Decyzja 8/2021 (2024/26) zmieniająca załącznik I (Sprawy weterynaryjne i fitosanitarne) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 8/2021
z dnia 5 lutego 2021 r.
zmieniająca załącznik I (Sprawy weterynaryjne i fitosanitarne) do Porozumienia EOG [2024/26]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/602 z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/717 w odniesieniu do wzorów formularzy świadectw zootechnicznych dotyczących zwierząt hodowlanych i ich materiału biologicznego wykorzystywanego do rozrodu 1 .

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2020/1179 z dnia 6 sierpnia 2020 r. zmieniającą załącznik I do decyzji 2009/177/WE w odniesieniu do statusu prowincji Åland w Finlandii w odniesieniu do programu nadzoru dotyczącego wirusowej posocznicy krwotocznej (VHS), statusu Estonii w odniesieniu do programu nadzoru i zwalczania wirusowej posocznicy krwotocznej (VHS) i zakaźnej martwicy układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (IHN), statusu Chorwacji w odniesieniu do zakażenia herpeswirusem koi (KHV) oraz statusu niektórych obszarów w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do zakażenia wywoływanego przez Bonamia ostreae 2 .

(3) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/602 uchyla decyzje Komisji 84/247/EWG 3 , 84/419/EWG 4 , 89/501/EWG 5 , 89/502/EWG 6 , 89/503/EWG 7 , 89/504/EWG 8 , 89/505/EWG 9 , 89/506/EWG 10 , 89/507/EWG 11 , 90/254/EWG 12 , 90/255/EWG 13 , 90/256/EWG 14 , 90/257/EWG 15 , 90/258/EWG 16 , 92/353/EWG 17 , 92/354/EWG 18 , 96/78/WE 19 , 96/79/WE 20 , 2005/379/WE 21  oraz 2006/427/WE 22 , które są uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(4) Niniejsza decyzja dotyczy między innymi prawodawstwa w zakresie żywych zwierząt z wyłączeniem ryb i zwierząt akwakultury, jak również produktów zwierzęcych, takich jak komórki jajowe, zarodki i nasienie. Prawodawstwa dotyczącego tych kwestii nie stosuje się do Islandii, jak określono w załączniku I do Porozumienia EOG rozdział I część wprowadzająca ust. 2.

(5) Niniejsza decyzja dotyczy prawodawstwa w zakresie spraw weterynaryjnych. Prawodawstwa dotyczącego środków spożywczych nie stosuje się do Liechtensteinu na czas rozszerzenia na Liechtenstein obowiązywania Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącej handlu produktami rolnymi, jak określono w dostosowaniach sektorowych do załącznika I do Porozumienia EOG. Niniejszej decyzji nie stosuje się zatem do Liechtensteinu.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W rozdziale I załącznika I do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
w części 2.2 pkt 36 (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/717) dodaje się, co następuje:

", zmienione:

32020 R 0602: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/602 z dnia 15 kwietnia 2020 r. (Dz.U. L 139 z 4.5.2020, s. 1).";

2.
w części 4.2 pkt 89 (decyzja Komisji 2009/177/WE) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32020 D 1179: decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/1179 z dnia 6 sierpnia 2020 r. (Dz.U. L 259 z 10.8.2020, s. 29).";

3.
w części 2.2 skreśla się pkt 1 (decyzja Komisji 84/247/EWG), 2 (decyzja Komisji 84/419/EWG), 7 (decyzja Komisji 89/501/EWG), 8 (decyzja Komisji 89/502/EWG), 9 (decyzja Komisji 89/503/EWG), 10 (decyzja Komisji 89/504/EWG), 11 (decyzja Komisji 89/505/EWG), 12 (decyzja Komisji 89/506/EWG), 13 (decyzja Komisji 89/507/EWG), 16 (decyzja Komisji 90/254/EWG), 17 (decyzja Komisji 90/255/EWG), 18 (decyzja Komisji 90/256/EWG), 19 (decyzja Komisji 90/257/EWG), 20 (decyzja Komisji 90/258/EWG), 22 (decyzja Komisji 92/353/EWG), 23 (decyzja Komisji 92/354/EWG), 25 (decyzja Komisji 96/78/WE), 26 (decyzja Komisji 96/79/WE), 31 (decyzja Komisji 2005/379/WE) oraz 32 (decyzja Komisji 2006/427/WE).
Artykuł  2

Teksty rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/602 w języku norweskim i decyzji wykonawczej (UE) 2020/1179 w języku islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

* Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2021 r.
1 Dz.U. L 139 z 4.5.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 259 z 10.8.2020, s. 29.
3 Dz.U. L 125 z 12.5.1984, s. 58.
4 Dz.U. L 237 z 5.9.1984, s. 11.
5 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 19.
6 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 21.
7 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 22.
8 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 31.
9 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 33.
10 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 34.
11 Dz.U. L 247 z 23.8.1989, s. 43.
12 Dz.U. L 145 z 8.6.1990, s. 30.
13 Dz.U. L 145 z 8.6.1990, s. 32.
14 Dz.U. L 145 z 8.6.1990, s. 35.
15 Dz.U. L 145 z 8.6.1990, s. 38.
16 Dz.U. L 145 z 8.6.1990, s. 39.
17 Dz.U. L 192 z 11.7.1992, s. 63.
18 Dz.U. L 192 z 11.7.1992, s. 66.
19 Dz.U. L 19 z 25.1.1996, s. 39.
20 Dz.U. L 19 z 25.1.1996, s. 41.
21 Dz.U. L 125 z 18.5.2005, s. 15.
22 Dz.U. L 169 z 22.6.2006, s. 56.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024