Decyzja 158/2021 zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 158/2021
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG[2024/158]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 1 .

(2) Uwzględnienie rozporządzenia (UE) 2017/852 pozostaje bez uszczerbku dla faktu, że wymiana handlowa z państwami trzecimi nie jest objęta Porozumieniem EOG, a zatem przepisy rozporządzenia zakazujące wywozu i przywozu rtęci nie mają zastosowania do państw EFTA.

(3) Rozporządzenie (UE) 2017/852 uchyla rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 2 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XX do Porozumienia EOG pkt 22a (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1102/2008) otrzymuje brzmienie:

"32017 R 0852: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 (Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

(a) w art. 2 ust. 6 wyrazy »art. 28 ust. 2 TFUE« otrzymują brzmienie

»art. 8 Porozumienia EOG«;

(b) w art. 2 ust. 6 i 7 po wyrazach »przez obszar celny Unii« dodaje się wyrazy

»lub terytorium państw EFTA«;

(c) w art. 2 ust. 7 słowa »inną niż zewnętrzna procedura tranzytu unijnego« nie mają zastosowania do państw EFTA;

(d) ograniczenia wywozowe i przywozowe w art. 3, 4 i 5 nie mają zastosowania do transakcji między państwami UE i EFTA. Pozostaje to bez uszczerbku dla surowszych zakazów wywozu lub przywozu obowiązujących w państwach EFTA w momencie włączenia tego rozporządzenia do Porozumienia EOG. Państwa EFTA podejmują skuteczne środki w celu zapewnienia, że rtęć nie będzie wywożona z UE ani do niej przywożona przez terytorium państwa EFTA;

e) w art. 8 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W przypadku gdy podmiot gospodarczy powiadomił właściwe organy w państwie EFTA zgodnie z ust. 3 oraz państwo EFTA uzna, że zostały spełnione kryteria, o których mowa w pierwszym akapicie ust. 6, państwo EFTA przekazuje to powadomienie Komisji. Zainteresowane państwo EFTA informuje Komisję o przypadkach, w których zdaniem państwia nie zostały spełnione kryteria, o których mowa w pierwszym akapicie ust. 6«;

f) w art. 8 ust. 6 dodaje się akapit w brzmieniu:

»Akty wykonawcze Komisji, określające czy zezwolono na odnośny nowy produkt z dodatkiem rtęci lub nowy proces produkcyjny, mają ogólne zastosowanie i należy je uwzględnić w Porozumieniu EOG«;

g) w art. 10 ust. 1, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »Od dnia 1 stycznia 2019 r.« odczytuje się jako »Po upływie roku od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

w art. 10 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »Od dnia 1 lipca 2018 r.« odczytuje się jako »Po upływie sześciu miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

w art. 10 ust. 3, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »Do dnia 1 lipca 2019 r.« odczytuje się jako »Po upływie osiemnastu miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

w art. 10 ust. 4, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »Od dnia 1 stycznia 2019 r.« odczytuje się jako »Po upływie roku od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

w art. 10 ust. 4 lit. a), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »od dnia 1 stycznia 2018 r.« odczytuje się jako »po wejściu w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

w art. 10 ust. 4 lit. b), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »od dnia 1 stycznia 2021 r.« odczytuje się jako »po upływie trzech lat od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

h) w art. 18 ust. 1, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »Do dnia 1 stycznia 2020 r.« odczytuje się jako »Po upływie dwóch lat od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2021 z dnia 23 kwietnia 2021 r.«;

i) art. 18 ust. 1 lit. b) nie stosuje się do państw EFTA.".

Artykuł  2

Tekst rozporządzenia (UE) 2017/852 w językach islandzkim i norweskim, który zostanie opublikowany w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, jest autentyczny.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 24 kwietnia 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2021 r.
1 Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 304 z 14.11.2008, s. 75.
* Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024