KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylającą dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE 1 , w szczególności jej art. 25 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 25 ust. 2 dyrektywy (UE) 2017/2397 stanowi, że państwa członkowskie rzetelnie i niezwłocznie rejestrują w bazie danych prowadzonej przez Komisję dane dotyczące świadectw kwalifikacji, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych.
(2) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/473 2 Komisja ustanowiła w tym celu europejską bazę danych o załogach ("ECDB") dla świadectw kwalifikacji oraz żeglarskich książeczek pracy, jak również europejską bazę danych o jednostkach pływających ("EHDB") dla dzienników pokładowych, a także określiła warunki korzystania z tych baz danych.
(3) Decyzją Komisji (UE) 2023/1555 3 Szwajcaria uzyskała dostęp do ECDB i EHDB zgodnie z art. 25 ust. 4 dyrektywy 2017/2397, ponieważ personel szwajcarski również żegluje po unijnych śródlądowych drogach wodnych, przestrzegając wymogów identycznych z wymogami dyrektywy (UE) 2017/2397.
(4) Pismem z 13 czerwca 2022 r. Centralna Komisja Żeglugi na Renie ("CKŻR") zwróciła się o przyznanie dostępu do ECDB. Jest to organizacja międzynarodowa działająca w dziedzinie żeglugi śródlądowej na podstawie poprawionej Konwencji o żegludze na Renie z dnia 17 października 1868 r. Jej członkami są Belgia, Francja, Niemcy, Niderlandy i Szwajcaria. Zwraca się ona o przyznanie dostępu tylko do odczytu, zgodnie z pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/473, dla organizacji międzynarodowych, jak wyjaśniono w piśmie z 17 października 2022 r. dotyczącym przedmiotowego wniosku.
(5) CKŻR współpracuje z Unią na podstawie porozumienia administracyjnego z 2003 r. i kolejnego porozumienia administracyjnego z 2013 r. Na tej podstawie CKŻR zapewnia Unii pomoc techniczną w prowadzeniu obserwacji rynku, co obejmuje analizy rynku pracy w dziedzinie żeglugi śródlądowej. CKŻR działa również jako sekretariat Europejskiego Komitetu Opracowania Wspólnych Standardów w Dziedzinie Żeglugi Śródlądowej (Comité Européen pour l'Élaboration de Standards dans le Domaine de Navigation Intérieure, CESNI), który określa normy dla żeglugi śródlądowej. Pełniąc tę funkcję, CKŻR pomaga CESNI w uzyskiwaniu faktycznej wiedzy, danych statystycznych i wsparcia w zakresie treści. W związku z tym przyznanie CKŻR dostępu do ECDB służyłoby celom statystycznym, a także ułatwiłoby ocenę dyrektywy (UE) 2017/2397, jak określono w jej art. 25 ust. 2.
(6) Aby wykonywać zadania w zakresie realizacji celów statystycznych i oceny dyrektywy (UE) 2017/2397, CKŻR nie potrzebuje dostępu do danych osobowych, a jedynie zagregowanych danych statystycznych. ECDB przewiduje tryb dostępu umożliwiający zapoznawanie się jedynie z zagregowanymi danymi statystycznymi, który powinien zostać wykorzystany w przypadku CKŻR. W piśmie z 17 października 2022 r. CKŻR zapewnia ponadto, że nie posiada analogicznej bazy danych, do której mogłaby udzielić dostępu zgodnie z wymogami art. 25 ust. 4 dyrektywy (UE) 2017/2397.
(7) Po dokonaniu oceny wniosku CKŻR Komisja uważa, że należy udzielić CKŻR dostępu do ECDB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: