a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady 2006/539/WE 1 Unia zawarła Konwencję na rzecz wzmocnienia Międzyamerykańskiej Komisji ds. Tuńczyka Tropikalnego ustanowionej Konwencją pomiędzy Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Republiką Kostaryki z 1949 r. (zwaną dalej "konwencja z Antigui") 2 , na mocy której ustanowiono Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC).
(2) IATTC jest organem odpowiedzialnym za ochronę zasobów rybołówstwa i zarządzanie nimi w obszarze objętym konwencją z Antigui. IATTC przyjmuje środki ochrony i zarządzania służące zapewnieniu długoterminowej ochrony stad ryb objętych tą konwencją i zrównoważonego wykorzystania tych stad. Takie środki staną się wiążące dla Unii.
(3) Decyzją Rady 2005/938/WE 3 Unia zatwierdziła Porozumienie w sprawie Międzynarodowego programu ochrony delfinów 4 (AIDCP), na mocy którego ustanowiono spotkanie Stron AIDCP. Zgodnie z art. XIV AIDCP IATTC ma odgrywać integralną rolę w koordynacji wdrażania AIDCP i środków przyjmowanych w ramach AIDCP. IATTC zapewnia obsługę sekretariatu w ramach AIDCP.
(4) Spotkanie Stron AIDCP jest organem ustanowionym na mocy AIDCP, którego zadaniem jest propagowanie stopniowego ograniczania przypadkowej śmiertelności delfinów podczas połowów tuńczyka za pomocą okrężnic w obszarze objętym konwencją z Antigui do poziomu zbliżonego do zera. Spotkanie Stron AIDCP przyjmuje decyzje w celu zapewnienia długoterminowego zrównoważenia żywych zasobów morskich w związku z połowami tuńczyka za pomocą okrężnic w obszarze objętym konwencją z Antigui. Takie środki staną się wiążące dla Unii.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 stanowi, że Unia ma zapewnić, by działalność w zakresie połowów i akwakultury była zrównoważona środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzana w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści ekonomicznych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności. Rozporządzenie to stanowi również, że Unia ma stosować podejście ostrożnościowe do zarządzania rybołówstwem i dążyć do zapewnienia, by eksploatacja żywych zasobów morza umożliwiała odbudowę populacji poławianych gatunków i utrzymywanie ich powyżej poziomów pozwalających uzyskać maksymalny podtrzymywalny połów. Rozporządzenie to stanowi także, że Unia ma stosować środki zarządzania i ochrony oparte na najlepszych dostępnych opiniach naukowych, wspierać rozwój doradztwa naukowego i wiedzy, stopniowo eliminować odrzuty, propagować metody połowów, które przyczyniają się do bardziej selektywnych połowów, oraz eliminować i ograniczać w miarę możliwości przypadkowe połowy, dążyć do prowadzenia połowów o niskim stopniu oddziaływania na ekosystem morski i zasoby rybne. Ponadto rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 wyraźnie stanowi, że Unia ma kierować się tymi celami i zasadami w ramach zewnętrznych stosunków w zakresie rybołówstwa.
(6) Zgodnie z komunikatami Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia", "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu", i "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" podstawowe znaczenie mają ochrona przyrody i odwrócenie degradacji ekosystemów. Zmiana klimatu i utrata różnorodności biologicznej nie mogą zagrażać dostępności towarów i usług, które zdrowe ekosystemy morskie zapewniają rybakom, społecznościom nadbrzeżnym i całej ludzkości.
(7) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym" odnosi się do konkretnych środków służących ograniczeniu zanieczyszczenia mórz tworzywami sztucznymi, jak również gubienia lub porzucania narzędzi połowowych na morzu. Ponadto komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Droga do zdrowej planety dla wszystkich. Plan działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby" ma na celu ograniczenie o 50 % ilości odpadów z tworzyw sztucznych w morzu oraz o 30 % ilości mikrodrobin plastiku uwalnianych do środowiska.
(8) We wspólnym komunikacie do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wyznaczenie kierunku działań na rzecz zrównoważonej niebieskiej planety" podkreślono znaczenie ochrony różnorodności biologicznej mórz w ramach działań zewnętrznych Unii. Unia jest najważniejszym podmiotem w regionalnych organizacjach ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO) i organach ds. rybołówstwa na całym świecie. Na tych forach Unia propaguje zrównoważony rozwój zasobów rybnych i przejrzysty proces decyzyjny oparty na rzetelnych opiniach naukowych, rozwija badania naukowe i zwiększa poziom przestrzegania przepisów.
(9) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach IATTC i w ramach Spotkania Stron AIDCP w latach 2024-2028, ponieważ środki ochrony i egzekwowania przyjęte przez IATTC oraz decyzje przyjęte w ramach Spotkania Stron AIDCP będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 6 i (WE) nr 1224/2009 7 oraz na rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2403 8 i (UE) 2021/56 9 .
(10) Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na posiedzeniach IATTC, jest obecnie określone w decyzji Rady (UE) 2019/812 ( 10 ). Należy uchylić tę decyzję i zastąpić ją nową decyzją obejmującą lata 2024-2028.
(11) W związku ze zmianami zachodzącymi w zasobach rybnych w obszarze objętym konwencją z Antigui oraz związaną z tym koniecznością ustalenia stanowiska Unii, które uwzględni te zmiany, w tym nowe informacje naukowe i inne istotne informacje przedstawione przed posiedzeniami IATTC oraz spotkaniem Stron AIDCP lub w ich trakcie, należy ustanowić procedury, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisaną w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, na potrzeby corocznego doprecyzowywania stanowiska Unii na lata 2024-2028,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: