a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 określono wymóg przyjmowania środków ochronnych przy uwzględnieniu dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, w tym, w stosownych przypadkach, sprawozdań sporządzonych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), a także przy uwzględnieniu wszelkich porad otrzymywanych od komitetów doradczych.
(2) Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewiduje, że uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów mają być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.
(3) W związku z tym, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społecznoekonomicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania sektorów rybołówstwa, a także na podstawie opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji.
(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 2 ustanowiono plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego. Plan ten ma na celu osiągnięcie i utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) stad docelowych, zapewniając, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie MSY w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022, a także jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) zgodnie z opinią naukową i z art. 7 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia.
(6) STECF zalecił - aby osiągnąć w 2025 r. cele w zakresie MSY w odniesieniu do wszystkich stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - podjęcie dalszych działań oraz znaczące zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. Na podstawie tej opinii w 2024 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów w zachodniej części Morza Śródziemnego należy zmniejszyć o 9,5 % w porównaniu z poziomem bazowym na lata 2015-2017, co należy odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na 2023 r. określonego rozporządzeniem Rady (UE) 2023/195 3 .
(7) W 2023 r. STECF stwierdził, że taklowce mają wpływ na tarlaki z uwagi na fakt, że taklowce odpowiadają za 7 % wyładunków morszczuka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6 i 7, za 13 % łącznych wyładunków w podobszarze geograficznym 10 oraz za 6 % - w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. W 2023 r. STECF stwierdził również, że biomasa stada tarłowego morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7 oraz w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 nadal utrzymuje się poniżej granicznego punktu odniesienia dotyczącego ochrony (BLIM) w rozumieniu art. 2 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz że aby osiągnąć FMSY w 2024 r., należy zmniejszyć połowy o co najmniej 89 % w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7 oraz 40 % w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. Na 2024 r. należy zatem utrzymać maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców na takich samych poziomach, jak określono na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195, na podstawie art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022.
(8) W 2023 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 pozostaje daleka od zrównoważonych poziomów i w związku z tym konieczne są dalsze środki zarządzania. W szczególności STECF stwierdził, że aby osiągnąć FMSY do 2024 r., należy zmniejszyć połowy średnio o 58 %, a konkretnie 56 % w podobszarach geograficznych 1 i 2, 59 % w podobszarze geograficznym 5 oraz 61 % w podobszarach geograficznych 6 i 7. Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/1022 należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 należy zmniejszyć o 5 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(9) W 2023 r. STECF stwierdził, że konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11, oraz zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 39 %. Należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(10) W 2023 r. STECF stwierdził, że konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11, oraz zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 31 %. Należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(11) Na swoim 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), w którym wprowadzono na lata 2020-2026 system nakładu połowowego i pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2024 r. do prawa Unii.
(12) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/6 w sprawie wdrażania systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim w 2024 r. (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/43/2019/5. W zaleceniu GFCM/46/2023/6 przewidziano zmniejszenie o 4 % systemu nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym oraz przeniesienie poziomów nakładu z 2023 r. w odniesieniu do trawlerów poławiających włokiem rozprzowym. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 4 % od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym określonego na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195, natomiast maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem roz- przowym należy utrzymać na poziomach z 2023 r.
(13) Na swoim 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło na lata 2022-2029 maksymalny poziom połowów i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pelagiczne, z odstępstwem dla flot krajowych liczących mniej niż dziesięć sejnerów lub trawlerów do połowów pelagicznych, aktywnie poławiających stada małych gatunków pelagicznych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2024 r. do prawa Unii.
(14) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/5 w sprawie przedłużenia tymczasowego systemu połowowego oraz ustanowienia na 2024 r. limitu połowowego dla stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/44/2021/20. W zaleceniu GFCM/46/2023/5 przewidziano zmniejszenie połowów małych gatunków pelagicznych o 5 % dla sardeli europejskiej i 9 % dla sardynki europejskiej w porównaniu z poziomami z 2023 r. Aby wprowadzić te środki do prawa Unii należy zatem od maksymalnego poziomu połowów określonego na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195 odjąć 5 % w przypadku sardeli europejskiej i 9 % w przypadku sardynki europejskiej.
(15) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych gatunków pelagicznych i stada denne, oraz zgodnie z ust. 33 zalecenia GFCM/44/2021/20 i z ust. 13 zalecenia GFCM/43/2019/5, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych oraz minimalną alokację nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych.
(16) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/16 w sprawie długoterminowego planu zarządzania dotyczącego węgorza europejskiego. W zaleceniu tym utrzymano na 2024 r. obowiązujące środki przejściowe, sześciomiesięczny okres zamknięcia oraz zakaz połowów rekreacyjnych. Ponadto w zaleceniu tym przewidziano, że Umawiające się Strony mają wdrożyć dodatkowe środki na rzecz zmniejszenia w 2024 r. śmiertelności połowowej węgorza szklistego o co najmniej 30 % w porównaniu z okresem odniesienia 2019-2021. Zgodnie z tym zaleceniem środki te powinny mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, do wód słodkich i wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(17) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/13 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27), w którym przedłużono o rok postanowienia zalecenia GFCM/43/2019/4 wprowadzającego zamrożenie nakładu połowowego wyrażonego w postaci maksymalnej liczby upoważnień do połowów, a także limitów pozyskiwania korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(18) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/14 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (pod- obszary geograficzne 1-27). W zaleceniu tym wprowadzono - zgodnie z podejściem ostrożnościowym i na okres przejściowy 2024-2026 - limit zdolności połowowej, zamrożenie zdolności połowowej w zakresie urządzeń do sztucznej koncentrację ryb (FAD) na statek, limit połowowy i czasowe zamknięcie. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych w zaleceniu GFCM/46/2023/14 przewidziano ponadto, że należy przestrzegać dziennego limitu ilościowego oraz okresu zakazu w odniesieniu do połowów komercyjnych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii na okres przejściowy 2024-2026. Środki te pozostają bez uszczerbku dla środków zarządzania, które zostaną zaproponowane przez naukowy komitet doradczy GFCM w odniesieniu do długoterminowego planu zarządzania na lata 2027-2031.
(19) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/5. W zaleceniu GFCM/45/2022/4 wprowadzono system nakładu w odniesieniu do morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) oraz limity połowowe dla krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris), a także zamrożenie zdolności połowowej. W odniesieniu do 2024 r. w zaleceniu tym przewidziano zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących krewetek głębokowodnych różowych. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do krewetek głębokowodnych różowych na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(20) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczer- wonejkrewetki głębinowejw Cieśninie Sycylijskiej(podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/7 i GFCM/43/2019/6. W zaleceniu GFCM/45/2022/5 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(21) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczer- wonej krewetki głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19-21), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/6 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(22) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczer- wonej krewetki głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24-27), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/7 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(23) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Albo- rańskim (podobszary geograficzne 1-3), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/4, GFCM/43/2019/2 i GFCM/41/2017/2. W zaleceniu GFCM/45/2022/3 wprowadzono maksymalne poziomy połowów na lata 2023, 2024 i 2025, maksymalną liczbę dozwolonych takli i węd ręcznych oraz nowe środki dotyczące połowów rekreacyjnych. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 7 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych ustalonych dla morlesza bogara na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.
(24) Na swoim 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu GFCM/43/2019/3 wprowadzono na lata 2020-2024 zaktualizowany regionalny TAC i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięty oraz ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Zgodnie z zaleceniem GFCM/43/2019/3, te dalsze środki ochrony są funkcjonalnie powiązane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota musiałby zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Należy wprowadzić te środki do prawa Unii.
(25) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny 29) zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/3. W zaleceniu tym utrzymano obecny TAC do dnia 31 grudnia 2024 r. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(26) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM zatwierdziła przeniesienie niewykorzystanej przez Unię w 2022 r. kwoty turbota, z uwagi na wyjątkową sytuację w Morzu Czarnym spowodowaną przez kontekst regionalny. Środek ten należy wprowadzić do prawa Unii. Podziału uprawnień do połowów wynikających z tego niepełnego wykorzystania kwoty należy dokonać przy uwzględnieniu odpowiedniego wkładu każdego państwa członkowskiego w odpowiednie niepełne wykorzystanie, nie zmieniając klucza przydziału, który ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2023/195 ustalającym roczny przydział TAC.
(27) Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez grupę roboczą ds. Morza Czarnego GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej szprota. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tych stad.
(28) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 4 , a w szczególności jego art. 33 i 34, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.
(29) Aby promować stosowanie selektywnych narzędzi oraz ustanowić skuteczne obszary zamknięte w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, rozporządzeniem Rady (UE) 2022/110 5 ustanowiono mechanizm kompensacyjny dotyczący systemu nakładu połowowego dla trawlerów. Ponieważ STECF nadal zaleca w 2024 r. dalszą poprawę selektywności narzędzi połowowych i skuteczności obszarów zamkniętych w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, należy przydzielić 4,5 % dni połowowych. Jeżeli statek spełnia dwa warunki, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy przydział dni połowowych do 5 %. Jeżeli statek spełnia co najmniej trzy warunki, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy przydział dni połowowych do 6 %.
(30) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 6 określono dodatkowe ustalane z roku na rok warunki zarządzania TAC, w tym na podstawie jego art. 3 i 4, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC prze- zornościowymi i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada określa stada, w odniesieniu do których art. 3 i 4 tego rozporządzenia nie mają zastosowania, w szczególności na podstawie biologicznego stanu stad. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb oraz spowodowałaby pogorszenie biologicznego stanu stad, należy jednoznacznie wyjaśnić, że art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie w odniesieniu do TAC analitycznych wyłącznie w przypadku, gdy nie korzysta się z obejmującej kolejny rok elastyczności przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(31) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r. Z uwagi na pilną sytuację niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: