a także mając na uwadze, co następuje:(1) W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 2 określono wdrożenie inteligentnych systemów transportowych ("ITS") jako kluczowe działanie na rzecz osiągnięcia opartej na sieci i zautomatyzowanej multimodalnej mobilności, a tym samym przyczyniające się do przekształcenia europejskiego systemu transportowego, aby zrealizować cel efektywnej, bezpiecznej, zrównoważonej, inteligentnej i odpornej mobilności. W strategii zapowiedziano przegląd rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/1926 3 w celu uwzględnienia obowiązkowej dostępności dynamicznych zbiorów danych, które są niezbędne z punktu widzenia osiągnięcia celów politycznych tej strategii; zapowiedziano też ocenę zapotrzebowania na działania regulacyjne dotyczące praw i obowiązków dostawców usług cyfrowych w zakresie podróży multimodalnych.
(2) W ramach Europejskiego Zielonego Ładu 4 podkreślono obok inteligentnych systemów zarządzania ruchem, możliwych dzięki transformacji cyfrowej, coraz większą rolę zautomatyzowanej i opartej na sieci multimodalnej mobilności oraz cel wspierania nowych usług zrównoważonego transportu i mobilności, które dają możliwość zmniejszenia zatorów komunikacyjnych i zanieczyszczenia środowiska, szczególnie na obszarach miejskich. Rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 wspiera zmianę w kierunku bardziej zrównoważonych rodzajów transportu, w tym wykorzystania rodzajów aktywnych, takich jak chodzenie pieszo i jazda na rowerze. Wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności zbiorów danych dynamicznych i nowych zbiorów danych statycznych, historycznych i obserwowanych zgodnie z propozycją zawartą w zmianach rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926, usługi w zakresie informacji o podróżach multimodalnych mogą poprawić jakość informacji i usług dla pasażerów, aby zwiększyć multimodalną mobilność i zredukować emisje zgodnie z celami określonymi w Europejskim Zielonym Ładzie.
(3) W europejskiej strategii w zakresie danych 5 opisano, w jaki sposób udostępnienie większej ilości danych ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia sprostania wyzwaniom społecznym, klimatycznym i środowiskowym. W strategii podkreślono korzyści, jakie innowacje oparte na danych przyniosą obywatelom, i zaproponowano utworzenie ogól- nounijnych wspólnych, interoperacyjnych przestrzeni danych w strategicznych sektorach, w tym wspólnej europejskiej przestrzeni danych dotyczących mobilności. W tym względzie rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 przyczynia się do większej dostępności i wymiany danych dotyczących informacji o podróżach multimodalnych. Wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności zbiorów danych dynamicznych, co zakłada nowelizacja rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926, więcej danych będzie udostępnianych i wymienianych zgodnie z celami europejskiej strategii w zakresie danych.
(4) W celu zachowania spójności i uniknięcia pokrywania się z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/670 6 do zakresu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926 należy dodać konkretne rodzaje danych dotyczących parkingów, a z zakresu tego rozporządzenia delegowanego należy usunąć rodzaje danych dotyczących stacji tankowania paliwa i ładowania. Dane dotyczące parkingów, takie jak lokalizacja i dostępność miejsc parkingowych oraz sposób wnoszenia opłaty za parking, a także informacje o taryfach parkingowych uznaje się za istotne z punktu widzenia dalszego rozwoju wiarygodnych usług w zakresie informacji o podróży i powinni je udostępniać posiadacze danych, w tym organy odpowiedzialne za transport, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty świadczące usługi transportu na żądanie lub operatorzy parkingów.
(5) Należy zapewnić spójność z przepisami dotyczącymi praw i obowiązków pasażerów, takimi jak przepisy określone w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 7 , (UE) nr 1177/2010 8 , (UE) nr 181/2011 9 i (UE) 2021/782 10 .
(6) W stosownych przypadkach środki przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1926 powinny uwzględniać przyszły akt w sprawie danych 11 .
(7) Dane nadal stanowią opartą na kontekście podstawę dla generowania usług w zakresie informacji o podróżach mul- timodalnych. W miarę przyspieszania wdrażania ITS w całej Unii wymaga to stałego wsparcia w postaci zwiększonego i płynnego dostępu do istniejących i nowych rodzajów danych istotnych w kontekście świadczenia usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. W związku z tym historyczne dane na temat podróży i ruchu, w szczególności służące obliczeniu średnich opóźnień, a także dane obserwowane dotyczące opóźnień i odwołań oraz informacje o parkingach są istotne i powinny być udostępniane w celu poprawy usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych i ułatwienia pasażerom podróży. Jeżeli chodzi o historyczne i obserwowane dane na temat podróży i ruchu, należy udostępniać jedynie dane, które są istotne z punktu widzenia poprawy skuteczności usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. Dane obserwowane dotyczące opóźnień i odwołań w połączeniu z przepisami dotyczącymi praw i obowiązków pasażerów mogą również umożliwić dostawcom usług informowanie pasażerów o przysługującym im prawie do odszkodowania. W tym kontekście posiadacze danych powinni dzielić się również informacjami o przyczynie opóźnień lub odwołań w celu oceny prawa do odszkodowania. Ponieważ cel wymiany danych obserwowanych jest powiązany z prawem pasażerów do odszkodowania w przypadku opóźnienia lub odwołania, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu, jak określono w art. 3, powinny być udostępniane jedynie dane dotyczące godziny przyjazdu lub odjazdu, bądź obie te informacje, oraz w miarę możliwości przyczyny opóźnień lub odwołań, a nie wszystkie dane operacyjne zgromadzone podczas danej podróży. Posiadacze danych powinni przechowywać dane przez odpowiedni czas odpowiadający prawom pasażerów określonym w odpowiednich przepisach Unii, o których mowa w motywie 5.
(8) W odniesieniu do wymiany statycznych, historycznych, obserwowanych i dynamicznych danych na temat podróży i ruchu posiadacze danych powinni udostępniać te dane za pośrednictwem krajowego punktu dostępu, jak określono w art. 3, stosując normy i specyfikacje techniczne, o których mowa w art. 4 i 5. Udostępnianie może odbywać się także przy użyciu każdej innej normy, jeżeli posiadacze danych mogą udowodnić, że jest ona w pełni zgodna z normami odniesienia, i pod warunkiem udostępnienia wszystkich wymaganych informacji. W celu udowodnienia zgodności posiadacze danych mogą wykorzystywać konwertery lub walidatory.
(9) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 12 , w której określono minimalne przepisy dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego na terenie całej Unii, pozostaje bez uszczerbku dla niniejszego rozporządzenia delegowanego.
(10) Promowanie transportu multimodalnego jest istotne z punktu widzenia osiągnięcia ogólnego celu klimatycznego Unii. Z uwagi na obecną niezadowalającą dostępność dynamicznych danych multimodalnych uważa się, że dostępność zbiorów dynamicznych danych jest niezbędna, aby wspierać stały rozwój usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych w całej Unii i w związku z tym powinna być obowiązkowa.
(11) Wszelkie przetwarzanie związane z udostępnianiem i ponownym wykorzystywaniem danych osobowych powinno być prowadzone zgodnie z przepisami Unii i przepisami państw członkowskich dotyczącymi ochrony danych osobowych i prywatności, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 13 oraz z dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 w formie, w jakiej przetransponowano je do prawa krajowego. Wymiana danych osobowych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu nie jest konieczna z punktu widzenia osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia. W związku z tym posiadacze danych powinni wprowadzić odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia anonimizacji wszelkich danych osobowych przed ich udostępnieniem za pośrednictwem krajowych punktów dostępu.
(12) Państwa członkowskie i zainteresowane strony ITS powinny współpracować w celu uzgodnienia wspólnych definicji jakości danych z myślą o stosowaniu wspólnych wskaźników jakości danych w całym łańcuchu wartości dla danych na temat podróży i ruchu (takich jak kompletność, dokładność i aktualność danych, jak również zastosowane kontrole jakości), w szczególności w odniesieniu do usług transgranicznych. Należy je także zachęcać do pracy na rzecz ustanowienia powiązanych metod pomiaru i monitorowania jakości dla różnych rodzajów danych. Należy zachęcać państwa członkowskie do wzajemnej wymiany wiedzy, doświadczeń i najlepszych praktyk w dziedzinie jakości danych w ramach realizowanych obecnie oraz w przyszłości projektów koordynacyjnych.
(13) Usługi w zakresie informacji o podróżach multimodalnych powinny być dokładne, aby zapewnić użytkownikom końcowym jak najlepsze informacje pod względem niezawodności i terminowości. W celu poprawy jakości należy zachęcać użytkowników danych i posiadaczy danych do współpracy służącej zapewnieniu, aby dane były jak najdokładniejsze, na przykład dzięki zgłaszaniu posiadaczowi danych, od którego pochodzą dane, wszelkich nieścisłości.
(14) W celu umożliwienia skutecznego i efektywnego pod względem kosztów korzystania z krajowych punktów dostępu oraz umożliwienia użytkownikom danych wyszukiwania i korzystania ze zbiorów danych udostępnianych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu określonych w art. 3, państwa członkowskie i zainteresowane strony ITS powinny współpracować i uzgodnić wymogi dotyczące metadanych, z uwzględnieniem schematu metadanych napDCAT-AP i kolejnych wersji.
(15) Państwa członkowskie powinny współpracować w celu harmonizacji swojego podejścia do oceny zgodności w ramach realizowanych obecnie oraz w przyszłości projektów koordynacyjnych, co pomoże we wdrażaniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926.
(16) W celu umożliwienia niezbędnego przygotowania do udostępnienia wszystkich zbiorów dynamicznych danych na temat podróży i ruchu określonych w niniejszym rozporządzeniu w wymaganych formatach za pośrednictwem krajowych punktów dostępu określonych w art. 3 należy zaktualizować termin dostarczenia takich danych. Ponadto należy również określić termin dostarczenia nowych zbiorów statycznych, historycznych i obserwowanych danych na temat podróży i ruchu.
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Parlamentu Europejskiego i Rady 15 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 lipca 2023 r.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2023 r.