a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 504 ust. 1 umowy stanowi, że Unia Europejska i Zjednoczone Królestwo (każde z osobna "Strona", razem "Strony") zwracają się do Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) o opinię w sprawie dostosowania obszarów zarządzania i jednostek oceny stosowanych przez ICES w odniesieniu do stad oznaczonych gwiazdką w załączniku 35.
(2) Są to: (i) złocica i szkarłacica (Morze Północne), L/W/2AC4-C; (ii) gładzica (kanał La Manche), PLE/7DE; (iii) turbot i nagład (Morze Północne), T/B/2AC4-C; oraz (iv) witlinek (Morze Celtyckie), WHG/7X7A-C.
(3) W dniu 24 lipca 2023 r. Strony przyjęły zalecenie dotyczące dostosowania obszarów zarządzania w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada 1 .
(4) Art. 504 ust. 2 umowy przewiduje, że w terminie sześciu miesięcy od otrzymania opinii Strony wspólnie zapoznają się z tą opinią i wspólnie rozważają dostosowania w obszarach zarządzania danymi stadami, z myślą o wspólnym ustaleniu zmian w wykazie stad i udziałów określonym w załączniku 35.
(5) Strony ustaliły konkluzje w odniesieniu do tych wspólnych wniosków skierowanych do ICES na temat czterech stad na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 21 października 2022 r. Ponadto w dniach 27 i 30 marca 2023 r. ICES wydała opinie dotyczące odpowiednio: (i) witlinka (Morze Celtyckie); oraz (ii) gładzicy (kanał La Manche).
(6) Obecnie witlinkiem (Morze Celtyckie) WHG/7X7A-C oraz gładzicą (kanał La Manche) PLE/7DE, zarządza się w ramach łącznego TAC obejmującego więcej niż jedno stado biologiczne, natomiast ICES wydaje opinie na poziomie stada biologicznego:
- witlinek (Morze Celtyckie) WHG/7X7A-C obejmuje dwa różne stada witlinka: stado w Morzu Celtyckim (części zachodnia i centralna kanału La Manche; rejony 7.b-c i 7.e-k) oraz; stado w części wschodniej kanału La Manche (rejon 7d), które stanowi część szerzej pojętego stada w Morzu Północnym i we wschodniej części kanału La Manche, gdzie udział rejonu 7d w TAC WHG/7X7A-C jest uzgadniany w ramach konsultacji trójstronnych między Zjednoczonym Królestwem, Norwegią i Unią.
- Gładzica (kanał La Manche) PLE/7DE, obejmuje dwa różne stada gładzicy (gładzica we wschodniej części kanału La Manche 7d i gładzica w zachodniej części kanału La Manche 7e), którymi zarządza się w ramach jednego TAC. Ponadto ten jeden TAC dla rejonów 7.d. i 7e opiera się na prognozowanych przez ICES połowach w każdym obszarze, które uwzględniają przepływy migracyjne w obie strony między stadami, w tym gładzicy w Morzu Północnym, która w załączniku 36 do umowy jest objęta odrębnym TAC (PLE/2A3AX4).
(7) W swojej rocznej opinii z 30 czerwca 2023 r. w sprawie witlinka i gładzicy ICES zaleciła wdrożenie zarządzania wit- linkiem na poziomie stada, a gładzicy na poziomie obszaru, z uwzględnieniem migracji. W zaleceniu ICES zwróciła uwagę, że mieszając obszary biologiczne i obszary TAC w odniesieniu do różnych stad witlinka i gładzicy, trudno będzie osiągnąć cel, jakim jest prowadzenie połowów na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) w odniesieniu do obu stad.
(8) Art. 508 ust. 2 lit. d) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące współpracy w zakresie zrównoważonego zarządzania rybołówstwem w ramach działu piątego (Rybołówstwo) umowy.
(9) Strony uznają, że dostosowanie obszarów zarządzania stadami może być dobrym rozwiązaniem, aby ustalić zrównoważone uprawnienia do połowów.
(10) Strony odnotowały potencjalne wyzwania społeczne i gospodarcze, które mogą wyniknąć z przejścia na zalecany w opinii ICES jeden obszar zarządzania stadem, w tym ze stosowania obowiązku wyładunku. Strony uważają, że elastyczność, polegająca np. na wymianie kontyngentów między Stronami, mogłaby złagodzić te krótkoterminowe skutki społeczne i gospodarcze oraz że elastyczność ta może być uwzględniana przy corocznych konsultacjach między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem i odzwierciedlana w pisemnym protokole z tych konsultacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE: