KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylającą dyrektywę Rady 96/98/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2014/90/UE zapewnia jednolite stosowanie międzynarodowych norm badań i procedur zatwierdzania wyposażenia morskiego.
(2) Wyposażenie morskie, które ma być umieszczone na unijnych statkach, musi spełniać wymogi dyrektywy 2014/90/UE, zgodnie z aktami wykonawczymi przyjętymi na podstawie art. 35 ust. 2 tej dyrektywy, wskazującymi odpowiednie wymogi w zakresie projektu, budowy i działania, a także normy badań przewidziane w instrumentach międzynarodowych dotyczących przedmiotowego wyposażenia morskiego.
(3) Ze względów bezpieczeństwa Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) określa obowiązek dotyczący posiadania i zatwierdzenia węży pożarniczych na pokładzie statków.
(4) Obecnie brak jest międzynarodowych norm dotyczących specyfikacji technicznej i badań nieprzepuszczających wody płasko składanych węży pożarniczych o średnicy wewnętrznej większej niż 52 mm, w związku z czym nie są one objęte obowiązującymi unijnymi przepisami. Brak norm międzynarodowych oznacza, że takie węże nie mogą podlegać ocenie zgodności i być zatwierdzane do stosowania na statkach UE zgodnie z dyrektywą 2014/90/UE. Brak harmonizacji prowadzi do niejednolitych poziomów bezpieczeństwa produktów na statkach UE, co może prowadzić do awarii takich produktów podczas ich użytkowania i stwarzać poważne i niedopuszczalne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa morskiego, a także obciążenie administracyjne dla państw członkowskich.
(5) Brak jest również międzynarodowych norm dotyczących badań odporności na przecierania nieprzepuszczających wody płasko składanych węży pożarniczych o średnicy wewnętrznej od 25 mm do 52 mm, w związku z czym nie są one objęte obowiązującymi unijnymi przepisami. Wobec braku norm międzynarodowych takie węże nie mogą być oceniane pod względem odporności na przecieranie zgodnie z dyrektywą 2014/90/UE. Brak harmonizacji w zakresie badań odporności na przecieranie może prowadzić do awarii takich produktów stosowanych na statkach pływających pod banderą UE, co stwarza poważne i niedopuszczalne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa morskiego.
(6) W związku z tym należy ustanowić zharmonizowane specyfikacje techniczne i normy badań dla wszystkich nie- przepuszczających wody płasko składanych węży pożarniczych o średnicy wewnętrznej większej niż 25 mm. Przedmiotowe specyfikacje i normy badań powinny mieć zastosowanie do czasu zmiany instrumentów międzynarodowych w celu uwzględnienia odpowiednich norm badań dla przedmiotowych węży,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2024 r.