy z powodu wysokiej inflacji i rosnących cen, należało zapewnić Polsce możliwość zastosowania obniżki podatku, zgodnie z wnioskiem, ze skutkiem od dnia 1 lipca 2023 r.
(8) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: