Decyzja 2024/210 w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii

DECYZJA RADY (UE) 2024/210
z dnia 30 grudnia 2023 r.
w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Akt przystąpienia z 2005 r., w szczególności jego art. 4 ust. 2,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 ust. 2 Aktu przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii z 2005 r. stanowi, że przepisy dorobku Schengen, które nie zostały wymienione w art. 4 ust. 1 tego Aktu, mają być stosowane w każdym z tych państw członkowskich jedynie na podstawie decyzji Rady podjętej w tym celu, po sprawdzeniu, zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami oceny Schengen, że w tych państwach członkowskich zostały spełnione warunki niezbędne do stosowania wszystkich odnośnych części dorobku.

(2) W drodze decyzji 2010/365/UE 2 , po sprawdzeniu, że Bułgaria i Rumunia spełniły warunki niezbędne do stosowania części dorobku Schengen dotyczącej ochrony danych, Rada stwierdziła, że z dniem 15 października 2010 r. do Bułgarii i Rumunii zaczynają mieć zastosowanie przepisy dorobku Schengen związane z systemem informacyjnym Schengen (SIS), z wyjątkiem obowiązku odmówienia zgody na wjazd lub pobyt na terytorium tych państw obywatelom państw trzecich, w odniesieniu do których inne państwo członkowskie dokonało wpisu w SIS do celów odmowy wjazdu lub pobytu, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  oraz z obowiązkiem powstrzymania się od dokonywania wpisów w SIS i od wprowadzania dodatkowych informacji, a także od wymiany informacji uzupełniających dotyczących obywateli państw trzecich do celów odmowy wjazdu lub pobytu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 (dalej zwane "pozostałymi przepisami dorobku Schengen związanymi z SIS").

(3) Zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami oceny Schengen określonymi w decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 16 września 1998 r. 4  Rada sprawdziła, czy w Bułgarii i w Rumunii zostały spełnione niezbędne warunki stosowania dorobku Schengen we wszystkich pozostałych obszarach dorobku Schengen: granic powietrznych, granic lądowych, współpracy policyjnej, ochrony danych, systemu informacyjnego Schengen, granic morskich oraz wiz.

(4) W dniu 9 czerwca 2011 r. Rada stwierdziła, że Bułgaria i Rumunia spełniły stosowne warunki w każdym z pozostałych obszarów dorobku Schengen.

(5) Możliwe jest zatem określenie dat rozpoczęcia stosowania dorobku Schengen przez Bułgarię i Rumunię, od których to dat należy znieść kontrole osób na granicach wewnętrznych z tymi państwami członkowskimi.

(6) W dniu 12 października 2017 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2017/1908 5  wprowadzającą w życie w Bułgarii i w Rumunii niektóre przepisy dorobku Schengen dotyczące wizowego systemu informacyjnego (VIS).

(7) W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2018/934 6  wprowadzającą w życie w Bułgarii i w Rumunii pozostałe przepisy dorobku Schengen dotyczące SIS.

(8) Aby nie stwarzać utrudnień w podróżowaniu dla niektórych kategorii osób, utrzymać należy uproszczony system dla obywateli państw trzecich, którzy posiadają krajową wizę krótkoterminową wydaną przez Bułgarię lub Rumunię do celów tranzytu przez ich terytorium lub planowanego pobytu na ich terytorium nieprzekraczającego 90 dni w każdym okresie 180-dniowym, wprowadzony decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 565/2014/UE 7 . W związku z tym niektóre przepisy tej decyzji należy nadal stosować w ograniczonym okresie przejściowym.

(9) Ze względów technicznych i operacyjnych należy jak najszybciej w 2024 r. znieść kontrole najpierw na wewnętrznych granicach powietrznych i morskich. Kontrole te powinny zostać zniesione w pierwszym możliwym terminie przypadającym w dniu, w którym następuje zmiana sezonowa rozkładu IATA.

(10) Rada, stanowiąc jednomyślnie zgodnie z art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii z 2005 r., powinna podjąć kolejną decyzję w celu wyznaczenia stosownej daty zniesienia kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, uwzględniając odnośne techniczne i operacyjne rozwiązania na tych granicach, a także stan wzajemnej współpracy, o której mowa w motywie 11. Państwa członkowskie i Komisja powinny prowadzić prace w celu umożliwienia Radzie podjęcia takiej decyzji.

(11) Rada odnotowuje, że istnieje wzajemne porozumienie dotyczące przyszłej współpracy między niektórymi państwami członkowskimi przy wsparciu Komisji. Uzupełniające środki i zobowiązania określone w oświadczeniach do protokołów Rady przyczynią się do wzajemnego zaufania i współpracy między tymi państwami członkowskimi i w związku z tym są ważnymi czynnikami, które pozwoliły Radzie podjąć przedmiotową decyzję.

(12) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8  - które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B, C, D i F decyzji Rady 1999/437/WE 9 .

(13) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 10 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B, C, D i F decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 11 .

