Ustanowienie "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025", ustanowienie "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025" oraz zmiana ustawy o Policji i niektórych innych ustaw.

USTAWA
z dnia 17 grudnia 2021 r.
o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025", o ustanowieniu "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025" oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

Rozdział  1

Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025

Art.  1.  [Ustanowienie Programu; cel wdrożenia Programu]
1. 
Ustanawia się "Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025", zwany dalej "Programem".
2. 
Wdrożenie Programu ma zapewnić dalszą modernizację Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa, zwanych dalej "formacjami", w celu stworzenia warunków sprzyjających realizacji ich ustawowych zadań poprzez unowocześnienie infrastruktury, sprzętu i wyposażenia, a także wzmocnienie etatowe i wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy oraz podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.
3. 
Program nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).
4. 
Podmioty, które realizują Program, w celu sfinansowania w poszczególnych latach przedsięwzięć określonych w art. 2 pkt 1-3, mogą zaciągać zobowiązania do wysokości łącznej kwoty wydatków przewidzianych w Programie na dane przedsięwzięcie po uprzednim uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego dalej "ministrem", lub właściwego wojewody - w odniesieniu do środków budżetu państwa, których są dysponentami.
Art.  2.  [Przedsięwzięcia objęte Programem]

Zakres Programu obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:

1)
inwestycje budowlane;
2)
zakupy wyposażenia formacji w zakresie sprzętu:
a)
transportowego,
b)
uzbrojenia i techniki specjalnej,
c)
informatyki i łączności;
3)
zakupy wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy;
4)
wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy;
5)
wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy oraz zróżnicowanie struktury i wielkości uposażeń funkcjonariuszy;
6)
podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.
Art.  3.  [Podmioty realizujące Program]

Program realizują Komendanci Główni Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostki organizacyjne im podległe i przez nich nadzorowane lub kontrolowane oraz Komendant Służby Ochrony Państwa.

Art.  4.  [Kwota wydatków na realizację Programu]
1. 
Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł, z tego w:
1)
2022 r. - 1 838 552 tys. zł;
2)
2023 r. - 2 289 436 tys. zł;
3)
2024 r. - 3 261 412 tys. zł;
4)
2025 r. - 2 641 357 tys. zł.
2. 
Podział kwot, o których mowa w ust. 1, na formacje i przedsięwzięcia jest określony w załącznikach nr 1-3 do ustawy.
3. 
Wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy, umożliwiający wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń, jest określony w załączniku nr 4 do ustawy.
Art.  5.  [Nadzór nad realizacją Programu]
1. 
Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister.
2. 
Minister dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości wydatkowanych środków przez poszczególne formacje.
3. 
W trakcie realizacji Programu mogą być dokonywane przez ministra, w ramach limitów wydatków w poszczególnych latach, zmiany podziału kwot określonych w załącznikach nr 1-3 do ustawy z uwzględnieniem przepisów art. 171 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4. 
Minister niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 3.
5. 
Zmiany podziału kwot określonych w załącznikach nr 1-3 do ustawy w zakresie wydatków poszczególnych wojewodów wymagają również zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
6. 
Zmiany podziału kwot, o których mowa w ust. 3, nie mogą zwiększać wydatków na przedsięwzięcia "Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy", "Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy" oraz "Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji".
Art.  6.  [Informacja o realizacji Programu]

Minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku informację o realizacji Programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. - informację końcową o realizacji Programu.

Rozdział  2

Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025

Art.  7.  [Ustanowienie Programu; cel wdrożenia Programu]
1. 
Ustanawia się "Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025", zwany dalej "Programem modernizacji SW".
2. 
Wdrożenie Programu modernizacji SW ma na celu dalszą poprawę warunków realizacji ustawowych zadań przez Służbę Więzienną oraz dalsze podnoszenie sprawności i skuteczności jej działania w celu utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i ochrony obywateli przed sprawcami przestępstw.
3. 
Program modernizacji SW nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4. 
Podmioty, które realizują Program modernizacji SW, w celu sfinansowania w poszczególnych latach przedsięwzięć określonych w art. 9 pkt 1-5 oraz pkt 11, mogą zaciągać zobowiązania do wysokości łącznej kwoty wydatków przewidzianych w Programie modernizacji SW na dane przedsięwzięcie po uprzednim uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości.
Art.  8.  [Podmioty realizujące Program]
1. 
Program modernizacji SW jest realizowany przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, a w zakresie, o którym mowa w art. 9 pkt 11, przez Rektora-Komendanta Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
2. 
Programem modernizacji SW są objęte jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
Art.  9.  [Przedsięwzięcia objęte Programem]

Zakres Programu modernizacji SW obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:

1)
poprawa bezpieczeństwa jednostek penitencjarnych;
2)
zakup i zwiększenie liczby użytkowanych pojazdów specjalnych, autobusów do przewozu grupowego i pojazdów przeznaczonych dla Zespołów Terenowych Dozoru Elektronicznego;
3)
poprawa efektywności energetycznej jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
4)
pozyskanie nowych miejsc zakwaterowania osadzonych oraz odtworzenie i poprawa infrastruktury jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
5)
modernizacja systemów informatycznych, łączności i monitoringu wizyjnego;
6)
zmiana systemu zatrudnienia kadry medycznej w podmiotach leczniczych dla osób pozbawionych wolności;
7)
poprawa warunków socjalno-bytowych funkcjonariuszy Służby Więziennej i pracowników cywilnych Służby Więziennej "Funkcjonariusz PRO";
8)
wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej;
9)
wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej;
10)
wzmocnienie etatowe jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
11)
poprawa infrastruktury Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
Art.  10.  [Kwota wydatków na realizację Programu]
1. 
Ogólna kwota wydatków na realizację Programu modernizacji SW wyniesie 1 865 130 tys. zł, z tego w:
1)
w 2022 r. - 192 978 tys. zł;
2)
w 2023 r. - 576 492 tys. zł;
3)
w 2024 r. - 672 045 tys. zł;
4)
w 2025 r. - 423 615 tys. zł.
2. 
W ramach kwot określonych w ust. 1 wydatki ujmowane w dotacji celowej wynoszą odpowiednio:
1)
w 2022 r. - 0 zł;
2)
w 2023 r. - 3 000 tys. zł;
3)
w 2024 r. - 12 000 tys. zł;
4)
w 2025 r. - 12 144 tys. zł.
3. 
W ramach kwot określonych w ust. 2 finansowane będzie przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 9 pkt 11.
4. 
Szczegółowy podział kwot przeznaczonych na realizację Programu modernizacji SW na poszczególne przedsięwzięcia w Służbie Więziennej jest określony w załączniku nr 5 do ustawy.
5. 
Wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej, umożliwiający wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń, jest określony w załączniku nr 6 do ustawy.
Art.  11.  [Nadzór nad realizacją Programu]
1. 
Nadzór nad realizacją Programu modernizacji SW sprawuje Minister Sprawiedliwości.
2. 
Minister Sprawiedliwości dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości środków wydatkowanych na realizację Programu modernizacji SW.
3. 
W trakcie realizacji Programu modernizacji SW mogą być dokonywane przez Ministra Sprawiedliwości, w ramach limitów wydatków w poszczególnych latach, zmiany podziału kwot określonych w załączniku nr 5 do ustawy, z uwzględnieniem przepisów art. 171 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4. 
Minister Sprawiedliwości niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 3.
5. 
Zmiany podziału kwot, o których mowa w ust. 3, nie mogą zwiększać wydatków na przedsięwzięcia, o których mowa w art. 9 pkt 8-10.
Art.  12.  [Informacja o realizacji Programu]

Minister Sprawiedliwości przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu modernizacji SW za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. - informację końcową o realizacji Programu modernizacji SW.

Rozdział  3

Zmiany w przepisach

Art.  13. 

W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, 2333 i 2447) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).

Art.  14. 

W ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 537 oraz z 2021 r. poz. 2447) w art. 1 w ust. 2 po pkt 5ba dodaje się pkt 5bb w brzmieniu: (zmiany pominięto).

Art.  15. 

W ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 2333) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).

Art.  16. 

W ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2073) w art. 11a w ust. 3 w pkt 2 w lit. a po wyrazach "dowódców jednostek organizacyjnych i ich zastępców," dodaje się wyrazy "Dyrektora CLKP i jego zastępców,".

Art.  17. 

W ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o ustanowieniu Medalu za Zasługi dla Policji (Dz. U. poz. 726) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).

Art.  18. 

W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233 i 2447) w art. 2 w ust. 1 po pkt 4ba dodaje się pkt 4bb w brzmieniu: (zmiany pominięto).

Art.  19. 

W ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1064 i 1728) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).

Art.  20. 

W ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (Dz. U. z 2018 r. poz. 1448 oraz z 2021 r. poz. 2447) w art. 34 w ust. 2: (zmiany pominięto).

Rozdział  4

Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

Art.  21. 
1. 
Z dniem 1 kwietnia 2022 r. przekształca się instytut badawczy - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji w jednostkę organizacyjną Policji - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji.
2. 
Do przekształcenia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów rozdziału 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333).
3. 
Z dniem 1 kwietnia 2022 r.:
1)
mienie instytutu badawczego - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji staje się mieniem jednostki organizacyjnej Policji - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
2)
stroną porozumień oraz umów zawartych przez instytut badawczy - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji staje się jednostka organizacyjna Policji - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
3)
zobowiązania dyrektora instytutu badawczego - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, które nie zostały uregulowane do dnia 1 kwietnia 2022 r., stają się zobowiązaniami Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Art.  22. 
1. 
Komendant Główny Policji w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie art. 21 ustali tymczasowy regulamin organizacyjny Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
2. 
Tymczasowy regulamin organizacyjny obowiązuje do dnia ustalenia regulaminu w trybie określonym w art. 7 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 13, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie art. 21.
Art.  23. 
1. 
Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie art. 21 w instytucie badawczym - Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji lub w stosunku do policjantów oraz pracowników instytutu badawczego - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji prowadzi się w jednostce organizacyjnej Policji - Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, chyba że dalsze prowadzenie tych spraw należy wyłącznie do Komendanta Głównego Policji lub komendy, za pomocą której wykonuje on swoje zadania.
2. 
Wszystkie czynności podjęte w sprawach, o których mowa w ust. 1, pozostają w mocy.
3. 
W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie art. 21, w których dyrektor instytutu badawczego - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji został decyzją sądu lub prokuratora zobowiązany lub uprawniony do dokonania czynności, które przeszły do właściwości jednostki organizacyjnej Policji - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zobowiązania te lub uprawnienia wykonuje Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Art.  24. 
1. 
Z dniem wejścia w życie art. 21 policjanci i pracownicy Policji dotychczas pełniący służbę lub zatrudnieni w instytucie badawczym - Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji stają się z mocy prawa policjantami oraz pracownikami jednostki organizacyjnej Policji - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji. Do pracowników jednostki organizacyjnej Policji - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji stosuje się odpowiednio art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162).
2. 
Pracownicy, którzy w dniu poprzedzającym dzień przekształcenia instytutu badawczego - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji są zatrudnieni w tym instytucie, z dniem wejścia w życie art. 21 mogą zostać zatrudnieni w jednostce organizacyjnej Policji - Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji na stanowisku urzędniczym w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 18, jeżeli charakter pracy wykonywanej w przekształconym instytucie badawczym - Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji jest podobny do charakteru pracy wykonywanej na stanowisku urzędniczym.
Art.  25. 

Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji realizuje zadania związane z przekształceniem instytutu badawczego - Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

Art.  26. 

Ekspertyzy, opinie i inne dokumenty wydane przez instytut badawczy - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.

Art.  27. 

Policjant mianowany lub powołany na stanowisko służbowe przed dniem 1 stycznia 2023 r., który nie spełnia wymagań w zakresie kwalifikacji zawodowych do zajmowania tego stanowiska, o których mowa w art. 34 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zachowuje prawo do zajmowania tego stanowiska oraz prawo do bycia mianowanym albo powołanym na równorzędne stanowisko służbowe po dniu 31 grudnia 2024 r., jeżeli spełnia wymagania w zakresie wykształcenia.

Art.  28. 

Policjant, który został przyjęty do służby po dniu 31 grudnia 2016 r., posiadający stopień Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Służby Celnej, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Służby Więziennej, po spełnieniu warunków określonych w ustawie zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym, jest mianowany na równorzędny stopień policyjny.

Art.  29. 

Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą dodatek za wysługę lat wypłacany jest funkcjonariuszowi Służby Więziennej na zasadach dotychczasowych.

Art.  30. 
1. 
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1)
art. 25 ust. 23 ustawy zmienianej w art. 13 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 25 ust. 23 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2)
art. 35a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 13 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
3)
art. 10 ustawy zmienianej w art. 17 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ustawy zmienianej w art. 17 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą

- jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2023 r.

2. 
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art.  31. 
1. 
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa będących skutkiem finansowym rozdziałów 1, 3 i 4 wynosi 19 440 500 tys. zł, z tego w:
1)
2022 r. - 1 164 485 tys. zł;
2)
2023 r. - 2 289 436 tys. zł;
3)
2024 r. - 3 261 412 tys. zł;
4)
2025 r. - 2 641 357 tys. zł;
5)
2026 r. - 1 680 635 tys. zł;
6)
2027 r. - 1 680 635 tys. zł;
7)
2028 r. - 1 680 635 tys. zł;
8)
2029 r. - 1 680 635 tys. zł;
9)
2030 r. - 1 680 635 tys. zł;
10)
2031 r. - 1 680 635 tys. zł.
2. 
Maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem realizacji Programu modernizacji SW wynosi 3 721 303 tys. zł, z tego:
1)
w 2022 r. - 192 978 tys. zł;
2)
w 2023 r. - 576 492 tys. zł;
3)
w 2024 r. - 672 045 tys. zł;
4)
w 2025 r. - 503 308 tys. zł;
5)
w 2026 r. - 296 080 tys. zł;
6)
w 2027 r. - 296 080 tys. zł;
7)
w 2028 r. - 296 080 tys. zł;
8)
w 2029 r. - 296 080 tys. zł;
9)
w 2030 r. - 296 080 tys. zł;
10)
w 2031 r. - 296 080 tys. zł.
3. 
Minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie limitu, o którym mowa w ust. 1, i Minister Sprawiedliwości w zakresie limitu, o którym mowa w ust. 2, monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lub 2, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego półrocza i na koniec każdego roku kalendarzowego oraz w razie konieczności wdraża mechanizm korygujący określony w ust. 4.
4. 
W przypadku zagrożenia przekroczeniem albo przekroczenia w danym roku budżetowym limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 i 2, odpowiednio minister właściwy do spraw wewnętrznych albo Minister Sprawiedliwości wprowadza mechanizm korygujący polegający na zmniejszeniu wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy.
Art.  32. 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem:

1)
art. 13 pkt 1-5, pkt 6 lit. b, pkt 7-11, 14-17, 19, 20, 27 i 29-32, art. 14, art. 16, art. 18, art. 20-26 i art. 30, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2022 r.;
2)
art. 13 pkt 6 lit. a, pkt 12, 13, 18, 21-26 i 28, art. 27 i art. 28, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU POMIĘDZY FORMACJE OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO

w tys. zł
Lp. Nazwa formacji 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem
1 Policja 1 224 030 1 519 192 2 064 463 1 621 609 6 429 294
2 Straż Graniczna 243 342 311 486 498 330 386 498 1 439 656
3 Państwowa Straż

Pożarna

333 237 412 307 622 868 579 474 1 947 886
4 Służba Ochrony

Państwa

37 943 46 451 75 751 53 776 213 921
Ogółem 1 838 552 2 289 436 3 261 412 2 641 357 10 030 757

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA

w tys. zł
Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem
1 Inwestycje budowlane 293 297 486 026 961 398 643 632 2 384 353
2 Sprzęt transportowy 122 510 162 906 449 832 182 815 918 063
3 Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej 93 175 58 011 59 805 27 260 238 251
4 Sprzęt informatyki i łączności 164 005 183 010 225 735 62 265 635 015
5 Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy 41 677 42 931 49 000 55 134 188 742
6 Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy 178 841 341 721 500 811 655 420 1 676 793
7 Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy 799 563 856 983 856 983 856 983 3 370 512
8 Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji 145 484 157 848 157 848 157 848 619 028
Ogółem 1 838 552 2 289 436 3 261 412 2 641 357 10 030 757

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA W FORMACJACH OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO

1. Policja
w tys. zł
Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem
1 Inwestycje budowlane 148 480 252 520 421 520 237 480 1 060 000
2 Sprzęt transportowy 83 440 75 956 268 772 88 515 516 683
3 Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej 77 740 46 380 52 700 16 000 192 820
4 Sprzęt informatyki i łączności 103 660 156 500 203 000 49 000 512 160
5 Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy 9 677 12 640 22 000 13 000 57 317
6 Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy 148 009 273 385 394 660 515 803 1 331 857
7 Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy 534 625 573 350 573 350 573 350 2 254 675
8 Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji 118 399 128 461 128 461 128 461 503 782
Ogółem 1 224 030 1 519 192 2 064 463 1 621 609 6 429 294

2. Straż Graniczna

w tys. zł
Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem
1 Inwestycje budowlane 53 565 89 504 175 073 120 599 438 741
2 Sprzęt transportowy 4000 43 600 136 400 55 000 239 000
3 Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej 13 875 10 191 5200 7225 36 491
4 Sprzęt informatyki i łączności 54 700 21 300 19 700 7000 102 700
5 Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy 0 3591 0 20 409 24 000
6 Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy 17 397 36 054 54 711 69 019 177 181
7 Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy 83 033 89 048 89 048 89 048 350 177
8 Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji 16 772 18 198 18 198 18 198 71 366
Ogółem 243 342 311 486 498 330 386 498 1 439 656

