Rozporządzenie 2024/1022 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/915 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów deoksyniwalenolu w żywności

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1022
z dnia 8 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/915 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów deoksyniwalenolu w żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 2  ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym deoksyniwalenolu (DON), w żywności.

(2) W 2017 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową dotyczącą ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi związanego z obecnością deoksyniwalenolu i jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci w żywności i paszy 3 . W opinii tej Urząd stwierdził, że tolerowane dzienne pobranie (TDI) wynoszące 1 µg/kg masy ciała dziennie w przypadku DON należy uznać za grupowe TDI dla sumy DON, 3-acetylo-deoksyni- walenolu (3-Ac-DON), 15-acetylo-deoksyniwalenolu (15-Ac-DON) i deoksyniwalenolu-3-glukozydu (DON-3-gluko- zyd). W celu oceny ostrego zagrożenia dla zdrowia ludzi obliczono grupową ostrą dawkę referencyjną (ARfD) wynoszącą 8 µg/kg masy ciała na jedno spożycie. Oszacowania ostrego narażenia z dietą były niższe od tej dawki i nie spowodowały zagrożenia dla zdrowia ludzi. Szacowane średnie chroniczne narażenie z dietą przekroczyło jednak grupowe TDI u niemowląt, małych dzieci i innych dzieci, a przy wysokim narażeniu również u nastolatków i dorosłych, co wskazuje na potencjalne zagrożenie dla zdrowia.

(3) W świetle opinii Urzędu Komisja wzięła pod uwagę możliwość ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów dla sumy DON, 3-Ac-DON, 15-Ac-DON i DON-3-glukozydu. Jednak ze względu na ograniczoną ilość danych o występowaniu dla sumy DON, 3-Ac-DON, 15-Ac-DON i DON-3-glukozydu oraz na to, że 3-Ac-DON, 15-Ac- DON, a w szczególności DON-3-glukozyd nie są jeszcze analizowane rutynowo, nie ma obecnie wystarczających informacji, aby ustalić takie najwyższe dopuszczalne poziomy do czasu, gdy dopracowana zostanie metoda analizy rutynowej acetylowanych i zmodyfikowanych postaci DON oraz monitorowane będzie występowanie sumy DON oraz jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci. W międzyczasie, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego, należy obniżyć niektóre dotychczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy DON zgodnie z zasadą, że najwyższe dopuszczalne poziomy mają być ustalone na jak najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie poprzez zastosowanie dobrych praktyk w celu zminimalizowania zanieczyszczenia, z uwzględnieniem najnowszych danych o występowaniu.

(4) W celu zapewnienia stosowania dobrych praktyk rolniczych, które pozwolą zminimalizować obecność DON w zbożach, ważne jest ustanowienie ich najwyższego dopuszczalnego poziomu dla nieprzetworzonych zbóż. Ponieważ nieprzetworzony owies przed mieleniem lub przed użyciem w produktach zbożowych wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom DON w nieprzetworzonych ziarnach owsa powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren owsa wraz z łuską, nawet jeśli łuska jest niejadalna.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/915.

(6) Należy przewidzieć okres przejściowy dla żywności wprowadzonej do obrotu zgodnie z prawem przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, z uwagi na fakt, że niektóre środki spożywcze objęte niniejszym rozporządzeniem mają długi okres przydatności do spożycia.

(7) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym przygotowanie się do nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić rozsądny termin rozpoczęcia stosowania nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 lipca 2024 r., mogą pozostać w obrocie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu ich przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 1 (Mikotoksyny) załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/915 wpis 1.4 (Deoksyniwalenol) otrzymuje brzmienie:
"1.4 Deoksyniwalenol Najwyższy dopuszczalny poziom (µg/kg) Uwagi
1.4.1 Nieprzetworzone ziarna zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.4.2 i 1.4.3 1 000 Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy przeznaczonych do mielenia na mokro oraz z wyjątkiem ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren zbóż wprowadzonych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

1.4.2 Nieprzetworzone ziarna pszenicy durum i nieprzetworzone ziarna kukurydzy 1 500 Z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren kukurydzy, w przypadku których jest oczywiste (np. przez oznakowanie lub miejsce przeznaczenia), że są przeznaczone do stosowania tylko w procesie mielenia na mokro (produkcji skrobi).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren pszenicy durum i nieprzetworzonych ziaren kukurydzy wprowadzonych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

1.4.3 Nieprzetworzone ziarna owsa z niejadalną łuską 1 750 Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren owsa z łuską wprowadzonych do obrotu tuż przed przetwarzaniem wstępnym (6).

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do ziaren owsa wraz z niejadalną łuską.

1.4.4 Zboża wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, kukurydza do prażenia i prażona kukurydza 750 Z wyjątkiem ryżu.
1.4.5 Produkty przemiału zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w pkt 1.4.6 600 Z wyjątkiem produktów mielenia ryżu.
1.4.6 Produkty mielenia kukurydzy
1.4.6.1 Produkty mielenia kukurydzy wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego 750
1.4.6.2 Produkty mielenia kukurydzy niewprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego 1 000
1.4.6.3 Wstępnie gotowana polenta gotowa do spożycia 250
1.4.7 Wyroby piekarnicze, przekąski zbożowe i śniadaniowe przetwory zbożowe 400 Z wyjątkiem produktów z ryżu. W tym małe wyroby piekarnicze.
1.4.8 Makaron 600 Makaron oznacza makaron (suchy) o zawartości wody ok. 12 %.
1.4.9 Żywność dla dzieci i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci (3) 150 Z wyjątkiem produktów z ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzonego do obrotu.

1.4.10 Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci (3) 150 Z wyjątkiem produktów z ryżu.

Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy (5) produktu wprowadzonego do obrotu."

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103).
3 Opinia naukowa dotycząca ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi związanego z obecnością deoksyniwalenolu i jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci w żywności i paszy. Dziennik EFSA 2017;15(9):4718. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2017.4718.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1022

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1022 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/915 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów deoksyniwalenolu w żywności
Data aktu: 08/04/2024
Data ogłoszenia: 09/04/2024
Data wejścia w życie: 01/07/2024, 29/04/2024