(14) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie - w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen - przepisów dorobku Schengen 12 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B, C, D i F decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 13 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Od dnia 31 marca 2024 r. zniesione zostają kontrole osób na wewnętrznych granicach powietrznych i morskich z Bułgarią i Rumunią oraz pomiędzy tymi państwami, a od tej daty do Bułgarii i Rumunii mają zastosowanie przepisy dorobku Schengen, o których mowa w załączniku; przepisy te mają zastosowanie w stosunkach między tymi dwoma państwami oraz w ich stosunkach z Królestwem Belgii, Republiką Czeską, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Estońską, Republiką Grecką, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Republiką Chorwacji, Republiką Włoską, Republiką Łotewską, Republiką Litewską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Węgrami, Maltą, Królestwem Niderlandów, Republiką Austrii, Rzeczpospolitą Polską, Republiką Portugalską, Republiką Słowenii, Republiką Słowacką, Republiką Finlandii i Królestwem Szwecji, a także Islandią, Księstwem Liechtensteinu, Królestwem Norwegii i Konfederacją Szwajcarską.

Rada dąży do tego, by podjąć decyzję o zniesieniu kontroli osób na wewnętrznych granicach lądowych. Rada przyjmie tę decyzję, stanowiąc jednomyślnie zgodnie z art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii z 2005 r.

Artykuł  2

Krajowe wizy krótkoterminowe wydane przez Bułgarię i Rumunię przed dniem 31 marca 2024 r. zachowują ważność przez okres ich ważności do celów tranzytu przez terytorium innych państw członkowskich lub planowanego pobytu na ich terytorium nieprzekraczającego 90 dni w każdym okresie 180-dniowym, o ile państwa te uznały takie wizy krótkoterminowe do tych celów zgodnie z decyzją nr 565/2014/UE. Zastosowanie mają warunki określone w tej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ PRZEPISÓW DOROBKU SCHENGEN W ROZUMIENIU ART. 4 UST. 2 AKTU PRZYSTĄPIENIA Z 2005 R., KTÓRE MAJĄ MIEĆ ZASTOSOWANIE DO BUŁGARII I RUMUNII W STOSUNKACH MIĘDZY TYMI DWOMA PAŃSTWAMI ORAZ W ICH STOSUNKACH Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI STOSUJĄCYMI W PEŁNI DOROBEK SCHENGEN, A TAKŻE W STOSUNKACH Z ISLANDIĄ, KSIĘSTWEM LIECHTENSTEINU, KRÓLESTWEM NORWEGII I KONFEDERACJĄ SZWAJCARSKĄ

A.
Następujące postanowienia Konwencji podpisanej w Schengen w dniu 19 czerwca 1990 r. wykonującej układ z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Dz.U. L 239 z 22.9.2000, s. 19):
art. 1 w zakresie, w jakim odnosi się do pozostałych przepisów wymienionych w niniejszym punkcie, art. 18, art. 19 ust. 1, 3 i 4, art. 20, 21 i 22, art. 40-43 oraz art. 126-130 w zakresie, w jakim odnoszą się do pozostałych przepisów wymienionych w niniejszej literze; ponadto art. 1 i art. 126-130 w zakresie, w jakim nie są one objęte decyzją (UE) 2017/1908.
B.
Następujące inne akty prawne Unii wraz z aktami wykonawczymi do nich:
1.
dyrektywa Rady 2001/40/WE z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich (Dz.U. L 149 z 2.6.2001, s. 34);
2.
decyzja Rady 2004/191/WE z dnia 23 lutego 2004 r. określająca kryteria oraz uzgodnienia praktyczne dotyczące rekompensaty dysproporcji finansowych wynikających ze stosowania dyrektywy 2001/40/WE w sprawie wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich (Dz.U. L 60 z 27.2.2004, s. 55);
3.
art. 4 lit. b) i art. 9 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1931/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego przepisy dotyczące małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich i zmieniającego postanowienia konwencji z Schengen (Dz.U. L 405 z 30.12.2006, s. 1);
4.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60) w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908;
5.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy) (Dz.U. L 243 z 15.9.2009, s. 1) z wyjątkiem art. 3, w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908;
6.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 265/2010 z dnia 25 marca 2010 r. zmieniające konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie (WE) nr 562/2006 w zakresie dotyczącym przepływu osób posiadających wizy długoterminowe (Dz.U. L 85 z 31.3.2010, s. 1);
7.
decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie wykazu dokumentów podróży, które uprawniają posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i mogą być wizowane oraz w sprawie ustanowienia mechanizmu sporządzania takiego wykazu (Dz.U. L 287 z 4.11.2011, s. 9);
8.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 610/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 562/2006 ustanawiające wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen), konwencję wykonawczą do układu z Schengen, rozporządzenia Rady (WE) nr 1683/95 i (WE) nr 539/2001 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 i (WE) nr 810/2009 (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 1), w zakresie, w jakim dotyczy ono innych przepisów wymienionych w niniejszym załączniku;
9.
art. 1, art. 6 ust. 5 lit. a), Tytuł III oraz przepisy Tytułu II i odnoszące się do wizowego systemu informacyjnego załączniki do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulującego przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz.U. L 77 z 23.3.2016, s. 1) w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908;
10.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2225 z dnia 30 listopada 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/399 w zakresie korzystania z systemu wjazdu/wyjazdu (Dz.U. L 327 z 9.12.2017, s. 1) w zakresie, w jakim nie ma ono jeszcze zastosowania zgodnie z art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2226;
11.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. ustanawiające system wjazdu/wyjazdu (EES) w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli oraz określające warunki dostępu do EES na potrzeby ochrony porządku publicznego i zmieniające konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenia (WE) nr 767/2008 i (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 327 z 9.12.2017, s. 20), w zakresie, w jakim odnosi się ono do wizowego systemu informacyjnego ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 767/2008 i nie ma jeszcze zastosowania zgodnie z art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2226;
12.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99), w zakresie, w jakim odnosi się ono do wizowego systemu informacyjnego ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 767/2008 i w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908 oraz w zakresie, w jakim odnosi się ono do systemu wjazdu/wyjazdu ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2017/2226, o których mowa w niniejszym załączniku;
13.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze granic i polityki wizowej oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1861 oraz decyzje Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 27), w zakresie, w jakim dotyczy ono wizowego systemu informacyjnego ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 767/2008 i w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908, oraz systemu wjazdu/wy- jazdu ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2017/2226, o których mowa w niniejszym załączniku;
14.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze współpracy policyjnej i sądowej, azylu i migracji oraz zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1862 i (UE) 2019/816 (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 85), w zakresie, w jakim dotyczy ono wizowego systemu informacyjnego ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 767/2008 i w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908, oraz systemu wjazdu/wyjazdu ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2017/2226, o których mowa w niniejszym załączniku;
15.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1155 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 810/2009 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy) (Dz.U. L 188 z 12.7.2019, s. 25);
16.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1133 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 603/2013, (UE) 2016/794, (UE) 2018/1862, (UE) 2019/816 i (UE) 2019/818 w odniesieniu do ustanowienia warunków dostępu do innych systemów informacyjnych UE do celów Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 248 z 13.7.2021, s. 1);
17.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 i (UE) 2019/1896 oraz uchylenia decyzji Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW w celu zreformowania Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 248 z 13.7.2021, s. 11), w zakresie nieobjętym decyzją (UE) 2017/1908;
18.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1152 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861 i (UE) 2019/817 w odniesieniu do ustanowienia warunków dostępu do innych systemów informacyjnych UE do celów europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 15), w zakresie, w jakim dotyczy ono wizowego systemu informacyjnego ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 767/2008 i systemu wjazdu/wyjazdu ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2017/2226, oraz w zakresie, w jakim nie ma jeszcze zastosowania zgodnie z art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2226;
19.
art. 1 lit. a) decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2512 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie nieakceptowania dokumentów podróży Federacji Rosyjskiej wydawanych w Ukrainie i Gruzji (Dz.U. L 326 z 21.12.2022, s. 1);
20.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2667 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009 i (UE) 2017/2226, rozporządzenia Rady (WE) nr 693/2003 i (WE) nr 694/2003 oraz konwencji wykonawczej do układu z Schengen w zakresie cyfryzacji procedury wizowej (Dz.U. L, 2023/2667, 7.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2667/oj).
1 Dz.U. C 380 E z 11.12.2012, s. 160.
2 Decyzja Rady 2010/365/UE z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie stosowania w Republice Bułgarii i w Rumunii przepisów dorobku Schengen związanych z systemem informacyjnym Schengen (Dz.U. L 166 z 1.7.2010, s. 17).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4).
4 Decyzja Komitetu Wykonawczego z dnia 16 września 1998 r. ustanawiająca Stały Komitet ds. Oceny i Wprowadzania w Życie Dorobku Schengen (SCH/Com-ex (98) 26 def.) (Dz.U. L 239 z 22.9.2000, s. 138).
5 Decyzja Rady (UE) 2017/1908 z dnia 12 października 2017 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 269 z 19.10.2017, s. 39).
6 Decyzja Rady (UE) 2018/934 z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii pozostałych przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen (Dz.U. L 165 z 2.7.2018, s. 37).
7 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 565/2014/UE z dnia 15 maja 2014 r. wprowadzająca uproszczony system kontroli osób na granicach zewnętrznych oparty na jednostronnym uznawaniu przez Bułgarię, Chorwację, Cypr i Rumunię niektórych dokumentów za równorzędne z ich wizami krajowymi na przejazd tranzytem przez ich terytorium lub planowany pobyt na ich terytorium nieprze- kraczający 90 dni w każdym okresie 180-dniowym oraz uchylająca decyzje nr 895/2006/WE i nr 582/2008/WE (Dz.U. L 157 z 27.5.2014, s. 23).
8 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
9 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
10 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
11 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
12 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
13 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024