Zalecenie 3/2023 (2024/626) w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania gładzicą i witlinkiem

ZALECENIE nr 3/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA, USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. Q) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 1 grudnia 2023 r.
w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania gładzicą i witlinkiem [2024/626]

SPECJALNY KOMITET DS. RYBOŁÓWSTWA,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa"), w szczególności jej art. 504 i art. 508 ust. 2 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 504 ust. 1 umowy stanowi, że Unia Europejska i Zjednoczone Królestwo (każde z osobna "Strona", razem "Strony") zwracają się do Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) o opinię w sprawie dostosowania obszarów zarządzania i jednostek oceny stosowanych przez ICES w odniesieniu do stad oznaczonych gwiazdką w załączniku 35.

(2) Są to: (i) złocica i szkarłacica (Morze Północne), L/W/2AC4-C; (ii) gładzica (kanał La Manche), PLE/7DE; (iii) turbot i nagład (Morze Północne), T/B/2AC4-C; oraz (iv) witlinek (Morze Celtyckie), WHG/7X7A-C.

(3) W dniu 24 lipca 2023 r. Strony przyjęły zalecenie dotyczące dostosowania obszarów zarządzania w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada 1 .

(4) Art. 504 ust. 2 umowy przewiduje, że w terminie sześciu miesięcy od otrzymania opinii Strony wspólnie zapoznają się z tą opinią i wspólnie rozważają dostosowania w obszarach zarządzania danymi stadami, z myślą o wspólnym ustaleniu zmian w wykazie stad i udziałów określonym w załączniku 35.

(5) Strony ustaliły konkluzje w odniesieniu do tych wspólnych wniosków skierowanych do ICES na temat czterech stad na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 21 października 2022 r. Ponadto w dniach 27 i 30 marca 2023 r. ICES wydała opinie dotyczące odpowiednio: (i) witlinka (Morze Celtyckie); oraz (ii) gładzicy (kanał La Manche).

(6) Obecnie witlinkiem (Morze Celtyckie) WHG/7X7A-C oraz gładzicą (kanał La Manche) PLE/7DE, zarządza się w ramach łącznego TAC obejmującego więcej niż jedno stado biologiczne, natomiast ICES wydaje opinie na poziomie stada biologicznego:

- witlinek (Morze Celtyckie) WHG/7X7A-C obejmuje dwa różne stada witlinka: stado w Morzu Celtyckim (części zachodnia i centralna kanału La Manche; rejony 7.b-c i 7.e-k) oraz; stado w części wschodniej kanału La Manche (rejon 7d), które stanowi część szerzej pojętego stada w Morzu Północnym i we wschodniej części kanału La Manche, gdzie udział rejonu 7d w TAC WHG/7X7A-C jest uzgadniany w ramach konsultacji trójstronnych między Zjednoczonym Królestwem, Norwegią i Unią.

- Gładzica (kanał La Manche) PLE/7DE, obejmuje dwa różne stada gładzicy (gładzica we wschodniej części kanału La Manche 7d i gładzica w zachodniej części kanału La Manche 7e), którymi zarządza się w ramach jednego TAC. Ponadto ten jeden TAC dla rejonów 7.d. i 7e opiera się na prognozowanych przez ICES połowach w każdym obszarze, które uwzględniają przepływy migracyjne w obie strony między stadami, w tym gładzicy w Morzu Północnym, która w załączniku 36 do umowy jest objęta odrębnym TAC (PLE/2A3AX4).

(7) W swojej rocznej opinii z 30 czerwca 2023 r. w sprawie witlinka i gładzicy ICES zaleciła wdrożenie zarządzania wit- linkiem na poziomie stada, a gładzicy na poziomie obszaru, z uwzględnieniem migracji. W zaleceniu ICES zwróciła uwagę, że mieszając obszary biologiczne i obszary TAC w odniesieniu do różnych stad witlinka i gładzicy, trudno będzie osiągnąć cel, jakim jest prowadzenie połowów na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) w odniesieniu do obu stad.

(8) Art. 508 ust. 2 lit. d) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące współpracy w zakresie zrównoważonego zarządzania rybołówstwem w ramach działu piątego (Rybołówstwo) umowy.

(9) Strony uznają, że dostosowanie obszarów zarządzania stadami może być dobrym rozwiązaniem, aby ustalić zrównoważone uprawnienia do połowów.

(10) Strony odnotowały potencjalne wyzwania społeczne i gospodarcze, które mogą wyniknąć z przejścia na zalecany w opinii ICES jeden obszar zarządzania stadem, w tym ze stosowania obowiązku wyładunku. Strony uważają, że elastyczność, polegająca np. na wymianie kontyngentów między Stronami, mogłaby złagodzić te krótkoterminowe skutki społeczne i gospodarcze oraz że elastyczność ta może być uwzględniana przy corocznych konsultacjach między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem i odzwierciedlana w pisemnym protokole z tych konsultacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Artykuł  1

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w ramach corocznych konsultacji prowadzonych na podstawie art. 498 umowy Strony zarządzały witlinkiem w rejonach 7.b-c i 7.e-k oddzielnie od witlinka w podobszarze 4 i rejonie 7.d, określając oddzielnie w przypisie do pisemnego protokołu z corocznych konsultacji maksymalne ilości witlinka, które można poławiać w rejonie 7.d oraz w rejonach 7.b-c, e-k w ramach TAC dla Morza Celtyckiego (WHG/7X7A-C).

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca ponadto, aby ogólna kwota przydzielona na rejon 7.d odpowiadała kwocie uprawnień do połowów witlinka w Morzu Północnym i we wschodniej części kanału La Manche określonej w corocznych trójstronnych konsultacjach między Zjednoczonym Królestwem, Norwegią i Unią.

Artykuł  2

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w ramach corocznych konsultacji prowadzonych na podstawie art. 498 umowy Strony zarządzały gładzicą w rejonach 7.d i 7.e na poziomie jednego obszaru, określając w przypisie do pisemnego protokołu z corocznych konsultacji oddzielnie maksymalne ilości gładzicy, które można poławiać w rejonie 7.d oraz w rejonie 7.e w ramach TAC dla kanału la Manche (PLE/7DE).

Artykuł  3

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w celu uwzględnienia potencjalnych skutków społecznych i gospodarczych w ramach corocznych konsultacji zgodnie z art. 498 umowy Strony rozważyły środki łagodzące.

Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 1 grudnia 2023 r.
1 Zalecenie nr 2/2023 Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa, ustanowionego na mocy art. 8 ust. 1 lit. q) Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 24 lipca 2023 r. w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania złocicą, szkarłacicą, turbotem i nagładem (Dz.U. L 198 z 8.8.2023, s. 44).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024