KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/127 2 ustanowiono wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianych materiałów opakowaniowych do przewożenia, ochrony lub zabezpieczania określonych towarów z niektórych państw trzecich oraz wymogi dotyczące kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do takich materiałów w celu zapewnienia ich zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 3 . W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/127 przewidziano minimalny wskaźnik kontroli zdrowia roślin na poziomie 15 % przesyłek danych towarów. Wspomniane rozporządzenie wykonawcze przestaje mieć zastosowanie dnia 31 grudnia 2023 r.
(2) Ponadto w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2125 4 określono przepisy dotyczące przeprowadzania określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych, powiadamiania o niektórych przesyłkach oraz środków stosowanych w przypadku niezgodności.
(3) Kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/127 wykazały, że drewniane materiały opakowaniowe stosowane w transporcie niektórych towarów pochodzących z Białorusi, Chin i Indii zawierały niektóre agrofagi kwarantannowe dla Unii lub zostały oznakowane niezgodnie z normami międzynarodowymi.
(4) Ponieważ kontrole zdrowia roślin przeprowadzane w państwach członkowskich wykazują, że ryzyko wprowadzenia żywych agrofagów do Unii nie zmniejszyło się, konieczne jest dalsze przeprowadzanie kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do przywożonych drewnianych materiałów opakowaniowych do przewożenia, ochrony lub zabezpieczania danych towarów pochodzących z Białorusi, Chin i Indii na takim samym poziomie, jak przewidziano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/127.
(5) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2026 r., aby zapewnić czas na monitorowanie sytuacji i ustalenie, czy poprawiła się zgodność drewnianych materiałów opakowaniowych do przewożenia, ochrony lub zabezpieczania przedmiotowych towarów pochodzących z Białorusi, Chin i Indii z niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem (UE) 2016/2031.
(6) Aby uniknąć luk prawnych i zapewnić, aby kontrole zdrowia roślin były nadal przeprowadzane na takim samym poziomie, jak przewidziano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/127, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2024 r.