RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 ,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu jej obowiązywania.
(2) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które spowodowały konieczność negocjowania umowy, oraz zgodnie z Traktatami, Rada uznała za właściwe, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Takie uzasadnienie stosuje się także do zmiany Umowy. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być jednak ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy, obejmująca zmiany, które mają być przedmiotem negocjacji na podstawie niniejszej decyzji, powinna zatem być wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem nr 25 w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
(3) Na negocjatora Unii należy wyznaczyć Komisję.
(4) Negocjacje powinny być prowadzone przez Komisję w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego oraz zgodnie z odpowiednimi rolami instytucji określonymi w art. 13 ust. 2 TUE i w art. 218 TFUE, zgodnie z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: