Dotacje celowe przyznawane instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI 1
z dnia 6 marca 2024 r.
w sprawie dotacji celowych przyznawanych instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz

Na podstawie art. 68 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2098 oraz z 2023 r. poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przyznawania dotacji, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanej dalej "ustawą", w tym szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o ich przyznanie;
2)
sposób ustalania wysokości dotacji, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 ustawy, zwanych dalej "dotacjami";
3)
warunki i tryb rozliczania dotacji, w tym szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie rocznym z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem rocznym", i w raporcie końcowym z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem końcowym".
§  2. 
1. 
Prezes Centrum Łukasiewicz, zwany dalej "Prezesem", co najmniej raz w roku, nie później niż do dnia 30 listopada, ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Centrum Łukasiewicz nabór wniosków o przyznanie dotacji.
2. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie dotacji określa się termin składania tych wniosków i rok, na który jest przyznawana dotacja.
§  3. 
Wniosek o przyznanie dotacji dyrektor instytutu działającego w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanego dalej "instytutem Sieci", składa do Prezesa:
1)
za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wskazanego przez Prezesa w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Centrum Łukasiewicz, a jeżeli system ten nie został wskazany - na elektroniczną skrzynkę podawczą Centrum Łukasiewicz albo na adres do doręczeń elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699);
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
§  4. 
Wniosek o przyznanie dotacji, o której mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, zwanej dalej "dotacją na projekt badawczy", zawiera:
1)
dane instytutu Sieci:
a)
nazwę,
b)
adres,
c)
imię, nazwisko i funkcję osoby wskazanej do kontaktu w postępowaniu o przyznanie dotacji na projekt badawczy;
2)
tytuł i tematykę projektu badawczego zgodną z 4-letnimi i 10-letnimi strategiami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanej dalej "Siecią", oraz z kierunkami jej działalności wyznaczonymi przez Radę Centrum Łukasiewicz;
3)
opis zadań planowanych do realizacji w ramach projektu badawczego;
4)
planowane efekty realizacji projektu badawczego, w tym prognozowane przychody z jego wdrożenia, oraz znaczenie tych efektów dla realizacji celu Sieci, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy;
5)
okres realizacji projektu badawczego;
6)
koszt realizacji projektu badawczego;
7)
wnioskowaną wysokość dotacji na projekt badawczy w poszczególnych latach oraz wskazanie planowanych wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 3, wraz z uzasadnieniem;
8)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji projektu badawczego;
9)
liczbę pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, zatrudnionych w instytucie Sieci, którzy będą zaangażowani w realizację projektu badawczego;
10)
informację, czy projekt badawczy będzie współfinansowany z innych środków krajowych lub ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, oraz informację o wysokości tych środków.
§  5. 
1. 
Wniosek o przyznanie dotacji, o której mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy, zwanej dalej "dotacją na inwestycję", zawiera:
1)
dane instytutu Sieci:
a)
nazwę,
b)
adres,
c)
imię, nazwisko i funkcję osoby wskazanej do kontaktu w postępowaniu o przyznanie dotacji na inwestycję;
2)
rodzaj inwestycji określony zgodnie z art. 64 pkt 2 lit. b ustawy;
3)
nazwę i lokalizację inwestycji;
4)
okres realizacji inwestycji;
5)
zakres rzeczowy i opis inwestycji, w tym:
a)
wskazanie projektu badawczego, którego realizacji będzie dotyczyła inwestycja, i jego znaczenia dla realizacji celu Sieci, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz dla realizacji działań ujętych w 4-letnich i 10-letnich strategiach działalności Sieci,
b)
opis zadań planowanych do realizacji w ramach inwestycji,
c)
określenie wkładu inwestycji w rozwój potencjału badawczego instytutu Sieci;
6)
wnioskowaną wysokość dotacji na inwestycję w poszczególnych latach oraz wskazanie planowanych wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 5 lit. b, wraz z uzasadnieniem;
7)
źródła finansowania inwestycji, w tym informację, czy inwestycja będzie współfinansowana z innych środków krajowych lub ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, oraz informację o wysokości tych środków;
8)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji;
9)
sposób zagospodarowania infrastruktury planowanej do sfinansowania z dotacji na inwestycję po zakończeniu realizacji projektu badawczego, o którym mowa w pkt 5 lit. a.
2. 
Do wniosku o przyznanie dotacji na inwestycję, o której mowa w art. 64 pkt 2 lit. b tiret drugie ustawy, dołącza się oświadczenie o rodzaju posiadanego tytułu prawnego do nieruchomości.
§  6. 
Rozpatrzeniu podlegają wnioski o przyznanie dotacji złożone w terminie określonym w ogłoszeniu o ich naborze i spełniające wymagania, o których mowa w § 3 oraz odpowiednio w § 4 albo w § 5. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego tych wymagań Prezes wzywa dyrektora instytutu Sieci w sposób, o którym mowa w § 3 pkt 1, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  7. 
Przy ustalaniu wysokości:
1)
dotacji na projekt badawczy uwzględnia się:
a)
wysokość środków finansowych zaplanowanych w budżecie państwa i w rocznym planie finansowym Centrum Łukasiewicz na projekty badawcze realizowane przez instytuty Sieci w roku, na który jest przyznawana dotacja,
b)
koszt realizacji projektu badawczego,
c)
potencjał wdrożeniowy wyników projektu badawczego ustalany na podstawie planowanych przychodów z jego wdrożenia;
2)
dotacji na inwestycję uwzględnia się:
a)
wysokość środków finansowych zaplanowanych w budżecie państwa i w rocznym planie finansowym Centrum Łukasiewicz na inwestycje realizowane przez instytuty Sieci w roku, na który jest przyznawana dotacja,
b)
koszty realizacji inwestycji,
c)
znaczenie inwestycji dla osiągania celów wskazanych w 4-letnich i 10-letnich strategiach działalności Sieci oraz dla realizacji kierunków działalności Sieci wyznaczonych przez Radę Centrum Łukasiewicz na rok, na który jest przyznawana dotacja.
§  8. 
1. 
Prezes przekazuje w sposób i w formie, o których mowa w § 3, dyrektorowi instytutu Sieci informację o przyznaniu dotacji i o jej wysokości albo o odmowie przyznania dotacji.
2. 
Prezes może przyznać dotację w wysokości niższej niż wnioskowana. Przed przyznaniem dotacji w wysokości niższej niż wnioskowana Prezes, wskazując proponowaną wysokość dotacji, występuje w sposób i w formie, o których mowa w § 3, do dyrektora instytutu Sieci o informację, czy projekt badawczy albo inwestycja będą mogły zostać zrealizowane mimo przyznania dotacji w wysokości niższej niż wnioskowana.
3. 
W przypadku gdy projekt badawczy albo inwestycja będą współfinansowane z innych środków krajowych lub ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, przed przekazaniem informacji o przyznaniu dotacji i o jej wysokości Prezes wzywa dyrektora instytutu Sieci do złożenia w sposób i w formie, o których mowa w § 3, kopii dokumentów potwierdzających przyznanie tych środków albo przyrzeczenie ich przyznania.
4. 
Prezes odmawia przyznania dotacji w przypadku, gdy w terminie 14 dni od dnia otrzymania:
1)
wystąpienia o informację, o której mowa w ust. 2, dyrektor instytutu Sieci nie potwierdzi możliwości zrealizowania projektu badawczego albo inwestycji przy obniżeniu kwoty dotacji w stosunku do kwoty wnioskowanej;
2)
wezwania, o którym mowa w ust. 3, dyrektor instytutu Sieci nie złoży kopii dokumentów, o których mowa w ust. 3.
§  9. 
1. 
Dyrektor instytutu Sieci, któremu została przyznana dotacja, składa Prezesowi raport roczny w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku przekazania dotacji.
2. 
Dyrektor instytutu Sieci, któremu została przyznana:
1)
dotacja na projekt badawczy - składa Prezesowi raport końcowy w terminie 60 dni od dnia zakończenia okresu realizacji projektu badawczego, o którym mowa w § 4 pkt 5;
2)
dotacja na inwestycję - składa Prezesowi raport końcowy w terminie 60 dni od dnia zakończenia okresu realizacji inwestycji, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 4.
3. 
Raport roczny nie jest wymagany, jeżeli przed upływem terminu na jego złożenie został złożony raport końcowy.
4. 
Raporty roczne i raporty końcowe składa się w sposób i w formie, o których mowa w § 3.
5. 
Raporty roczne i raporty końcowe obejmują:
1)
część ogólną zawierającą:
a)
nazwę instytutu Sieci,
b)
tytuł projektu badawczego albo nazwę inwestycji,
c)
numer umowy, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy, zwanej dalej "umową dotacyjną";
2)
część opisową zawierającą opis poszczególnych zadań, na które została przyznana dotacja:
a)
zrealizowanych w okresie objętym raportem,
b)
niezrealizowanych w okresie objętym raportem wraz z uzasadnieniem ich niezrealizowania;
3)
część finansową zawierającą informację o:
a)
wydatkach poniesionych w okresie objętym raportem na realizację poszczególnych zadań, na które została przyznana dotacja,
b)
wysokości środków finansowych pochodzących z dotacji, które nie zostały wykorzystane w okresie objętym raportem, wraz z uzasadnieniem ich niewykorzystania.
6. 
W przypadku niezłożenia raportu rocznego zgodnie z ust. 1 albo raportu końcowego zgodnie z ust. 2 Prezes wzywa w sposób i w formie, o których mowa w § 3, dyrektora instytutu Sieci, któremu została przyznana dotacja, do złożenia odpowiedniego raportu w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
7. 
Niezłożenie raportu rocznego w terminie, o którym mowa w ust. 6, stanowi podstawę do odstąpienia przez Prezesa od umowy dotacyjnej z wezwaniem do zwrotu przyznanej dotacji.
8. 
Niezłożenie raportu końcowego w terminie, o którym mowa w ust. 6, stanowi podstawę do żądania przez Prezesa zwrotu przyznanej dotacji.
§  10. 
1. 
Zatwierdzenie rozliczenia dotacji następuje na podstawie raportu rocznego i raportu końcowego spełniających wymagania, o których mowa w § 9 ust. 4 i 5, oraz sporządzonych prawidłowo pod względem merytorycznym i finansowym.
2. 
W przypadku złożenia raportu rocznego albo raportu końcowego niespełniającego wymagań, o których mowa w § 9 ust. 4 i 5, Prezes wzywa dyrektora instytutu Sieci, któremu została przyznana dotacja, do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni i nie dłuższym niż 21 dni, z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
3. 
W przypadku gdy złożony raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo pod względem merytorycznym lub finansowym, Prezes wzywa dyrektora instytutu Sieci, któremu została przyznana dotacja, do uzupełnienia lub poprawienia raportu w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że niezłożenie w terminie uzupełnionego lub poprawionego raportu spowoduje jego nieprzyjęcie.
4. 
W przypadku nieprzyjęcia przez Prezesa:
1)
raportu rocznego przepis § 9 ust. 7,
2)
raportu końcowego przepis § 9 ust. 8

- stosuje się odpowiednio.

§  11. 
Warunkami rozliczenia dotacji są:
1)
zgodność zrealizowanego zakresu zadań, na które została przyznana dotacja, z umową dotacyjną;
2)
prawidłowość wydatkowania środków finansowych pochodzących z dotacji, z uwzględnieniem ujętych w umowie dotacyjnej planowanych wydatków i źródeł finansowania.
§  12. 
1. 
Prezes informuje dyrektora instytutu Sieci o zatwierdzeniu albo o niezatwierdzeniu rozliczenia dotacji i o uznaniu projektu badawczego albo inwestycji za:
1)
zrealizowane;
2)
zrealizowane nienależycie;
3)
niezrealizowane.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 2 - Prezes wzywa dyrektora instytutu Sieci do zwrotu przyznanej dotacji w całości albo w części;
2)
pkt 3 - Prezes wzywa dyrektora instytutu Sieci do zwrotu przyznanej dotacji.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, oraz wezwania, o których mowa w ust. 2, Prezes przekazuje w sposób i w formie, o których mowa w § 3.
4. 
Zwrotu dotacji dokonuje się na rachunek bankowy Centrum Łukasiewicz wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania dotacji do dnia jej zwrotu.
§  13. 
1. 
Niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi na rachunek bankowy Centrum Łukasiewicz w terminie określonym w umowie dotacyjnej, nie dłuższym niż:
1)
do dnia 15 stycznia roku następującego po roku przyznania dotacji - jeżeli realizacja projektu badawczego albo inwestycji nie zakończyła się w danym roku budżetowym;
2)
15 dni od dnia zakończenia realizacji projektu badawczego albo inwestycji - jeżeli nastąpiło ono przed końcem roku budżetowego.
2. 
Niezwrócenie niewykorzystanej części dotacji w terminach, o których mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym dany termin upłynął, do dnia zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
§  14. 
Do wniosków o przyznanie dotacji, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oraz do rozliczeń dotacji, niezatwierdzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  15. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 września 2019 r. w sprawie dotacji celowych przyznawanych instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. poz. 1761).
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024