a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym deoksyniwalenolu (DON), w żywności.
(2) W 2017 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową dotyczącą ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi związanego z obecnością deoksyniwalenolu i jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci w żywności i paszy 3 . W opinii tej Urząd stwierdził, że tolerowane dzienne pobranie (TDI) wynoszące 1 µg/kg masy ciała dziennie w przypadku DON należy uznać za grupowe TDI dla sumy DON, 3-acetylo-deoksyni- walenolu (3-Ac-DON), 15-acetylo-deoksyniwalenolu (15-Ac-DON) i deoksyniwalenolu-3-glukozydu (DON-3-gluko- zyd). W celu oceny ostrego zagrożenia dla zdrowia ludzi obliczono grupową ostrą dawkę referencyjną (ARfD) wynoszącą 8 µg/kg masy ciała na jedno spożycie. Oszacowania ostrego narażenia z dietą były niższe od tej dawki i nie spowodowały zagrożenia dla zdrowia ludzi. Szacowane średnie chroniczne narażenie z dietą przekroczyło jednak grupowe TDI u niemowląt, małych dzieci i innych dzieci, a przy wysokim narażeniu również u nastolatków i dorosłych, co wskazuje na potencjalne zagrożenie dla zdrowia.
(3) W świetle opinii Urzędu Komisja wzięła pod uwagę możliwość ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów dla sumy DON, 3-Ac-DON, 15-Ac-DON i DON-3-glukozydu. Jednak ze względu na ograniczoną ilość danych o występowaniu dla sumy DON, 3-Ac-DON, 15-Ac-DON i DON-3-glukozydu oraz na to, że 3-Ac-DON, 15-Ac- DON, a w szczególności DON-3-glukozyd nie są jeszcze analizowane rutynowo, nie ma obecnie wystarczających informacji, aby ustalić takie najwyższe dopuszczalne poziomy do czasu, gdy dopracowana zostanie metoda analizy rutynowej acetylowanych i zmodyfikowanych postaci DON oraz monitorowane będzie występowanie sumy DON oraz jego acetylowanych i zmodyfikowanych postaci. W międzyczasie, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego, należy obniżyć niektóre dotychczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy DON zgodnie z zasadą, że najwyższe dopuszczalne poziomy mają być ustalone na jak najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie poprzez zastosowanie dobrych praktyk w celu zminimalizowania zanieczyszczenia, z uwzględnieniem najnowszych danych o występowaniu.
(4) W celu zapewnienia stosowania dobrych praktyk rolniczych, które pozwolą zminimalizować obecność DON w zbożach, ważne jest ustanowienie ich najwyższego dopuszczalnego poziomu dla nieprzetworzonych zbóż. Ponieważ nieprzetworzony owies przed mieleniem lub przed użyciem w produktach zbożowych wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom DON w nieprzetworzonych ziarnach owsa powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonych ziaren owsa wraz z łuską, nawet jeśli łuska jest niejadalna.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/915.
(6) Należy przewidzieć okres przejściowy dla żywności wprowadzonej do obrotu zgodnie z prawem przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, z uwagi na fakt, że niektóre środki spożywcze objęte niniejszym rozporządzeniem mają długi okres przydatności do spożycia.
(7) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym przygotowanie się do nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić rozsądny termin rozpoczęcia stosowania nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2024 r.