Decyzja 2024/630 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 14. sesji Konferencji Stron Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt w odniesieniu do propozycji różnych stron dotyczących poprawek do załączników do tej Konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2024/630
z dnia 9 lutego 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 14. sesji Konferencji Stron Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt w odniesieniu do propozycji różnych stron dotyczących poprawek do załączników do tej Konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady 82/461/EWG 1  i weszła w życie w dniu 1 listopada 1983 r.

(2) Na podstawie art. XI Konwencji Konferencja Stron Konwencji (zwana dalej "Konferencją Stron") może przyjąć decyzje dotyczące poprawek do załączników do Konwencji.

(3) Podczas 14. sesji, która odbędzie się w Samarkandzie (Uzbekistan) w dniach 12-17 lutego 2024 r., Konferencja Stron ma przyjąć decyzje dotyczące poprawek do załączników do Konwencji.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Konferencji Stron, ponieważ decyzje dotyczące poprawek do załączników do Konwencji będą wiążące dla Unii.

(5) Unia przedłożyła propozycję włączenia populacji morświna (Phocoena phocoena) z Bałtyku Właściwego do załącznika I do Konwencji. Unia powinna poprzeć własną propozycję. Ta proponowana poprawka nie wymagałaby żadnych zmian w prawie Unii.

(6) Inne strony Konwencji przedłożyły propozycje włączenia Lynx lynx balcanicus, Pelecanus thagus, Pluvianellus socialis, populacji Gypaetus barbatus meridionalis z Afryki Południowej, Carcharias taurus, populacji Aetomylaeus bovinus z Morza Śródziemnego, populacji Rhinoptera marginata z Morza Śródziemnego, Tursiops truncatus gephyreus i Glaucoste- gus cemiculus z Morza Śródziemnego do załącznika I do Konwencji oraz włączenia Lynx lynx, Felis manul, Lama guani- coe, Tursiops truncatus gephyreus, Pelecanus thagus, Carcharias taurus, Glaucostegus cemiculus, Aetomylaeus bovinus, Rhinop- tera marginata, Brachyplatystoma rousseauxii i Brachyplatystoma vaillantii do załącznika II do Konwencji.

(7) Unia powinna poprzeć wszystkie wyżej wymienione propozycje, ponieważ są one naukowo uzasadnione, zgodne z unijnymi zobowiązaniami do współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony różnorodności biologicznej zgodnie z art. 5 Konwencji ONZ o różnorodności biologicznej, a także zgodne z decyzjami podjętymi na Konferencji Stron tej Konwencji, w tym z globalnymi ramami różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu i ich celem nr 4.

(8) Propozycja włączenia gatunku Carcharias taurus do załącznika I do Konwencji wymagałaby zmiany w prawie Unii, ponieważ obecny poziom ochrony w Unii nie spełnia wymogów art. III ust. 5 Konwencji. Jeżeli taka zmiana prawa Unii nie wejdzie w życie w terminie 90 dni określonym w art. XI ust. 6 konwencji, Komisja, w imieniu Unii, powinna zgłosić zastrzeżenie na podstawie art. XI ust. 6 Konwencji w odniesieniu do włączenia tych gatunków do załącznika I do Konwencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 14. sesji Konferencji Stron, jest następujące:

a)
należy poprzeć włączenie do załącznika I do Konwencji następujących gatunków lub podgatunków:
Lynx lynx balcanicus,
Pelecanus thagus,
Pluvianellus socialis,
populacji Gypaetus barbatus meridionalis z Afryki Południowej,
populacji Aetomylaeus bovinus z Morza Śródziemnego,
populacji Rhinoptera marginata z Morza Śródziemnego,
populacji Phocoena phocoena z Bałtyku Właściwego,
Tursiops truncatus gephyreus,
populacji Glaucostegus cemiculus z Morza Śródziemnego;
b)
należy poprzeć włączenie do załącznika I do Konwencji gatunku Carcharias taurus. W przypadku gdy żadna zmiana prawa Unii dotycząca poziomu ochrony tego gatunku nie wejdzie w życie przed końcem okresu 90 dni określonego w art. XI ust. 6 konwencji, Komisja, w imieniu Unii, zgłosi zastrzeżenie zgodnie z art. XI ust. 6 Konwencji w odniesieniu do włączenia tego gatunku do załącznika I do Konwencji;
c)
należy poprzeć włączenie do załącznika II do Konwencji następujących gatunków:
Lynx lynx,
Felis manul,
Lama guanicoe,
Tursiops truncatus gephyreus,
Pelecanus thagus,
Carcharias taurus,
Glaucostegus cemiculus,
Aetomylaeus bovinus,
Rhinoptera marginata,
Brachyplatystoma rousseauxii,
Brachyplatystoma vaillantii.
Artykuł  2

Doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, w zależności od przebiegu 14. sesji Konferencji Stron Konwencji lub w przypadku gdy na stanowisko, o którym mowa w art. 1, mogą mieć wpływ nowe informacje naukowe lub techniczne przedstawione po przyjęciu niniejszej decyzji, można uzgodnić podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lutego 2024 r.
1 Decyzja Rady 82/461/EWG z dnia 24 czerwca 1982 r. w sprawie zawarcia Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt (Dz.U. L 210 z 19.7.1982, s. 10).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.630

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/630 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 14. sesji Konferencji Stron Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt w odniesieniu do propozycji różnych stron dotyczących poprawek do załączników do tej Konwencji
Data aktu: 09/02/2024
Data ogłoszenia: 20/02/2024