Decyzja wykonawcza 2024/340 w sprawie zharmonizowanych warunków wykorzystania widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków w Unii, uchylająca decyzję 2010/166/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/340
z dnia 22 stycznia 2024 r.
w sprawie zharmonizowanych warunków wykorzystania widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków w Unii, uchylająca decyzję 2010/166/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 236)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 stycznia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dodanie łączności 5G na statkach usprawnia usługi łączności świadczone podróżnym, a jednocześnie zapewnia stosowanie najnowszych dostępnych technologii i efektywne wykorzystanie widma. Pomaga to osiągnąć cele ustalone w planie działania dotyczącym sieci 5G oraz w strategii Komisji dotyczącej łączności, określonej w jej komunikacie pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 2  i zaktualizowanej komunikatem "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 3  oraz decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 4 .

(2) Decyzją Komisji 2010/166/UE 5  zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania widma radiowego w paśmie częstotliwości 900 MHz (zakresy częstotliwości 880-915 MHz i 925-960 MHz), paśmie częstotliwości 1 800 MHz (zakresy częstotliwości 1 710-1 785 MHz i 1 805-1 880 MHz), sparowanym naziemnym paśmie częstotli wości 2 GHz (zakresy częstotliwości 1 920-1 980 MHz i 2 110-2 170 MHz) oraz sparowanym paśmie częstotli wości 2,6 GHz (zakresy częstotliwości 2 500-2 570 MHz i 2 620-2 690 MHz). Umożliwiła ona świadczenie usług łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV) w Unii za pomocą różnych technologii i określiła mające zastosowanie zharmonizowane warunki techniczne.

(3) Decyzją 2010/166/UE wezwano państwa członkowskie do dokonywania przeglądu wykorzystania pasm częstotliwości przez systemy świadczące usługi MCV na ich morzach terytorialnych, w szczególności pod kątem zapewnienia ciągłej adekwatności wszystkich warunków określonych w tej decyzji oraz w odniesieniu do przypadków szkodliwych zakłóceń. Państwa członkowskie zobowiązano również do przedłożenia Komisji sprawozdania z dokonanych przez nie ustaleń, a Komisję - do dokonania, w razie potrzeby, przeglądu decyzji 2010/166/UE.

(4) W dniu 16 sierpnia 2022 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) zlecenia na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE do zbadania i opracowania zharmonizowanych warunków technicznych w celu uwzględnienia technologii 5G na potrzeby ułatwienia wdrożenia zaawansowanych usług MCV w Unii.

(5) W odpowiedzi na to zlecenie CEPT przyjęła 10 marca 2023 r. sprawozdanie nr 83. Przedstawiono w nim zharmonizowane warunki techniczne dotyczące użytkowania nieaktywnych systemów antenowych (non-AAS) w standardzie 5G New Radio (Nowe Radio) (5G NR) na pokładach statków w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paś mie częstotliwości 2,6 GHz.

(6) W sprawozdaniu stwierdzono, że podobne warunki techniczne i regulacyjne, jakie miały zastosowanie do systemów MCV opartych na standardzie "Long Term Evolution" (LTE), można również stosować do systemów MCV 5G NR non-AAS w celu ochrony lądowych sieci ruchomych zarówno typu LTE, jak i 5G NR.

(7) Zharmonizowane warunki techniczne zalecane w sprawozdaniu stanowią podstawę techniczną niniejszej decyzji dla systemów non-AAS 5G NR na pokładach statków w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstot liwości 2,6 GHz. Należy odpowiednio zmienić zharmonizowane warunki techniczne określone w decyzji 2010/166/UE, przy jednoczesnym zastosowaniu podejścia neutralnego pod względem technologii i usług, jak określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 6 .

(8) W celu zapewnienia spójności i jasności prawa oraz zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa należy uchylić decyzję 2010/166/UE, która zawiera odniesienia do decyzji Komisji 2011/251/UE 7  uchylonej decyzją Komisji (UE) 2022/173 8 , i zastąpić ją niniejszą decyzją.

(9) Ze względu na jasność prawa należy utrzymać terminy wdrożenia określone w decyzji 2010/166/UE. Podobnie zale

cenie Komisji 2010/167/UE 9  powinno mieć nadal zastosowanie do niniejszej decyzji, ponieważ uchyla ona i zastępuje decyzję 2010/166/UE.

(10) Niniejsza decyzja nie ma na celu nakładania zobowiązań na państwa członkowskie nieposiadające mórz terytorialnych. Pozostaje to bez uszczerbku dla udzielania zezwoleń na usługi MCV, co nie jest objęte zakresem niniejszej decyzji, lecz może wymagać od państw członkowskich podjęcia działań zgodnych z prawem unijnym w odniesieniu do statków posiadających ich przynależność państwową.

(11) Specyfikacje techniczne usług MCV należy nadal poddawać przeglądom w celu zapewnienia, aby odpowiadały one stale postępowi technologicznemu i rozwojowi sytuacji na rynku.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ustanawia zharmonizowane warunki techniczne dotyczące dostępności i efektywnego wykorzystania pasma częstotliwości 900 MHz, pasma częstotliwości 1 800 MHz, sparowanego naziemnego pasma częstotliwości 2 GHz i sparowanego pasma częstotliwości 2,6 GHz na potrzeby systemów zapewniających usługi łączności ruchomej na pokła dach statków na morzach terytorialnych państw członkowskich Unii.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"usługi łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV)" oznaczają usługi łączności elektronicznej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 4 dyrektywy (UE) 2018/1972, świadczone przez dane przedsiębiorstwo w celu umożliwienia osobom znajdującym się na pokładzie statku korzystania z publicznych sieci łączności przy użyciu systemu, do którego zastosowanie ma art. 3, bez nawiązywania bezpośrednich połączeń z lądowymi sieciami ruchomymi;
2)
"pasmo częstotliwości 900 MHz" oznacza zakres częstotliwości 880-915 MHz dla łącza "w górę" (urządzenie końcowe nadaje, a stacja bazowa odbiera) oraz zakres częstotliwości 925-960 MHz dla łącza "w dół" (stacja bazowa nadaje, a urządzenie końcowe odbiera);
3)
"pasmo częstotliwości 1 800 MHz" oznacza zakres częstotliwości 1 710-1 785 MHz dla łącza "w górę" (urządzenie koń cowe nadaje, a stacja bazowa odbiera) oraz zakres częstotliwości 1 805-1 880 MHz dla łącza "w dół" (stacja bazowa nadaje, a urządzenie końcowe odbiera);
4)
"sparowane naziemne pasmo częstotliwości 2 GHz" oznacza zakres częstotliwości 1 920-1 980 MHz dla łącza "w górę" (urządzenie końcowe nadaje, a stacja bazowa odbiera) oraz zakres częstotliwości 2 110-2 170 MHz dla łącza "w dół" (stacja bazowa nadaje, a urządzenie końcowe odbiera);
5)
"sparowane pasmo częstotliwości 2,6 GHz" oznacza zakres częstotliwości 2 500-2 570 MHz dla łącza "w górę" (urzą dzenie końcowe nadaje, a stacja bazowa odbiera) oraz zakres częstotliwości 2 620-2 690 MHz dla łącza "w dół" (stacja bazowa nadaje, a urządzenie końcowe odbiera);
6)
"zasada niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami" oznacza, że usługi MCV nie mogą powodować szkodliwych zakłóceń względem żadnych innych służb radiokomunikacyjnych oraz że nie można żądać ich ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami wytwarzanymi przez inne służby radiokomunikacyjne;
7)
"morze terytorialne" należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza;
8)
"stacja bazowa nadawczo-odbiorcza statku (statkowa BS)" oznacza zainstalowaną na statku ruchomą pikokomórkę obsługującą systemy łączności ruchomej zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  3
1. 
Państwa członkowskie udostępniają co najmniej 2 MHz widma zarówno w łączu "w górę", jak i w odpowiednim sparowanym zakresie widma w łączu "w dół" w paśmie częstotliwości 900 MHz lub 1 800 MHz na potrzeby wymienionych w załączniku systemów łączności ruchomej świadczących usługi MCV na zasadzie niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami na morzach terytorialnych tych państw.
2. 
Państwa członkowskie udostępniają 5 MHz widma zarówno w łączu "w górę", jak i w odpowiednim sparowanym zakresie w łączu "w dół" w sparowanym naziemnym paśmie częstotliwości 2 GHz oraz w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstotliwości 2,6 GHz na potrzeby wymienionych w załączniku systemów łączności ruchomej świadczących usługi MCV na zasadzie niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami na morzach terytorialnych tych państw.
3. 
Państwa członkowskie zapewniają, by w odniesieniu do systemów, o których mowa w ust. 1 i 2, przestrzegano warunków i terminów wdrożenia określonych w załączniku.
Artykuł  4

Państwa członkowskie dokonują stałego przeglądu wykorzystania pasm częstotliwości przez systemy, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2, świadczące usługi MCV na ich morzach terytorialnych, w szczególności pod kątem zapewnienia ciągłej adekwatności warunków określonych w art. 3 i w załączniku oraz w odniesieniu do przypadków szkodliwych zakłóceń.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie ze swoich ustaleń odnośnie do przeglądu, o którym mowa w art. 4. W razie potrzeby Komisja Europejska dokonuje następnie przeglądu niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Decyzja 2010/166/UE traci moc.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Systemy świadczące usługi MCV na morzach terytorialnych państw członkowskich Unii oraz warunki, jakie muszą spełniać te systemy, aby nie powodować szkodliwych zakłóceń względem lądowych sieci ruchomych

1.
Wykaz systemów, o których mowa w art. 3 ust. 1

Tabela 1

System Termin wdrożenia
GSM zgodny z normami GSM opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 502 i EN 301 511, lub równoważnymi specyfikacjami. 20 marca 2011 r.
2.
Wykaz systemów, o których mowa w art. 3 ust. 2

Tabela 2

System Dozwolone pasma częstotliwości Termin wdrożenia
UMTS zgodny z normami UMTS opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-2, EN 301 908-3 i EN 301 908-11, lub równoważnymi specyfikacjami. Sparowane naziemne pasmo 2 GHz 2 sierpnia 2017 r.
LTE zgodny z normami LTE opublikowanymi przez

ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN

301 908-13, EN 301 908-14 i EN 301 908-15, lub równoważnymi specyfikacjami.

Pasmo 1 800 MHz

oraz

sparowane pasmo 2,6 GHz

2 sierpnia 2017 r.
5G NR non-AAS zgodny z normami 5G NR opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-24 i EN 301 908-25, lub równoważnymi specyfikacjami. Pasmo 1 800 MHz

oraz

sparowane pasmo 2,6 GHz

Jak najszybciej i nie później niż sześć miesięcy po notyfikacji niniejszej decyzji.
3.
Parametry techniczne
1)
Warunki, jakie muszą spełniać systemy GSM, pracujące w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 Mhz i świad czące usługi MCV na morzach terytorialnych państw członkowskich, aby nie powodować szkodliwych zakłóceń względem lądowych sieci ruchomych, są następujące:
a)
system świadczący usługi MCV nie może być wykorzystywany w odległości mniejszej niż 2 mile morskie 10  od linii podstawowej określonej w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza;
b)
w odległości od 2 do 12 mil morskich od linii podstawowej dopuszcza się wyłącznie korzystanie z anteny lub anten statkowej BS umieszczonych wewnątrz pomieszczeń;
c)
ustala się następujące limity dla działania ruchomych terminali użytkowanych na pokładzie statku oraz dla statkowej BS:
Parametr Opis
Moc nadawania/gęstość mocy W przypadku ruchomych terminali użytkowanych na pokładach statków i kontrolowanych przez statkową BS w paśmie częstotliwości 900 MHz maksymalną wypromieniowaną moc wyjściową należy ustawiać na:

5 dBm.

W przypadku ruchomych terminali użytkowanych na pokładach statków i kontrolowanych przez statkową BS w paśmie częstotliwości 1 800 MHz maksymalną wypromieniowaną moc wyjściową należy ustawiać na:

0 dBm.

W przypadku stacji bazowych umieszczonych na pokładach statków maksymalna gęstość mocy mierzona na zewnątrz pomieszczeń statku przy zysku anteny pomiarowej równym 0 dBi wynosi:

-80 dBm/200 kHz.

Zasady dotyczące dostępności i zajętości kanałów Należy stosować techniki osłabiania zakłóceń zapewniające wyniki co najmniej równorzędne z następującymi czynnikami osłabiającymi zakłócenia w oparciu o normy GSM:

- w odległości od 2 do 3 mil morskich od linii podstawowej czułość odbiornika i próg rozłączenia (ACCMIN (1) i min. poziom RXLEV (2)) ruchomego terminalu użytkowanego na pokładzie statku muszą wynosić co najmniej -70 dBm/200 kHz, a w odległości od 3 do 12 mil morskich od linii podstawowej - co najmniej -75 dBm/200 kHz,

- w łączu "w górę" systemu MCV należy aktywować transmisję przerywaną (3),

- wartość wyprzedzenia czasowego (4) statkowej BS należy ustawiać na poziomie minimalnym.

(1) ACCMIN (RX_LEV_ACCESS_MIN) zgodnie z opisem w normie GSM ETSI TS 144 018.

(2) RXLEV (RXLEV-FULL-SERVING-CELL) zgodnie z opisem w normie GSM ETSI TS 148 008.

(3) Transmisja przerywana (DTX) zgodnie z opisem w normie GSM ETSI TS 148 008.

(4) Wyprzedzenie czasowe zgodnie z opisem w normie GSM ETSI TS 144 018.

2)
Warunki, jakie muszą spełniać systemy UMTS, pracujące w sparowanym naziemnym paśmie częstotliwości 2 Ghz i świadczące usługi MCV na morzach terytorialnych państw członkowskich, aby nie powodować szkodliwych zakłóceń względem lądowych sieci ruchomych, są następujące:
a)
system świadczący usługi MCV nie może być wykorzystywany w odległości mniejszej niż 2 mile morskie od linii podstawowej określonej w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza;
b)
w odległości od 2 do 12 mil morskich od linii podstawowej dopuszcza się wyłącznie korzystanie z anteny lub anten statkowej BS umieszczonych wewnątrz pomieszczeń;
c)
wykorzystywać można tylko pasmo o szerokości do 5 MHz (dupleks);
d)
ustala się następujące limity dla działania ruchomych terminali użytkowanych na pokładzie statku oraz dla statkowej BS:
Parametr Opis
Moc nadawania/gęstość mocy W przypadku ruchomych terminali nadających w zakresie częstotliwości 1 920-1 980 MHz, użytkowanych na pokładach statków i kontrolowanych przez statkową BS nadającą w zakresie 2 110-2 170 MHz, maksymalną wypromieniowaną moc wyjściową należy ustawiać na:

0 dBm/5 MHz

Emisje na pokładzie Emisja statkowej BS umieszczonej na pokładzie nie może przekraczać -102 dBm/5 MHz (wspólny kanał pilotowy, CPICH).
Zasady dotyczące dostępności i zajętości kanałów W odległości od 2 do 12 mil morskich od linii podstawowej kryteria jakości (minimalny wymagany poziom odbieranego sygnału na obszarze komórki) muszą wynosić co najmniej: -87 dBm/5 MHz.

Licznik czasu wyboru publicznej sieci lądowej łączności ruchomej należy ustawiać na 10 minut.

Parametr wyprzedzenia czasowego należy ustawiać odpowiednio do zasięgu komórki z rozproszonym systemem antenowym MCV, wynoszącego 600 m.

Licznik czasu nieaktywności użytkownika protokołu Kontroli Zasobów Radiowych należy ustawiać na 2 sekundy.

Niepokrywanie się z sieciami lądowymi Częstotliwość środkowa nośnej MCV nie może pokrywać się z nośnymi sieci lądowych.
3)
Warunki, jakie muszą spełniać systemy LTE non-AAS, pracujące w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i w sparowa nym paśmie częstotliwości 2,6 Ghz i świadczące usługi MCV na morzach terytorialnych państw członkowskich, aby nie powodować szkodliwych zakłóceń względem lądowych sieci ruchomych, są następujące:
a)
system świadczący usługi MCV nie może być wykorzystywany w odległości mniejszej niż 4 mile morskie od linii podstawowej określonej w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza;
b)
w odległości od 4 do 12 mil morskich od linii podstawowej dopuszcza się wyłącznie korzystanie z anteny lub anten statkowej BS umieszczonych wewnątrz pomieszczeń;
c)
w każdym z obu pasm częstotliwości (paśmie 1 800 MHz i sparowanym paśmie 2,6 GHz) wykorzystywać można tylko pasmo o szerokości do 5 MHz (dupleks);
d)
ustala się następujące limity dla działania ruchomych terminali użytkowanych na pokładzie statku oraz dla statkowej BS:
Parametr Opis
Moc nadawania/gęstość mocy W przypadku ruchomych terminali użytkowanych na pokładach statków i kontrolowanych przez statkową BS w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstotliwości 2,6 GHz maksymalną wypromieniowaną moc wyjściową należy ustawiać na:

0 dBm.

Emisje na pokładzie Emisja statkowej BS umieszczonej na pokładzie nie może przekraczać -98 dBm/5 MHz (co odpowiada -120 dBm/15 kHz).
Zasady dotyczące dostępności i zajętości kanałów W odległości od 4 do 12 mil morskich od linii podstawowej kryteria jakości (minimalny wymagany poziom odbieranego sygnału na obszarze komórki) muszą wynosić co najmniej -83 dBm/5 MHz (co odpowiada -105 dBm/15 kHz).

Licznik czasu wyboru publicznej sieci lądowej łączności ruchomej należy ustawiać na 10 minut.

Parametr wyprzedzenia czasowego należy ustawiać odpowiednio do zasięgu komórki z rozproszonym systemem antenowym MCV, wynoszącego 400 m.

Licznik czasu nieaktywności użytkownika protokołu Kontroli Zasobów Radiowych należy ustawiać na 2 sekundy.
Niepokrywanie się z sieciami lądowymi Częstotliwość środkowa nośnej MCV nie może pokrywać się z nośnymi sieci lądowych.
4)
Warunki, jakie muszą spełniać systemy 5G non-AAS, pracujące w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i w sparowanym ziemskim paśmie częstotliwości 2,6 Ghz i świadczące usługi MCV na morzach terytorialnych państw członkow skich, aby nie powodować szkodliwych zakłóceń względem lądowych sieci ruchomych, są następujące:
a)
system świadczący usługi MCV nie może być wykorzystywany w odległości mniejszej niż 4 mile morskie od linii podstawowej określonej w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza;
b)
w odległości od 4 do 12 mil morskich od linii podstawowej dopuszcza się wyłącznie korzystanie z anteny lub anten statkowej BS umieszczonych wewnątrz pomieszczeń;
c)
w każdym z obu pasm częstotliwości (paśmie 1 800 MHz i sparowanym paśmie 2,6 GHz) wykorzystywać można tylko pasmo o szerokości do 5 MHz (dupleks);
d)
ustala się następujące limity dla działania ruchomych terminali użytkowanych na pokładzie statku oraz dla statkowej BS:
Parametr Opis
Moc nadawania/gęstość mocy W przypadku ruchomych terminali użytkowanych na pokładach statków i kontrolowanych przez statkową BS w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstotliwości 2,6 GHz maksymalną wypromieniowaną moc wyjściową należy ustawiać na:

0 dBm.

