KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/429 2 ustanawia się zasady naliczania opłat za koszty skutków hałasu powodowanego przez towarowy tabor kolejowy, których to zasad mają przestrzegać zarządcy infrastruktury. Ma ono zastosowanie w przypadku, gdy państwo członkowskie, zgodnie z art. 31 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2012/34/UE, podjęło decyzję o wprowadzeniu zróżnicowania opłat za korzystanie z infrastruktury w celu uwzględnienia poziomu hałasu powodowanego przez tabor kolejowy.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 upoważnia zarządców infrastruktury do przyjmowania systemów opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) obejmujących premie zniżki za "ciche" wagony towarowe i zwyżki w przypadku "głośnych" wagonów kolejowych. Celem jest w szczególności zachęcenie do modernizacji istniejących kolejowych wagonów towarowych, przez wyposażenie ich w kompozytowe klocki hamulcowe, poprzez umożliwienie zwrotu odpowiednich kosztów związanych z ich instalacją.
(3) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 stanowi, że systemy opłat za dostęp do infrastruktury zróżnicowanych w zależności od emitowanego hałasu (NDTAC) powinny mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r.
(4) Wdrożono tylko cztery takie programy: dwa państwa członkowskie wprowadziły system NDTAC oparty na rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/429, a dwa państwa członkowskie, które przyjęły programy NDTAC przed wejściem w życie rozporządzenia, dostosowały te systemy zgodnie z jego art. 11. Wszystkie cztery programy wygasły.
(5) W 2021 r. Komisja opublikowała dokument roboczy służb Komisji oceniający rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429 3 . W ocenie stwierdzono, że chociaż wpływ rozporządzenia wykonawczego był pozytywny, był on raczej ograniczony. Zauważono, że tylko dwa państwa członkowskie wprowadziły nowy system NDTAC po wejściu w życie rozporządzenia i nie było możliwe ustalenie, czy zostałyby one wdrożone również w przypadku braku rozporządzenia.
(6) W ocenie stwierdzono, że zamiast wprowadzać programy NDTAC w celu zmniejszenia hałasu kolejowego, niektóre państwa członkowskie korzystały z programów pomocy państwa w celu współfinansowania modernizacji. Ponadto do osiągnięcia celów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/429 wykorzystano inne narzędzia, takie jak finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" 4 .
(7) Ze względu na ograniczoną skuteczność programów NDTAC wdrożonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/429, wygaśnięcie wszystkich takich programów oraz dostępność innych instrumentów na mocy prawa UE należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/429.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 62 ust. 3 dyrektywy 2012/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 z dnia 13 marca 2015 r. określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu (Dz.U. L 70 z 14.3.2015, s. 36).
3 Dokument roboczy służb Komisji, Ocena rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/429 i przepisów dotyczących zróżnicowanych pod względem hałasu opłat za dostęp do infrastruktury [SWD(2021) 72] https://op.europa.eu/o/opportal-service/download- handler?identifier=a48ce71e-8e1f-11eb-b85c-01aa75ed71a1&format=pdf&language=en&productionSystem=cellar&part=.
4 Finansowanie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na modernizację udostępniono w ramach zaproszeń do składania wniosków 2014, 2016, 2019 i 2021. W ramach tych połączeń około 216 000 wagonów towarowych zostało zmodernizowanych poprzez ich wyposażenie w kompozytowe klocki hamulcowe.