Rozporządzenie delegowane 2024/1041 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1041
z dnia 28 listopada 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/869 ustanowiono ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania ("PWsZ"), które są niezbędne do wdrożenia 11 strategicznych geograficznych priorytetowych korytarzy infrastrukturalnych określonych w dziedzinach energii elektrycznej, sieci przesyłowych energii morskiej, wodoru i elektrolizerów, a także trzech ogólnounijnych priorytetowych obszarów infrastruktury w zakresie inteligentnych sieci elektroenergetycznych, inteligentnych sieci gazowych i sieci przesyłu dwutlenku węgla, oraz ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania ("PWzZ") realizowanych przez Unię we współpracy z państwami trzecimi w dziedzinach energii elektrycznej, wodoru i sieci przesyłu dwutlenku węgla.

(2) Jak wynika z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/869, Komisja powinna przyjąć akt delegowany ustanawiający pierwszą listę unijną zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869 do dnia 30 listopada 2023 r.

(3) Wszystkie kwalifikujące się projekty zaproponowane do umieszczenia na liście unijnej oceniono pod kątem zgodności z kryterium zrównoważoności, którego spełnienie jest obowiązkowe w odniesieniu do wszystkich kategorii projektów zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869. Wyłącznie projekty, co do których wykazano, że znacząco przyczyniają się do zapewnienia zrównoważoności, zostały poddane dalszej ocenie przez grupy regionalne, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/869, które potwierdziły, że projekty te spełniają kryteria określone w art. 4 tego rozporządzenia.

(4) Komisja oceniła proponowane projekty pod kątem ich zgodności z wymogami przewidzianymi w art. 3 ust. 5.

(5) Projekty regionalnych list PWsZ/PWzZ zostały uzgodnione przez grupy regionalne na spotkaniach poświęconych kwestiom technicznym.

(6) Po uzyskaniu opinii Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) w dniu 21 września 2023 r. w sprawie spójnego stosowania kryteriów oceny oraz analizy kosztów i korzyści we wszystkich regionach organy decyzyjne grup regionalnych przyjęły ostateczne listy regionalne w dniu 25 października 2023 r. Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/869 przed przyjęciem list regionalnych wszystkie proponowane projekty zostały zatwierdzone przez państwa członkowskie, do których terytoriów projekty te się odnoszą.

(7) Projekty zaproponowane do umieszczenia na liście unijnej były przedmiotem konsultacji publicznych. W kwestii projektów zaproponowanych do umieszczenia na liście unijnej przeprowadzono ponadto konsultacje z organizacjami reprezentującymi odpowiednie zainteresowane strony, w tym przedstawicieli państw trzecich, producentów, operatorów systemów dystrybucyjnych, dostawców, lokalnych mieszkańców oraz organizacje konsumentów i organizacje działające na rzecz ochrony środowiska, a także zaproszono te podmioty do udziału w dyskusjach technicznych na forum grup regionalnych.

(8) PWsZ powinny zostać wymienione według strategicznych priorytetów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej w porządku określonym w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2022/869. PWzZ, w odniesieniu do których nie ustanowiono wymogu wdrożenia priorytetowych korytarzy i obszarów infrastruktury energetycznej określonych w załączniku I do rozporządzenia TEN-E, powinny być umieszczane na liście odrębnie w podziale na kategorie infrastruktury, do których należą, i regiony, w których są realizowane.

(9) PWsZ/PWzZ powinny być umieszczane na liście jako samodzielne PWsZ/PWzZ albo jako części klastra kilku PWsZ i PWzZ ze względu na ich współzależność bądź (potencjalną) konkurencję między nimi.

(10) Jeżeli chodzi o odstępstwo przewidziane w art. 24 rozporządzenia (UE) 2022/869 w odniesieniu do Cypru i Malty dotyczące jednego połączenia międzysystemowego dla każdego z tych państw członkowskich, Komisja otrzymała dokumenty wymagane zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2. Odpowiednie projekty przedstawiono podczas posiedzeń technicznych grup regionalnych, przy czym stosowną dokumentację - z zastrzeżeniem tajemnic handlowych - podano do wiadomości publicznej. Jedno połączenie międzysystemowe dla Malty i jedno połączenie międzysystemowe dla Cypru, niezbędne do przyłączenia tych państw członkowskich do transeuropejskiej sieci gazowej, powinny zatem zachować swój status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

(11) Lista unijna obejmuje projekty znajdujące się na różnych etapach rozwoju, w tym na etapie poprzedzającym studium wykonalności, w trakcie studium wykonalności, na etapie wydawania pozwoleń oraz w fazie budowy. W przypadku PWsZ/PWzZ znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju niezbędne mogą być analizy mające na celu wykazanie wykonalności technicznej i ekonomicznej projektów oraz ich zgodności z prawodawstwem Unii, w tym z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W tym kontekście należy odpowiednio zidentyfikować ewentualne negatywne skutki oddziaływania na środowisko, ocenić je, a następnie albo je wyeliminować, albo złagodzić. Przy realizacji projektów należy ponadto zidentyfikować i należycie uwzględnić odpowiednie środki służące przystosowaniu się do zmiany klimatu.

(12) Umieszczenie projektów na liście unijnej następuje bez uszczerbku dla wyników właściwej oceny oddziaływania na środowisko i procedury wydawania pozwoleń.

(13) Należy zatem przyjąć pierwszą unijną listę PWsZ i PWzZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ustanawia się pierwszą unijną listę projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i pozostaje w mocy do czasu wejścia w życie rozporządzenia delegowanego ustanawiającego drugą unijną listę projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik VII do rozporządzenia (UE) 2022/869 zastępujący załącznik VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 2 .

""ZAŁĄCZNIK VII

UNIJNA LISTA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA I PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WZAJEMNEGO ZAINTERESOWANIA ("LISTA UNIJNA"),

o której mowa w art. 3 ust. 4

A. ZASADY STOSOWANE PRZY TWORZENIU LISTY UNIJNEJ

1. Klastry PWsZ i PWzZ

Niektóre PWsZ są elementem klastrów ze względu na ich współzależny, potencjalnie konkurencyjny lub konkurencyjny charakter. Ustanawia się następujące rodzaje klastrów PWsZ/PWzZ:

– klaster współzależnych PWsZ/PWzZ określa się jako »klaster X, obejmujący następujące PWsZ/PWzZ:«. Tego rodzaju klaster został stworzony w celu określenia PWsZ/PWzZ, które są niezbędne do usunięcia tego samego wąskiego gardła o transgranicznym charakterze i które zapewniają synergię w przypadku wspólnej realizacji. W takim przypadku należy zrealizować wszystkie PWsZ/PWzZ, aby osiągnąć ogólnounijne korzyści;

– klaster potencjalnie konkurencyjnych PWsZ/PWzZ określa się jako »klaster X, obejmujący co najmniej jeden spośród następujących PWsZ:«. Tego rodzaju klaster odzwierciedla niepewność związaną z rozmiarami wąskiego gardła między poszczególnymi państwami. W takim przypadku nie zachodzi konieczność realizacji wszystkich PWsZ/PWzZ zawartych w klastrze. Do decyzji rynku pozostawia się ustalenie, czy realizacja obejmie jeden, kilka czy wszystkie PWsZ/PWzZ, po spełnieniu niezbędnych wymogów w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i decyzji regulacyjnych. W kolejnych cyklach wskazywania PWsZ/PWzZ ocenia się ponownie potrzebę realizacji PWsZ/PWzZ, w tym w odniesieniu do potrzeb w zakresie przepustowości; oraz

– klaster konkurencyjnych PWsZ/PWzZ określa się jako »klaster X, obejmujący jeden z następujących PWsZ/PWzZ:«. Tego rodzaju klaster dotyczy tego samego wąskiego gardła. Rozmiar wąskiego gardła jest jednak określony z większą pewnością niż w przypadku klastra potencjalnie konkurencyjnych PWsZ/PWzZ i w związku z tym ustalono, że tylko jeden PWsZ/PWzZ musi zostać zrealizowany. Do decyzji rynku pozostawia się ustalenie PWsZ/PWzZ, który będzie realizowany po spełnieniu niezbędnych wymogów w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i decyzji regulacyjnych. W stosownych przypadkach w kolejnych cyklach wskazywania PWsZ/PWzZ ocenia się ponownie potrzebę realizacji PWsZ/PWzZ;

– ogólny korytarz odzwierciedla pewne istotne potrzeby infrastrukturalne, które nie zostały zidentyfikowane i które nie mogły zostać należycie uwzględnione w przedłożonych projektach.

W odniesieniu do wszystkich PWsZ/PWzZ zastosowanie mają jednakowe prawa i obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) 2022/869.

2. Postępowanie wobec podstacji i tłoczni gazu

Podstacje i stacje back-to-back w przypadku energii elektrycznej oraz tłocznie gazu uznaje się za części PWsZ/PWzZ, jeżeli są zlokalizowane geograficznie na liniach przesyłowych lub obok rurociągów, w zależności od danego przypadku. Podstacje, stacje back-to-back i tłocznie gazu uznaje się za samodzielne PWsZ i wyraźnie wymienia na liście unijnej, jeżeli ich położenie geograficzne nie pokrywa się z liniami przesyłowymi lub rurociągami, w zależności od danego przypadku. Zastosowanie do nich mają prawa i obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2022/869.

3. Niekwalifikowalne części projektów PWsZ/PWzZ

Niektóre PWsZ/PWzZ obejmują inwestycję lub inwestycje, które są niekwalifikowalne. Inwestycji tych, które wymieniono poniżej, nie uznaje się za część listy unijnej.

– Odcinek Guitiriz-Zamora (część PWsZ 9.1.3)

– Odcinek Saint Martin de Crau-Cruzy (część PWsZ 9.1.5)

– Odcinek Freiburg-Offenbach (część PWsZ 9.2.1)

– Odcinek obejmujący obszar Limburgii i jego połączenie z siecią szkieletową Północ-Południe we wschodniej części Niderlandów (część PWsZ 9.6)

– Statek (część PWsZ 9.13.1)

– Odcinek Poggio Renatico - przełęcz Gries (część PWsZ 10.1.1)

– Odcinek Karperi-Komotimi (część PWsZ 10.3.1)

– Odcinek Kiruna-Lulea (część PWsZ 11.1)

– 4 wewnętrzne odcinki fińskiego rurociągu Kyröskoski; Imatra; Loviisa przez Kotka i Porvoo przez Tolkinnen (odniesienia geograficzne mają orientacyjny charakter i podano je wyłącznie w celach informacyjnych) (część PWsZ 11.2)

– Rurociąg na Litwie łączący się z Kłajpedą (część PWsZ 11.2)

– Odcinek Magdeburg-Poczdam (odniesienia geograficzne mają orientacyjny charakter i podano je wyłącznie w celach informacyjnych) (część PWsZ 11.2)

– Zarządzanie elektronicznym przepływem dokumentów, voicebot i chatbot, automatyzacja zarządzania siłą roboczą, wspólne aukcje SK-UA i aktywa na potrzeby jaskini przeznaczonej do celów turystycznych (część PWsZ 12.3)

4. Projekty, w przypadku których numer PWsZ zmienił się w porównaniu z poprzednią listą unijną

Numery PWsZ projektów figurujących na poprzedniej liście unijnej ustanowionej na mocy uchylonego rozporządzenia (UE) nr 347/2013 zmieniły się z uwagi na konieczność zmiany kolejności projektów na liście albo z uwagi na wpisanie na nią priorytetowych korytarzy nowo dodanych w rozporządzeniu (UE) 2022/869. Dotyczy to niektórych projektów należących do następujących kategorii: energia elektryczna, inteligentna sieć elektroenergetyczna i sieci CO2. W takich przypadkach poprzedni numer PWsZ podano, wyłącznie w celach informacyjnych, pod nazwą danego projektu.

B. UNIJNA LISTA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA I PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WZAJEMNEGO ZAINTERESOWANIA

1. Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe Północ-Południe w Europie Zachodniej (»NSI West Electricity«)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
1.1. Połączenia międzysystemowe Portugalia-Hiszpania między Beariz-Fontefria (ES), Fontefria (ES)-Ponte de Lima (PT) oraz Ponte de Lima-Vila Nova de Famalicao (PT), w tym podstacje w Beariz (ES), Fontefria (ES) i Ponte de Lima (PT) (nr 2.17 na piątej liście PWsZ)
1.2. Połączenie międzysystemowe między Gatiką (ES) a Cubnezais (FR) [projekt obecnie znany jako »Biscay Gulf«] (nr 2.7 na piątej liście PWsZ)
1.3. Połączenie międzysystemowe między La Martyre (FR) a Great Island lub Knockraha (IE) [projekt obecnie znany jako »Celtic Interconnector«] (nr 1.6 na piątej liście PWsZ)
1.4. Klaster linii wewnętrznych w Niemczech obejmujący następujące PWsZ:

1.4.1. Linia wewnętrzna między Emden-Wschód a Osterath w celu zwiększenia przepustowości z północnych Niemiec do Nadrenii [projekt obecnie znany jako »A-Nord«] (nr 2.31.1 na piątej liście PWsZ)

1.4.2. Linia wewnętrzna między Heide/West a Polsum w celu zwiększenia przepustowości z północnych Niemiec do Zagłębia Ruhry [projekt obecnie znany jako »Korridor B«] (nr 2.31.2 na piątej liście PWsZ)

1.4.3. Linia wewnętrzna między Wilhelmshaven a Uentrop w celu zwiększenia przepustowości z północnych Niemiec do Zagłębia Ruhry [projekt obecnie znany jako »Korridor B«] (nr 2.31.3 na piątej liście PWsZ)

1.5. Linia wewnętrzna w Niemczech między Brunsbuttel/Wilster a GroKgartach/Grafenrheinfeld w celu zwiększenia przepustowości na granicy północnej i południowej [projekt obecnie znany jako »Suedlink«] (nr 2.10 na piątej liście PWsZ)
1.6. Linia wewnętrzna między Osterath a Philippsburgiem (DE) w celu zwiększenia przepustowości na granicy zachodniej [projekt obecnie znany jako »Ultranet«] (nr 2.9 na piątej liście PWsZ)
1.7. 1.7.1. Połączenie międzysystemowe między Nawarrą (ES) a Landes (FR) [projekt obecnie znany jako »Pyrenean crossing 1«] (nr 2.27.2 na piątej liście PWsZ)

1.7.2. Połączenie międzysystemowe między Aragonią (ES) a Os-Marsillon (FR) [projekt obecnie znany jako »Pyrenean crossing 2«] (nr 2.27.1 na piątej liście PWsZ)

1.8. Połączenie międzysystemowe między Lonny (FR) a Gramme (BE) (nr 2.32 na piątej liście PWsZ)
1.9. Linia wewnętrzna na północnej granicy Belgii między Zandvliet a Lillo-Liefkenshoek (BE) oraz między Liefken- shoek a Mercator, łącznie z podstacją w Lillo (BE) [projekt obecnie znany jako »BRABO II + III«] (nr 2.23 na piątej liście PWsZ)
1.10. Połączenie międzysystemowe między Włochami kontynentalnymi a Korsyką (FR) i Sardynią (IT) [projekt obecnie znany jako »SACOI 3«] (nr 2.4 na piątej liście PWsZ)
1.11. Projekt mający na celu zwiększenie potencjału magazynowania energii elektrycznej w Kaunertal (AT) (nr 2.18 na piątej liście PWsZ)
1.12. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej NAVALEO (ES) z funkcją oczyszczania ścieków (nr 2.28.2 na piątej liście PWsZ)
1.13. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej Silvermines (IE) (nr 2.29 na piątej liście PWsZ)
1.14. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej RIEDL (DE) (nr 2.30 na piątej liście PWsZ)
1.15. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej LOS GUAJARES wykorzystującej dwufunkcyjne pompy hydrauliczne (ES)
1.16. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą sprężonego powietrza w instalacji Green Hydrogen Hub (DK) (nr 1.21 na piątej liście PWsZ)
1.17. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej WSK PULS (DE)
1.18. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej AGUAYO II wykorzystującej dwufunkcyjne pompy hydrauliczne (ES)

Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
1.19. Połączenie międzysystemowe między Sycylią (IT) a węzłem w Tunezji (TN) [projekt obecnie znany jako »ElMeD«] (nr 2.33 na piątej liście PWsZ)
1.20. Połączenie międzysystemowe między obszarem Zeebrugge (BE) a Kemsley w hrabstwie Kent (UK) [projekt obecnie znany jako »Cronos«]
1.21. Połączenie międzysystemowe między obszarami Emden (DE) i Corringham w hrabstwie Essex (UK) [projekt obecnie znany jako »Tarchon«]

2. Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe Północ-Południe w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (»NSI East Electricity«)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
2.1. Klaster Austria-Niemcy, obejmujący następujące PWsZ:

2.1.1. Połączenie międzysystemowe między Isar/Altheim/Ottenhofen (DE) a St. Peter (AT) (nr 3.1.1 na piątej liście PWsZ)

2.1.2. Linia wewnętrzna między St. Peter a Tauern (AT) (nr 3.1.2 na piątej liście PWsZ)

2.1.3. Linia wewnętrzna między Westtirol a Zell/Ziller (AT) (nr 3.1.4 na piątej liście PWsZ)

2.1.4. Połączenie międzysystemowe między Pleinting (DE) a St. Peter (AT)

2.2. Linia wewnętrzna w Niemczech między Wolmirstedt a Isar [projekt obecnie znany jako »SuedOstLink«] (nr 3.12 na piątej liście PWsZ)
2.3. Klaster linii wewnętrznych w Czechach obejmujący następujące PWsZ:

2.3.1. Linia wewnętrzna między Vernerovem a Vitkovem (nr 3.11.1 na piątej liście PWsZ)

2.3.2. Linia wewnętrzna między Presticami a Kocinem (nr 3.11.3 na piątej liście PWsZ)

2.3.3. Linia wewnętrzna między Kocinem a Mirovką (nr 3.11.4 na piątej liście PWsZ)

2.4. Połączenie międzysystemowe między Würmlach (AT) a Somplago (IT) (nr 3.4 na czwartej liście PWsZ)
2.5. Klaster Węgry-Rumunia obejmujący następujące PWsZ:

2.5.1. Połączenie międzysystemowe między Józsą (HU) a Oradeą (RO)

2.5.2. Linia wewnętrzna między Urechesti (RO) a Targu Jiu (RO)

2.5.3. Linia wewnętrzna między Targu Jiu (RO) a Paroseni (RO)

2.5.4. Linia wewnętrzna między Paroseni (RO) a Baru Mare (RO)

2.5.5. Linia wewnętrzna między Baru Mare (RO) a Häsdat (RO)

2.6. Klaster Izrael-Cypr-Grecja [projekt obecnie znany jako »EuroAsia Interconnector«], obejmujący następujące PWsZ:

2.6.1. Połączenie międzysystemowe między Haderą (IL) a Kofinou (CY) (nr 3.10.1 na piątej liście PWsZ)

2.6.2. Połączenie międzysystemowe między Kofinou (CY) a Korakią na Krecie (EL) (nr 3.10.2 na piątej liście PWsZ)

2.7. Połączenie międzysystemowe między Otrokovicami (CZ) a Ladcami (SK)
2.8. Połączenie międzysystemowe między Lienz (AT) a regionem Wenecja Euganejska (IT) (nr 3.2.1 na drugiej liście PWsZ)
2.9. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej w Amfilochii (EL) (nr 3.24 na piątej liście PWsZ)
2.10. System magazynowania energii elektrycznej w bateriach w Ptolemaidzie (EL)
2.11. Modernizacja systemu magazynowania energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej na Czarnym Wagu (SK) [projekt obecnie znany jako »SE Integrator«]

Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
2.12. Połączenie międzysystemowe między Suboticą (RS) a Sandorfalvą (HU)
2.13. Połączenie międzysystemowe między Wadi an-Natrun (EG) a Mezogeją/St. Stefanos (EL) [projekt obecnie znany jako »GREGY Interconnector«]

3. Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do energii elektrycznej (»BEMIP Electricity«)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
3.1. Linia wewnętrzna między Stanisławowem a Ostrołęką (PL) (nr 4.5.2 na piątej liście PWsZ)
3.2. Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowych w Estonii (nr 4.6 na piątej liście PWsZ)
3.3. Integracja i synchronizacja systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z sieciami europejskimi obejmująca następujące PWsZ:

3.3.1. Połączenie międzysystemowe między Tsirguliiną (EE) a Valmierą (LV) (nr 4.8.3 na piątej liście PWsZ)

3.3.2. Linia wewnętrzna między Viru a Tsirguliiną (EE) (nr 4.8.4 na piątej liście PWsZ)

3.3.3. Linia wewnętrzna między Paide a Sindi (EE) (nr 4.8.7 na piątej liście PWsZ)

3.3.4. Linia wewnętrzna między Wilnem a Neris (LT) (nr 4.8.8 na piątej liście PWsZ)

3.3.5. Dalsze aspekty infrastrukturalne związane z realizacją synchronizacji systemów państw bałtyckich z kontynentalną siecią europejską (nr 4.8.9 na piątej liście PWsZ)

3.3.6. Połączenie międzysystemowe między Litwą a Polską [projekt obecnie znany jako »Harmony Link«] (nr 4.8.10 na piątej liście PWsZ)

3.3.7. Nowa podstacja 330 kV w Mūša (LT) (nr 4.8.13 na piątej liście PWsZ)

3.3.8. Linia wewnętrzna między Bitenai a KHAE (LT) (nr 4.8.14 na piątej liście PWsZ)

3.3.9. Nowa podstacja 330 kV w Darbėnai (LT) (nr 4.8.15 na piątej liście PWsZ)

3.3.10. Linia wewnętrzna między Darbėnai a Bitenai (LT) (nr 4.8.16 na piątej liście PWsZ)

3.3.11. Linia wewnętrzna między stacją Dunowo a stacją Żydowo Kierzkowo (PL) (nr 4.8.18 na piątej liście PWsZ)

3.3.12. Linia wewnętrzna między stacją Piła Krzewina a stacją Żydowo Kierzkowo (PL) (nr 4.8.19 na piątej liście PWsZ)

3.3.13. Linia wewnętrzna między stacjami Morzyczyn-Dunowo-Słupsk-Żarnowiec (PL) (nr 4.8.21 na piątej liście PWsZ)

3.3.14. Linia wewnętrzna między stacjami Żarnowiec-Gdańsk/Gdańsk Przyjaźń-Gdańsk Błonia (PL) (nr 4.8.22 na piątej liście PWsZ)

3.3.15. Synchroniczne skraplacze zapewniające inercję, stabilność napięcia, stabilność częstotliwości oraz moc zwarciową na Litwie, Łotwie i w Estonii (nr 4.8.23 na piątej liście PWsZ)

3.4. Trzecie połączenie międzysystemowe Finlandia-Szwecja [obecnie znane pod nazwą »Aurora line«] obejmujące następujące PWsZ:

3.4.1. Połączenie międzysystemowe między północną Finlandią a północną Szwecją (nr 4.10.1 na piątej liście PWsZ)

3.4.2 Linia wewnętrzna między Keminmaa a Pyhanselka (FI) (nr 4.10.2 na piątej liście PWsZ)

3.5. Czwarte połączenie międzysystemowe między Finlandią a Szwecją [projekt obecnie znany jako »Aurora line 2«]
3.6. Połączenie międzysystemowe między Finlandią a Estonią [projekt obecnie znany jako »Estlink 3«]

4. Północnomorskie sieci przesyłowe morskiej energii wiatrowej

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
4.1. Jeden lub więcej węzłów na Morzu Północnym z połączeniami wzajemnymi z państwami sąsiadującymi z Morzem Północnym (Dania, Niderlandy i Niemcy) [projekt obecnie znany jako »North Sea Wind Power Hub«] (nr 1.19 na piątej liście PWsZ)
4.2. Morskie hybrydowe połączenie wzajemne między Belgią a Danią [projekt obecnie znany jako »Triton Link«]
4.3. Podstacja morska wysokiego napięcia i połączenie z Menuel (FR) [projekt obecnie znany jako »Offshore Wind connection Centre Manche 1«]
4.4. Podstacja morska wysokiego napięcia i połączenie z Tourbe (FR) [projekt obecnie znany jako »Offshore Wind connection Centre Manche 2«]

Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
4.5. Wielofunkcyjne połączenie wzajemne między Modular Offshore Grid 2 (modularną siecią przesyłową morskiej energii wiatrowej 2) (BE) a Leisten (UK) [projekt obecnie znany jako »Nautilus«] (nr 1.15 na czwartej liście PWsZ)
4.6. Wielofunkcyjne połączenie międzysystemowe HVDC między Wielką Brytanią a Niderlandami [projekt obecnie znany jako »LionLink«]

5. Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w sieciach przesyłowych energii morskiej (BEMIP offshore)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
5.1. Hybrydowe morskie połączenie wzajemne między Łotwą a Estonią [projekt obecnie znany jako »Elwind«]
5.2. Hybrydowe morskie połączenie wzajemne Bornholm Energy Island [Bornholmska Wyspa Energetyczna] między Danią a Niemcami

6. Południowo-zachodnie sieci przesyłowe morskiej energii wiatrowej (SW offshore)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
6.1. Przyłączenie morskiej energii wiatrowej w Oksytanii (FR)
6.2. Przyłączenie morskiej energii wiatrowej w Prowansji-Alpach-Lazurowym Wybrzeżu (FR)

7. Południowo-wschodnie sieci przesyłowe energii morskiej (SE offshore)

Do tego korytarza nie przedłożono żadnych projektów.

8. Atlantyckie sieci przesyłowe energii morskiej

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
8.1. Przyłączenie morskiej energii wiatrowej w południowej Bretanii (FR)
8.2. Przyłączenie morskiej energii wiatrowej na południowym Atlantyku (FR)

9. Wodorowe połączenia wzajemne w Europie Zachodniej (HI West)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
9.1. Korytarz Portugalia - Hiszpania - Francja - Niemcy:

9.1.1. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Portugalii

9.1.2. Wodorowe połączenie wzajemne Portugalia-Hiszpania

9.1.3. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Hiszpanii

9.1.4. Wodorowe połączenie wzajemne Hiszpania-Francja [projekt obecnie znany jako »BarMar«]

9.1.5. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa we Francji łącząca się z Niemcami [projekt obecnie znany jako »HyFen«]

9.1.6. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niemczech łącząca się z Francją [projekt obecnie znany jako »H2Hercules South«]

9.2. Transgraniczne doliny wodorowe Francja-Niemcy

9.2.1. Dolina wodorowa w Niemczech do granicy z Francją [projekt obecnie znany jako »RHYn«]

9.2.2. Dolina wodorowa we Francji do granicy z Niemcami [projekt obecnie znany jako »Mosahyc«]

9.3. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa we Francji do granicy z Belgią [projekt obecnie znany jako »Franco-Belgian H2 corridor«]
9.4. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niemczech [projekt obecnie znany jako »H2ercules West«]
9.5. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Belgii [projekt obecnie znany jako »Belgian Hydrogen Backbone«]
9.6. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niderlandach [projekt obecnie znany jako »National Hydrogen Backbone«]
9.7. Wodorowe połączenia wzajemne między National Hydrogen Backbone (NL) a Niemcami:

9.7.1. Wodorowe połączenie wzajemne między siecią szkieletową Północ-Południe na wschodzie do Oude (NL) - H2ercules North (DE)

9.7.2. Wodorowe połączenie wzajemne z sieci szkieletowej Północ-Południe na wschodzie do Vlieghuis (NL) - Vlieghuis - Ochtrup (DE)

9.7.3. Wodorowe połączenie wzajemne z Niderlandów do Niemiec [projekt obecnie znany jako »Delta Rhine Corridor H2«]

9.8. Morski rurociąg wodorowy w Niemczech [projekt obecnie znany jako »AquaDuctus«]
9.9. Wodorowe połączenie wzajemne Dania-Niemcy:

9.9.1. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niemczech [projekt obecnie znany jako »HyperLink III«]

9.9.2. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Danii [projekt obecnie znany jako »DK Hydrogen Pipeline West«]

9.10. Instalacje do odbioru amoniaku w Belgii:

9.10.1. Instalacja do odbioru amoniaku w Antwerpii

9.10.2. Instalacja do odbioru amoniaku Amplifhy Antwerp

9.10.3. Instalacja do odbioru amoniaku Zeebrugge New Molecules development

9.11. Instalacje do odbioru amoniaku w Niemczech:

9.11.1. Instalacja do odbioru amoniaku terminal Brunsbüttel

9.11.2. Instalacja do odbioru amoniaku Wilhelmshaven (BP)

9.11.3. Instalacja do odbioru amoniaku Wilhelmshaven (Uniper)

9.12. Instalacje odbiorcze w Niderlandach:

9.12.1. Instalacja do odbioru LH2 w Rotterdamie

9.12.2. Instalacja do odbioru amoniaku Amplifhy Rotterdam

9.12.3. Instalacja do odbioru amoniaku ACE Rotterdam

9.13. Instalacja do odbioru amoniaku w Dunkierce (FR)
9.14. Elektrolizer H2Sines.RDAM (PT)
9.15. Elektrolizery w Hiszpanii:

9.15.1. Elektrolizer sieci wodorowej w Tarragonie

9.15.2. Elektrolizer wielkoskalowy w Bilbao

9.15.3. Elektrolizer wielkoskalowy w Kartagenie

9.15.4. Elektrolizer Valle andaluz del hidrógeno verde

9.15.5. Elektrolizer Asturias H2 valley

9.16. Elektrolizery we Francji:

9.16.1. Elektrolizer CarlHYng

9.16.2. Elektrolizer Emil'Hy

9.16.3. Elektrolizer HyGreen

9.16.4. Elektrolizer H2 V Valenciennes

9.16.5. Elektrolizer H2Thionville

9.17. Elektrolizery w Niderlandach:

9.17.1. Elektrolizer Enecolyser

9.17.2. Elektrolizer H2-Fifty

9.17.3. Elektrolizer SeaH2Land

9.18. Elektrolizery w Niemczech:

9.18.1. Elektrolizer GreenWilhelmshaven

9.18.2. Elektrolizer CHC Wilhelmshaven

9.19. Elektrolizer Jytske Banke (DK)
9.20. Duński magazyn wodoru (DK)
9.21. Magazyn Hystock Opslag H2 (NL)
9.22. Magazyny wodoru w Niemczech:

9.22.1. Magazyn wodoru Salthy w Harsefeld

9.22.2. Magazyn wodoru Gronau-Epe

9.23. Magazyn GeoH2 (FR)
9.24 Magazyny wodoru w Hiszpanii:

9.24.1. Magazyn wodoru North-1 9.24.2. Magazyn wodoru North-2

Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
9.25. Morski rurociąg wodorowy Norwegia-Niemcy [projekt obecnie znany jako »CHE Pipeline«]

10. Wodorowe połączenia wzajemne w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (HI East)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
10.1. Korytarz wodorowy Włochy-Austria-Niemcy:

10.1.1. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa we Włoszech [projekt obecnie znany jako »Italian H2 Backbone«]

10.1.2. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Austrii [projekt obecnie znany jako »H2 Readiness of the TAG pipeline system«]

10.1.3. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Austrii [projekt obecnie znany jako »H2 Backbone WAG and Penta West«]

10.1.4. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niemczech [projekt obecnie znany jako »HyPipe Bavaria - The Hydrogen Hub«]

10.2. Wodorowe połączenie wzajemne między Czechami a Niemcami:

10.2.1. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Czechach w kierunku Niemiec

10.2.2. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niemczech [projekt obecnie znany jako »FLOW East - Making Hydrogen Happen«]

10.3. Wodorowe połączenie wzajemne między Grecją a Bułgarią:

10.3.1. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Grecji w kierunku granicy z Bułgarią

10.3.2. Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Bułgarii w kierunku granicy z Grecją

10.4. Ogólny korytarz na potrzeby przesyłu wodoru z Ukrainy do Słowacji, Czech, Austrii i Niemiec

11. Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do wodoru (BEMIP Hydrogen)

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:

Nr Definicja
11.1. Wodorowe połączenie wzajemne między Szwecją a Finlandią [projekt obecnie znany jako »Nordic Hydrogen Route - Bothnian Bay«]
11.2. Wodorowe połączenie wzajemne między Finlandią, Estonią, Łotwą, Litwą, Polską i Niemcami [projekt obecnie znany jako »Nordic-Baltic Hydrogen Corridor«]
11.3. Wodorowe połączenie wzajemne między Szwecją, Finlandią i Niemcami [projekt obecnie znany jako »Baltic Sea Hydrogen Collector«]

12. Priorytetowy obszar tematyczny »Wdrożenie inteligentnych sieci elektroenergetycznych«

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w danym obszarze tematycznym:

Nr Definicja
12.1. Projekt ACON (Again COnnected Networks) (CZ, SK) ma na celu wsparcie integracji czeskiego i słowackiego rynku energii elektrycznej poprzez poprawę efektywności sieci dystrybucyjnych (nr 10.4 na piątej liście PWsZ).
12.2. Projekt CARMEN (BG, RO) ma na celu zacieśnienie współpracy transgranicznej i wymiany danych na linii OSP- OSP, zacieśnienie współpracy między OSP i OSD, inwestowanie w rozbudowę sieci i zwiększenie zdolności do integracji nowych odnawialnych źródeł energii oraz poprawę stabilności, bezpieczeństwa i elastyczności sieci (nr 10.10 na piątej liście PWsZ).
12.3. Projekt Danube InGrid (HU, SK) ma na celu skuteczną integrację zachowań i działań wszystkich użytkowników rynku podłączonych do sieci elektroenergetycznych na Węgrzech i Słowacji (nr 10.7 na piątej liście PWsZ).
12.4. Projekt Gabreta Smart Grids (CZ, DE) ma na celu zwiększenie zdolności hostingowej sieci, umożliwienie zdalnego monitorowania i kontroli sieci średnionapięciowej (MV) oraz poprawę obserwowalności sieci i planowania sieciowego (nr 10.11 na piątej liście PWsZ).
12.5. Projekt GreenSwitch (AT, HR, SI) ma na celu zwiększenie zdolności hostingowej dla rozproszonych źródeł odnawialnych i skutecznej integracji nowych obciążeń, poprawę obserwowalności sieci dystrybucji oraz zwiększenie transgranicznych zdolności przesyłowych (nr 10.12 na piątej liście PWsZ).

13. Priorytetowy obszar tematyczny »Transgraniczna sieć przesyłu dwutlenku węgla«

Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w danym obszarze tematycznym:

Nr Definicja
13.1. Projekt CO2 TransPorts zapewni stworzenie infrastruktury ułatwiającej wychwytywanie, transport i składowanie na wielką skalę CO2 z obszarów Rotterdamu, Antwerpii i North Sea Port (nr 12.3 na piątej liście PWsZ).
13.2. Aramis - projekt, którego przedmiotem jest transgraniczny transport i składowanie CO2, pozyskiwanie od emitentów z zaplecza lądowego portu w Rotterdamie, transport rurociągami do magazynu zlokalizowanego na szelfie kontynentalnym Niderlandów (nr 12.7 na piątej liście PWsZ).
13.3. ECO2CEE - projekt, które przedmiotem jest ogólnodostępny transgraniczny transport i składowanie CO2 z planowanymi składowiskami w Danii, Norwegii, Niderlandach i Zjednoczonym Królestwie (rozszerzenie projektu nr 12.9 na piątej liście PWsZ).
13.4. Bifrost - projekt, którego przedmiotem jest transport i składowanie z uwzględnieniem składowania na morzu w DK od emitentów z Danii, Niemiec i Polski.
13.5. Callisto - rozwój multimodalnych kolektorów CO2 w regionie Morza Śródziemnego do składowania emisji CO2 z Francji i Włoch.
13.6. CCS Baltic Consortium - transgraniczny transport CO2 koleją między Łotwą a Litwą z multimodalnym terminalem LCO2 w Kłajpedzie
13.7. Delta Rhine Corridor - projekt, którego przedmiotem jest transport CO2 rurociągami od emitentów w Zagłębiu Ruhry w Niemczech i rejonie Rotterdamu w Niderlandach do magazynu zlokalizowanego na morzu u wybrzeży Niderlandów.
13.8. EU2NSEA - transgraniczna sieć CO2, którą utworzono między Belgią, Niemcami i Norwegią w celu odbierania CO2 również z DK, FR, LV, NL, PL i SE, z magazynem na norweskim szelfie kontynentalnym.
13.9. GT CCS Croatia - budowa infrastruktury na potrzeby transportu rurociągowego w Chorwacji i na Węgrzech z magazynem podziemnym w HR.
13.10. Norne - infrastruktura transportowa w Danii z magazynami na lądzie i ewentualnie na morzu; emitenci głównie z DK, SE, BE i UK będą transportować CO2 do DK statkami.
13.11. Prinos - magazyn na morzu na polu naftowym Prinos dla emisji z EL (transport rurociągiem) oraz z BG, HR, CY, EL, IT i SI (transport statkami).
13.12. Pycasso - transport i składowanie CO2 na lądowym składowisku w południowozachodniej FR, emitenci przemysłowi z FR i ES.

Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w danym obszarze tematycznym:

Nr Definicja
13.13. Northern Lights - projekt, którego przedmiotem jest połączenie do celów transgranicznego transportu CO2, z udziałem kilku europejskich inicjatyw z zakresu wychwytywania CO2 (m.in. Belgia, Niemcy, Irlandia, Francja, Szwecja) oraz przewidujący transport do składowiska znajdującego się na norweskim szelfie kontynentalnym (nr 12.4 na piątej liście PWsZ)
13.14. Nautilus CCS - emisje z obszarów Hawru, Dunkierki, Duisburga i Rogalandu, które mają być wychwytywane i transportowane statkiem do różnych pochłaniaczy na Morzu Północnym (rozszerzenie projektu nr 12.8 na piątej liście PWsZ).

14. Priorytetowy obszar tematyczny »Inteligentne sieci gazowe«

Żadnego z przedłożonych projektów nie uznano za kwalifikujący się do tej kategorii.

15. Projekty, które utrzymują swój status projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania (odstępstwo przewidziane w art. 24)

Nr Definicja
15.1. Przyłączenie Malty do europejskiej sieci gazowej - gazociąg łączący z Włochami w Gela (nr 5.19 na piątej liście PWsZ).
15.2. Gazociąg ze złóż gazu we wschodniej części regionu Morza Śródziemnego do Grecji kontynentalnej przez Cypr i Kretę [projekt obecnie znany jako »EastMed Pipeline«] ze stacją pomiarową i regulacyjną w Megalopoli (nr 7.3.1 na piątej liście PWsZ).""
1 Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 45.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1041

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1041 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania
Data aktu: 28/11/2023
Data ogłoszenia: 08/04/2024
Data wejścia w życie: 28/04/2024