a także mając na uwadze, co następuje:(1) Doświadczenia zdobyte podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 wskazują na
potrzebę dokonania niewielkich zmian w środkach wykonawczych pewnych wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
(2) Transport naziemny między pomieszczeniami zarejestrowanych agentów, znanych nadawców i przewoźników lotniczych ładunków lotniczych i poczty lotniczej, do których zastosowano wymagane środki kontroli w zakresie ochrony, jest w wielu przypadkach zlecany przez takie podmioty zewnętrznym przewoźnikom drogowym działającym w ich imieniu. Niektóre warunki i przepisy umożliwiające korzystanie z usług przewoźników drogowych, a także niektóre obowiązki tych przewoźników, określono już w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998.
(3) Aby utrzymać integralność bezpiecznego łańcucha dostaw ładunków lotniczych i poczty lotniczej w Unii, potrzebna jest większa jasność co do widoczności, odpowiedzialności i nadzoru ze strony właściwych organów nad przewoźnikami drogowymi i wykonywanymi przez nich operacjami. W tym celu w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 należy zamieścić wymogi dotyczące zatwierdzania przewoźników drogowych i nadzoru nad nimi.
(4) Wymogi dotyczące zatwierdzonych przewoźników drogowych nie powinny powodować niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i operacyjnych ani dla podmiotów, ani dla właściwych organów. Przepisy określające te wymogi powinny również uwzględniać doświadczenia państw członkowskich, które ustanowiły system zatwierdzania i nadzoru dla przewoźników drogowych wykonujących operacje na szczeblu krajowym.
(5) Aby umożliwić stopniowe wprowadzanie systemu zatwierdzonych przewoźników drogowych w Unii, obecne wymogi, którym podlegają przewoźnicy drogowi, powinny nadal obowiązywać do 31 grudnia 2026 r. Ułatwi to przygotowanie do obowiązkowego wdrożenia systemu zatwierdzonych przewoźników drogowych zarówno przez właściwe organy, jak i podlegające im odpowiednie podmioty.
(6) W dodatkach 3-B, 4-B, 5-A i 6-F do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wymieniono państwa trzecie uznane za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami dotyczącymi ochrony lotnictwa.
(7) Komisja sprawdziła, że port lotniczy Svalbard (odrębny obszar administracyjny należący do Królestwa Norwegii) spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 3 w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, ładunku i poczty oraz ochrony statków powietrznych.
(8) Należy zatem dodać port lotniczy Svalbard do wykazów w dodatkach 3-B, 4-B, 5-A i 6-F do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998.
(9) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/566 4 wprowadzono wymóg, aby od 1 lipca 2024 r. urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD) instalowane od 1 września 2014 r. wykrywały również chemikalia. Doświadczenie zdobyte w trakcie realizacji etapów przygotowawczych wskazuje, że termin 1 lipca 2024 r. należy odroczyć o 15 miesięcy, aby zapewnić zgodność z tym wymogiem i umożliwić sprawną modernizację zainstalowanych urządzeń przez wszystkich użytkowników, bez stwarzania niepotrzebnego zagrożenia dla ochrony lotnictwa.
(10) Co więcej, należy wyjaśnić, zharmonizować lub uprościć niektóre szczegółowe środki ochrony lotnictwa, aby zwiększyć jasność prawa, ujednolicić wspólną wykładnię odpowiednich przepisów prawnych i zapewnić jak najskuteczniejsze wprowadzanie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2024 r.