Roczny audyt zewnętrzny organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 25 kwietnia 2019 r.
w sprawie rocznego audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1466 i 1479 oraz z 2019 r. poz. 125) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania rocznego audytu zewnętrznego, zwanego dalej "audytem";
2)
szczegółowy zakres sprawozdania z przeprowadzonego audytu.
§  2. 
Audyt organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zwanej dalej "organizacją", przeprowadza się w jej siedzibie.
§  3. 
1. 
Audyt zakładu przetwarzania przeprowadza się w zakładzie przetwarzania oraz w miejscu, w którym prowadzący zakład przetwarzania przechowuje dokumentację.
2. 
W przypadku gdy przedsiębiorca posiada więcej niż jeden zakład przetwarzania, audyt przeprowadza się w każdym z zakładów.
§  4. 
Audytor przekazuje organizacji lub prowadzącemu zakład przetwarzania informację o zamiarze dokonania audytu w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia audytu.
§  5. 
Audyt organizacji obejmuje następujący zakres:
1)
spełnienie przez organizację wymogów określonych przepisami ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w tym dotyczących kapitału zakładowego, akcjonariuszy oraz wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego;
2)
w przypadku prowadzenia przez organizację przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling procesami odzysku oraz unieszkodliwianiem - dokumentację w zakresie gospodarki odpadami zawierającą w szczególności:
a)
zezwolenia, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701 i 730), zwanej dalej "ustawą o odpadach",
b)
ilościową i jakościową ewidencję odpadów, zwaną dalej "ewidencją odpadów", o której mowa w art. 66 ust. 1 ustawy o odpadach;
3)
w zakresie zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - zaświadczenia o zużytym sprzęcie, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w tym zgodność informacji zawartych w tych zaświadczeniach z informacjami zawartymi w sprawozdaniach, o których mowa w pkt 4, oraz w przypadku, o którym mowa w pkt 2 lit. b;
4)
w zakresie wprowadzonego do obrotu sprzętu oraz zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - sprawozdania, o których mowa w art. 74 ust. 1 pkt 2, ust. 1a, ust. 2 pkt 3, ust. 6 i art. 74a ustawy o odpadach.
§  6. 
Sposobem przeprowadzenia audytu organizacji jest sprawdzenie dokumentacji, o której mowa w § 5, i ocena spełniania przez organizację wymogów, o których mowa w § 5 pkt 1.
§  7. 
Audyt zakładu przetwarzania obejmuje następujący zakres:
1)
dokumentację zawierającą w szczególności:
a)
w zakresie gospodarki odpadami - decyzje, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach,
b)
pozwolenia, o których mowa w art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.),
c)
ewidencję odpadów,
d)
w zakresie zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - zaświadczenia o zużytym sprzęcie, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
e)
w zakresie zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - sprawozdania, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 7 ustawy o odpadach, w uzasadnionych przypadkach sprawozdania, o których mowa w art. 236b ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz raporty, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1271, 1669 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 412 i 730);
2)
spełnienie minimalnych wymagań dla zakładu przetwarzania, o których mowa w art. 50 i art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
3)
zgodność możliwości technicznych przetwarzania przez zakład przetwarzania zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętu, dla której została wydana decyzja w zakresie gospodarki odpadami, w tym ocenę stosowanej technologii przetwarzania, z masą zebranego oraz przetworzonego zużytego sprzętu wynikającą z wydanych zaświadczeń, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
4)
zgodność masy zebranego oraz przetworzonego zużytego sprzętu wynikającą z wydanych zaświadczeń, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, z roczną mocą przerobową określoną w decyzji w zakresie gospodarki odpadami, ewidencją odpadów, o której mowa w pkt 1 lit. c, oraz sprawozdaniami, o których mowa w pkt 1 lit. e;
5)
zgodność masy zużytego sprzętu przyjętego do przetworzenia oraz odpadów powstałych po demontażu zużytego sprzętu wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów, o której mowa w pkt 1 lit. c, oraz pochodzących z legalizowanego urządzenia ważącego, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, z dokumentacją finansową, w szczególności z wartościami wskazanymi na fakturach, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do przetworzenia oraz sprzedaży odpadów do recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku, a także przygotowanych do ponownego użycia, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy;
6)
terminowość składania sprawozdań, o których mowa w pkt 1 lit. e, oraz zaświadczeń, o których mowa w pkt 1 lit. d;
7)
zgodność prowadzonego procesu przetwarzania z obowiązującymi standardami w zakresie przetwarzania zużytego sprzętu określonymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej.
§  8. 
Sposobem przeprowadzenia audytu zakładu przetwarzania jest sprawdzenie dokumentacji, o której mowa w § 7 pkt 1 i 3-6, i ocena spełniania przez prowadzącego zakład przetwarzania wymogów, o których mowa w § 7 pkt 2 i 7.
§  9. 
1. 
Audytor opracowuje projekt sprawozdania, w którym informuje o ustaleniach przeprowadzonego audytu.
2. 
Projekt sprawozdania jest przekazywany odpowiednio organizacji albo prowadzącemu zakład przetwarzania.
3. 
Organizacja albo prowadzący zakład przetwarzania w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu sprawozdania może zgłosić na piśmie dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące jego treści.
4. 
Audytor po otrzymaniu od organizacji albo prowadzącego zakład przetwarzania dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń dotyczących projektu sprawozdania dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje w tym zakresie dodatkowe czynności sprawdzające.
5. 
W przypadku stwierdzenia przez audytora zasadności całości lub części zgłoszonych przez audytowanego dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania ulega w tym zakresie zmianie lub uzupełnieniu.
6. 
Dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia włącza się do dokumentacji audytu.
7. 
Po rozpatrzeniu przez audytora dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania staje się sprawozdaniem z przeprowadzonego audytu.
§  10. 
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera:
1)
stronę tytułową;
2)
datę sporządzenia sprawozdania;
3)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby audytowanego podmiotu, a w przypadku zakładu przetwarzania również adres miejsca wykonywania działalności podlegającej audytowi;
4)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) audytowanego podmiotu;
5)
indywidualny numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o odpadach, audytowanego podmiotu;
6)
nazwę podmiotu przeprowadzającego audyt oraz numer akredytacji tego podmiotu;
7)
imię i nazwisko audytora uczestniczącego w audycie;
8)
termin przeprowadzenia audytu;
9)
rok kalendarzowy objęty audytem;
10)
cel audytu;
11)
zakres przedmiotowy audytu, w tym wykaz dokumentów i danych źródłowych, z których korzystał audytor;
12)
podjęte działania i zastosowane techniki audytu;
13)
ustalenie stanu faktycznego, w tym wskazanie stwierdzonych uchybień;
14)
podpis audytora sporządzającego sprawozdanie oraz podpis prawomocnego przedstawiciela weryfikatora.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2019 r. 2
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 96).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie rocznego audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania (Dz. U. poz. 2133), które utraciło moc zgodnie z art. 234 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 650).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024