a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/1139 ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad poławianych w Morzu Bałtyckim oraz określono szczegóły dotyczące obowiązku wyładunku w odniesieniu do tych stad, w tym łososia atlantyckiego. W art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia uprawniono Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjęcia aktów delegowanych uzupełniających to rozporządzenie poprzez przyznawanie wyłączeń ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczących gatunków, w przypadku których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia, w odniesieniu do wszystkich stad gatunków żyjących w Morzu Bałtyckim, do których na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 stosuje się obowiązek wyładunku.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 3 określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023. To rozporządzenie delegowane zostało przyjęte na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Danię, Niemcy, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Finlandię i Szwecję (państwa członkowskie regionu Morza Bałtyckiego, zwane dalej "BALTFISH"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Bałtyckim.
(3) W dniu 28 października 2022 r. BALTFISH, po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego, przedłożył Komisji wstępną wspólną rekomendację. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny wstępnej wspólnej rekomendacji na posiedzeniu plenarnym w dniach 14-18 listopada 2022 r. 4 i stwierdził, że brak niektórych danych i nieprawidłowości uniemożliwiają mu wyciągnięcie ostatecznych wniosków.
(5) W dniu 28 lutego 2023 r. państwa BALTFISH przedłożyły dodatkowe informacje naukowe, a dnia 22 czerwca 2023 r. - zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(6) W zaktualizowanej wspólnej rekomendacji postuluje się utrzymanie wyłączenia z obowiązku wyładunku łososia atlantyckiego w odniesieniu do sieci pułapkowych, w tym żaków pontonowych wyposażonych w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej ("Vittjanpase") i żaków pontonowych połączonych ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie można łososia wypatroszyć, oraz żaków. Niewody stawne nie powinny być jednak nadal objęte wyłączeniem. W wspólnej rekomendacji proponuje się również dalsze ograniczenie odrzutów łososia do 8 % całkowitych rocznych połowów łososia na państwo członkowskie, w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.
(7) STECF ocenił dodatkowe dowody na posiedzeniu plenarnym w dniach 20-24 marca 2023 r. 5 , a zaktualizowaną wspólną rekomendację na posiedzeniu plenarnym w dniach 10-14 lipca 2023 r. 6 STECF stwierdził, że śmiertelność przy uwalnianiu wynosi 24 % z żaków pontonowych połączonych ze zbiornikami wodnymi i 13 % z żaków pontonowych z komorą z tkaniny bezwęzłowej 7 . W odniesieniu do łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu innych niewodów stawnych i żaków STECF stwierdził w poprzednich sprawozdaniach, że śmiertelność wynosiła mniej niż 10 % 8 . STECF zauważył jednak również, że najlepszymi dostępnymi dowodami w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji były zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy). STECF stwierdził, że nawet biorąc pod uwagę możliwość niedoszacowania zgłoszonych odrzutów, nadal prawdopodobne jest, że wpływ wyłączenia z obowiązku wyładunku na śmiertelność jest niski, podobnie do tego, co zaobserwowano w przypadku innych połowów pułapkami, w przypadku których przeżywalność jest wysoka, a wskaźniki odrzutów są zazwyczaj niskie, mimo iż we wspólnej rekomendacji zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy) uznano za najlepsze dostępne dowody.
(8) W dniu 15 listopada 2023 r. projekt aktu delegowanego zaopiniowała grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator. W drodze procedury pisemnej, w dniu 16 stycznia 2024 r. skonsultowano się z grupą ekspertów w sprawie zmienionego projektu.
(9) Z tych powodów Komisja uważa, że wnioskowane wyłączenie należy przyznać od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
(10) Środki zawarte w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. b), art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1139.
(11) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.
(12) Ponieważ sezon połowów łososia atlantyckiego ma miejsce wiosną i latem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 8 maja 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: