Decyzja 383/2021 (2024/652) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 383/2021
z dnia 10 grudnia 2021 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG [2024/652]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału 1 , sprostowaną w Dz.U. L 212 z 3.7.2020, s. 20.

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 14 (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE) załącznika IX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 L 0878: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 253), sprostowaną w Dz.U. L 212 z 3.7.2020, s. 20.";

2)
skreśla się dostosowanie lit. n); dostosowanie o) otrzymuje oznaczenie s); dostosowania l) i m) otrzymują odpowiednio oznaczenia n) i o); dostosowania g)-k) otrzymują odpowiednio oznaczenia h)-l);
3)
po dostosowaniu f) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"g) w art. 21a ust. 9 po wyrażeniu »rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010,« dodaje się wyrażenie »lub, w przypadku finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej mających siedzibę w państwach EFTA, Urzędowi Nadzoru EFTA,«";

4)
po dostosowaniu l) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"m) w art. 109 ust. 4 lit. a) i b), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »inne akty prawne Unii« odczytuje się jako »Poro- zumienie EOG«,";

5)
po dostosowaniu o) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"p) w art. 129 ust. 2, art. 130 ust. 2 i art. 134 ust. 2 po słowie »Komisji« dodaje się wyrażenie »lub, w przypadku powiadomienia przez państwo EFTA, Urzędowi Nadzoru EFTA«;

q) w art. 131 w odniesieniu do państw EFTA:

(i) ust. 5a otrzymuje brzmienie:

»Z zastrzeżeniem zezwolenia ze strony Stałego Komitetu Państw EFTA, o którym mowa w akapicie trzecim niniejszego ustępu, właściwy organ lub wyznaczony organ mogą na każdą inną instytucję o znaczeniu systemowym nałożyć, na zasadzie skonsolidowanej, subskonsolidowanej lub indywidualnej, stosownie do przypadku, wymóg utrzymywania bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym w wysokości przekraczającej 3 % łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Bufor ten składa się z kapitału podstawowego Tier I.

W terminie sześciu tygodni od otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 7 niniejszego artykułu, ERRS przedstawia Stałemu Komitetowi Państw EFTA opinię na temat tego, czy dany bufor innej instytucji o znaczeniu systemowym uznany został za właściwy. EUNB również może przedstawić Stałemu Komitetowi Państw EFTA swoją opinię w sprawie bufora.

W terminie trzech miesięcy od przekazania Stałemu Komitetowi Państw EFTA przez ERRS powiadomienia, o którym mowa w ust. 7, Stały Komitet Państw EFTA, uwzględniając, w stosownych przypadkach, opinie ERRS i EUNB, jeżeli jest przekonany, że bufor innej instytucji o znaczeniu systemowym nie pociąga za sobą nieproporcjonalnych niekorzystnych skutków dla całości lub części systemu finansowego umawiających się stron EOG lub EOG jako całości, które stanowią lub stwarzają przeszkodę dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, przyjmuje decyzję zezwalającą właściwemu organowi lub wyznaczonemu organowi na przyjęcie proponowanego środka.«;

(ii) w ust. 7 i 12 po wyrazie »Komisji« dodaje się wyrażenie »lub, w przypadku powiadomienia przez właściwy organ lub wyznaczony organ państwa EFTA, Stałemu Komitetowi Państw EFTA«; r. w art. 133:

(i) w ust. 9 po wyrazie »Komisji« dodaje się, co następuje:

»lub, w przypadku powiadomienia przez właściwy organ lub wyznaczony organ państwa EFTA, Stałemu Komitetowi Państw EFTA«;

(ii) w ust. 11, w odniesieniu do państw EFTA, wyrażenie »opinia Komisji« odczytuje się jako »opinia Stałego Komitetu Państw EFTA«;

(iii) w ust. 11 akapit pierwszy i drugi oraz ust. 12 akapit pierwszy i trzeci, w odniesieniu do państw EFTA, wyraz »Komisja« odczytuje się jako »Stały Komitet Państw EFTA«;

(iv) ust. 11 akapit trzeci i czwarty otrzymuje brzmienie:

»W przypadku gdy instytucja, do której ma zastosowanie co najmniej jeden wskaźnik bufora ryzyka systemowego, jest jednostką zależną, której jednostka dominująca ma siedzibę w innym państwie członkowskim, właściwy organ lub wyznaczony organ zwracają się do Komisji lub, w przypadku jednostki dominującej z siedzibą w państwie EFTA, do Stałego Komitetu Państw EFTA, oraz do ERRS - w powiadomieniu przekazywanym zgodnie z ust. 9 - o zalecenie.

Komisja lub, w stosownych przypadkach, Stały Komitet Państw EFTA, oraz ERRS przekazują swoje odnośne zalecenia w terminie sześciu tygodni od otrzymania powiadomienia.«;

(v) w ust. 11 akapit piąty oraz ust. 12 akapit drugi po wyrazie »Komisja« dodaje się wyrażenie »lub, w stosownych przypadkach, Stały Komitet Państw EFTA«;

(vi) w ust. 12 akapit trzeci wyraz »akt« w odniesieniu do państw EFTA odczytuje się jako »decyzja«;";

6)
po dostosowaniu s) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"(t) art. 159a akapit pierwszy w odniesieniu do państw EFTA odczytuje się jako:

»Dominujące finansowe spółki holdingowe i dominujące finansowe spółki holdingowe o działalności mieszanej już istniejące w dniu wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 383/2021 z dnia 10 grudnia 2021 r. występują o zatwierdzenie zgodnie z art. 21a do dnia określonego w prawie krajowym, najpóźniej dwa lata po dacie wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 383/2021 z dnia 10 grudnia 2021 r. Jeżeli finansowa spółka holdingowa lub finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej nie wystąpi o zatwierdzenie do dnia określonego w prawie krajowym, podejmuje się stosowne środki na podstawie art. 21a ust. 6.«".

Artykuł  2

Tekst dyrektywy (UE) 2019/878, sprostowanej w Dz.U. L 212 z 3.7.2020, s. 20, w języku islandzkim i norweskim, który zostanie opublikowany w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, jest autentyczny.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 11 grudnia 2021 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , albo z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 301/2021 z dnia 29 października 2021 r. 2 , w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2021 r.
1 Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 253.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.
2 Dz.U. L, 2024/531, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/531/oj.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024