KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnej oksamyl określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej oksamyl wygasło z dniem 1 maja 2023 r. 2 Wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną zostaną cofnięte do dnia 1 listopada 2023 r.
(3) W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia tej substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez tę substancję czynną 4 , w których ustanowił niższe dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) i niższą ostrą dawkę referencyjną (ARfD).
(4) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o wydanie uzasadnionej opinii oceniającej ryzyko, jakie obecne NDP oksamylu - w tym NDP tej substancji oparte na Kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości (CXL) - mogą stwarzać dla konsumentów w świetle tych niższych ADI i ARfD.
(5) W uzasadnionej opinii 5 Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko narażenia długoterminowego w odniesieniu do szerokiego zakresu diet, a także ryzyko ostrego narażenia w odniesieniu do szerokiego zakresu towarów, w tym melonów i arbuzów, dla których NDP określono na podstawie CXL. W związku z tym żadnego NDP nie można utrzymać, a NDP oksamylu we wszystkich produktach należy wyznaczyć na poziomie odpowiednich granic ozna- czalności, które należy określić w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji na temat stabilności przy przechowywaniu, metabolizmu upraw i badań pozostałości.
(6) Ponadto Urząd stwierdził, że wartość wzorcowa granicy oznaczalności wynosząca 0,01* mg/kg nie zapewnia wystarczającego poziomu ochrony konsumentów w odniesieniu do większości towarów, w związku z czym granica oznaczalności dla tych produktów powinna zostać ustalona na niższym poziomie, zapewniającym większą ochronę.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/741 z dnia 5 kwietnia 2023 r. w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej oksamyl, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 98 z 11.4.2023, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance oxamyl" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej oksamyl). Dziennik EFSA 2022;20(5):7296.
5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Statement on the risk assessment of maximum residue levels (MRLs) for oksamyl in view of consumer protection" (Oświadczenie dotyczące oceny ryzyka najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) oksamylu w świetle ochrony konsumentów). Dziennik EFSA 2023; 21(3):7823.