3. Państwowa Straż Pożarna

w tys. zł
Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem
1 Inwestycje budowlane 79 052 131 902 323 305 265 753 800 012
2 Sprzęt transportowy 34 500 34 500 34 500 34 500 138 000
3 Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej 0 0 0 0 0
4 Sprzęt informatyki i łączności 0 0 0 0 0
5 Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy 30 000 25 000 25 000 20 000 100 000
6 Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy 13 435 32 282 51 440 70 598 167 755
7 Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy 167 374 178 993 178 993 178 993 704 353
8 Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji 8876 9630 9630 9630 37 766
Ogółem 333 237 412 307 622 868 579 474 1 947 886

4. Służba Ochrony Państwa

w tys. zł
Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem
1 Inwestycje budowlane 12 200 12 100 41 500 19 800 85 600
2 Sprzęt transportowy 570 8 850 10 160 4 800 24 380
3 Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej 1560 1440 1905 4035 8940
4 Sprzęt informatyki i łączności (w tym systemy) 5645 5210 3035 6265 20 155
5 Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy 2000 1700 2000 1725 7425
6 Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy 0 0 0 0 0
7 Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy 14 531 15 592 15 592 15 592 61 307
8 Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji 1437 1559 1559 1559 6114
Ogółem 37 943 46 451 75 751 53 776 213 921

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZROST WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ STANOWIĄCEJ PRZECIĘTNE UPOSAŻENIE FUNKCJONARIUSZY

Lp. Nazwa formacji Data wzrostu wielokrotności Wzrost wielokrotności kwoty bazowej w stosunku do grudnia roku poprzedniego
1 Policja 1 stycznia 2022 r. 0,251
2 Straż Graniczna 1 stycznia 2022 r. 0,251
3 Państwowa Straż Pożarna 1 stycznia 2022 r. 0,251
4 Służba Ochrony Państwa 1 stycznia 2022 r. 0,251

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU MODERNIZACJI SW NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA W SŁUŻBIE WIĘZIENNEJ W TYSIĄCACH ZŁOTYCH

Nr przedsięwzięcia Nazwa przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. RAZEM
1 Poprawa bezpieczeństwa jednostek penitencjarnych 0 18 150 26 425 26 149 70 724
2 Zakup i zwiększenie liczby użytkowanych pojazdów specjalnych, autobusów do przewozu grupowego i pojazdów przeznaczonych dla Zespołów Terenowych Dozoru Elektronicznego 0 4 545 11 625 20 426 36 596
3 Poprawa efektywności energetycznej jednostek organizacyjnych Służby Więziennej 0 8 900 18 250 17 800 44 950
4 Pozyskanie nowych miejsc zakwaterowania osadzonych oraz odtworzenie i poprawa infrastruktury jednostek organizacyjnych Służby Więziennej 41 298 335 080 366 702 90 282 833 362
5 Modernizacja systemów informatycznych, łączności i monitoringu wizyjnego 0 21 990 27 980 23 990 73 960
6 Zmiana systemu zatrudnienia kadry medycznej w podmiotach leczniczych dla osób pozbawionych wolności 0 10 056 13 100 14 600 37 756
7 Poprawa warunków socjalno-bytowych funkcjonariuszy Służby Więziennej i pracowników cywilnych Służby Więziennej "Funkcjonariusz PRO" 1 600 3 000 3 000 3 350 10 950
8 Wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy

Służby Więziennej

141 804 152 321 152 321 152 321 598 767
9 Wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej 8 276 8 981 8 981 8 981 35 219
10 Wzmocnienie etatowe dla jednostek organizacyjnych Służby Więziennej 0 10 469 31 661 53 572 95 702
11 Poprawa infrastruktury Szkoły

Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości

0 3 000 12 000 12 144 27 144
Razem 192 978 576 492 672 045 423 615 1 865 130
w tym
Źródła finansowania:
Budżet Służby Więziennej 192 978 573 492 660 045 411 471 1 837 986
Dotacja celowa 0 3 000 12 000 12 144 27 144

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZROST WSKAŹNIKA WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ STANOWIĄCEJ PRZECIĘTNE UPOSAŻENIE FUNKCJONARIUSZY SŁUŻBY WIĘZIENNEJ

Data wzrostu wskaźnika Wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej w stosunku do roku poprzedniego
1 stycznia 2022 r. 0,251

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

MEDAL IMIENIA PODKOMISARZA POLICJI ANDRZEJA STRUJA

wzór

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.86 t.j.

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustanowienie "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025", ustanowienie "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025" oraz zmiana ustawy o Policji i niektórych innych ustaw.
Data aktu: 17/12/2021
Data ogłoszenia: 24/01/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 01/04/2022, 01/01/2023