Emisje na pokładzie Emisja statkowej BS umieszczonej na pokładzie nie może przekraczać -98 dBm/5 MHz (co odpowiada -120 dBm/15 kHz) (uwaga 1).
Zasady dotyczące dostępności i zajętości kanałów W odległości od 4 do 12 mil morskich od linii podstawowej kryteria jakości (minimalny wymagany poziom otrzymywanego sygnału na obszarze komórki) muszą wynosić co najmniej -83 dBm/5 MHz (co odpowiada -105 dBm/15 kHz) (uwaga 1).
Licznik czasu wyboru publicznej sieci lądowej łączności ruchomej należy ustawiać na 10 minut.
Parametr wyprzedzenia czasowego należy ustawiać odpowiednio do zasięgu komórki z rozproszonym systemem antenowym MCV, wynoszącego 400 m (uwaga 2).
Licznik czasu nieaktywności użytkownika protokołu Kontroli Zasobów Radiowych należy ustawiać na 2 sekundy.
Niepokrywanie się z sieciami lądowymi Częstotliwość środkowa nośnej MCV nie może pokrywać się z nośnymi sieci lądowych.
Uwaga 1: W przypadku szerokości kanału SSB innej niż 15 kHz dodaje się współczynnik przeliczeniowy 10*log10 (SSB BW/15 kHz).

Uwaga 2: Parametr wyprzedzenia czasowego należy ustawić zgodnie z odpowiednim zasięgiem komórki.

e)
Zalecenie dotyczące operacji poza morzem terytorialnym

Aby uniknąć szkodliwych zakłóceń ze strony systemu poza morzem terytorialnym względem stacji bazowych naziemnych sieci ruchomych, zaleca się, aby państwa członkowskie ograniczyły moc nadawania (Tx) urządzeń użytkownika (UE) podłączonych do systemu w paśmie częstotliwości 1 800 MHz i sparowanym paśmie częstotliwości 2,6 GHz zgodnie z następującym wzorem:

UE Tx moc (dBm) = 2+(D-12)*0,75

gdzie:

D oznacza odległość od linii podstawowej oraz 12 < D <= 41 mil morskich.

Ograniczenie to może zostać uwzględnione w licencji przyznawanej przez państwo bandery, a także zastosowanie ma ustanowiona procedura składania skarg w przypadku zakłóceń, zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym ITU.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 COM(2016) 587.
3 COM(2021) 118.
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4).
5 Decyzja Komisji 2010/166/UE z dnia 19 marca 2010 r. w sprawie harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV) w Unii Europejskiej (Dz.U. L 72 z 20.3.2010, s. 38).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
7 Decyzja wykonawcza Komisji 2011/251/UE z dnia 18 kwietnia 2011 r. zmieniająca decyzję 2009/766/WE w sprawie harmonizacji pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających dostarczanie paneuropejskich usług łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 106 z 27.4.2011, s. 9).
8 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/173 z dnia 7 lutego 2022 r. w sprawie harmonizacji pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii oraz w sprawie uchylenia decyzji 2009/766/WE (Dz.U. L 28 z 9.2.2022, s. 29).
9 Zalecenie Komisji 2010/167/UE z dnia 19 marca 2010 r. w sprawie zezwoleń dla systemów świadczących usługi łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV) (Dz.U. L 72 z 20.3.2010, s. 42).
10 Jedna mila morska = 1 852 metry.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.340

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/340 w sprawie zharmonizowanych warunków wykorzystania widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków w Unii, uchylająca decyzję 2010/166/UE
Data aktu: 22/01/2024
Data ogłoszenia: 24/01/2024
Data wejścia w życie: 24/01/2024