a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ramowa Konwencja Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (zwana dalej "konwencją WHO FCTC") 1 , wynegocjowana pod auspicjami Światowej Organizacji Zdrowia, została zawarta przez Unię na podstawie decyzji Rady 2004/513/WE 2 i weszła w życie w dniu 27 lutego 2005 r.
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 5 konwencji WHO FCTC Konferencja Stron podejmuje decyzje niezbędne do wspierania skutecznego wykonania konwencji FCTC WHO.
(3) Celem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE 3 jest zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów, co ma zapewnić, między innymi, aby Unia wypełniała swoje zobowiązania wynikające z konwencji WHO FCTC. Celem dyrektywy 2003/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 jest zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do reklamy wyrobów tytoniowych i ich promocji.
(4) Oczekuje się, że Konferencja Stron przyjmie na swojej 10. sesji niektóre akty, które mogą mieć skutki prawne, w tym akt, który może w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii dotyczącego ograniczenia użycia tytoniu. W szczególności planowana decyzja dotycząca reklamy, promocji i sponsorowania produktów tytoniowych, w tym przyjęcie uzupełniających, szczegółowych wytycznych dotyczących wdrożenia art. 13 konwencji WHO FCTC, oraz planowane decyzje dotyczące ewentualnych zmian w regulaminie Konferencji Stron, w tym zmiana procedury mianowania szefa Sekretariatu WHO FCTC, stanowią akty mogące mieć skutki prawne lub mogące w sposób decydujący wywierać wpływ na treść prawodawstwa przyjętego przez Unię.
(5) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 10. sesji Konferencji Stron w odniesieniu do tych aktów. Niektóre części tego stanowiska dotyczą obszarów, w których Unia dzieli kompetencje z państwami członkowskimi. Niniejszej decyzji nie należy w związku z tym interpretować jako zmieniającej podział kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi.
(6) Zgodnie ze stanowiskiem Unii przedstawionym na 8. sesji Konferencji Stron Unia powinna poprzeć przyjęcie nowych proponowanych wytycznych dotyczących wdrożenia art. 13 konwencji WHO FCTC w zakresie reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych oraz ich przedstawiania w mediach rozrywkowych, zgodnie z ogólnym celem Unii, jakim jest ograniczenie konsumpcji wyrobów tytoniowych i nikotynowych.
(7) Aby umożliwić odpowiednie przygotowanie i reprezentowanie stanowisk Unii na posiedzeniach Konferencji Stron, Unia powinna zaproponować zmianę regulaminu Konferencji Stron, tak by Sekretariat WHO FCTC był zobowiązany do rozpowszechniania oficjalnych dokumentów konferencyjnych co najmniej 120 dni przed każdą Konferencją Stron.
(8) Aby uprościć prace na Konferencji Stron i umożliwić organizowanie sesji wirtualnych, a także aby zapewnić możliwość wyznaczenia pełniącego obowiązki szefa Sekretariatu WHO FCTC, Unia powinna poprzeć zaproponowane zmiany w regulaminie Konferencji Stron, które mają to na celu.
(9) Unia powinna również wspierać usprawnienie procesu wyboru i mianowania szefa Sekretariatu WTO FCTC, w szczególności poprzez uproszczenie procedury jednorazowego odnowienia kadencji, przy jednoczesnym poszanowaniu obiektywnych kryteriów efektywności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: