a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek M/396") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(3) Na podstawie wniosku M/396 CEN i CENELEC opracowały normy zharmonizowane: EN 12525:2000+A2:2010 dotyczącą maszyn rolniczych i bezpieczeństwa ładowaczy czołowych, EN 15997:2011 sprostowaną normą EN 15997:2011/AC:2012, dotyczącą wszystkich pojazdów terenowych i bezpieczeństwa czterokołowców, EN 62841-1:2015 sprostowaną normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienioną normą EN 62841-1:2015/A11:2022, dotyczącą narzędzi o napędzie elektrycznym, ręcznych, i wymagań ogólnych dotyczących bezpieczeństwa narzędzi przenośnych, do trawników i innych ogrodniczych oraz EN 62841-2-11:2016 zmienioną normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, dotyczącą narzędzi o napędzie elektrycznym, ręcznych, przenośnych, do trawników i innych ogrodniczych, a także wymagań szczegółowych dotyczących ręcznych pilarek o ruchu posuwistozwrotnym. Odniesienia do tych norm opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w drodze decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1586 3 .
(4) W dniu 6 czerwca 2022 r. Niemcy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 12525:2000+A2:2010, wyjaśniając, że ta norma zharmonizowana nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2 i 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niemcy twierdzą, że norma dotycząca ładowaczy czołowych do pojazdów rolniczych nakłada środki organizacyjne zamiast środków technicznych w odniesieniu do wymogów określonych w pkt 1.1.2 załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto Niemcy twierdzą, że obecność konstrukcji zabezpieczającej przed skutkami przewrócenia się pojazdu nie jest uznawana za wystarczającą do spełnienia wymogów określonych w pkt 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, ponieważ zamiast niej powinna być obecna konstrukcja zabezpieczająca przed spadającymi przedmiotami zgodnie z kodeksem nr 10 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 4 .
(5) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn 5 na posiedzeniach w dniach 10 października 2022 r. i 23 marca 2023 r. Został on omówiony w dniu 15 grudnia 2023 r. przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 w sprawie normalizacji europejskiej.
(6) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 12525:2000+A2:2010 wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2 i 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(7) W dniu 30 września 2022 r. Francja zgłosiła formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 15997:2011 sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012, wyjaśniając, że nie spełnia ona zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2, 1.3.1 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Francja twierdzi, że norma ta, obejmująca pojazdy terenowe i czteroko- łowce, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu możliwego do przewidzenia niewłaściwego użycia i zasad bezpieczeństwa kompleksowego określonych w pkt 1.1.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Francja twierdzi również, że przedmiotowa norma ma poważne braki dotyczące utraty stabilności, ponieważ nie zawiera wymogów dotyczących stateczności poprzecznej i przedniej stateczności wzdłużnej określonych w pkt 1.3.1 załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto Francja twierdzi, że ta zharmonizowana norma nie zawiera specyfikacji zapobiegających niekontrolowanemu ruchowi określonych w pkt 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Według Francji za najistotniejsze scenariusze wypadku uznaje się zdarzenie polegające na przewróceniu i wyrzucenie kierowcy.
(8) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn na posiedzeniu w dniu 23 marca 2023 r. Został on omówiony w dniu 15 grudnia 2023 r. przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej.
(9) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 15997:2011 sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012 wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2, 1.3.1 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(10) W dniu 20 maja 2022 r. Niemcy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015 sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i normy zharmonizowanej EN 62841-2-11:2016 zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, wyjaśniając, że te normy zharmonizowane nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3 i 2.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niemcy twierdzą, że norma zharmonizowana EN 62841-1:2015 sprostowana normą EN 62841-1:2015/AC:2015, i norma zharmonizowana EN 62841-2-11:2016, zmieniona normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020 (obie obejmujące ręczne maszyny elektryczne, takie jak wyrzy- narki), nie zapewniają wystarczającej ochrony przed niezamierzonym uruchomieniem po zaniku napięcia, w odniesieniu do wymagań określonych w pkt 1.2.3 (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(11) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn na posiedzeniu w dniu 10 października 2022 r. oraz przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej w dniu 15 grudnia 2023 r.
(12) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015 sprostowanej normą EN 62841-1:2015/ AC:2015 i normy zharmonizowanej EN 62841-2-11:2016 zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że normy te nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3 i 2.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(13) Biorąc pod uwagę, że odniesienie do zmiany EN 62841-1:2015/A11:2022 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej decyzją wykonawczą (UE) 2023/1586 po sprzeciwie wniesionym przez Niemcy, Komisja rozpatrzyła także normę zharmonizowaną EN 62841-1:2015 sprostowaną normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienioną normą EN 62841-1:2015/A11:2022 i stwierdziła, że norma ta w dalszym ciągu nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3. (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(14) Normy zharmonizowane: EN 12525:2000+A2:2010; EN 15997:2011, sprostowana normą EN 15997:2011/AC:2012; EN 62841-1:2015, sprostowana normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmieniona normą EN 62841-1:2015/A11:2022; oraz EN 62841-2-11:2016, zmieniona normą EN 62841-2-11:2016/ A1:2020, powinny zatem zostać utrzymane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(15) Odniesienia do norm zharmonizowanych: EN 12525:2000+A2:2010; EN 15997:2011, sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012; EN 62841-1:2015, sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienionej normą EN 62841-1:2015/A11:2022; oraz EN 62841-2-11:2016, zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/ A1:2020, są wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586. Załącznik ten zawiera również odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, ale opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniami. Należy zatem utrzymać odniesienia do tych norm zharmonizowanych poprzez usunięcie ich z tego załącznika i ponowne wprowadzenie do niego z odpowiednimi ograniczeniami.
(16) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015, sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015, jest wymienione w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586, w którym wymieniono odniesienia do norm zharmonizowanych wycofanych po określonych datach. Załącznik ten zawiera również odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE z ograniczeniami. Należy zatem utrzymać odniesienie do tej normy zharmonizowanej poprzez usunięcie jej z tego załącznika i ponowne wprowadzenie do niego z odpowiednimi ograniczeniami.
(17) W celu zapewnienia jasności i pewności art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 powinien stanowić, że stosowanie norm, do których odniesienia wymieniono w tym załączniku, podlega wszelkim ograniczeniom określonym w załączniku III do tej decyzji wykonawczej. Należy zatem sprostować art. 3 wspomnianej decyzji wykonawczej.
(18) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić i sprostować decyzję wykonawczą (UE) 2023/1586.
(19) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: