KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 7,
po konsultacji z komitetem EFG ustanowionym na mocy art. 26 rozporządzenia (UE) 2021/691,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Państwa członkowskie są zobowiązane do zgłaszania Komisji nieprawidłowości dotyczących Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) na podstawie art. 23 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/691 oraz zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/204 2 .
(2) Interesy finansowe Unii powinny być chronione w jednakowy sposób, niezależnie od funduszy wykorzystanych do realizacji celów, dla których dane fundusze zostały ustanowione. W związku z tym art. 23 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/691 uprawnia Komisję do przyjmowania przepisów wykonawczych określających format stosowany do zgłaszania przez państwa członkowskie nieprawidłowości dotyczących finansowania EFG. Przepisy takie powinny być równoważne szczegółowym przepisom dotyczącym zgłaszania nieprawidłowości określonym w sekcji 2 załącznika XII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 3 oraz powinny być zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2024/206 4 .
(3) Aby zapewnić skuteczną analizę i ogólne zarządzanie przypadkami nieprawidłowości w rozumieniu w art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/691, od państw członkowskich wymaga się przedkładania Komisji w sposób ustruktury- zowany wszelkich istotnych informacji o nieprawidłowościach zgłaszanych zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/691 i zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2024/204. W celu ochrony interesów finansowych Unii konieczne jest określenie jednolitych warunków struktury takich informacji, w szczególności ich formatu.
(4) Aby uzyskać maksymalne korzyści ze stosowania elektronicznych środków wymiany informacji przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa wymiany, państwa członkowskie powinny korzystać ze specjalnego systemu zarządzania nieprawidłowościami (IMS) do powiadamiania o nieprawidłowościach.
(5) Państwa członkowskie i Komisja powinny zapewnić, aby przekazywanie danych za pośrednictwem IMS odbywało się w bezpieczny sposób gwarantujący dostępność, integralność, wiarygodność i poufność informacji.
(6) Użycie euro jako jedynej waluty do zgłaszania nieprawidłowości jest niezbędne do zapewnienia porównywalności przekazywanych informacji. W przypadku państw członkowskich, które nie przyjęły euro jako swojej waluty, konieczne jest określenie kursu wymiany stosowanego do przeliczania przedmiotowych kwot na euro oraz kursu wymiany stosowanego do przeliczania wydatków, które nie zostały zapisane w księgach rachunkowych właściwego organu.
(7) Jako że mogły już wystąpić nieprawidłowości podlegające zgłoszeniu i ich analiza leży w interesie Unii, niniejsze rozporządzenie powinno mieć natychmiastowe zastosowanie. Rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2023 r.