a także mając na uwadze, co następuje:(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.
(3) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2012/27 2 regulujące działanie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) zostały uchylone wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) 3 , na mocy których ustanowiono transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET). Zmiany wprowadzone wytycznymi (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) muszą zostać odzwierciedlone w przepisach wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
(4) Terminy ogłaszania, przydziału i rozliczenia głównych operacji refinansujących i regularnych dłuższych operacji refinansujących powinny zostać ujednolicone, tak aby ułatwić przechodzenie pomiędzy tymi dwoma rodzajami operacji. Ponadto należy dostosować ramy czasowe regularnych dłuższych operacji refinansujących, tak aby uniknąć wzajemnego nakładania się tych dwóch rodzajów operacji. Ponadto należy doprecyzować zasady zaokrąglania odsetek w odniesieniu do regularnych dłuższych operacji refinansujących w celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia.
(5) Niektóre aspekty emitowania certyfikatów dłużnych Europejskiego Banku Centralnego (EBC) wymagają dalszego doprecyzowania w odniesieniu do tożsamości prawnego emitenta oraz formy ich emisji i posiadania.
(6) Konieczne jest dalsze doprecyzowanie sposobu traktowania referencyjnych stóp procentowych w kontekście kwalifikowania zabezpieczeń do celów operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, w szczególności w odniesieniu do referencyjnych stóp procentowych, które są administrowane z terytorium Zjednoczonego Królestwa. Administratorzy referencyjnych stóp procentowych ze Zjednoczonego Królestwa, podobnie jak inni administratorzy referencyjnych stóp procentowych z siedzibą poza Unią, powinni być uznani za administratorów referencyjnych stóp procentowych z państw trzecich, przy czym podmioty nadzorowane z Unii powinny stosować referencyjne stopy procentowe udostępniane przez administratorów z państw trzecich wyłącznie wtedy, gdy posiadają one zezwolenie na stosowanie w Unii zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 4 .
(7) Potrzebne są wyjaśnienia dotyczące kwalifikowalności jako zabezpieczenia obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem z prawem do anulowania wzrostu oprocentowania (step-up).
(8) Niezbędna jest harmonizacja zasad kwalifikacji zabezpieczeń Eurosystemu mających zastosowanie do aktywów gwarantowanych poprzez doprecyzowanie przypadków, w których zastosowanie mają odpowiednie wymogi kwalifikacji. Możliwość zastosowania tych wymogów powinna zależeć od tego, czy do stwierdzenia zgodności aktywów z wymogami jakości kredytowej została wykorzystana gwarancja.
(9) Niezbędne jest zapewnienie większej jasności postanowień ramowych zasad oceny kredytowej Eurosystemu (ECAF) w odniesieniu do zgłaszania przez kontrahentów prawdopodobieństwa niewykonania zobowiązań na podstawie metody wewnętrznych ratingów (IRB) oraz w zakresie dostarczania formularzy, które mają być wypełniane przez agencje ratingowe, które mają zostać zaakceptowane jako zewnętrzne instytucje oceny jakości kredytowej (ECAI).
(10) W ramach środków łagodzących zasady dotyczące zabezpieczeń przyjętych w odpowiedzi na pandemię COVID-19 w celu ułatwienia kontrahentom Eurosystemu utrzymywania wystarczającej ilości kwalifikowanych zabezpieczeń umożliwiających uczestniczenie we wszystkich operacjach zasilających w płynność Rada Prezesów postanowiła w dniu 7 kwietnia 2020 r., że na użytek krajowy należności kredytowe powinny, w momencie ich przekazania przez kontrahenta jako zabezpieczenie, spełniać minimalny próg wielkości w wysokości 0 EUR lub wyższej kwoty, która może zostać określona przez krajowy bank centralny państwa członkowskiego, którego walutą jest euro (zwany dalej "KBC") otrzymujący takie należności kredytowe jako zabezpieczenie. W związku ze stopniowym wycofywaniem tych środków łagodzących zasady dotyczące zabezpieczeń w dniu 30 listopada 2023 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o przywróceniu minimalnego progu wielkości wynoszącego 25 000 EUR, który powinny spełniać należności kredytowe przekazane na zasadzie indywidualnej, aby mogły być dopuszczalnym zabezpieczeniem do użytku krajowego zgodnie z wytycznymi (UE) 2015/510 (EBC/2014/60). Podejmując tę decyzję, Rada Prezesów wzięła pod uwagę: potrzebę harmonizacji wykorzystania należności kredytowych jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu, niewielki procent całkowitej kwoty zabezpieczenia przekazywanego przez kontrahentów Eurosystemu, jaki stanowią należności kredytowe poniżej tego progu, a także potrzebę poprawienia efektywności operacyjnej i kosztowej procedur przekazywania i obsługi zabezpieczeń w odniesieniu do przyjmowania należności kredytowych.
(11) W celu wzmocnienia ochrony Eurosystemu przed ryzykiem związanym z przyjmowaniem należności kredytowych jako zabezpieczenia, w przypadku stwierdzenia, że procedury i systemy stosowane przez kontrahenta nie są już wystarczające do przekazywania Eurosystemowi informacji o należnościach kredytowych, odpowiedni KBC powinien mieć możliwość podjęcia środków, które uzna za niezbędne. Środki te powinny obejmować częściowe lub całkowite zawieszenie przekazywania należności kredytowych przez tego kontrahenta na zabezpieczenie do czasu przeprowadzenia przez dany KBC nowej weryfikacji adekwatności procedur i systemów stosowanych przez kontrahenta do przekazywania Eurosystemowi informacji o należnościach kredytowych.
(12) Zgodnie z decyzją Rady Prezesów z 22 czerwca 2022 r. w zasadach ECAF ma zostać wprowadzona naczelna zasada ujawniania informacji na temat ryzyka związanego ze zmianą klimatu w ocenach kredytowych ECAI.
(13) Należy dokonać dostosowań ram Eurosystemu dotyczących dostępu kontrahentów do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu w celu doprecyzowania sposobu traktowania kontrahentów, którzy nie spełniają wymogów w zakresie funduszy własnych określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , sposobu traktowania kontrahentów naruszających wymóg dotyczący kapitału założycielskiego określony w art. 93 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i w odpowiednich przepisach krajowych, a także traktowania kontrahentów i aktywów kwalifikowanych emitowanych przez podmioty objęte środkami ograniczającymi Unii Europejskiej.
(14) Niezbędna jest harmonizacja przypadków niewykonania zobowiązania w ramach Eurosystemu, również w celu zapewnienia przejrzystości i spójności, a także poprawy równych warunków konkurencji dla kontrahentów Eurosys- temu uczestniczących w operacjach polityki pieniężnej.
(15) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 6 zostało zmienione w odniesieniu do oprocentowania posiadanych rezerw obowiązkowych. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/1679 (EBC/2023/21) 7 muszą zostać odzwierciedlone w przepisach dotyczących rezerw obowiązkowych zawartych w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),
HAS ADOPTED THIS GUIDELINE: