KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 157 i 232,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Praktyczne wdrażanie rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ("kodeks") w połączeniu z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2447 2 wykazało, że konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian do tego rozporządzenia wykonawczego w celu lepszego dostosowania go do potrzeb przedsiębiorców i organów celnych, a także uwzględnienia przejścia od stosowania dokumentów w formie papierowej do korzystania z elektronicznej wymiany danych w odniesieniu do środków dowodowych potwierdzających unijny status celny towarów oraz niektórych aspektów procedur tranzytu unijnego.
(2) Jeżeli chodzi o środki dowodowe potwierdzające unijny status celny towarów, to istnieje potrzeba aktualizacji terminów, które należy wskazać w odniesieniu do towarów unijnych, których opakowanie nie posiada unijnego statusu celnego towarów. Ponadto retrospektywne wystawianie takich środków dowodowych powinno być dozwolone jedynie w należycie uzasadnionych przypadkach i konieczne jest określenie okresu, w którym te środki dowodowe mogą zostać wystawione retrospektywnie.
(3) Zgodnie z art. 128 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 ułatwienie w zakresie wystawiania dokumentu T2L lub T2LF umożliwia zwolnienie z obowiązku zatwierdzenia takiego dokumentu T2L lub T2LF za pomocą potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów. Takie ułatwienie powinno mieć zastosowanie wyłącznie w państwie członkowskim, w którym wystawca uzyskał pozwolenie na wystawienie dokumentu T2L lub T2LF na podstawie art. 128 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446. Takie dowody należy zarejestrować w systemie potwierdzenia unijnego statusu celnego w ramach UKC (PoUS), o którym mowa w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2151 4 .
(4) Ponadto należy sprecyzować, że dokumentu T2L lub T2LF można użyć tylko raz, a mianowicie przy pierwszym przedstawieniu towarów w celu określenia ich statusu celnego jako towarów unijnych, oraz że dla pozostałej części towarów, w przypadku częściowego wykorzystania środków dowodowych potwierdzających unijny status celny towarów, należy wystawić nowe środki dowodowe.
(5) Aby lepiej zaspokoić nadrzędne potrzeby ekonomiczne, osoba, która przedstawia towary w urzędzie celnym wyjścia, powinna mieć możliwość, podobnie jak osoba uprawniona do korzystania z procedury, zwrócenia się do urzędu celnego wyjścia o przekazanie jej tranzytowego dokumentu towarzyszącego lub tranzytowego dokumentu towarzyszącego/bezpieczeństwo.
(6) Aby zapewnić uproszczone, ale zharmonizowane podejście w całej Unii i w państwach wspólnego tranzytu, przeładunki kontenerów i podobnych jednostek transportu intermodalnego powinny zostać wyłączone, pod pewnymi warunkami, z wykazu zdarzeń wymagających interwencji organów celnych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2024 r.