KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2 ustanowiono wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, których wprowadzanie na terytorium Unii z niektórych państw trzecich jest zakazane. Zgodnie z pkt 1 załącznika VI do tego rozporządzenia zakazuje się wprowadzania na terytorium Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i Pinus L., innych niż owoce i nasiona.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1217 3 dopuszcza, na zasadzie odstępstwa od pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 i pod pewnymi warunkami, wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii ("określone rośliny").
(3) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217 odstępstwo przewidziane w tym rozporządzeniu wykonawczym wygasa w dniu 31 grudnia 2023 r.
(4) 13 października 2023 r. Japonia przedłożyła Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa przewidzianego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1217.
(5) Wprowadzanie określonych roślin do Unii, z zastrzeżeniem odpowiednich wymogów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217 skutecznie stosowanych przez Japonię, stanowi znikome zagrożenie fitosanitarne dla terytorium Unii.
(6) Odstępstwo przewidziane w art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217 należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2024 r., aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na pełną ocenę ryzyka stwarzanego przez agrofagi jeszcze niesklasyfikowane jako agrofagi kwarantannowe dla UE w wykazach odnośnych agrofagów. Ocena ta umożliwi Komisji stwierdzenie, czy odstępstwo powinno przestać obowiązywać, czy też określone rośliny powinny podlegać wymogom określonym w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do ich wprowadzania do Unii.
(7) Ponadto w opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z dnia 15 marca 2019 r. 4 stwierdzono, że rośliny Chamaecyparis Spach i Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr) są również roślinami żywicielskimi agrofaga Urocerus japonicus (F. Sm.). Z tego powodu agrofag ten powinien zostać wymieniony w załączniku do tego rozporządzenia jako odnośny agrofag tych roślin.
(8) Aby uniknąć zakłóceń w przywozie i zapewnić kontynuację handlu po wygaśnięciu odstępstwa na podstawie art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z tego powodu oraz w celu uniknięcia luk prawnych niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2024 r.