Decyzja EBC/2023/38 (2024/190) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/190
z dnia 15 grudnia 2023 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2023/38)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w związku z pierwszym tiret art. 3 ust. 1 oraz art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 września 2022 r. Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) 1 , która zmieniła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) 2 . W decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) przewidziano uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym dla zakupów obligacji przedsiębiorstw w ramach programu skupu aktywów w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) i tymczasowego nadzwyczajnego programu skupu aktywów w czasie pandemii (PEPP), w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów.

(2) Zgodnie z decyzją (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) kwestie związane ze zmianą klimatu zostały uwzględnione poprzez "przechylenie" wskaźnika referencyjnego na korzyść emitentów o lepszym oddziaływaniu na klimat, tj. zwiększenie w bilansie Eurosystemu udziału aktywów emitowanych przez przedsiębiorstwa o lepszym oddziaływaniu na klimat w stosunku do udziału przedsiębiorstw o gorszych wynikach w tym obszarze. Jak wskazano w motywie 1 decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29), oddziaływanie emitentów na klimat należy mierzyć poprzez odniesienie do ich emisji gazów cieplarnianych, poziomu ambicji ich celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla oraz ujawniania przez nich informacji dotyczących klimatu.

(3) W dniu 19 września 2022 r. Europejski Bank Centralny (EBC) opublikował na swojej stronie internetowej dalsze szczegółowe informacje na temat uwzględniania problematyki zmiany klimatu przy zakupach obligacji przedsiębiorstw, w których wyjaśniono kluczowe elementy sposobu oceny oddziaływania emitentów na klimat, w tym metodologię określania oceny punktowej w zakresie ich oddziaływania na klimat.

(4) W dniu 23 marca 2023 r. EBC opublikował raport zatytułowany "Climate-related financial disclosures of the Eurosystem's corporate sector holdings for monetary policy purposes" 3 . Oprócz opisu postępów Eurosystemu w zakresie zarządzania ryzykiem finansowym związanym ze zmianą klimatu i ograniczania tego ryzyka w raporcie przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat i podejścia opartego na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego stosowanych po wejściu w życie decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29).

(5) W dniu 5 października 2023 r., po pierwszym regularnym przeglądzie metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat Rada Prezesów zdecydowała, że dotychczas udostępnione publicznie informacje na temat tej metodologii powinny zostać przedstawione w sposób skonsolidowany i opublikowane w ramach decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16). Działanie to ma na celu zwiększenie pewności prawa, jasności i przejrzystości w odniesieniu do metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat i podejścia opartego na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2016/948 (EBC/2016/16),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) wprowadza się następujące zmiany:

1)
artykuł 4a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4a

Uwzględnienie w przydziale referencyjnym kwestii związanych ze zmianą klimatu

1. W przydziale, o którym mowa w art. 4 ust. 3, uwzględnia się kwestie związane ze zmianą klimatu, w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów, w tym jej elementami określonymi w załączniku.

2. Rada Prezesów może, jeżeli uzna to za konieczne, dokonać przeglądu metodologii, o której mowa w ust. 1, w szczególności w celu uwzględnienia ryzyka finansowego związanego z klimatem oraz rozwoju możliwości oceny ryzyka.";

2)
dodaje się załącznik w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Do decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) dodaje się załącznik w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK

METODOLOGIA OCENY PUNTKOWEJ W ZAKRESIE ODDZIAŁYWANIA NA KLIMAT I PODEJŚCIE OPARTE NA »PRZECHYLENIU« WSKAŹNIKA RFERENCYJNEGO

1. METODOLOGIA OCENY PUNTKOWEJ W ZAKRESIE ODDZIAŁYWANIA NA KLIMAT

W odniesieniu do każdego emitenta oblicza się ocenę punktową jego oddziaływania na klimat (»ocena punktowa oddziaływania na klimat«) w oparciu o trzy wskaźniki: wskaźnik ujawniania informacji, wskaźnik retrospektywny i wskaźnik perspektywiczny, zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. Ocena punktowa oddziaływania na klimat przyjmuje wartość od zera do pięciu i koncentruje się na ryzyku finansowym związanym z klimatem oszacowanym na podstawie a) jakości ujawnianych przez emitenta informacji, b) intensywności ostatnich emisji emitenta 4 oraz c) celów emitenta związanych z klimatem. Im wyższy wynik, tym lepsza ocena oddziaływania na klimat.

1.1. Wskaźnik ujawniania informacji

Wskaźnik ujawniania informacji dotyczy oceny jakości informacji ujawnianych przez emitentów w odniesieniu do ich emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2, o których mowa w protokole dotyczącym emisji gazów cieplarnianych 5 , zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. Wskaźnik ujawniania informacji premiuje emitentów ujawniających informacje wysokiej jakości. Emitenci otrzymują lepszą ocenę punktową w ramach tego wskaźnika, jeżeli ujawniane przez nich informacje zostały zweryfikowane przez osobę trzecią. Emitenci otrzymują najniższą ocenę punktową, jeżeli nie ujawniają danych o własnych emisjach.

1.2. Wskaźnik retrospektywny

Wskaźnik retrospektywny dotyczy oceny poziomu emisji gazów cieplarnianych emitentów w przeszłości, zarówno pod względem intensywności emisji, jak i tempa dekarbonizacji. Wskaźnik ten uwzględnia poziomy intensywności emisji przez emitentów gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2 oraz średnie wartości emisji gazów cieplarnianych z zakresu 3 dla danego sektora. Stanowi on połączenie podejścia wewnątrzsektorowego ("best-in-class") z podejściem międzysektorowym ("best-in-universe"), zgodnie z metodologią określoną przez Radę Prezesów. Podejście wewnątrz- sektorowe zakłada porównanie poszczególnych przedsiębiorstw z innymi przedsiębiorstwami w ramach tego samego sektora przemysłu. Zgodnie z podejściem międzysektorowym porównuje się przedsiębiorstwa ze wszystkich sektorów, zarówno pod względem intensywności ich emisji w danym momencie, jak i tempa dekarbonizacji.

1.3. Wskaźnik perspektywiczny

W ramach wskaźnika perspektywicznego ocenia się oczekiwaną zmianę intensywności emisji gazów cieplarnianych emitentów. Czynniki prowadzące do uzyskania wyższej oceny w ramach tego wskaźnika obejmują poziom ambicji i wiarygodność określonych przez emitentów celów w zakresie redukcji intensywności emisji gazów cieplarnianych (w szczególności, jeśli cel ten jest naukowo uzasadniony i został zatwierdzony przez osobę trzecią) oraz dążenie emitentów do osiągnięcia własnych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, oceniane zgodnie z metodologią określoną przez Radę Prezesów.

2. Podejście oparte na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego

Przy zakupach obligacji przedsiębiorstw premiuje się emitentów o wyższej ocenie punktowej w zakresie oddziaływania na klimat, zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. »Przechylenie« oznacza, że ważony kapitalizacją rynkową udział aktywów we wskaźniku referencyjnym dla zakupów w sektorze przedsiębiorstw Eurosystemu zostanie zwiększony w przypadku emitentów o wyższej ocenie punktowej w zakresie oddziaływania na klimat w porównaniu z emitentami, dla których ta ocena jest niższa. Aby zapewnić, że zakupy są dokonywane zgodnie z »przechylonym« wskaźnikiem referencyjnym, wskaźnik ten włącza się do limitów grup emitentów.

1 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 z dnia 9 września 2022 r. zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2022/29) (Dz.U. L 241 z 19.9.2022, s. 13).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28).
3 Dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
4 Intensywność emisji emitenta definiuje się jako wielkość emisji gazów cieplarnianych tego emitenta (w tCO2) podzieloną przez jego przychody (w mln EUR).
5 Protokół dotyczący emisji gazów cieplarnianych rozróżnia bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych spółek ze źródeł własnych lub kontrolowanych (zakres 1), pośrednie emisje z zakupionej lub uzyskanej energii elektrycznej, pary, ogrzewania lub chłodzenia (zakres 2) oraz pozostałe emisje pośrednie, w tym w szczególności emisje występujące w łańcuchu wartości przedsiębiorstwa, na wcześniejszym lub późniejszym etapie łańcucha (zakres 3); zob. strona internetowa Greenhouse Gas Protocol pod adresem ghgprotocol.org.".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024