KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawo- dawstw państw członkowskich odnoszących się do emisji hałasu do środowiska przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń 1 , w szczególności jej art. 18a,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2000/14/WE państwa członkowskie zapewniają, aby urządzenia określone w art. 2 ust. 1 nie były wprowadzane do obrotu ani wprowadzane do użytku do czasu, gdy producent lub jego upoważniony przedstawiciel mający siedzibę w Unii zapewni, aby dane urządzenie posiadało oznaczenie gwarantowanego poziomu mocy akustycznej, który na podstawie art. 3 lit. f) ustala się zgodnie z wymogami ustanowionymi w załączniku III.
(2) Zgodnie z sekcją 1.5.8 akapit drugi załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 państwa członkowskie zapewniają, aby producenci mierzyli poziom emisji hałasu przez maszyny. Zgodnie z sekcją 1.7.4.2 lit. u) tego załącznika państwa członkowskie zapewniają, aby producenci dostarczali informacje na temat emisji hałasu, w tym informacje na temat metody stosowanej do pomiaru hałasu, która w przypadkach niestosowania norm zharmonizowanych powinna być metodą najbardziej odpowiednią dla danej maszyny, chyba że metoda ta jest określona w innych przepisach Unii, a jej stosowanie jest obowiązkowe, co ma miejsce w przypadku dyrektywy 2000/14/WE. Producenci urządzeń objętych zakresem zarówno dyrektywy 2006/42/WE, jak i dyrektywy 2000/14/WE są zatem zobowiązani do pomiaru emisji hałasu przez takie urządzenia zgodnie z metodami ustanowionymi w dyrektywie 2000/14/WE.
(3) Art. 12 dyrektywy 2000/14/WE zawiera tabelę, w której określono dopuszczalny poziom mocy akustycznej urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń. Tabela ta została zaktualizowana dyrektywą 2005/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Metody pomiaru hałasu, określone w załączniku III do dyrektywy 2000/14/WE, nie zostały jednak zaktualizowane od czasu jej przyjęcia. Konieczne jest zatem dostosowanie tych metod do postępu technicznego i postępów w zakresie normalizacji europejskiej.
(4) Różne metody pomiarowe mogą mieć różne warunki lub ograniczenia, które mogą mieć wpływ na obliczony poziom mocy akustycznej. Dopuszczalne poziomy mocy akustycznej określone w art. 12 dyrektywy 2000/14/WE zostały ustanowione przy użyciu metod pomiarowych przyjętych w 2000 r. Jeżeli gwarantowane poziomy mocy akustycznej urządzeń wymienionych w art. 12 są obliczane zgodnie z nowymi metodami pomiarowymi, a dopuszczalne poziomy mocy akustycznej nie zostały odpowiednio zaktualizowane, obie wartości hałasu mogą nie być w pełni porównywalne, a zmiana obliczonego gwarantowanego poziomu mocy akustycznej wynikająca ze zmiany metody pomiaru hałasu może prowadzić do zmiany zgodności urządzeń. W przypadku gdy w wyniku zmiany metod pomiaru hałasu pojawiają się wątpliwości co do zgodności urządzeń, konieczne jest - w celu zachowania porównywalności - zapewnienie obliczania poziomów mocy akustycznej za pomocą tych samych metod pomiaru, które są stosowane do ustalenia dopuszczalnych poziomów mocy akustycznej.
(5) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/14/WE.
(6) Należy zapewnić podmiotom gospodarczym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów. Rozpoczęcie stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć.
(7) Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i związanych z tym kosztów dla podmiotów gospodarczych, konieczne jest również zapewnienie wystarczającego okresu przejściowego po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, podczas którego urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń, które zostały już wprowadzone do obrotu i które spełniają wymogi załącznika III do dyrektywy 2000/14/WE, mogą być nadal udostępniane na rynku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2023 r.
1 Dz.U. L 162 z 3.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
3 Dyrektywa 2005/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. zmieniająca dyrektywę 2000/14/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do emisji hałasu do środowiska przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 44).
4 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 8 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90290) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 22 maja 2024 r.
5 Silnik na biegu jałowym może pracować przy najniższej prędkości obrotowej silnika (pełne zwolnienie przepustnicy) lub przy najniższej prędkości obrotowej silnika wymaganej do wykonywania podstawowych funkcji, w tym przy zapewnieniu wystarczającego ciśnienia hydraulicznego do poruszania maszyny lub któregokolwiek z jej narzędzi, stosownie do danej kategorii urządzenia.
6 Moc netto oznacza moc w "kW" uzyskaną na stanowisku badawczym na końcu wału korbowego lub jego równoważnika, zmierzoną zgodnie z metodą pomiaru mocy silników wewnętrznego spalania określoną w regulaminie nr 120 wersja 2 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji silników spalinowych montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach, w zakresie pomiaru mocy netto, momentu obrotowego netto oraz jednostkowego zużycia paliwa (Dz.U. L 166 z 30.6.2015, s. 170).