KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W przypadku substancji czynnej fipronil najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") określono rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1792 2 na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, po wygaśnięciu zatwierdzenia tej substancji czynnej.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący tolerancji importowych w przypadku fipronilu stosowanego na powierzchni trzciny cukrowej w Brazylii oraz na powierzchni ziemniaków w Brazylii, Stanach Zjednoczonych i Ukrainie. Wnioskodawca stwierdził, że zastosowania fipronilu na powierzchni takich upraw, dozwolone w powyższych państwach, skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że należałoby wprowadzić wyższe NDP, aby zapobiec barierom handlowym w odniesieniu do przywozu tych upraw. Ponieważ trzciną cukrową i ziemniakami można karmić zwierzęta, wnioskodawca zaproponował również podwyższenie niektórych obecnych NDP fipronilu w towarach pochodzenia zwierzęcego.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku i przekazało Komisji sprawozdanie oceniające. W sprawozdaniu oceniającym państwo członkowskie oceniło narażenie z dietą u zwierząt gospodarskich, biorąc pod uwagę spożycie przez zwierzęta gospodarskie towarów wyprodukowanych z tych upraw, oraz zaproponowało podwyższenie niektórych istniejących NDP fipronilu w towarach pochodzenia zwierzęcego.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt oraz wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 3 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(5) W uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że dane przedłożone przez wnioskodawcę dotyczące fipronilu w ziemniakach są niewystarczające, aby ustalić nowy NDP. W odniesieniu do proponowanych przez wnioskodawcę zmian NDP fipronilu w trzcinie cukrowej, tłuszczu wołowym, tłuszczu owczym i tłuszczu kozim Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(6) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1792 z dnia 17 października 2019 r. zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości amitrolu, fipronilu, flupirsulfuronu metylowego, imazosulfuronu, izoproturonu, ortosulfamuronu i triasulfuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 277 z 29.10.2019, s. 66).
3 "Reasoned opinion on the setting of import tolerances for fipronil in potatoes, sugar canes and commodities of animal origin" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych dla fipronilu w ziemniakach, trzcinie cukrowej i towarach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2023; 21(4):7931.