a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 ust. 3 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju 2 (zwanej dalej "umową o utworzeniu EBOR") oraz aby dysponować odpowiednio wysokim kapitałem umożliwiającym utrzymanie w średnim okresie odpowiedniego poziomu działań w państwach, w których Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) prowadzi działalność, w granicach statutowych, Rada Gubernatorów EBOR postanowiła w swojej uchwale nr 265 z dnia 15 grudnia 2023 r. (zwanej dalej "uchwałą nr 265") o podwyższeniu statutowego kapitału akcyjnego EBOR o 4 000 000 000 EUR.
(2) Przed podwyższeniem kapitału Unia posiada 90 044 udziały, z których każdy ma wartość nominalną 10 000 EUR.
(3) Zgodnie z uchwałą nr 265 statutowy kapitał akcyjny EBOR zostaje podwyższony o 400 000 udziałów wpłaconych, a członkowie EBOR mogą do dnia 30 czerwca 2025 r., lub w późniejszym terminie przypadającym nie później niż dnia 31 grudnia 2025 r., który może zostać określony przez Zarząd EBOR do dnia 30 czerwca 2025 r., dokonać subskrypcji pewnej liczby pełnych udziałów, proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Podwyższenie kapitału jest wpłacane przez każdego członka w pięciu równych ratach, z których pierwsza ma być wpłacona w późniejszym z następujących terminów: (i) do dnia 30 kwietnia 2025 r.; lub (ii) w terminie 60 dni po wejściu w życie dokumentu subskrypcji. Pozostałe cztery raty mają być wpłacane odpowiednio do dnia 30 kwietnia 2026 r., dnia 30 kwietnia 2027 r., dnia 30 kwietnia 2028 r. i dnia 30 kwietnia 2029 r. W związku z tym Unia będzie mogła subskrybować 12 102 nowych udziałów, każdy o wartości nominalnej 10 000 EUR, na łączną kwotę 121 020 000 EUR, przez co liczba udziałów wpłaconych posiadanych przez Unię wzrośnie do 102 146.
(4) Podwyższenie kapitału jest konieczne, aby umożliwić EBOR kontynuowanie działalności i inwestycji w Ukrainie podczas wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, a w szczególności w przyszłym okresie powojennym, w celu wsparcia odbudowy Ukrainy. Zapewniając wsparcie tej działalności i inwestycji, podwyższenie kapitału gwarantuje również, że takie wsparcie nie ogranicza zdolności EBOR do zaspokajania potrzeb w innych państwach, w których prowadzi on działalność. Ponadto podwyższenie kapitału jest zgodne z wymogiem zawartym w art. 13 pkt v) umowy o utworzeniu EBOR, zgodnie z którym EBOR ma starać się rozsądnie różnicować wszystkie swoje inwestycje. W rezultacie podwyższenie kapitału wpłaconego pozwoliłoby utrzymać silną pozycję finansową EBOR, aby był on w stanie realizować swój mandat i osiągać cele udziałowców we wszystkich państwach, w których prowadzi działalność.
(5) Właściwe jest, aby Unia dokonała subskrypcji tych dodatkowych udziałów w celu osiągnięcia celów Unii w zakresie zewnętrznych stosunków gospodarczych oraz w celu utrzymania swojego dotychczasowego udziału w prawach głosu w EBOR.
(6) W swojej uchwale nr 259z dnia 18 maja 2023 r. (zwanej dalej "uchwałą nr 259"), Rada Gubernatorów EBOR zagłosowała za wprowadzeniem zmian do umowy o utworzeniu EBOR, które są niezbędne, aby umożliwić EBRD rozszerzenie w ograniczony i stopniowy sposób zakresu geograficznego jego działalności na Afrykę Subsaharyjską i Irak, przy utrzymaniu jego zobowiązań wobec Ukrainy i państw, w których obecnie prowadzi on działalność. W uchwale tej potwierdzono, że rozszerzenie mandatu EBOR powinno nastąpić bez konieczności wnoszenia dodatkowych wkładów kapitałowych przez jego udziałowców.
(7) Geograficzny zakres działalności EBOR powinien zostać rozszerzony w sposób ograniczony i stopniowy na Afrykę Subsaharyjską i Irak oraz być w pełni zgodny z wartościami EBOR polegającymi na wspieraniu tych państw, które zobowiązały się do przestrzegania zasad wielopartyjnej demokracji, rządów prawa, poszanowania praw człowieka, pluralizmu i gospodarki rynkowej, oraz stosują te zasady. EBOR opracował etapowe podejście do rozpoczęcia działalności w odnośnych regionach, uwzględniające specyfikę regionalną i krajową. Przewiduje się, że pierwsze inwestycje w Afryce Subsaharyjskiej będą realizowane począwszy od 2025 r. w Beninie, Ghanie, Kenii, Nigerii, Senegalu i Wybrzeżu Kości Słoniowej, z zastrzeżeniem złożenia przez nie wniosku i zatwierdzenia ich jako krajów-odbiorców EBOR. Biorąc pod uwagę koncentrowanie się przez EBOR na rozwoju sektora prywatnego i jego mandat w zakresie transformacji, wartość, jaką EBOR może wnieść w Afryce Subsaharyjskiej i Iraku, jest istotna i ma znaczenie geostrategiczne dla Unii.
(8) Przedstawiciele Unii w organach zarządzających EBOR powinni zachęcać EBOR do kontynuowania ścisłej współpracy z Unią i współpracy ze społeczeństwem obywatelskim, a także do dalszego zacieśniania współpracy z innymi europejskimi i międzynarodowymi publicznymi instytucjami finansowymi, aby w pełni wykorzystać ich przewagę komparatywną przy rozszerzaniu działalności na Afrykę Subsaharyjską i Irak.
(9) Zgodnie z dotychczasową praktyką, zanim EBOR zatwierdzi nowe państwo, w którym będzie prowadził działalność, powinien przeprowadzić szczegółową ocenę techniczną gospodarczych i politycznych warunków panujących w danym państwie, obejmującą: ocenę zaangażowania tego państwa na rzecz stosowania zasad demokracji wielopartyjnej, pluralizmu i gospodarki rynkowej, zapisanych w art. 1 umowy o utworzeniu EBOR, ocenę luk w transformacji, a także przegląd działań innych międzynarodowych instytucji finansowych w tym państwie oraz priorytetów, w odniesieniu do których EBOR mógłby najlepiej wykorzystać swoją szczególną wiedzę i umiejętności. Ocena taka powinna być przeprowadzana z zastrzeżeniem złożenia przez każde nowe państwo wniosku o członkostwo w EBOR i o status państwa, w którym prowadzi on działalność, oraz z zastrzeżeniem zatwierdzenia ich przez Radę Gubernatorów EBOR.
(10) Obecnie, art. 12 ust. 1 umowy o utworzeniu EBRD przewiduje ograniczenie całkowitej kwoty udzielonych pożyczek, inwestycji w udziały kapitałowe i gwarancji EBRD w ramach jego zwyczajnych operacji do całkowitej kwoty jego nienaruszonego kapitału subskrybowanego, rezerw i nadwyżek zawartych w zwykłych zasobach kapitałowych. W swojej uchwale nr 260 z dnia 18 maja 2023 r. (zwanej dalej "uchwałą nr 260") Rada Gubernatorów EBOR uznała zasadniczą rolę EBOR w sprostaniu pilnym globalnym wyzwaniom oraz zalecenia zawarte w niezależnym przeglądzie ram adekwatności kapitałowej wielostronnych banków rozwoju z 2022 r. uruchomionym podczas spotkania grupy G-20. Rada Gubernatorów uchwaliła, że w celu umożliwienia optymalnego wykorzystania zdolności kapitałowej EBOR w celu osiągnięcia maksymalnego potencjalnego wpływu w krajach-odbiorcach, konieczna jest zmiana art. 12 ust. 1 umowy o utworzeniu EBOR znosząca statutowe ograniczenie kapitałowe.
(11) Zgodnie z art. 56 umowy o utworzeniu EBOR Rada Gubernatorów EBOR zapytała wszystkich członków EBRD, czy akceptują proponowane zmiany.
(12) Podwyższenie kapitału i zmiany w umowie o utworzeniu EBOR powinny zatem zostać zatwierdzone w imieniu Unii,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ: