Decyzja 2024/349 wspierająca konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/349
z dnia 16 stycznia 2024 r.
wspierająca konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE").

(2) Unia czynnie realizuje wyżej wymienioną strategię i wprowadza w życie środki wymienione w rozdziale III tej strategii, zwłaszcza dotyczące ulepszania, realizacji i upowszechniania konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC).

(3) Rada przyjęła wspólne działania 2006/184/WPZiB 1  i 2008/858/WPZiB 2 , oraz decyzje 2012/421/WPZiB 3 , (WPZiB) 2016/51 4 , (WPZiB) 2019/97 5 , (WPZiB) 2021/2033 6  i (WPZiB) 2023/123 7  wspierające BTWC w ramach strategii UE. Wsparcie ze strony Unii powinno być kontynuowane.

(4) W Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony z 2022 r. wspomina się o stałym zagrożeniu rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz wyraża się cel Unii, jakim jest zintensyfikowanie konkretnych działań wspierających cele w zakresie rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń.

(5) Techniczną realizację niniejszej decyzji należy powierzyć Biuru ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W kontekście realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony Unia nadal wspiera działania Biura ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA) poprzez działanie operacyjne wspierające konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC).
2. 
Celem działania, o którym mowa w ust. 1, jest:
a)
propagowanie powszechnego przystępowania do BTWC przez zachęcanie państw niebędących stronami BTWC do lepszego zrozumienia korzyści płynących z przystąpienia do BTWC oraz do bardziej intensywnego udziału w posiedzeniach BTWC i innych działaniach,
b)
rozwijanie krajowych zdolności w zakresie wdrażania BTWC w krajach rozwijających się w celu zapewnienia skutecznego wdrażania konwencji, przy jednoczesnym utworzeniu sieci aktywnej współpracy z udziałem krajowych partnerów, ekspertów i instytucji krajowych będących w stanie zapewnić odpowiednią pomoc wysokiej jakości;
c)
zapewnienie możliwości rozwoju potencjału młodym decydentom, naukowcom i pracownikom naukowym z globalnego Południa zaangażowanym w dziedziny związane z BTWC, zachęcanie do rozwijania sieci młodych specjalistów i wykorzystywanie materiałów szkoleniowych opracowanych przez Unię;
d)
wspieranie programu międzysesyjnego na lata 2024-2026; oraz
e)
udostępnianie metod upowszechniania wiedzy, edukacji i zaangażowania.
3. 
Szczegółowy opis przedmiotowego działania zamieszczono w załączniku.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "WP").
2. 
Techniczna realizacja działań, o których mowa w art. 1, jest zadaniem UNODA.
3. 
UNODA wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokona koniecznych uzgodnień z UNODA.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację działania finansowanego przez Unię, o którym mowa w art. 1, wynosi 2 760 292,43 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Właściwe zarządzanie wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1, nadzoruje Komisja Europejska. W tym celu Komisja zawiera z UNODA umowę o przyznaniu wkładu. Umowa o przyznaniu wkładu zawiera zobowiązanie UNODA do zapewnienia, aby wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez UNODA. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do sporządzenia oceny.
2. 
Komisja przedstawia informacje na temat finansowych aspektów realizacji działania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak sześć miesięcy po dacie jej wejścia w życie, jeżeli w tym okresie nie zostanie zawarta umowa.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

PROJEKT W SPRAWIE WSPIERANIA KONWENCJI O ZAKAZIE BRONI BIOLOGICZNEJ I TOKSYCZNEJ (BTWC) W LATACH 2024-2027

1.
KONTEKST I UZASADNIENIE

Konwencja o zakazie broni biologicznej i toksycznej to kluczowy element wysiłków społeczności międzynarodowej dotyczących rozprzestrzeniania broni masowego rażenia.

Do BTWC przystąpiło jak dotąd 185 państw stron i czterech sygnatariuszy. Jest osiem państw, które ani nie podpisały konwencji, ani do niej nie przystąpiły. Aby stworzyć i utrzymać solidną globalną normę stanowiącą sprzeciw wobec używania broni biologicznej do wyrządzania szkody ludziom, zwierzętom lub roślinom lub do ich zabijania, istotne jest, by możliwie jak najwięcej państw przyłączyło się do tej konwencji. Jednostka wspierająca realizację konwencji BTWC często otrzymuje od państw wnioski o wsparcie prawne i techniczne w procesie przystępowania do konwencji.

Przynależność do konwencji jest niemal powszechna, ale poziom jej realizacji na szczeblu krajowym jest bardzo odmienny. Państwa strony konwencji - często są to państwa rozwijające się - regularnie składają wnioski o wsparcie prawne i techniczne do jednostki wspierającej realizację konwencji.

Wnioski o pomoc zarówno w zakresie wsparcia w upowszechnianiu konwencji, jak i działań służących budowaniu zdolności, składane w tej jednostce, przewyższają jej możliwości i dostępne fundusze na świadczenie pomocy.

Z tych przyczyn i do celów natychmiastowego i praktycznego stosowania niektórych elementów strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, projekt ten będzie służył jako operacyjne narzędzie polityki, by dalej wzmacniać konwencję poprzez wspieranie jej upowszechniania i realizacji na szczeblu krajowym. Projekt będzie korzystał z doświadczeń z zakończonego sukcesem wdrażania wspólnych działań WPZiB/2006/184 i WPZiB/2008/858 oraz decyzji Rady WPZiB/2012/421, WPZiB/2016/51, WPZiB/2019/97 i WPZiB/2012/2072.

Projekt zapewni konieczne działania następcze i nada dynamikę działaniom podjętym w latach 2019-2024 w ramach decyzji Rady WPZiB/2019/97 służącym wspieraniu BTWC. Zapewni również zrównoważoność tych działań, wzmocni wdrażanie wyników dziewiątej konferencji przeglądowej, która odbyła się w Genewie od 28 listopada do 16 grudnia 2022 r., i będzie wspierać program międzysesyjny na lata 2023-2026, uzgodniony na wspomnianej konferencji. Projekt będzie również stanowił bardzo istotny wkład w dyskusje na temat BTWC, by były one bardziej inkluzywne i zróżnicowane, między innymi poprzez lepsze uwzględnianie perspektyw młodzieży.

W 2004 r. projekt będzie realizowany równolegle z wdrażaniem decyzji Rady WPZiB/2021/2072 (grudzień 2021 - grudzień 2024), a przy tym nie będzie powielać żadnych działań, ale będzie jak najlepiej wykorzystywać ewentualne synergie pomiędzy tymi dwiema decyzjami.

Projekt opiera się na następujących zasadach:

a) jak najlepsze wykorzystanie doświadczeń ze wspólnych działań WPZiB/2006/184 i WPZiB/2008/858 oraz decyzji Rady WPZiB/2012/421, WPZiB/2016/51, WPZiB/2019/97 i WPZiB/2021/2072;

b) zapewnianie pomocy państwom stronom oraz państwom niebędącym stronami BTWC, na podstawie ich szczególnych potrzeb i na ich wniosek, z myślą o lepszym wdrażaniu i upowszechnianiu BTWC;

c) zachęcanie do lokalnej i regionalnej odpowiedzialności za projekty, by zapewnić ich trwałość w dłuższej perspektywie i stworzyć partnerstwo między Unią Europejską a stronami trzecimi w ramach BTWC;

d) skupienie się na wynikach dziewiątej konferencji przeglądowej, która odbyła się w Genewie od 28 listopada do 16 grudnia 2022 r., i wspieranie nowego programu międzysesyjnego;

e) wspieranie przewodniczących posiedzeń BTWC i jak najlepsze wykorzystywanie mandatu jednostki wspierającej realizację konwencji;

f) przyczynianie się do umacniania pokoju i bezpieczeństwa oraz osiągnięcia celów związanych ze zdrowiem poprzez skuteczną realizację BTWC przez państwa strony oraz jej upowszechnienie.

2.
CEL OGÓLNY

Projekt ma na celu zwiększenie na szczeblu krajowym i światowym bezpieczeństwa wobec zagrożeń stwarzanych przez broń biologiczną poprzez zwiększanie globalnego przystępowania do BTWC, wzmacnianie zdolności państw stron do skutecznej realizacji konwencji i upowszechnianie wiedzy na temat znaczenia konwencji wśród organizacji pozarządowych, społeczeństwa obywatelskiego i społeczności naukowych i technologicznych.

3.
CELE SZCZEGÓŁOWE

Oczekuje się, że projekt ten przyniesie następujące rezultaty:

a) propagowanie powszechnego przystępowania do BTWC przez zachęcanie państw niebędących jej stronami do lepszego zrozumienia korzyści płynących z przystąpienia do BTWC oraz do bardziej intensywnego udziału w posiedzeniach BTWC i innych działaniach;

b) rozwinięcie krajowych zdolności w zakresie realizacji BTWC w krajach rozwijających się, by zapewnić skuteczną realizację BTWC w tych krajach, przy jednoczesnym stworzeniu sieci aktywnej współpracy z krajowymi odpowiednikami, ekspertami i instytucjami krajowymi będącymi w stanie zapewnić wysokiej jakości i dostosowaną pomoc;

c) zapewnianie możliwości rozwijania zdolności młodym decydentom politycznym, naukowcom i akademikom z globalnego Południa działającym w dziedzinach związanych z BTWC, wspieranie rozwoju sieci młodych profesjonalistów i korzystania z materiałów szkoleniowych opracowanych przez Unię Europejską;

d) wspieranie programu międzysesyjnego na lata 2024-2026;

e) udostępnianie metod upowszechniania wiedzy, edukacji i zaangażowania.

4.
OCZEKIWANE WYNIKI I DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU

UE wspiera następujące działania odpowiadające środkom zawartym w strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia:

Działanie 1 - Wspieranie upowszechniania BTWC

4.1.1 Cel działania

Do konwencji należy obecnie 185 państw stron i cztery państwa sygnatariusze (Egipt, Haiti, Somalia, Syryjska Republika Arabska). Osiem państw nie podpisało konwencji ani do niej nie przystąpiło (Czad, Dżibuti, Erytrea, Izrael, Kiribati, Komory, Mikronezja (Sfederowane Stany) i Tuvalu). Upowszechnienie BTWC ma na celu rozszerzenie członkostwa w konwencji, aby zapewnić jak największą liczbę państw stron. Państwa strony BTWC od dawna postrzegają osiągnięcie pełnego upowszechnienia konwencji jako priorytet. Aby stworzyć i utrzymać solidną globalną normę stanowiącą sprzeciw wobec używania broni biologicznej do wyrządzania szkody ludziom, zwierzętom lub roślinom lub do ich zabijania, istotne jest, by możliwie jak najwięcej państw przyłączyło się do tej konwencji. Strategiczne i spersonalizowane starania na rzecz upowszechnienia konwencji okazały się decydujące dla przystępowania do konwencji, zarówno w ostatnim okresie, jak i w niedalekiej przyszłości.

Działanie to będzie następstwem działań i osiągnięć dokonanych w ramach projektu 1 zawartego w decyzji Rady (WPZiB) 2019/97, mającego na celu upowszechnianie BTWC. Głównym celem będzie intensyfikacja dotychczas czynionych starań i starań zapoczątkowanych w trakcie obowiązywania poprzednich decyzji Rady.

4.1.2 Opis działania

Celem tego działania będzie uwydatnienie wpływu działań przeprowadzonych w trakcie obowiązywania poprzednich decyzji Rady UE i zapewnienie niezbędnych działań następczych, by zachęcić państwa do ratyfikowania BTWC lub do przystąpienia do niej. Intensywniejsze działania następcze będą oferowane maksymalnie dwóm państwom - bez względu na to, czy są one sygnatariuszami BTWC - które wykazują istotne postępy w procesach ratyfikacji lub przystąpienia do konwencji. W trakcie ukierunkowanych wizyt w Genewie i kolejnych wizyt zostaną uwzględnione ich konkretne wnioski o pomoc, w tym dotyczące podnoszenia świadomości konwencji na szczeblu krajowym i oferowania początkowego wsparcia prawnego i technicznego przy wdrażaniu tej konwencji. W wizytach będą także brały udział zainteresowane podmioty zewnętrzne.

4.1.3 Oczekiwane wyniki działania

1. Władze krajowe i zainteresowane podmioty w państwach niebędących stronami BTWC, w tym parlamentarzyści, urzędnicy rządowi i przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego zyskają większą świadomość korzyści płynących z przystąpienia do BTWC.

2. Coraz więcej państw niebędących stronami BTWC wyrazi zobowiązanie do przystąpienia do niej, do rozpoczęcia udziału w działaniach i posiedzeniach oraz do podjęcia kroków w kierunku przystąpienia/ratyfikacji.

Działanie 2 - Rozwijanie zdolności w zakresie wspierania wdrażania BTWC na szczeblu krajowym

4.2.1. Cel działania

W art. IV BTWC wymaga się, by państwa strony podjęły wszelkie niezbędne środki do wdrożenia konwencji na szczeblu krajowym. Jednak poziomy wdrożenia na szczeblu krajowym różnią się pomiędzy państwami stronami. Działanie to ma na celu zapewnianie konkretnej pomocy technicznej i prawnej tym państwom stronom, które składają wniosek w sprawie takiego budowania zdolności.

4.2.2. Opis działania

Projekt ten będzie się skupiał na dalszym prowadzeniu inicjatyw uruchomionych na mocy decyzji Rady 2019/97/WPZiB w ramach rozszerzonego programu pomocowego i krajowych programów gotowości. Wyniki rozmów i ewentualne zalecenia utworzonej na dziewiątej konferencji przeglądowej grupy roboczej ds. wzmacniania BTWC dotyczące wdrażania na szczeblu krajowym będą uważnie obserwowane i odpowiednio wprowadzane do realizowanego projektu.

Państwa strony, które zwrócą się o taką pomoc do jednostki wspierającej realizację konwencji BTWC, będą mogły realizować następujące działania w sposób modularny, tj. na podstawie wskazanych przez te państwa potrzeb:

- podnoszenie świadomości na szczeblu krajowym na temat BTWC / wprowadzenie do konwencji;

- wsparcie legislacyjne;

- szkolenia z przygotowywania i przedkładania krajowych sprawozdań na temat środków budowy zaufania (CBM);

- podnoszenie świadomości BTWC dla młodych naukowców i studentów szkół wyższych;

- opracowywanie krajowych wykazów niebezpiecznych patogenów;

- wspieranie w opracowywaniu wniosków o pomoc na podstawie art. X w odniesieniu do wszelkich pozostałych wniosków.

Powyższe środki budowy zaufania będą stale zapewniane państwom stronom zwracającym się o taką pomoc, przez cały czas trwania projektu i w określonych granicach budżetu. Działania pomocowe będą prowadzone osobiście, a formaty online będą wykorzystywane wtedy, gdy będą uważane za bardziej właściwe (np. przy wydarzeniach dotyczących młodzieży). W stosownych przypadkach w organizacji wydarzeń dotyczących budowania zdolności będą brały udział trzy regionalne ośrodki UNODA.

W przypadku gdyby wnioski o pomoc od państw zostały ocenione przez jednostkę wspierającą realizację konwencji / UNODA jako wykraczające poza działania budowania zdolności, państwom zostanie udzielona pomoc przy opracowaniu wniosków o pomoc na podstawie art. X, a umożliwione zostanie znalezienie zewnętrznych podmiotów świadczących taką pomoc, we współpracy z jednostką wspierającą realizację konwencji.

W ramach tego działania UNODA będzie nawiązywać partnerstwa z państwami członkowskimi UE, unijnymi ekspertami i instytucjami krajowymi mogącymi zapewnić wysokiej jakości, przydatną pomoc. Jeżeli chodzi o opracowanie krajowych wykazów niebezpiecznych patogenów, UNODA będzie nadal działać w partnerstwie z niderlandzkim Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego i Środowiska (RIVM), by wspomóc w tym działaniu przynajmniej jedno państwo stronę w roku. Środki finansowe będą także wykorzystywane do udoskonalenia i przetłumaczenia obecnego oprogramowania wykorzystywanego do zarządzania krajowymi wykazami niebezpiecznych patogenów, by udostępnić te wykazy większej liczbie państw stron. UNODA będzie także, w stosownym przypadku, w dalszym ciągu prowadzić partnerstwo z Międzyregionalnym Instytutem Narodów Zjednoczonych ds. Badań nad Przestępczością i Wymiarem Sprawiedliwości (UNICRI), centrami doskonałości UE ds. CBRN oraz organizacjami pozarządowymi i ośrodkami analitycznymi. W projekcie tym będzie się także zachęcać państwa strony, by w miarę możliwości wspierały tworzenie sieci w swoich regionach lub subregionach. Zatem w zależności od konkretnych wniosków o pomoc wystosowywanych przez zainteresowane państwa można także przewidzieć regionalne formaty działań z zakresu budowania zdolności.

W ramach tego działania przeprowadzona zostanie również jednorazowa wzajemna ocena, by jeszcze bardziej rozszerzyć poparcie dla tej koncepcji. Ocena ta będzie oparta na działaniach przeprowadzonych przez Francję w roku 2013, kraje Beneluksu w roku 2015, Maroko w roku 2017 i przez Republikę Kirgiską w roku 2022.

4.2.3. Oczekiwane wyniki działania

1. Państwa strony BTWC podwyższą krajową zdolność wdrażania tej konwencji przez udzielanie ukierunkowanej pomocy w określonych obszarach, poprawią koordynację i kontakty z podmiotami biorącymi udział w procesie BTWC i poprawią jakość składanych w ramach BTWC dokumentów, takich jak CBM;

2. Państwa strony BTWC poprawią możliwości współpracy i pomocy, podwyższą poziom zaufania i poprawią sieci BTWC przez wymiany informacji i dyskusje prowadzone w ramach wzajemnych ocen;

3. Zwiększona zostanie zdolność wybranych państw stron do zapobiegania atakom z wykorzystaniem broni biologicznej i reagowania na nie.

Działanie 3 - Inicjatywa "Młodzież na rzecz bioasekuracji"

4.3.1 Cel działania

Działanie to będzie wykorzystywać działania i osiągnięcia dokonane w ramach projektu 3 zawartego w decyzji Rady (WPZiB) 2019/97. Za pośrednictwem inicjatywy "Młodzież na rzecz bioasekuracji" utworzona została nowa i innowacyjna przestrzeń dla nowej generacji osób zawodowo zajmujących się bioasekuracją; została też wykorzystana wiedza fachowa młodzieży. Utworzona została sieć kontaktowa obejmująca ponad 100 utalentowanych naukowców pochodzących z globalnego Południa, tworząca społeczność młodych ludzi biorących czynny udział w dyskusjach w ramach BTWC. Działanie to ma na celu dalsze zapewnianie młodym decydentom, naukowcom i akademikom z globalnego Południa możliwości rozwoju zdolności w dziedzinach związanych z BTWC.

4.3.2 Opis działania

W tym celu zorganizowane zostaną trzy roczne programy stypendialne, z których każdy przeznaczony będzie dla 20 uczestników. Na każdy z tych programów będzie się składać moduł przygotowawczy online i tygodniowa wizyta w Genewie. Program stypendialny ma na celu zgromadzenie młodzieży pochodzącej z globalnego Południa, by mogła naocznie uczestniczyć w wielostronnych negocjacjach w ramach BTWC i by mogła nawiązać kontakty z dyplomatami i ekspertami. Szczególny nacisk zostanie położony na wspieranie uczestnictwa młodych kobiet pochodzących z globalnego Południa, zatem jeden z trzech programów stypendialnych będzie dostępny wyłącznie dla naukowczyń.

Działanie to będzie się opierało na zakończonych powodzeniem inicjatywach, takich jak program UNODA "Młodzież na rzecz rozbrojenia", wykorzysta ich wyniki i zapewni ciągłość już podjętych wysiłków.

4.3.3 Oczekiwane wyniki działania:

1. Większy udział młodych ludzi - w tym kobiet - pochodzących z globalnego Południa, w procesie BTWC, zwłaszcza w posiedzeniach i wydarzeniach dotyczących bioasekuracji, oraz utworzenie solidnej sieci młodych naukowców pochodzących z globalnego Południa.

Działanie 4 - Wsparcie programu międzysesyjnego BTWC

4.4.1 Cel działania

Program sponsorowania BTWC wspiera państwa rozwijające się w wysyłaniu swoich przedstawicieli na oficjalne posiedzenia BTWC w Genewie. Posiedzenia te obejmują konferencję przeglądową, która odbywa się co pięć lat, a także posiedzenia, które odbywają się w okresie między sesjami konferencji przeglądowych. Program sponsorowania został ustanowiony przez siódmą konferencję przeglądową (w 2011 r.), a następnie odnowiony przez ósmą konferencję przeglądową (w 2016 r.), a ostatnio przez dziewiątą konferencję przeglądową (2022 r.). Program sponsorowania jest finansowany z dobrowolnych wkładów państw stron.

4.4.2 Opis działania

Działanie to będzie wspierać program sponsorowania, który umożliwia ekspertom z krajów rozwijających się udział w spotkaniach między sesjami BTWC w Genewie. W ramach programu sponsorowania urzędnicy z państw niebę- dących jeszcze stronami konwencji będą zapraszani na posiedzenia BTWC w Genewie, po to by zapoznali się z przebiegiem oficjalnych posiedzeń BTWC.

4.4.3 Oczekiwane wyniki działania

1. Osiągnięcie wspólnego porozumienia na szczeblu regionalnym/subregionalnym co do celów programu międzyse- syjnego BTWC w latach 2024-2026 oraz zwiększenie poziomu przygotowań państw stron do udziału w dziesiątej konferencji przeglądowej w 2027 r.;

2. Lepsze rozumienie przez ekspertów z rozwijających się państw stron BTWC programu międzysesyjnego BTWC i konferencji przeglądowych poprzez sponsorowane uczestnictwo ekspertów w tych sesjach.

Działanie 5 - Udostępnianie narzędzi służących informowaniu, edukowaniu i zainteresowaniu

4.5.1 Cel działania

Celem działania będzie opracowanie konkretnych i praktycznych narzędzi, materiałów i podejść w dziedzinie edukacji i upowszechniania wiedzy, aby umożliwić i wesprzeć działania opisane powyżej oraz zwiększyć ogólną widoczność BTWC. Wszystkie działania będą realizowane zgodnie ze strategią na rzecz edukacji na temat rozbrojenia przygotowaną przez UNODA i będą się na niej opierać.

4.5.2 Opis działania

Konkretnie proponuje się opracowanie programu nauczania w sześciu językach urzędowych ONZ dla studentów nauk przyrodniczych w celu upowszechniania wiedzy na temat tworzenia, ewolucji i niezmiennego znaczenia BTWC dla utrzymania pokoju i bezpieczeństwa. Przedmiotem specjalnej uwagi będą przedmioty, które mogą szczególnie interesować studentów, takie jak budzące obawy badania w dziedzinie podwójnego zastosowania oraz rozwój nauki i technologii mających znaczenie dla konwencji.

Z okazji 50. rocznicy wejścia w życie BTWC w 2025 r. proponuje się zorganizowanie uroczystego wydarzenia w ONZ w Genewie, które trwałoby pół dnia. Proponuje się również sfinansowanie publikacji z okazji 50-lecia, która zostałaby przedstawiona podczas tego wydarzenia.

Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców i ułatwić działania takie jak upowszechnienie i wzmocnienie wdrażania konwencji, proponuje się również przetłumaczenie strony internetowej BTWC na wszystkie języki urzędowe ONZ, ponieważ obecnie jest ona dostępna wyłącznie w języku angielskim.

4.5.3. Oczekiwane wyniki działania

1. Skuteczne przeprowadzenie wyżej wymienionych działań i zwiększenie ich wpływu będzie możliwe dzięki wsparciu narzędzi wspomagających.

