Decyzja 2024/1293 upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów

DECYZJA RADY (UE) 2024/1293
z dnia 29 kwietnia 2024 r.
upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 ,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu jej obowiązywania.

(2) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które spowodowały konieczność negocjowania umowy, oraz zgodnie z Traktatami, Rada uznała za właściwe, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Takie uzasadnienie stosuje się także do zmiany Umowy. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być jednak ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy, obejmująca zmiany, które mają być przedmiotem negocjacji na podstawie niniejszej decyzji, powinna zatem być wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem nr 25 w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.

(3) Na negocjatora Unii należy wyznaczyć Komisję.

(4) Negocjacje powinny być prowadzone przez Komisję w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego oraz zgodnie z odpowiednimi rolami instytucji określonymi w art. 13 ust. 2 TUE i w art. 218 TFUE, zgodnie z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym upoważnia się Komisję do rozpoczęcia negocjacji, w imieniu Unii, w sprawie zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu obowiązywania Umowy.
2. 
Negocjacje prowadzone są na podstawie wytycznych negocjacyjnych Rady przedstawionych w addendum do niniejszej decyzji. W stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, te wytyczne negocjacyjne mogą być zmieniane lub doprecyzowywane.
Artykuł  2
1. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową, obejmującej wprowadzenie do niej zmian, jest ograniczone do okresu obowiązywania Umowy. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych i z zastrzeżeniem ich przestrzegania, po upływie tego okresu obowiązywania Unia zaprzestaje natychmiast wykonywania tej kompetencji, a państwa członkowskie ponownie wykonują swoje kompetencje zgodnie z art. 2 ust. 2 TFUE.
2. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich dotyczących trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych w sprawie przewozów drogowych towarów z dowolnym innym państwem trzecim, oraz z Ukrainą w odniesieniu do okresu po zakończeniu obowiązywania Umowy, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 2 decyzji Rady (UE) 2022/1158 2  i art. 2 decyzji Rady (UE) 2022/2435 3  wykonywanie kompetencji Unii, o której mowa w ust. 1, obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz wytycznymi negocjacyjnymi, a niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego towarów w odniesieniu do elementów innych niż te, które są regulowane niniejszą decyzją oraz wytycznymi negocjacyjnymi.
Artykuł  3

Komisja zostaje niniejszym wyznaczona na negocjatora Unii.

Artykuł  4

Negocjacje są prowadzone w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego, która zostaje niniejszym wyznaczona jako specjalny komitet w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 29 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4.
2 Decyzja Rady (UE) 2022/1158 z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 1).
3 Decyzja Rady (UE) 2022/2435 z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 319 z 13.12.2022, s. 5).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1293

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1293 upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 14/05/2024