PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, art. 100 ust. 2 i art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie takich wymogów w celu zapewnienia, aby spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE 3 , 2009/33/WE 4 i (UE) 2022/1999 5 oraz dyrektywa Rady 96/67/WE 6 zawierają szereg wymogów sprawozdawczych w dziedzinie transportu drogowego i lotnictwa, które należy uprościć zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".
(3) Dyrektywa 2009/12/WE ma zastosowanie do wszystkich portów lotniczych położonych na terytorium, na którym stosuje się Traktat, otwartych dla ruchu handlowego i obsługujących rocznie ponad pięć milionów pasażerów oraz do portu lotniczego o największym ruchu pasażerskim w każdym państwie członkowskim. Dyrektywa ta nakłada na państwa członkowskie obowiązek publikowania oraz corocznego aktualizowania wykazu portów lotniczych na ich terytorium, do których ma ona zastosowanie. Ze względu na fakt, że informacje zawarte w tym wykazie są publicznie dostępne, a zainteresowane strony mogą je w łatwy sposób uzyskać od portów lotniczych, stowarzyszeń portów lotniczych i Eurostatu, oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, należy znieść ten obowiązek publikacji.
(4) W dyrektywie 2009/33/WE określono minimalne poziomy docelowe w zakresie zamówień na ekologicznie czyste pojazdy, wyrażone jako minimalny odsetek ekologicznie czystych pojazdów w łącznej liczbie pojazdów transportu drogowego objętych zamówieniami udzielonymi w dwóch okresach odniesienia. Pierwszy z tych okresów odniesienia trwa od dnia 2 sierpnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., a drugi od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.
(5) W dyrektywie 2009/33/WE nałożono na państwa członkowskie obowiązek przedkładania sprawozdań z wdrażania tej dyrektywy do dnia 18 kwietnia 2026 r., a następnie co trzy lata. Sprawozdania państw członkowskich mają zawierać informacje o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami w ramach dyrektywy 2009/33/WE. Ponadto w dyrektywie 2009/33/WE nałożono na Komisję obowiązek przedkładania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdań z wdrażania tej dyrektywy do dnia 18 kwietnia 2027 r., a następnie co trzy lata, w oparciu o sprawozdania przedkładane przez państwa członkowskie zgodnie z tą dyrektywą.
(6) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zracjonalizować harmonogram sprawozdawczości, należy zmniejszyć częstotliwość składania sprawozdań przez państwa członkowskie na podstawie dyrektywy 2009/33/WE, a także w pełni dostosować ją do pięcioletnich okresów odniesienia przewidzianych w tej dyrektywie. Mając na uwadze tę zmianę częstotliwości składania sprawozdań, nie jest już zasadne wymaganie, aby taki obowiązek sprawozdawczy towarzyszył sprawozdaniom, o których mowa w art. 83 ust. 3 akapit drugi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 7 oraz w art. 99 ust. 3 akapit drugi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE 8 , które przewidują składanie sprawozdań co trzy lata. Ponieważ sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady opierają się na sprawozdaniach krajowych państw członkowskich, należy również odpowiednio dostosować częstotliwość tych sprawozdań.
(7) W dyrektywie (UE) 2022/1999 nałożono na państwa członkowskie obowiązek przesyłania Komisji sprawozdania dotyczącego stosowania tej dyrektywy za każdy rok kalendarzowy. Biorąc pod uwagę ograniczone korzyści płynące ze składania sprawozdań co roku, a także w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz racjonalizacji harmonogramu sprawozdawczości, należy ograniczyć częstotliwość składania takich sprawozdań do dwóch lat kalendarzowych.
(8) Jeżeli chodzi o treść sprawozdań dotyczących jej stosowania, dyrektywa (UE) 2022/1999 nakłada na państwa członkowskie obowiązek uwzględnienia, jeżeli jest to możliwe, faktycznej lub szacunkowej objętości towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym w tonach transportowanych lub w tonokilometrach. Ze względu na fakultatywny charakter tego wymogu państwa członkowskie nie zbierają odpowiednich danych lub nie przekazują ich spójnie. Jednocześnie Eurostat dostarcza jasnych i spójnych danych dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, na których Komisja opiera się przy sporządzaniu trzyletniego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady. Ponieważ Komisja ma już dostęp do tych danych, należy usunąć obowiązek zgłaszania całkowitej objętości towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym w państwie członkowskim w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
(9) W dyrektywie (UE) 2022/1999 nałożono na Komisję także obowiązek przesyłania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, po raz pierwszy w 1999 r., a następnie co najmniej co trzy lata, sprawozdań dotyczących stosowania tej dyrektywy przez państwa członkowskie. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zracjonalizować harmonogram sprawozdawczości, należy wprowadzić wymóg przesyłania tych sprawozdań co cztery lata.
(10) Art. 1 ust. 4 dyrektywy 96/67/WE nakłada na Komisję obowiązek corocznego publikowania wykazu portów lotniczych objętych zakresem stosowania tej dyrektywy, a na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych potrzebnych do sporządzenia tego wykazu. Ze względu na fakt, że informacje te są publicznie dostępne, a zainteresowane strony mogą je w łatwy sposób uzyskać od portów lotniczych, stowarzyszeń portów lotniczych lub Eurostatu, oraz w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, należy znieść ten obowiązek sprawozdawczości i publikacji.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 2009/12/WE, 2009/33/WE, (UE) 2022/1999 oraz 96/67/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ: