KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 1 , w szczególności pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Szczegółowe środki wdrażania wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 2 , obejmują procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego.
(2) Na tej podstawie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 ustanawia zharmonizowany system zatwierdzania instalacji sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego w celu zapewnienia jak najlepszego wdrożenia wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
(3) Decyzją Komisji (UE) 2021/2147 3 ustanowiono skonsolidowany wykaz zatwierdzonego sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego z oznakowaniem "pieczęć UE" dla urządzeń potwierdzonych w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego do celów instalacji i użytkowania w całej Unii.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998, w szczególności z pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia, jeżeli Komisja otrzyma informacje wskazujące, że sprzęt nie spełnia normy, w odniesieniu do której został zatwierdzony, może ona zawiesić oznakowanie "pieczęć UE" sprzętu służącego do ochrony bez uprzedzenia, na wniosek państw członkowskich lub z własnej inicjatywy. Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie "pie- pieczęć UE" zostało zawieszone, nie może być już instalowany, a już zainstalowane egzemplarze są używane przy zastosowaniu stosownych środków kompensacyjnych.
(5) Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję wynika, że określona konfiguracja systemu wykrywania materiałów wybuchowych zgodnego z normą C3 dla bagażu kabinowego (EDSCB), obecnie wymieniona w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony", nie spełnia wymogów w zakresie skuteczności kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli (LAG) znajdujących się w bagażu. Konfiguracja taka mogłaby być nadal eksploatowana zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.
(6) Należy odpowiednio zaktualizować skonsolidowaną unijną bazę danych zawierającą wykaz sprzętu, na którego instalację i użytkowanie zezwolono w całej Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: