Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 24 września 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627 oraz z 2019 r. poz. 83) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", w szczególności:
1)
formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy i wnioski o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej "umową";
4)
przypadki, w których następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa rolnego lub jego części albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części jest przyznawana pomoc, oraz warunki i tryb przyznania tej pomocy.
§  2. 
1. 
Pomoc jest przyznawana na operacje w zakresie:
1)
wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych;
2)
rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w rozumieniu art. 2 pkt 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwaną dalej "LSR", przez:
a)
podejmowanie działalności gospodarczej,
b)
tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przedsiębiorstwami spożywczymi w rozumieniu art. 3 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463, z późn. zm.), w których jest wykonywana działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek, przy czym podstawą działalności wykonywanej w tym inkubatorze jest przetwarzanie żywności,
c)
rozwijanie działalności gospodarczej,
d)
(uchylona);

- w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie;

3)
wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą na obszarze wiejskim objętym LSR:
a)
w ramach krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1305/2013", lub
b)
w zakresie świadczenia usług turystycznych, lub
c)
w zakresie rozwijania rynków zbytu produktów lub usług lokalnych;
4)
rozwoju rynków zbytu produktów i usług lokalnych, z wyłączeniem operacji polegających na budowie lub modernizacji targowisk objętych zakresem wsparcia w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
5)
zachowania dziedzictwa lokalnego;
6)
rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej;
7)
budowy lub przebudowy publicznych dróg gminnych lub powiatowych, które:
a)
umożliwiają połączenie obiektów użyteczności publicznej, w których są świadczone usługi społeczne, zdrowotne, opiekuńczo-wychowawcze lub edukacyjne dla ludności lokalnej, z siecią dróg publicznych albo
b)
skracają dystans lub czas dojazdu do tych obiektów;
8)
promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych;
9) 2
 oddolnych i lokalnych koncepcji rozwoju wsi, mających na celu wypracowanie efektywnych i niestandardowych rozwiązań lokalnych problemów miejscowości wiejskich dzięki innowacyjnemu podejściu, zwanych dalej "koncepcjami inteligentnych wsi".
2.  3
 Pomoc na operacje w zakresie określonym w ust. 1 ma charakter pomocy de minimis, z wyjątkiem pomocy, do której nie ma zastosowania rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).
3. 
Przez obszar wiejski objęty LSR rozumie się obszar gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miejskich objęty LSR, z wyłączeniem obszaru miast zamieszkanych przez więcej niż 20 tys. mieszkańców.
4. 
Liczbę mieszkańców, o których mowa w ust. 3, ustala się według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
§  3. 
1. 
O pomoc może ubiegać się podmiot będący:
1)
osobą fizyczną, jeżeli:
a)
jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
b)
jest pełnoletnia,
c)
ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR - w przypadku gdy osoba fizyczna nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212),
d)
miejsce wykonywania działalności gospodarczej, oznaczone adresem wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR - w przypadku gdy osoba fizyczna wykonuje działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, a w przypadku braku takiego wpisu, jeżeli miejsce zamieszkania takiej osoby znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, albo
2)
osobą prawną, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, albo
3)
jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR.
2. 
W przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej warunki określone w ust. 1 powinny być spełnione przez wszystkich wspólników tej spółki.
3. 
W przypadku gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wykonuje działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, pomoc jest przyznawana, jeżeli podmiot ten prowadzi mikroprzedsiębiorstwo albo małe przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).
4. 
O pomoc może ubiegać się również:
1)
gmina, która nie spełnia warunku określonego w ust. 1 pkt 2, jeżeli jej obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, w ramach której zamierza realizować operację;
2)
powiat, który nie spełnia warunku określonego w ust. 1 pkt 2, jeżeli przynajmniej jedna z gmin wchodzących w skład tego powiatu spełnia warunek określony w pkt 1.
5. 
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do lokalnej grupy działania, o której mowa w przepisach o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, zwanej dalej "LGD".
6. 
W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a, o pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot spełniający warunki określone w ust. 1 pkt 1 lit. a-c.
7. 
W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 3, o pomoc nie może ubiegać się podmiot wykonujący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej.
8.  4
 W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9 o pomoc może ubiegać się wyłącznie LGD, a operacja ta może być realizowana wyłącznie w formie projektu grantowego, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1167), zwanego dalej "projektem grantowym".
§  4. 
1. 
Pomoc jest przyznawana podmiotowi spełniającemu warunki określone w § 3 i któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej "numerem identyfikacyjnym", jeżeli:
1)
koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych;
2) 5
 operacja będzie realizowana nie więcej niż w 2 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi nie później niż do dnia 30 września 2024 r.;
3)
operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem;
4)
inwestycje trwale związane z nieruchomością w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013";
5)
operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem;
6) 6
 minimalna całkowita wartość operacji wynosi nie mniej niż 50 tys. złotych, a w przypadku projektu grantowego w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9 - nie mniej niż 20 tys. złotych;
7)
podmiot ten wykaże, że:
a)
posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub
b)
posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub
c)
posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną, lub
d)
wykonuje działalność odpowiednią do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować;
8)
realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
9)
została wydana ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jej wydanie jest wymagane przepisami odrębnymi.
2. 
W przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej pomoc jest przyznawana, jeżeli numer identyfikacyjny został nadany spółce.
3. 
Warunku określonego w ust. 1:
1)
pkt 1 nie stosuje się do przyznawania pomocy na operację realizowaną przez jednostkę sektora finansów publicznych lub organizację pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37), zwaną dalej "organizacją pozarządową", w zakresie, w jakim nie jest to sprzeczne z art. 59 ust. 8 rozporządzenia nr 1305/2013;
2)
pkt 5 nie stosuje się do przyznawania pomocy na operację, która będzie realizowana wyłącznie w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 1 lub 5-8;
3)
pkt 7 i 9 nie stosuje się do przyznawania pomocy na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a.
4. 
Biznesplan, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, zawiera co najmniej:
1)
opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
2)
wskazanie celów pośrednich i końcowych, w tym zakładany ilościowy i wartościowy poziom sprzedaży produktów lub usług;
3)
informacje dotyczące zasobów lub kwalifikacji posiadanych przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować;
4)
wskazanie planowanych do utworzenia miejsc pracy;
5)
planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celów pośrednich i końcowych.
5. 
W przypadku gdy operacja będzie realizowana w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz polega wyłącznie na tworzeniu lub rozwijaniu ogólnodostępnych i niekomercyjnych inkubatorów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b, biznesplan, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie zakłada osiągania zysków z działalności prowadzonej w ramach tych inkubatorów.
6. 
Biznesplan, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, sporządza się na formularzu opracowanym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i udostępnionym na stronie internetowej województwa.
§  5. 
1. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a jest przyznawana, jeżeli:
1)
podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
a)
nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie, chyba że podejmuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1885, z 2009 r. poz. 489 oraz z 2017 r. poz. 2440) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów,
b) 7
 w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywał działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców

- i nie została mu dotychczas przyznana pomoc na operację w tym zakresie;

2) 8
 operacja zakłada podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, oraz:
a)
zgłoszenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności lub
b)
utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, i zatrudnienie osoby, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę;
2a) 9
 podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w ramach poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 6 lit. b i c ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
3)
koszty planowane do poniesienia w ramach operacji:
a)
mieszczą się w zakresie kosztów, o których mowa w § 17 ust. 1,
b)
nie są kosztami inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR;
4)
biznesplan, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji, w szczególności, jeżeli suma kosztów planowanych do poniesienia w ramach tej operacji, ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej tych kosztów, jest nie niższa niż 70% kwoty, jaką można przyznać na tę operację.
2. 
(uchylony).
3. 
(uchylony).
§  6. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b jest przyznawana, jeżeli:
1)
podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a lub c, której przedmiotem jest działalność gospodarcza sklasyfikowana w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów;
2)
operacja zakłada korzystanie z infrastruktury inkubatora przetwórstwa lokalnego przez podmioty inne niż ubiegający się o przyznanie pomocy.
§  7. 
1. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c jest przyznawana, jeżeli:
1)
podmiot ubiegający się o jej przyznanie w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, oraz nadal wykonuje tę działalność;
2)
operacja zakłada:
a)
utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, a osoba, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę,
b) 10
 (uchylona);
3)
podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a albo upłynęło co najmniej 2 lata od dnia przyznania temu podmiotowi pomocy na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a;
4)
podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b lub w ramach poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - w przypadku ubiegania się o przyznanie tej pomocy przez podmiot, który wykonuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów.
1a. 
W przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, warunki określone w ust. 1 pkt 1, 3 i 4 powinny być spełnione przez wszystkich wspólników tej spółki. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest spełniony, jeżeli każdy ze wspólników spółki cywilnej wykonywał działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej lub we własnym imieniu przez okres wskazany w ust. 1 pkt 1 oraz nadal wykonuje tę działalność.
2. 
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy suma kwot pomocy przyznanej jednemu podmiotowi na dotychczas realizowane operacje oraz kwoty pomocy, o której przyznanie podmiot ten ubiega się za realizację danej operacji, nie przekracza 25 tys. złotych.
3. 
Utworzenie miejsca pracy w wyniku realizacji danej operacji nie może być uznane za spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w odniesieniu do innej operacji.
§  8. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a-c nie przysługuje, jeżeli działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako:
1)
działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach;
2)
górnictwo i wydobywanie;
3)
działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie;
4)
przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków;
5)
wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej;
6)
produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych;
7)
produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych;
8)
produkcja metali;
9)
produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli;
10)
transport lotniczy i kolejowy;
11)
gospodarka magazynowa.
§  9. 
(uchylony).
§  10. 
1. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 3 jest przyznawana podmiotom, które zawarły porozumienie o wspólnej realizacji operacji, która ma na celu zwiększenie sprzedaży dóbr lub usług oferowanych przez podmioty z obszaru wiejskiego objętego LSR przez zastosowanie wspólnego znaku towarowego lub stworzenie oferty kompleksowej sprzedaży takich dóbr lub usług.
2. 
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, jest zawierane na czas oznaczony i zawiera postanowienia dotyczące wspólnej realizacji operacji, w szczególności:
1)
dane identyfikujące strony porozumienia;
2)
opis celów i przewidywanych rezultatów tej operacji oraz głównych zadań objętych tą operacją;
3)
wskazanie strony, która jest upoważniona do ubiegania się o pomoc w imieniu pozostałych stron;
4)
budżet operacji uwzględniający wkład finansowy poszczególnych stron.
§  11. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 5 i 6 jest przyznawana, jeżeli operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej.
§  12. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 8 jest przyznawana, jeżeli operacja:
1)
nie służy indywidualnej promocji produktów lub usług lokalnych;
2)
nie dotyczy organizacji wydarzeń cyklicznych, z wyjątkiem wydarzenia inicjującego cykl wydarzeń lub wydarzenia specyficznego dla danej LSR, wskazanych i uzasadnionych w LSR, przy czym przez wydarzenie cykliczne rozumie się wydarzenie organizowane więcej niż jeden raz oraz poświęcone przynajmniej w części tej samej tematyce.
§  13. 
1.  11
 Pomoc na projekt grantowy jest przyznawana, jeżeli:
1)
wysokość każdego grantu, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, zwanego dalej "grantem", jaki ma być udzielony grantobiorcy, o którym mowa w art. 14 ust. 5 tej ustawy, zwanemu dalej "grantobiorcą", nie będzie wyższa niż 50 tys. złotych oraz niższa niż 5 tys. złotych, a w przypadku projektu grantowego w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9 wynosi 4 tys. złotych;
2)
w ramach projektu grantowego jest planowane wykonanie co najmniej dwóch zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego, a wartość każdego z tych zadań nie będzie wyższa niż 50 tys. złotych oraz niższa niż 5 tys. złotych, a w przypadku projektu grantowego w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9 - jeżeli jest planowane wykonanie co najmniej pięciu zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego, a wartość każdego z tych zadań jest równa 4 tys. złotych;
3)
koszty planowane do poniesienia przez grantobiorcę mieszczą się w zakresie kosztów, o których mowa w § 17 ust. 1 pkt 1-5 oraz 7 i 9, i nie są kosztami inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR;
4)
granty zostaną udzielone grantobiorcom na podstawie umowy o powierzenie grantu, do wysokości limitu, który wynosi 110 tys. złotych na jednego grantobiorcę w ramach projektów grantowych realizowanych przez daną LGD;
5)
suma grantów planowanych do udzielenia jednostkom sektora finansów publicznych w ramach danego projektu grantowego nie przekracza 20% kwoty pomocy na ten projekt;
6)
każdy grantobiorca spełnia warunki określone w § 3 ust. 1 lub 4 i § 4 ust. 1 pkt 4 i 7 oraz nie wykonuje działalności gospodarczej, z tym że w przypadku grantobiorcy, który:
a)
realizuje zadanie w ramach projektu grantowego w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9, spełnienie warunków określonych w § 4 ust. 1 pkt 4 i 7 nie jest wymagane,
b)
zgodnie ze swoim statutem w ramach swojej struktury organizacyjnej powołał jednostki organizacyjne, takie jak sekcje lub koła, pomoc jest przyznawana, nawet gdy:
warunek określony w § 3 ust. 1 pkt 2 nie jest spełniony, jeżeli obszar działalności grantobiorcy i jego jednostki organizacyjnej pokrywa się z obszarem wiejskim objętym LSR, a realizacja zadania, na które jest udzielany grant, jest związana z przedmiotem działalności danej jednostki organizacyjnej,
grantobiorca wykonuje działalność gospodarczą, jeżeli realizacja zadania, na które jest udzielany grant, nie jest związana z przedmiotem tej działalności, ale jest związana z przedmiotem działalności jednostki organizacyjnej grantobiorcy.
2. 
Pomoc nie jest przyznawana na projekt grantowy w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3.
3. 
Do przyznawania pomocy na projekt grantowy nie stosuje się § 4 ust. 1 pkt 4, 5 i 7.
§  13a.  12
1. 
Pomoc na projekt grantowy w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9 jest przyznawana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-6, oraz każda koncepcja inteligentnej wsi przygotowywana w ramach projektu grantowego przewiduje:
1)
objęcie obszaru zamieszkanego przez nie więcej niż 20 tys. mieszkańców, który nie jest objęty inną koncepcją inteligentnej wsi, przy czym liczbę mieszkańców określa się na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym ogłoszono nabór wniosków o powierzenie grantów na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnionych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej;
2)
uwzględnienie użycia technologii cyfrowych i telekomunikacyjnych lub lepszego wykorzystania wiedzy;
3)
korzyści dla lokalnej społeczności, w szczególności w zakresie poprawy jakości życia, podniesienia jakości usług lokalnych lub bezpieczeństwa, poszanowania środowiska i klimatu lub rozwiązywania problemów dotyczących niedoinwestowania, starzejącego się społeczeństwa, wyludnienia, niewystarczającej liczby miejsc pracy lub przepaści cyfrowej;
4)
jej realizację w partnerstwie co najmniej z jednym podmiotem z obszaru nią objętego;
5)
zapewnienie udziału różnych podmiotów z obszaru nią objętego w procesie jej opracowania, w tym przeprowadzenie konsultacji z lokalną społecznością;
6)
brak sprzeczności z innymi dokumentami strategicznymi dla obszaru nią objętego, w szczególności z LSR.
2. 
Grant na przygotowanie koncepcji inteligentnej wsi obejmującej dany obszar może zostać udzielony tylko jeden raz.
§  14. 
Pomoc na operację, o której mowa w art. 17 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, zwaną dalej "operacją własną LGD", jest przyznawana, jeżeli:
1)
operacja otrzymała co najmniej minimalną liczbę punktów w ramach oceny spełniania kryteriów wyboru określonych w LSR;
2)
po upływie terminu, o którym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, LGD zamieściła na swojej stronie internetowej informację o tym, że podmiot inny niż LGD nie zgłosił LGD zamiaru realizacji takiej operacji.
§  15. 
1.  13
 Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 wynosi 500 tys. złotych na jednego beneficjenta.
2.  14
 (uchylony).
3.  15
 W przypadku operacji w zakresie innym niż określony w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a wysokość pomocy przyznanej na jedną operację nie może przekroczyć 500 tys. złotych.
4.  16
 Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
5.  17
 W przypadku realizacji operacji w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, o którym mowa w ust. 1, przez każdy z podmiotów realizujących tę operację wysokość limitu pomocy na beneficjenta jest pomniejszana każdemu podmiotowi o jednakową kwotę stanowiącą iloraz kwoty pomocy przyznanej na operację oraz liczby podmiotów realizujących tę operację.
5a.  18
 W przypadku wspólnej realizacji operacji przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, o którym mowa w ust. 1, przez każdy z podmiotów realizujących tę operację, wysokość limitu pomocy na beneficjenta jest pomniejszana każdemu podmiotowi o kwotę stanowiącą iloczyn procentowego udziału każdego z tych podmiotów we wnioskowanej kwocie pomocy wskazanego we wniosku o przyznanie pomocy oraz kwoty pomocy przyznanej na operację.
6. 
Przepisów ust. 1-5a nie stosuje się do przyznawania pomocy LGD oraz podmiotowi będącemu jednostką sektora finansów publicznych.
7. 
Wysokość pomocy przyznanej na:
1)
jeden projekt grantowy nie może przekroczyć 300 tys. złotych;
2) 19
 jedną operację własną LGD nie może przekroczyć 500 tys. złotych.
§  16. 
Pomoc na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a jest przyznawana w wysokości określonej w LSR, lecz nie wyższej niż 100 tys. złotych.
§  17. 
1. 
Pomoc na operację w zakresie innym niż określony w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a jest przyznawana w formie refundacji kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się koszty:
1)
ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1305/2013, zwane dalej "kosztami ogólnymi",
2)
zakupu robót budowlanych lub usług,
3)
zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,
4)
najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości,
5)
zakupu nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 5 - również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty,
6)
zakupu nowych środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą,
7)
zakupu nowych rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów,
8)
wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników - w przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i pkt 3,
9)
podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013

- które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

2. 
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także wartość wkładu rzeczowego, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013.
3. 
Wartość wkładu rzeczowego, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013, w formie nieodpłatnej pracy ustala się jako iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, i liczby 168.
4. 
Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR.
5. 
W przypadku projektu grantowego do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie granty.
§  18. 
1. 
Pomoc na operację w zakresie innym niż określony w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a jest przyznawana w wysokości:
1)
określonej w LSR, lecz nie wyższej niż:
a)
70% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku podmiotu wykonującego działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, z tym że w przypadku organizacji pozarządowej, która wykonuje taką działalność gospodarczą - jeśli organizacja ta ubiega się o pomoc w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i c oraz pkt 3,
b)
100% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku:
podmiotu niewykonującego działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców,
organizacji pozarządowej, która wykonuje działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - jeśli organizacja ta ubiega się o pomoc w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz 4-8;
2)
nie wyższej niż 63,63% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku jednostki sektora finansów publicznych.
2. 
W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów.
3. 
Przy ustalaniu wysokości pomocy koszty ogólne są uwzględniane w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, a koszty zakupu środków transportu - w wysokości nieprzekraczającej 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne.
4.  20
 Limitu dotyczącego kosztów zakupu środków transportu, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się do środków transportu innych niż pojazdy silnikowe w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.)
§  19. 
1. 
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera dane niezbędne do jej przyznania, w szczególności:
1)
numer identyfikacyjny nadany podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy albo numer identyfikacyjny:
a) 21
 (uchylona),
b)
spółki cywilnej, której jest wspólnikiem - w przypadku wspólnika spółki cywilnej;
2)
imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
3)
adres, pod którym podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy będący osobą fizyczną wykonuje działalność gospodarczą, wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - w przypadku gdy o pomoc ubiega się taka osoba;
4)
siedzibę oddziału podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną - w przypadku gdy o pomoc ubiega się taka osoba albo taka jednostka, jeżeli utworzyła oddział;
5)
opis planowanej operacji, w tym wskazanie:
a)
celu operacji,
b)
celów ogólnych i szczegółowych LSR, których osiągnięciu będzie służyć realizacja operacji,
c)
wartości wskaźników, których osiągnięcie jest zakładane w wyniku realizacji operacji,
d)
zakresu, w jakim będzie realizowana operacja,
e)
terminu i miejsca realizacji operacji;
6)
plan finansowy operacji wraz z wnioskowaną kwotą pomocy w złotych, zaokrągloną w dół do pełnych złotych;
7)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji - w przypadku operacji w zakresie innym niż określony w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a;
8)
oświadczenia lub zobowiązania podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy dotyczące pomocy;
9)
informację, czy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy ubiega się o wypłatę zaliczki lub wyprzedzające finansowanie, o których mowa w przepisach o finansowaniu wspólnej polityki rolnej;
10)
informacje o dołączonych do wniosku dokumentach potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy.
2. 
W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 3 we wniosku o przyznanie pomocy dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, podaje się w odniesieniu do każdego z podmiotów ubiegających się wspólnie o przyznanie pomocy, a oświadczenia lub zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 8, są odpowiednio składane lub podejmowane przez każdy z tych podmiotów.
3. 
W przypadku operacji realizowanej w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej we wniosku o przyznanie pomocy dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, podaje się w odniesieniu do każdego ze wspólników tej spółki, a oświadczenia lub zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 8, są odpowiednio składane lub podejmowane przez każdego z tych wspólników.
4. 
Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy albo ich kopie, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, oraz dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia kryteriów wyboru określonych w LSR albo ich kopie.
5. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 4, dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika LGD, samorządu województwa lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem.
§  20. 
1.  22
 Wniosek o przyznanie pomocy na operację realizowaną przez podmiot inny niż LGD składa się do LGD, w terminie wskazanym w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 30 dni.
2. 
Wniosek o przyznanie pomocy na projekt grantowy lub operację własną LGD składa się do podmiotu, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, lecz nie wcześniej niż w dniu, w którym został dokonany wybór LSR, o którym mowa w art. 11 tej ustawy.
2a.  23
 Biznesplan, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, jest składany na informatycznym nośniku danych (CD lub DVD), jeżeli wniosek o przyznanie pomocy oraz dokumenty dołączane do tego wniosku nie są składane w formie przewidzianej w art. 42b ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
3. 
Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy prowadzi zarząd województwa.
4. 
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez upoważnionych przez zarząd województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką".
5. 
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 4, samorządowej jednostce zarząd województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej województwa.
§  21. 
Pomoc na operację realizowaną przez podmiot inny niż LGD przysługuje według kolejności ustalonej na podstawie liczby punktów uzyskanych w ramach oceny prowadzonej z zastosowaniem kryteriów wyboru operacji określonych w LSR i wskazanych w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.
§  22. 
1. 
W terminie 4 miesięcy od dnia przekazania wniosku o przyznanie pomocy zarządowi województwa przez LGD, a w przypadku wniosku o przyznanie pomocy na projekt grantowy lub operację własną LGD - od dnia złożenia tego wniosku, zarząd województwa:
1)
wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2)
informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
2. 
W przypadku gdy operacja nie mieści się w limicie środków wskazanym w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, wniosek o przyznanie pomocy dotyczący tej operacji podlega rozpatrzeniu dopiero wówczas, gdy okaże się, że w ramach tego limitu jest możliwe przyznanie pomocy na tę operację, o czym zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w formie pisemnej.
3. 
Termin rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, rozpoczyna bieg od dnia, w którym okaże się, że w ramach limitu dostępnych środków wskazanego w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, jest możliwe przyznanie pomocy na operację objętą tym wnioskiem.
§  23. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy zarząd województwa wyznacza niezwłocznie podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
W przypadku gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie stawił się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówił jej podpisania pomocy nie przyznaje się, chyba że podmiot ten zawarł umowę w innym terminie:
1)
uzgodnionym z zarządem województwa - przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
wyznaczonym przez zarząd województwa - nie dłuższym niż 7 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2 zarząd województwa informuje o tym podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, podając przyczyny odmowy przyznania pomocy.
§  24. 
Wezwanie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy lub wezwanie LGD do uzupełnienia braków lub złożenia wyjaśnień, o których mowa w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez ten podmiot lub LGD tych czynności, o czym zarząd województwa zawiadamia podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w formie pisemnej.
§  25. 
1. 
W razie uchybienia terminu wykonania przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy zarząd województwa, na prośbę tego podmiotu, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli ten podmiot:
1)
wniósł prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;
2)
jednocześnie z wniesieniem prośby dopełnił czynności, dla której określony był termin;
3)
uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
2. 
Przywrócenie terminu do złożenia prośby, o której mowa w ust. 1, jest niedopuszczalne.
§  26. 
1. 
W razie śmierci podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia lub podziału podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, albo w razie zbycia całości lub części gospodarstwa rolnego albo całości lub części przedsiębiorstwa tego podmiotu w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, następca prawny tego podmiotu albo nabywca gospodarstwa rolnego lub jego części, albo nabywca przedsiębiorstwa lub jego części nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce tego podmiotu.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wniosek o przyznanie pomocy zarząd województwa pozostawia bez rozpatrzenia z chwilą uprawdopodobnienia zdarzenia określonego w ust. 1.
§  27. 
1. 
Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 umowa może zawierać inne postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące:
1)
zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013, a w przypadku beneficjenta prowadzącego mikroprzedsiębiorstwo albo małe przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu - zapewnienie trwałości operacji do dnia, w którym upłyną 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej;
2)
spełniania warunków określonych w § 3 do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
3)
osiągnięcia wskaźników realizacji celu operacji w określonym terminie;
4)
niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych zgodnie z warunkami przyznania pomocy;
5)
(uchylony);
6)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej;
7)
warunków i sposobu pozyskiwania od beneficjenta danych, które jest on obowiązany udostępnić na podstawie przepisów prawa, oraz warunków i sposobu pozyskiwania przez LGD od beneficjenta danych dotyczących realizacji operacji, niezbędnych do monitorowania wskaźników określonych w LSR;
8)
uwzględniania wszystkich transakcji związanych z operacją w oddzielnym systemie rachunkowości albo wykorzystywania do ich identyfikacji odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013;
9)
dokonywania zmian w umowie;
10) 24
 zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie.
1a. 
W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a, przepisów ust. 1 pkt 1 nie stosuje się, a umowa zawiera ponadto zobowiązania beneficjenta do:
1) 25
 podjęcia we własnym imieniu działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, i jej wykonywania, oraz:
a)
zgłoszenia beneficjenta do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podlegania tym ubezpieczeniom lub
b)
utworzenia co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, i zatrudnienia osoby, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę, a także utrzymania tego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne;
2) 26
 (uchylony).
1aa.  27
 Beneficjent realizuje zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, w zakresie:
1)
wykonywania działalności gospodarczej,
2)
podlegania ubezpieczeniom,
3)
utrzymania miejsca pracy

- przez łącznie co najmniej 2 lata w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia, w którym upływają 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.

1ab.  28
 Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 lit. a, w zakresie podlegania ubezpieczeniom uznaje się również za realizowane, jeżeli - w przypadku zbiegu tytułu do ubezpieczeń społecznych z powodu objęcia beneficjenta obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi z tytułu zasiłku macierzyńskiego - beneficjent podlega obowiązkowo tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu wykonywania działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
1ac.  29
 Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 lit. b, w zakresie utrzymania miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, uznaje się również za realizowane, jeżeli beneficjent zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podlega tym ubezpieczeniom.
1b.  30
 W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c umowa zawiera ponadto zobowiązania beneficjenta do utrzymania co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne do dnia, w którym upłyną 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.
2. 
W przypadku projektu grantowego umowa zawiera ponadto zobowiązanie LGD do:
1)
wykonania czynności określonych w art. 36 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 60);
2)
(uchylony).
3. 
Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu udostępnionym przez samorząd województwa, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
§  28. 
1.  31
 (uchylony).
2.  32
 (uchylony).
3.  33
 (uchylony).
4. 
Beneficjent będący osobą fizyczną dołącza do umowy oświadczenie:
1)
małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy albo o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowionej rozdzielności majątkowej;
2)
współwłaściciela albo współwłaścicieli gospodarstwa rolnego albo przedsiębiorstwa, a w przypadku gdy współwłaścicielem albo współwłaścicielami gospodarstwa rolnego albo przedsiębiorstwa są osoby fizyczne - również ich małżonków - o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy albo o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowionej rozdzielności majątkowej.
§  29. 
1. 
W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane w dwóch transzach, z tym że:
1)
pierwsza transza pomocy obejmuje 80% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli beneficjent:
a) 34
 złożył wniosek o wpis działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, która będzie podjęta we własnym imieniu, do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i dokonano wpisu tej działalności do CEIDG,
b) 35
 (uchylona),
c)
uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją;
2) 36
 druga transza pomocy obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli:
a)
operacja została zrealizowana zgodnie z biznesplanem, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5,
b)
beneficjent podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 1 lit. a, oraz:
zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności również w przypadku, gdy korzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, lub - w przypadku zbiegu tytułu do ubezpieczeń społecznych z powodu objęcia beneficjenta obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi z tytułu zasiłku macierzyńskiego - zgłosił się do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu wykonywania tej działalności, lub
utworzył co najmniej jedno miejsce pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i zatrudnił osobę, dla której zostało utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę lub zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podlega tym ubezpieczeniom.
2. 
W przypadku operacji w zakresie innym niż określony w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent:
1)
zrealizował operację lub jej etap zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie oraz w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją, w tym poniósł związane z tym koszty, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność, a gdy został wezwany do usunięcia braków w tym wniosku zgodnie z § 31 ust. 1 lub 2 - nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia tego wezwania;
2)
zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
3)
udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
3. 
Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości określonej w § 18 ust. 1, jeżeli zostały:
1)
poniesione:
a) 37
 od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych - od dnia 1 stycznia 2014 r.,
b)
zgodnie z przepisami:
o zamówieniach publicznych - w przypadku gdy te przepisy mają zastosowanie,
38
 (uchylone),
c)
w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 tys. złotych - w formie rozliczenia bezgotówkowego;
2)
uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
3a. 
Kwoty kosztów kwalifikowalnych poniesionych w ramach realizacji operacji przez jednostkę sektora finansów publicznych w wysokości przekraczającej kwotę kosztów kwalifikowalnych określoną w umowie nie uwzględnia się przy ustalaniu wysokości kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji.
3b. 
(uchylony).
4. 
W przypadku projektów grantowych pomoc jest wypłacana, jeżeli ponadto granty zostały udzielone grantobiorcom na podstawie umowy o powierzenie grantu.
4a.  39
 W przypadku projektów grantowych w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 9 pomoc jest wypłacana, jeżeli ponadto koncepcja inteligentnej wsi:
1)
nie jest sprzeczna z innymi dokumentami strategicznymi dla obszaru nią objętego, w szczególności z LSR;
2)
została przygotowana w partnerstwie co najmniej z jednym podmiotem z obszaru nią objętego;
3)
obejmuje obszar, o którym mowa w § 13a ust. 1 pkt 1;
4)
zawiera w szczególności:
a)
opis procesu opracowania koncepcji, w tym przeprowadzenia konsultacji z lokalną społecznością,
b)
uproszczoną analizę słabych i mocnych stron (SWOT) obszaru objętego tą koncepcją,
c)
plan włączenia społeczności w późniejszą ewentualną realizację tej koncepcji, z uwzględnieniem roli sołtysa lub rady sołeckiej w tym procesie,
d)
listę projektów, które będą się składać na realizację tej koncepcji, uwzględniających komponent cyfrowy, środowiskowy lub klimatyczny.
4b.  40
 W przypadku projektów grantowych przy ustalaniu wysokości kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji nie uwzględnia się:
1)
kwoty grantów udzielonych grantobiorcom w wysokości przekraczającej limit wynoszący 110 tys. złotych na jednego grantobiorcę w ramach projektów grantowych realizowanych przez daną LGD;
2)
kwoty grantów udzielonych jednostkom sektora finansów publicznych w wysokości przekraczającej 20% kwoty środków przyznanych na dany projekt grantowy;
3)
grantu udzielonego grantobiorcy, który nie spełnia warunków, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 6.
5. 
Umowa o powierzenie grantu spełnia warunki określone w art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz zawiera ponadto inne postanowienia dotyczące realizacji zadania, na które jest udzielany grant, w szczególności zobowiązania grantobiorcy do:
1)
zapewnienia trwałości inwestycji objętej zadaniem, na które jest udzielany grant, zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013;
2)
gromadzenia i przechowywania dokumentów dotyczących zadania, na które jest udzielany grant, w szczególności potwierdzających poniesienie przez grantobiorcę kosztów na realizację tego zadania, oraz przekazania LGD kopii tych dokumentów w terminie określonym w tej umowie;
3)
udostępniania LGD informacji i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, monitoringu i ewaluacji zadania, na które jest udzielany grant.
6. 
W przypadku gdy zgodnie ze statutem danego podmiotu w ramach jego struktury organizacyjnej są powołane jednostki organizacyjne, takie jak sekcje lub koła, limit, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 4, liczy się oddzielnie na ten podmiot i oddzielnie na jego jednostki organizacyjne, jeżeli realizacja zadania, na które jest udzielany grant, jest związana z przedmiotem działalności danej jednostki organizacyjnej.
7. 
Przepisu ust. 3 pkt 1 lit. b nie stosuje się do projektów grantowych.
§  30. 
1. 
Wniosek o płatność składa się w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa.
2. 
Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
3.  41
 W przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a wniosek o płatność pierwszej transzy pomocy beneficjent składa w terminie 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a wniosek o płatność drugiej transzy - po spełnieniu warunków wypłaty drugiej transzy, w terminie określonym w umowie, nie później jednak niż w dniu 30 września 2024 r.
4.  42
 W przypadku operacji w zakresie innym niż określony w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a wniosek o płatność beneficjent składa w terminie określonym w umowie, nie później jednak niż w dniu 30 września 2024 r.
5. 
Formularz wniosku o płatność udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.
§  31. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki, zarząd województwa wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunął ich w terminie, zarząd województwa wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli beneficjent nie usunął braków, zarząd województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. 
W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność zarząd województwa może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  32. 
1. 
Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie:
1)
30 dni od dnia złożenia wniosku o płatność pierwszej transzy, o której mowa w § 29 ust. 1 pkt 1;
2)
3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o płatność - w przypadku wniosku o płatność innego niż wniosek, o którym mowa w pkt 1.
2. 
Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepisy § 24 i § 25 stosuje się odpowiednio.
§  33. 
1. 
W razie śmierci beneficjenta będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia lub podziału beneficjenta będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, następcy prawnemu beneficjenta pomoc jest przyznawana, jeżeli:
1)
są spełnione warunki określone w art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
2)
na następcę prawnego beneficjenta przeszły prawa nabyte w związku z realizacją operacji oraz inne prawa niezbędne do jej zrealizowania.
2. 
Wniosek następcy prawnego beneficjenta o przyznanie pomocy, zwany dalej "wnioskiem następcy", składa się w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce, w terminie 2 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w ust. 1.
3. 
Do wniosku następcy dołącza się dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego.
4. 
Jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, spadkobierca beneficjenta dołącza do wniosku następcy zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku:
1)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo
2)
poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188), albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, spadkobierca przekazuje zarządowi województwa odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia.
6. 
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo z zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza wynika, że uprawnionych do nabycia spadku jest więcej niż jeden spadkobierca, spadkobierca, który złożył wniosek następcy, dołącza do tego wniosku oświadczenia pozostałych spadkobierców, że wyrażają zgodę na przyznanie pomocy.
7. 
W przypadku złożenia wniosku następcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, zarząd województwa nie przyznaje pomocy, o czym informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
8. 
Wniosek następcy rozpatruje się w terminie miesiąca od dnia jego złożenia.
9. 
Do wniosku następcy i trybu jego rozpatrywania przepisy art. 23 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności oraz przepisy § 19 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 10 i ust. 2-5 oraz § 23-25 stosuje się odpowiednio.
10. 
Następcy prawnemu LGD nie przyznaje się pomocy.
§  34. 
1. 
W razie zbycia całości lub części gospodarstwa rolnego albo całości lub części przedsiębiorstwa beneficjenta po przyznaniu pomocy nabywcy gospodarstwa rolnego lub jego części albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części pomoc jest przyznawana, na jego wniosek, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
2. 
Wniosek nabywcy gospodarstwa rolnego lub jego części albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części o przyznanie pomocy, zwany dalej "wnioskiem nabywcy", składa się do zarządu województwa w terminie 2 miesięcy od dnia nabycia gospodarstwa rolnego lub jego części albo przedsiębiorstwa lub jego części, objętych realizacją operacji.
3. 
Do wniosku nabywcy dołącza się dokument potwierdzający nabycie gospodarstwa rolnego lub jego części albo przedsiębiorstwa lub jego części, objętych realizacją operacji.
4. 
W przypadku złożenia wniosku nabywcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, zarząd województwa nie przyznaje pomocy, o czym informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. 
Wniosek nabywcy rozpatruje się w terminie miesiąca od dnia jego złożenia.
6. 
Do wniosku nabywcy i trybu jego rozpatrywania przepisy art. 23 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności oraz przepisy § 19 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 10 i ust. 2-5 oraz § 23-25 stosuje się odpowiednio.
§  35. 
1. 
Wysokość pomocy przyznanej następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa rolnego lub jego części albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części nie może przekraczać kwoty pomocy, która nie została wypłacona temu beneficjentowi.
2. 
Umowa zawarta z następcą prawnym beneficjenta albo nabywcą gospodarstwa rolnego lub jego części albo nabywcą przedsiębiorstwa lub jego części określa warunki kontynuowania realizacji operacji.
§  36. 
1. 
W przypadkach określonych w § 33 i § 34 pomoc przyznaje się następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa rolnego lub jego części, albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części do wysokości limitu, o którym mowa w § 15 ust. 1 i 2.
2. 
Jeżeli suma kwot pomocy wypłaconej w ramach operacji zrealizowanych przez beneficjenta i jego następcę prawnego albo nabywcę gospodarstwa rolnego lub jego części, albo nabywcę przedsiębiorstwa lub jego części, objętych realizacją operacji, i kwot pomocy przyznanej w ramach operacji, których realizacja nie została jeszcze zakończona przez beneficjenta i jego następcę prawnego albo nabywcę gospodarstwa rolnego lub jego części, albo nabywcę przedsiębiorstwa lub jego części, przekracza limit, o którym mowa w § 15 ust. 1 i 2, następca prawny beneficjenta albo nabywca gospodarstwa rolnego lub jego części, albo nabywca przedsiębiorstwa lub jego części, objętych realizacją operacji, nie zwraca pomocy wypłaconej przed dniem zaistnienia następstwa prawnego albo nabycia gospodarstwa rolnego lub jego części albo przedsiębiorstwa lub jego części, objętych realizacją operacji, jeżeli ten następca albo nabywca realizuje zobowiązania beneficjenta.
§  37. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe przesyłką rejestrowaną albo złożone w polskim urzędzie konsularnym.
§  38. 
1. 
Koszty ogólne poniesione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia podlegają refundacji w pełnej wysokości określonej w § 18 ust. 1, jeżeli zostały:
1)
poniesione:
a)
od dnia 1 stycznia 2014 r.,
b)
zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych - w przypadku gdy te przepisy mają zastosowanie;
2)
uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
2. 
Do przyznawania i wypłaty środków finansowych z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w ust. 1, przepisu § 29 ust. 3 nie stosuje się.
§  39. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2018.1250).
2 § 2 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
3 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2024 r.
4 § 3 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
5 § 4 ust. 1 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2024 r.

6 § 4 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
7 § 5 ust. 1 pkt 1 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
8 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
9 § 5 ust. 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 października 2019 r. (Dz.U.2019.2023) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2019 r.
10 § 7 ust. 1 pkt 2 lit. b uchylona przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
11 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
12 § 13a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
13 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
14 § 15 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
15 § 15 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
16 § 15 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
17 § 15 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
18 § 15 ust. 5a zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
19 § 15 ust. 7 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. e rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
20 § 18 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 października 2019 r. (Dz.U.2019.2023) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2019 r.
21 § 19 ust. 1 pkt 1 lit. a uchylona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
22 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
23 § 20 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
24 § 27 ust. 1 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
25 § 27 ust. 1a pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
26 § 27 ust. 1a pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b tiret drugie rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
27 § 27 ust. 1aa dodany przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
28 § 27 ust. 1ab dodany przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
29 § 27 ust. 1ac dodany przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
30 § 27 ust. 1b zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. d rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
31 § 28 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
32 § 28 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
33 § 28 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
34 § 29 ust. 1 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 7 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
35 § 29 ust. 1 pkt 1 lit. b uchylona przez § 1 pkt 7 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
36 § 29 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
37 § 29 ust. 3 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 października 2019 r. (Dz.U.2019.2023) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2019 r.
38 § 29 ust. 3 pkt 1 lit. b tiret drugie uchylone przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 2 września 2020 r. (Dz.U.2020.1555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2020 r.
39 § 29 ust. 4a zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
40 § 29 ust. 4b dodany przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.
41 § 30 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2024 r.

42 § 30 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2021 r. (Dz.U.2021.2358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2022 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2024 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.664 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Data aktu: 24/09/2015
Data ogłoszenia: 09/04/2019
Data wejścia w życie: 24/10/2015