a także mając na uwadze, co następuje:(1) Celem niniejszego rozporządzenia jest uzupełnienie przepisu określonego w art. 23 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) i akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/691 dotyczącego obowiązku państw członkowskich w zakresie zgłaszania Komisji nieprawidłowości dotyczących EFG. Aby umożliwić Komisji wykonywanie jej obowiązków w zakresie ochrony interesów finansowych Unii, w szczególności przeprowadzanie analizy ryzyka, opracowywanie systemów skuteczniejszej identyfikacji ryzyka i sporządzanie sprawozdań na potrzeby takich zadań, należy również wskazać kryteria określające, które przypadki nieprawidłowości państwa członkowskie powinny zgłaszać Komisji, oraz wskazać które dane mają być przekazywane.
(2) Interesy finansowe Unii powinny być chronione w jednakowy sposób, niezależnie od funduszu ani od celów, dla których dany fundusz został ustanowiony. W związku z tym art. 23 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/691 uprawnia Komisję do przyjmowania przepisów, które uzupełniają spoczywający na państwach członkowskich obowiązek zgłaszania nieprawidłowości związanych z finansowaniem EFG. Przepisy takie powinny być równoważne szczegółowym przepisom dotyczącym zgłaszania nieprawidłowości określonym w sekcji 1 załącznika XII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 2 oraz powinny być zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/205 3 .
(3) Aby umożliwić spójne stosowanie wymogów sprawozdawczych we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest zdefiniowanie terminu "podejrzenie popełnienia nadużycia finansowego", z uwzględnieniem definicji nadużycia finansowego i innych przestępstw określonych w art. 3 ust. 2 lit. a) i b) oraz art. 4 ust. 1, 2 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 4 , a w przypadku państw członkowskich niezwiązanych tą dyrektywą - w art. 1 ust. 1 lit. a) Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich 5 .
(4) Należy również zdefiniować termin "pierwsze ustalenie administracyjne lub sądowe", aby zapewnić skuteczność i spójność we wdrażaniu obowiązków sprawozdawczych.
(5) Należy doprecyzować, że wyrażenie "podmiot gospodarczy" do celów stosowania pojęcia "nieprawidłowości" w rozumieniu art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/691 powinno oznaczać każdą osobę fizyczną lub prawną lub inny podmiot biorący udział we wdrażaniu pomocy z funduszy, z wyjątkiem organu państwa członkowskiego wykonującego uprawnienia władzy publicznej, jak przewidziano w art. 2 pkt 30 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
(6) W rozporządzeniu (UE) 2021/1060 określono próg sprawozdawczości, poniżej którego nieprawidłowości nie muszą być zgłaszane Komisji, oraz przypadki, których zgłaszanie nie jest wymagane. Aby zapewnić równowagę między obciążeniem administracyjnym państw członkowskich a wspólnym interesem związanym z przekazywaniem dokładnych danych do analizy w ramach zwalczania przez Unię nadużyć finansowych, należy dostosować progi sprawozdawczości i odstępstwa dotyczące zgłaszania nieprawidłowości na podstawie niniejszego rozporządzenia delegowanego do progów i odstępstw na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/1060.
(7) Aby zapewnić spójność sprawozdawczości, należy określić kryteria ustalania, które przypadki nieprawidłowości mają być wstępnie zgłaszane i które dane należy przekazać w takich zgłoszeniach wstępnych.
(8) Aby zapewnić dokładność danych przekazywanych Komisji, konieczne jest składanie zgłoszeń uzupełniających. W związku z tym państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji aktualne informacje na temat wszystkich znaczących postępów w zakresie procedur lub postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących każdego zgłoszenia wstępnego.
(9) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. W świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 Komisja i państwa członkowskie powinny, w odniesieniu do informacji przekazanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, zapobiegać wszelkiemu nieupoważnionemu ujawnianiu danych osobowych lub dostępowi do nich. Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy określić, do jakich celów Komisja i państwa członkowskie mogą przetwarzać te dane. Dalsze wykorzystanie danych pozostaje bez uszczerbku dla art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/679.
(10) Obowiązki państw członkowskich w zakresie zgłaszania Komisji nieprawidłowości za pośrednictwem systemu zarządzania nieprawidłowościami (IMS) na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/691 należy stosować bez uszczerbku dla ich obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 8 i rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 9 .
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych.
(12) Jako że mogły już wystąpić nieprawidłowości podlegające zgłoszeniu i ich analiza leży w interesie Unii, niniejsze rozporządzenie powinno mieć natychmiastowe zastosowanie. Rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2023 r.