Wytyczne EBC/2024/1 (2024/419) zmieniające wytyczne (UE) 2019/1265 w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) (EBC/2019/19)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/419
z dnia 18 stycznia 2024 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2019/1265 w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) (EBC/2019/19)

(EBC/2024/1)

(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2024 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Krótkoterminową stopę procentową dla euro (€STR) oblicza się na podstawie informacji statystycznych dotyczących niezabezpieczonego segmentu rynku, przekazywanych przez podmioty sprawozdające krajowym bankom centralnym (KBC) lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (ECB/2014/48) 1 . Rzeczywista populacja sprawozdawcza zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) została rozszerzona decyzją Rady Prezesów EBC z dnia 5 kwietnia 2023 r. zgodnie z art. 2 ust. 3 tego rozporządzenia o sklasyfikowaniu niektórych innych monetarnych instytucji finansowych jako nowych podmiotów sprawozdających. Zanim wejściowe informacje statystyczne przekazywane przez nowe podmioty sprawozdające zostaną przekazane i otrzymane w systemie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, należy monitorować jakość danych i przeanalizować wpływ informacji statystycznych na publikowaną krótkoterminową stopę procentową dla euro. Należy zatem zmienić definicję wejściowych informacji statystycznych zawartą w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1265 (EBC/2019/19) 2 , tak aby umożliwić wystarczająco długi okres między datą pierwszej sprawozdawczości na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) a wykorzystaniem odpowiednich informacji statystycznych jako wejściowych informacji statystycznych do obliczania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.

(2) Art. 5 ust. 2a wytycznych (UE) 2019/1265 (EBC/2019/19) stanowi, że w przypadku gdy KBC posiada tylko jeden podmiot sprawozdający będący rezydentem w jego państwie członkowskim i nie prowadzi lokalnej platformy gromadzenia danych, EBC może, za uprzednią zgodą tego KBC, wykonywać w jego imieniu - oraz z zachowaniem procedur, o których mowa w art. 6 ust. 3 - zadania, które ten KBC jest zobowiązany wykonywać na podstawie art. 5 ust. 2 i które odnoszą się do procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i procedur poprodukcyjnych. W interesie efektywnej alokacji zasobów, a także w świetle specyfiki procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i procedur poprodukcyjnych, inwestycji informatycznych i operacyjnych dokonanych przez EBC oraz istniejących ryzyk, właściwe jest jednak, aby EBC wykonywał te zadania w imieniu wszystkich KBC, które nie prowadzą lokalnej platformy gromadzenia danych, z zastrzeżeniem uprzedniego porozumienia w formie wymiany pism między danym KBC a EBC.

(3) Krótkoterminowa stopa procentowa dla euro jest udostępniana za pośrednictwem systemu ECB Data Portal (portalu danych EBC), który 23 czerwca 2023 r. zastąpił ECB Statistical Data Warehouse (bazę danych statystycznych EBC).

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2019/1265 (EBC/2019/19),

HAS ADOPTED THIS GUIDELINE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2019/1265 (EBC/2019/19) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"(5) »wejściowe informacje statystyczne« - informacje statystyczne dotyczące niezabezpieczonego segmentu rynku, przekazywane przez podmioty sprawozdające KBC lub EBC zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), w przypadku gdy od daty pierwszego przekazania danych minęło 12 miesięcy;";

b)
pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"(22) »system ECB Data Portal« - internetową usługę EBC w zakresie dostarczania danych na potrzeby statystyczne;";

2)
w art. 4 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Krótkoterminowa stopa procentowa dla euro jest również udostępniana za pośrednictwem platformy Market Information Dissemination i systemu ECB Data Portal.";

3)
w art. 5 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Jeżeli dany KBC nie prowadzi lokalnej platformy gromadzenia danych, EBC może, za uprzednią zgodą tego KBC udzieloną w drodze wymiany pism, wykonywać w jego imieniu zadania, które KBC jest zobowiązany wykonywać zgodnie z art. 5 ust. 2 i które dotyczą procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz procedur poprodukcyjnych. Jeżeli EBC wykonuje takie zadania w imieniu danego KBC, EBC stosuje się do procedur operacyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 3.".

Artykuł  2

Skuteczność

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 18 stycznia 2024 r.

1 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie statystyki rynków pieniężnych (EBC/2014/48) (Dz.U. L 359 z 16.12.2014, s. 97).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1265 z dnia 10 lipca 2019 r. w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) (EBC/2019/19) (Dz.U. L 199 z 26.7.2019, s. 8)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024