Decyzja 50/2021 (2024/46) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 50/2021
z dnia 5 lutego 2021 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG [2024/46]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji 1 .

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 31bc (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012) w załączniku IX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0834: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. (Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42).";

2.
po dostosowaniu e) wprowadza się dostosowanie w brzmieniu:

"ea) w art. 4a ust. 2 i art. 10 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »17 czerwca 2019 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«";

3.
po dostosowaniu f) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"fa) w art. 6a:

(i) w ust. 1 i 2 po słowie »Komisji« wprowadza się słowa »i, w odniesieniu do państw EFTA, Urzędu Nadzoru EFTA«;

(ii) w ust. 4 dodaje się akapity w brzmieniu:

»W odniesieniu do państw EFTA, bez zbędnej zwłoki po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, i na podstawie uzasadnienia i dowodów przedstawionych przez ESMA, Urząd Nadzoru EFTA zawiesza - w drodze decyzji - obowiązek rozliczania w odniesieniu do konkretnych klas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym albo do konkretnego rodzaju kontrahentów, o których mowa w ust. 1, albo odrzuca wniosek o zawieszenie. W przypadku odrzucenia wniosku o zawieszenie Urząd Nadzoru EFTA przedstawia ESMA pisemne uzasadnienie tej decyzji. Urząd Nadzoru EFTA bezzwłocznie informuje o tym Stały Komitet Państw EFTA i przekazuje mu uzasadnienie przekazane ESMA. Informacje takie nie są podawane do wiadomości publicznej.

Komisja i Urząd Nadzoru EFTA współpracują w celu uzgodnienia identycznych stanowisk w sprawie zawieszenia obowiązku rozliczania i, w stosownych przypadkach, obowiązku obrotu, oraz w sprawie przedłużenia zawieszenia na podstawie ust. 8.«;

(iii) w ust. 8 akapit pierwszy w odniesieniu do państw EFTA słowa »Komisja może - w drodze aktu wykonawczego -« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA może - w drodze decyzji -«;

(iv) w ust. 8 akapit trzeci po słowie »Rada« dodaje się słowa »i Stały Komitet Państw EFTA«;

(v) w ust. 8 akapit czwarty w odniesieniu do państw EFTA słowa »akt wykonawczy« odczytuje się jako »decyzja Urzędu Nadzoru EFTA«;

fb) w art. 9 ust. 1 w odniesieniu do państw EFTA słowa »12 lutego 2014 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

4.
tekst dostosowania g) otrzymuje brzmienie:

"w art. 11 ust. 3 w odniesieniu do państw EFTA słowa »16 sierpnia 2012 r.« odczytuje się jako »wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 206/2016 z dnia 30 września 2016 r.«.";

5.
tekst dostosowania r) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2, 3, 4 i 5 oraz ust. 6 zdania pierwsze i drugie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

6.
tekst dostosowania s) pkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"w odniesieniu do państw EFTA w ust. 2-8 oraz w ust. 9 zdanie pierwsze, drugie i trzecie słowo »ESMA« odczytuje się jako »Urząd Nadzoru EFTA«";

7.
tekst dostosowania t) pkt (v) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 4 i 6 po słowie »ESMA« dodaje się słowa »lub Urząd Nadzoru EFTA«";

8.
dostosowania t) pkt (iv) i t) pkt (v) otrzymują odpowiednio oznaczenia t) pkt (v) i t) pkt (iv);
9.
tekst dostosowania w) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie drugim dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przed przygotowaniem jakiegokolwiek projektu na potrzeby Urzędu Nadzoru EFTA zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczącego okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 ESMA zapewnia osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska w odniesieniu do ustaleń. Podstawę projektów ESMA mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Podstawę decyzji Urzędu Nadzoru EFTA przyjętych zgodnie z art. 73 ust. 1 i dotyczących okresowej kary pieniężnej zgodnie z art. 66 mogą stanowić wyłącznie ustalenia, co do których osoby, których dotyczy postępowanie, mogły przedstawić swoje stanowisko.

Akapity trzeci i czwarty niniejszego ustępu nie mają zastosowania do decyzji, o których mowa w art. 73 ust. 1 lit. a), c) i d), jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań w celu zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego lub zapobieżenia istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla integralności, przejrzystości, skuteczności i uporządkowanego funkcjonowania rynków finansowych, w tym dla stabilności lub prawidłowości danych zgłaszanych do repozytorium transakcji. W takiej sytuacji ESMA może przygotować projekt, a Urząd Nadzoru EFTA może przyjąć decyzję tymczasową. ESMA zapewni osobom, których dotyczy postępowanie, możliwość przedstawienia swojego stanowiska najszybciej jak to możliwe po przygotowaniu takiego projektu.«";

11.
skreśla się dostosowanie zd) pkt (iii);
12.
tekst dostosowania zh) pkt (i) otrzymuje brzmienie:

"w ust. 1 po akapicie pierwszym dodaje się akapity w brzmieniu:

»Przez okres dwóch lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r. obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, co do których można obiektywnie stwierdzić za pomocą pomiarów, że redukują ryzyka inwestycji bezpośrednio związane z wypłacalnością finansową systemów programów emerytalnych, które mają siedzibę w państwie EFTA, ani do podmiotów, które mają siedzibę w państwie EFTA, utworzonych w celu realizacji świadczeń wyrównawczych na rzecz uczestników takich systemów w przypadku niewykonania zobowiązania.

Obowiązek rozliczania określony w art. 4 nie ma zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, o których mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, zawartych przez systemy programów emerytalnych od dnia 2 lipca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 50/2021 z dnia 5 lutego 2021 r.«".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia (UE) 2019/834 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2021 r.

* Wskazano wymogi konstytucyjne.

1 Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024