Urządzenia niezbędne do wykonywania instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów analogowych lub cyfrowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1
z dnia 25 kwietnia 2019 r.
w sprawie urządzeń niezbędnych do wykonywania instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów analogowych lub cyfrowych

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. z 2024 r. poz. 1037) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wykaz urządzeń niezbędnych do wykonywania instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów analogowych lub cyfrowych, zwanych dalej "tachografami", oraz szczegółowe wymagania, które muszą być spełnione przez te urządzenia;
2)
dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań, o których mowa w pkt 1;
3)
zakres i sposób dokumentowania wykonywanych czynności w zakresie posiadanego zezwolenia;
4)
zakres i sposób pobierania danych dotyczących każdego użycia karty warsztatowej oraz przechowywania tych danych w postaci elektronicznej.
§  2. 
Wykaz urządzeń niezbędnych do wykonywania instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów, szczegółowe wymagania, które muszą być spełnione przez te urządzenia, oraz dokumenty potwierdzające spełnianie szczegółowych wymagań przez te urządzenia określa załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Podmiot prowadzący działalność w zakresie instalacji tachografów, instalacji i sprawdzania tachografów oraz instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów dokumentuje wykonane czynności w protokole.
2. 
W protokole z wykonanych czynności zamieszcza się w szczególności:
1)
datę przyjęcia i wydania tachografu;
2)
dane zleceniodawcy, w tym imię i nazwisko, miejsce i adres zamieszkania albo firmę, siedzibę i adres;
3)
dane identyfikujące pojazd, w tym numer identyfikacyjny pojazdu i numer rejestracyjny pojazdu;
4)
dane identyfikujące tachograf, w tym znaki homologacji i numery fabryczne części składowych;
5)
informacje o miejscach i formie zabezpieczeń nałożonych na elementy składowe tachografu oraz znajdujących się na nich specjalnych cechach i danych identyfikacyjnych, przy przyjęciu i przy wydaniu tachografu;
6)
informacje o miejscu nałożenia tabliczki instalacyjnej;
7)
informacje o wykrytych urządzeniach lub przedmiotach lub zainstalowanym oprogramowaniu, wykonanych lub przeznaczonych do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf, albo informację o ich niewykryciu;
8)
informacje o spełnieniu przez tachograf wymagań w zakresie dopuszczalnych błędów, o ile wyznaczanie błędów było wykonane;
9)
informacje o pobraniu lub braku możliwości pobrania danych z tachografu i wskazaniu przyczyn niepobrania tych danych;
10)
podpis pracownika odpowiedzialnego za wykonane czynności lub dane identyfikujące tego pracownika, w przypadku prowadzenia dokumentacji w systemie informatycznym.
3. 
Do protokołu z wykonanych czynności dołącza się jako załączniki:
1)
wydruki danych technicznych wykonane przy przyjęciu i wydaniu tachografu oraz wydruk dzienny czynności kierowcy z karty wykonany z tachografu z zalogowaną kartą warsztatową użytą podczas kalibracji tachografu albo użyte wykresówki do tachografów analogowych;
2)
dokumentację dotyczącą:
a)
oględzin zewnętrznych tachografu oraz poprawności jego instalacji,
b)
sprawdzenia poprawności wskazań i rejestracji: prędkości, długości drogi, czasu, danych dotyczących czynności kierowców oraz wymaganych zdarzeń i usterek tachografu,
c)
oznaczeń rozmiaru i konstrukcji opon oraz wyznaczonego obwodu tocznego kół pojazdu,
d)
wartości stałej tachografu oraz współczynnika charakterystycznego pojazdu.
4. 
Protokół wraz z załącznikami może być sporządzony w postaci papierowej lub w systemie informatycznym.
§  4. 
1. 
Każde użycie karty warsztatowej musi być dokumentowane.
2. 
Dane zapisane na karcie warsztatowej posiadacz karty kopiuje na inny nośnik, zapewniający spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 4.
3. 
Kopia danych zawiera wszystkie dane zapisane na karcie warsztatowej. Częstotliwość kopiowania uwzględnia rzeczywistą możliwość gromadzenia danych na kartach warsztatowych i gwarantuje ich nieutracenie przez nadpisanie nowymi danymi.
4. 
Dane skopiowane z kart warsztatowych podmiot prowadzący warsztat przechowuje w oryginalnym formacie w sposób uporządkowany, zapewniający ich bezpieczeństwo oraz możliwość ponownego odczytania.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ URZĄDZEŃ NIEZBĘDNYCH DO WYKONYWANIA INSTALACJI, SPRAWDZANIA, PRZEGLĄDÓW I NAPRAW TACHOGRAFÓW, SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA, KTÓRE MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE PRZEZ TE URZĄDZENIA, ORAZ DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIANIE SZCZEGÓŁOWYCH WYMAGAŃ PRZEZ TE URZĄDZENIA

Lp. Wykaz urządzeń oraz szczegółowe wymagania, które muszą być spełnione przez urządzenia Rodzaj tachografu1) Rodzaj działalności2) Dokumenty potwierdzające spełnianie szczegółowych wymagań przez urządzenia
1 2 3 4 5
1 Urządzenie do wyznaczania błędów długości drogi i prędkości tachografów:

1) urządzenie, w którego skład wchodzą:

a) urządzenie do napędzania tachografu (impulsowo lub mechanicznie),

b) przyrząd do wyznaczania wartości poprawnych prędkości,

c) przyrząd do wyznaczania wartości poprawnych długości drogi albo

2) urządzenie wyznaczające w sposób automatyczny błędy długości drogi i prędkości.

Dokładność urządzeń powinna umożliwiać wyznaczenie wartości błędów długości drogi i prędkości z dokładnością umożliwiającą porównanie uzyskanego wyniku:

1) dla TA:

a) nowych i po naprawie - zgodnie z wymaganiami zawartymi w części III "Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego" załącznika I do rozporządzenia 165/2014 w lit. f pkt 14',

b) zainstalowanych i sprawdzanych okresowo - zgodnie z wymaganiami zawartymi w części III "Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego" załącznika I do rozporządzenia 165/2014 w lit. f pkt 2 i 34',

2) dla TC - zgodnie z wymaganiami zawartymi w rozdziale III "Wymagania odnośnie do konstrukcji i funkcjonalności urządzenia rejestrującego" załącznika IB do rozporządzenia 3821/85 w pkt 25) oraz w rozdziale 3 "Wymagania konstrukcyjne i funkcjonalne urządzeń rejestrujących" załącznika IC do rozporządzenia 2016/799 w pkt 3.2.1 i 3.2.26'

TA, TC I, S, P Świadectwo ekspertyzy3' wydane przez urząd podległy organowi administracji miar oraz świadectwo wzorcowania wykonanego okresowo, co najmniej raz w przedziale dwóch lat, przez organ administracji miar lub laboratorium akredytowane, lub świadectwo sprawdzenia wykonanego przez wytwórcę urządzenia
2 Urządzenie do kontroli zegara tachografów - umożliwiające wyznaczenie względnego przyrostu błędu zegara tachografu z dokładnością umożliwiającą porównanie uzyskanego wyniku z wymaganiami zawartymi w części III "Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego" załącznika I do rozporządzenia 165/2014 w lit. f pkt 1 i 24) TA S, P Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd podległy organowi administracji miar oraz świadectwo wzorcowania wykonanego okresowo, co najmniej raz w przedziale dwóch lat, przez organ administracji miar lub laboratorium akredytowane, lub świadectwo sprawdzenia wykonanego przez wytwórcę urządzenia
3 Urządzenie do wyznaczania współczynnika charakterystycznego pojazdu, umożliwiające pomiar liczby impulsów (lub obrotów) oraz obliczenie liczby impulsów (lub obrotów) przypadających na 1 km przebytej drogi w warunkach normalnych TA, TC S, P
4 Urządzenie do odczytu i programowania stałej tachografu w zakresie co najmniej (4000-25 000) imp/km TA I, S, P
5 Urządzenie do wyznaczania obwodu tocznego kół pojazdu umożliwiające wyznaczenie wartości w zakresie do 3500 mm TA, TC S, P Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd podległy organowi administracji miar
6 Manometr do opon pojazdów mechanicznych o zakresie pomiarowym co najmniej (2-10) barów TA, TC S, P Dowód prawnej kontroli metrologicznej (legalizacji) manometru
7 Kontrolny odcinek pomiarowy lub urządzenie rolkowe.

Kontrolny odcinek pomiarowy (baza drogowa) powinien być wytyczony w obrębie każdego z miejsc prowadzenia działalności z trwale zainstalowanymi wskazami początkowym i końcowym.

Urządzenie rolkowe powinno umożliwiać symulację przebytej drogi

TA, TC S, P Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd podległy organowi administracji miar oraz dokument potwierdzający prawo do korzystania z terenu, na którym kontrolny odcinek pomiarowy (baza drogowa) został wytyczony
8 Urządzenie umożliwiające kalibrację tachografów cyfrowych, w tym ustawienie i kontrolę zegara tachografu, zgodnie z wymaganiami rozdziału VI "Sprawdzenia, inspekcje i naprawy" załącznika IB do rozporządzenia 3821/85 w zakresie określonym przepisami pkt 2-45) oraz rozdziału 6 "Kontrole, przeglądy i naprawy" załącznika IC do rozporządzenia 2016/799 w zakresie określonym przepisami pkt 6.2 i 6.46) TC S, P Deklaracja producenta urządzenia o zakresie przydatności urządzenia, potwierdzona przez urząd podległy organowi administracji miar
9 Urządzenie i oprogramowanie do pobierania i przechowywania danych z tachografów cyfrowych i kart, w formacie umożliwiającym ich ponowne odczytanie z zachowaniem wymaganych poświadczeń TC S, P, N
10 Urządzenie do sprawdzania łączności na odległość (DSRC) zgodnie z przepisami pkt 66) dodatku 14 "Funkcja łączności na odległość" do załącznika IC do rozporządzenia 2016/799 TC I, s, P, N Deklaracja producenta
11 Kanał, najazd lub podnośnik samochodowy umożliwiający dostęp do podwozia pojazdu TA, TC I, S, P, N Dokument potwierdzający prawo przedsiębiorcy do korzystania z terenu, na którym urządzenie lub miejsce się znajduje
12 Oznakowane miejsce postojowe dla pojazdu
13 Urządzenie umożliwiające odczytanie wartości zarejestrowanych na wykresówkach lub porównanie zarejestrowanych wartości z wymaganiami zawartymi w części III "Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego" załącznika I do rozporządzenia 165/2014 w lit. f pkt 1-44) TA S, P Potwierdzenie przydatności urządzenia wydane przez producenta lub urząd podległy organowi administracji miar
14 Przewód łączący czujnik ruchu z przyrządem rejestrującym, umożliwiający zasilanie i wymianę informacji pomiędzy czujnikiem mchu a przyrządem rejestrującym, w tym parowanie czujnika TC S, P, N Deklaracja producenta
15 Termometr do pomiaru temperatury otoczenia o zakresie pomiarowym co najmniej (0-40)°C TA S, P Świadectwo ekspertyzy3) wydane przez urząd podległy organowi administracji miar
Objaśnienia do tabeli:

1) TA - tachograf analogowy, TC - tachograf cyfrowy.

2) S - sprawdzenia, P - przeglądy, I - instalacje, N - naprawy.

3) Świadectwo ekspertyzy potwierdza przydatność urządzenia odpowiednio do instalacji, sprawdzania lub przeglądów tachografów, określa charakterystykę urządzenia, zakres zastosowania, dopuszczalne wartości błędów, zakres kontroli okresowej (wzorcowania lub sprawdzenia przez producenta) oraz jej częstotliwość - w przypadku gdy nie jest to określone w inny sposób przez urzędy administracji miar.

4)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1).

5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8, Dz. Urz. WE L 318 z 17.11.1990, str. 20, Dz. Urz. WE L 353 z 17.12.1990, str. 12, Dz. Urz. WE L 374 z 22.12.1992, str. 12, Dz. Urz. WE L 256 z 26.10.1995, str. 8, Dz. Urz. WE L 154 z 12.06.1997, str. 21, Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1, Dz. Urz. WE L 207 z 05.08.2002, str. 1, Dz. Urz. WE L 236 z 23.09.2003, str. 33, Dz. Urz. WE L 284 z 31.10.2003, str. 1, Dz. Urz. UE L 71 z 10.03.2004, str. 3, Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 06.07.2007, str. 42, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 3, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109, Dz. Urz. UE L 339 z 22.12.2009, str. 3, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 311 z 31.10.2014, str. 19 oraz Dz. Urz. UE L 25 z 02.02.2016, str. 46).

6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych (Dz. Urz. UE L 139 z 26.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 146 z 03.06.2016, str. 31, Dz. Urz. UE L 27 z 01.02.2017, str. 169, Dz. Urz. UE L 85 z 28.03.2018, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 34 z 06.02.2020, str. 20).

1 Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - gospodarka kieruje Minister Rozwoju i Technologii, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 19 kwietnia 2006 r. w sprawie wymagań niezbędnych do prowadzenia warsztatu w zakresie napraw, instalacji lub sprawdzania tachografów cyfrowych oraz zakresu i sposobu dokumentowania czynności przy wykonywaniu tych usług (Dz. U. poz. 511), które utraciło moc z dniem 31 grudnia 2018 r. zgodnie z art. 73 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. poz. 1480).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024