5.
PERSONEL

Wdrożenie tego projektu będzie wymagało stałej obecności personelu w Genewie, aby zapewnić sprawną realizację działań prowadzonych od czasu przyjęcia poprzedniej decyzji Rady. Obecnie personel zatrudniony w Genewie, zajmujący się wdrażaniem przedmiotowej decyzji, obejmuje pracowników na stanowiskach P3 i G6, a środki finansowe na pracownika na stanowisku P2 są zapewniane przez jedno z państw członkowskich UE do października 2023 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej zakres proponowanych działań oraz by zapewnić wysokiej jakości realizację i zrównoważony charakter wysiłków oraz ewentualnych powiązań z pracami grupy roboczej, proponuje się dodanie stanowiska P2 i utrzymanie wcześniej finansowanych stanowisk P3 i G6. Pracownik na stanowisku P2 będzie w szczególności odpowiedzialny za realizację działania 3 - Inicjatywa "Młodzież na rzecz bioasekuracji" - oraz za wspieranie realizacji działań 1, 2 i 5.

6.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ

UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC będą przekazywać wysokiemu przedstawicielowi regularne roczne sprawozdania z postępów w realizacji projektów.

7.
CZAS TRWANIA

Całkowity szacowany czas realizacji projektów wynosi 36 miesięcy.

8.
WYEKSPONOWANIE DZIAŁAŃ UE

UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC podejmie wszelkie środki konieczne do upublicznienia faktu, że działania takie zostały sfinansowane przez Unię. Takie środki będą wdrażane zgodnie z komunikatem Komisji oraz podręcznikiem "Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie", przygotowanym i opublikowanym przez Komisję Europejską. UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC zapewni zatem wyeksponowanie wkładu UE przez stosowne logo i działania promocyjne, podkreślając rolę odgrywaną przez UE, zapewniając przejrzystość swoich działań i upowszechniając wiedzę na temat przyczyn przyjęcia niniejszej decyzji oraz na temat wspierania tej decyzji przez UE, a także rezultatów tego wsparcia. Na materiałach wyprodukowanych w ramach przedmiotowych projektów zostanie umieszczona flaga UE zgodnie z unijnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowego wykorzystywania i reprodukcji flagi.

9.
BENEFICJENCI

Beneficjentami projektu 1 są państwa niebędące stronami BTWC (zarówno państwa sygnatariusze, jak i państwa niebędące sygnatariuszami) w przypadku działań upowszechniających, a także, w stosownych przypadkach, sektor prywatny, środowisko akademickie oraz organizacje pozarządowe.

Beneficjentami projektu 2 w odniesieniu do działań związanych z rozwijaniem zdolności są państwa strony BTWC, przy czym szczególną uwagę zwraca się na te państwa, które niedawno przystąpiły do BTWC.

Beneficjentami projektu 3 są młodzi decydenci polityczni, naukowcy i akademicy z państw stron BTWC w krajach globalnego Południa działający w naukowych i akademickich dziedzinach związanych z BTWC.

Beneficjentami projektu 4 są urzędnicy państw stron, zwłaszcza ci pracujący nad zagadnieniami związanymi z BTWC, tacy jak urzędnicy wyznaczeni jako krajowe punkty kontaktowe oraz inni krajowi eksperci wskazani przez państwa strony.

Beneficjentami projektu 5 będą osoby, które tworzą odpowiednie materiały, jak również osoby, które z nich korzystają, np. studenci i nauczyciele, urzędnicy z branży i organizacje pozarządowe.

1 Wspólne działanie Rady 2006/184/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. wspierające Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 65 z 7.3.2006, s. 51).
2 Wspólne działanie Rady 2008/858/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. wspierające konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 302 z 13.11.2008, s. 29).
3 Decyzja Rady 2012/421/WPZiB z dnia 23 lipca 2012 r. wspierająca Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 196 z 24.7.2012, s. 61).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/51 z dnia 18 stycznia 2016 r. wspierająca Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 12 z 19.1.2016, s. 50).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/97 z dnia 21 stycznia 2019 r. wspierająca Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 19 z 22.1.2019, s. 11).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2033 z dnia 19 listopada 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/97 wspierającą Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 415 z 22.11.2021, s. 29).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/123 z dnia 17 stycznia 2023 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/97 wspierającą Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 16 z 18.1.2023, s. 34).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024