Rozporządzenie wykonawcze 2024/327 uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/327
z dnia 19 stycznia 2024 r.
uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/429 2  ustanawia się zasady naliczania opłat za koszty skutków hałasu powodowanego przez towarowy tabor kolejowy, których to zasad mają przestrzegać zarządcy infrastruktury. Ma ono zastosowanie w przypadku, gdy państwo członkowskie, zgodnie z art. 31 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2012/34/UE, podjęło decyzję o wprowadzeniu zróżnicowania opłat za korzystanie z infrastruktury w celu uwzględnienia poziomu hałasu powodowanego przez tabor kolejowy.

(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 upoważnia zarządców infrastruktury do przyjmowania systemów opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) obejmujących premie zniżki za "ciche" wagony towarowe i zwyżki w przypadku "głośnych" wagonów kolejowych. Celem jest w szczególności zachęcenie do modernizacji istniejących kolejowych wagonów towarowych, przez wyposażenie ich w kompozytowe klocki hamulcowe, poprzez umożliwienie zwrotu odpowiednich kosztów związanych z ich instalacją.

(3) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 stanowi, że systemy opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) powinny mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r.

(4) Wdrożono tylko cztery takie programy: dwa państwa członkowskie wprowadziły system NDTAC oparty na rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/429, a dwa państwa członkowskie, które przyjęły programy NDTAC przed wejściem w życie rozporządzenia, dostosowały te systemy zgodnie z jego art. 11. Wszystkie cztery programy wygasły.

(5) W 2021 r. Komisja opublikowała dokument roboczy służb Komisji oceniający rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 3 . W ocenie stwierdzono, że chociaż wpływ rozporządzenia wykonawczego był pozytywny, był on raczej ograniczony. Zauważono, że tylko dwa państwa członkowskie wprowadziły nowy system NDTAC po wejściu w życie rozporządzenia i nie było możliwe ustalenie, czy zostałyby one wdrożone również w przypadku braku rozporządzenia.

(6) W ocenie stwierdzono, że zamiast wprowadzać programy NDTAC w celu zmniejszenia hałasu kolejowego, niektóre państwa członkowskie korzystały z programów pomocy państwa w celu współfinansowania modernizacji. Ponadto do osiągnięcia celów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 wykorzystano inne narzędzia, takie jak finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" 4 .

(7) Ze względu na ograniczoną skuteczność programów NDTAC wdrożonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/429, wygaśnięcie wszystkich takich programów oraz dostępność innych instrumentów na mocy prawa UE należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 62 ust. 3 dyrektywy 2012/34/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 traci moc.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 z dnia 13 marca 2015 r. określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu (Dz.U. L 70 z 14.3.2015, s. 36).
3 Dokument roboczy służb Komisji, Ocena rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/429 i przepisów dotyczących zróżnicowanych pod względem hałasu opłat za dostęp do infrastruktury [SWD(2021) 72] https://op.europa.eu/o/opportal-service/download- handler?identifier=a48ce71e-8e1f-11eb-b85c-01aa75ed71a1&format=pdf&language=en&productionSystem=cellar&part=.
4 Finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na modernizację udostępniono w ramach zaproszeń do składania wniosków 2014, 2016, 2019 i 2021. W ramach tych połączeń około 216 000 wagonów towarowych zostało zmodernizowanych poprzez ich wyposażenie w kompozytowe klocki hamulcowe.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.327

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/327 uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu
Data aktu: 19/01/2024
Data ogłoszenia: 22/01/2024
Data wejścia w życie: 11/02/2024