a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosku dołączono dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na podstawie art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatków również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym stosowanie tych dodatków w wodzie do pojenia nie powinno być dozwolone.
(5) W opinii z dnia 27 września 2022 r. 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl są bezpieczne dla zwierząt krótko żyjących (zwierząt przeznaczonych na tucz), w tym prosiąt i innych podrzędnych gatunków świniowatych. Urząd stwierdził również, że oba dodatki są bezpieczne dla konsumentów i środowiska. Urząd wskazał, że ze względu na obecność styrenu w olejku eterycznym z kory cynamonowca i olejku eterycznym z liści cynamonowca nie jest w stanie stwierdzić, czy dodatek jest bezpieczny dla zwierząt długo żyjących i zwierząt reprodukcyjnych, w tym zwierząt odchowywanych na nioski, w celu hodowli lub rozmnażania. Ponadto Urząd stwierdził, że olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl należy uznać za substancje działające drażniąco na skórę i oczy oraz za substancje działające uczulająco na skórę i drogi oddechowe. Urząd stwierdził również, że na podstawie obecności safrolu > 0,1 % olej z liści cynamonowca i olej z kory cynamonowca są klasyfikowane jako substancje rakotwórcze (kategorii 1B) i należy z nimi odpowiednio postępować. Urząd stwierdził, że substancje są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, w związku z czym ponowne wykazywanie skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) Następnie wnioskodawca wycofał wniosek o zezwolenie na stosowanie olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl w odniesieniu do wszystkich gatunków i kategorii zwierząt z wyjątkiem prosiąt, z wyjątkiem prosiąt podrzędnych gatunków świniowatych, z wyjątkiem gatunków zwierząt rzeźnych (innych niż koniowate), z wyjątkiem łososiowatych (innych niż tarlaki) i z wyjątkiem podrzędnych gatunków ryb (innych niż tarlaki).
(7) W związku z powyższym Komisja uznaje, że olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl spełnia warunki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w odniesieniu do gatunków zwierząt rzeźnych (z wyjątkiem koniowatych), w odniesieniu do łososiowatych (z wyjątkiem tarlaków), w odniesieniu do podrzędnych gatunków ryb (z wyjątkiem tarlaków), w odniesieniu do prosiąt oraz w odniesieniu do prosiąt podrzędnych gatunków świniowatych. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych dodatków. W przypadku olejku eterycznego z kory cynamonowca i olejku eterycznego z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl Komisja uważa, że obecność substancji potencjalnie niebezpiecznych safrolu, metyloeu- genolu i styrenu wymaga ustalenia maksymalnej zawartości w mieszankach paszowych pełnoporcjowych oraz wprowadzenia zakazu łączenia tych dodatków z innymi dodatkami zawierającymi te same substancje potencjalnie niebezpieczne. Komisja uważa ponadto, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników dodatków.
(8) Art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nakłada na Komisję obowiązek przyjęcia rozporządzenia w sprawie wycofania z obrotu dodatków paszowych, w odniesieniu do których nie złożono wniosków wymaganych na mocy art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 przed upływem terminu przewidzianego w tym przepisie. Podobnie należy przyjąć rozporządzenie dotyczące dodatków paszowych, w odniesieniu do których złożono wniosek, a następnie go wycofano.
(9) W przypadku dodatków paszowych, w przypadku których wycofano wniosek w odniesieniu do niektórych gatunków lub kategorii zwierząt, wycofanie z obrotu powinno dotyczyć wyłącznie tych gatunków lub kategorii zwierząt.
(10) W związku z tym należy wycofać z obrotu olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl przeznaczone dla gatunków i kategorii zwierząt, które nie są przedmiotem zezwolenia przyznanego niniejszym rozporządzeniem.
(11) W zakresie, w jakim niniejsze rozporządzenie dopuszcza olejek eteryczny z kory cynamonowca i olejek eteryczny z liści cynamonowca Cinnamomum verum J. Presl jako dodatki paszowe, względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia dla tych substancji w odniesieniu do gatunków i kategorii zwierząt objętych zezwoleniem udzielonym niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(12) Ponadto w przypadku, gdy dodatki paszowe zostaną wycofane z obrotu, należy również przewidzieć okres przejściowy, w którym istniejące zapasy tych dodatków, premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych wyprodukowanych z wykorzystaniem tych dodatków mogą być wykorzystywane również w odniesieniu do gatunków i kategorii zwierząt, które nie są objęte zezwoleniem przyznanym niniejszym rozporządzeniem, aby umożliwić zainteresowanym stronom dostosowanie się do obowiązku wycofania tych produktów z obrotu.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.