Decyzja 2024/1177 w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem pieczęć UE

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/1177
z dnia 23 kwietnia 2024 r.
w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem "pieczęć UE"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 1 , w szczególności pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szczegółowe środki wdrażania wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 2 , obejmują procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego.

(2) Na tej podstawie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 ustanawia zharmonizowany system zatwierdzania instalacji sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego w celu zapewnienia jak najlepszego wdrożenia wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.

(3) Decyzją Komisji (UE) 2021/2147 3  ustanowiono skonsolidowany wykaz zatwierdzonego sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego z oznakowaniem "pieczęć UE" dla urządzeń potwierdzonych w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego do celów instalacji i użytkowania w całej Unii.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998, w szczególności z pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia, jeżeli Komisja otrzyma informacje wskazujące, że sprzęt nie spełnia normy, w odniesieniu do której został zatwierdzony, może ona zawiesić oznakowanie "pieczęć UE" sprzętu służącego do ochrony bez uprzedzenia, na wniosek państw członkowskich lub z własnej inicjatywy. Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie "pie- pieczęć UE" zostało zawieszone, nie może być już instalowany, a już zainstalowane egzemplarze są używane przy zastosowaniu stosownych środków kompensacyjnych.

(5) Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję wynika, że określona konfiguracja systemu wykrywania materiałów wybuchowych zgodnego z normą C3 dla bagażu kabinowego (EDSCB), obecnie wymieniona w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony", nie spełnia wymogów w zakresie skuteczności kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli (LAG) znajdujących się w bagażu. Konfiguracja taka mogłaby być nadal eksploatowana zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.

(6) Należy odpowiednio zaktualizować skonsolidowaną unijną bazę danych zawierającą wykaz sprzętu, na którego instalację i użytkowanie zezwolono w całej Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zawiesza się "pieczęć UE" przyznaną konfiguracji sprzętu systemu wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego, działającej zgodnie z normą C3 i obecnie wymienionej w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony" z oznaczeniem HI-SCAN 6040 CTiX i z algorytmem wykrywania 20-50-00, pod niepowtarzalnym alfanumerycznym identyfikatorem EDSCB00110. Sprzęt z taką konfiguracją może być eksploatowany tylko zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.

Artykuł  2

"Unijna baza danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony" jest odpowiednio aktualizowana.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2024 r.
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72).
3 Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem "pieczęć UE" służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024