Ustanowienie "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020".

USTAWA
z dnia 15 grudnia 2016 r.
o ustanowieniu "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020"

Art.  1. 
1. 
Ustanawia się "Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020", zwany dalej "Programem".
2. 
Wdrożenie Programu ma na celu stworzenie dla Służby Więziennej optymalnych warunków do realizacji jej zadań ustawowych oraz istotną poprawę sprawności i skuteczności jej działania, co pozwoli na podniesienie poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i ochrony obywateli.
3. 
Program nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).
Art.  2. 
1. 
Program jest realizowany przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej.
2. 
Programem są objęte jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
Art.  3. 

Zakres Programu obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:

1)
zakup uzbrojenia;
2)
zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego;
3)
zakup i modernizację urządzeń zabezpieczenia techniczno-ochronnego oraz sprzętu ratowniczo-pożarniczego;
4)
termomodernizację obiektów budowlanych;
5)
zapewnienie bezpieczeństwa elektroenergetycznego jednostek penitencjarnych;
6)
budowę nowych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej oraz rozbudowę i poprawę infrastruktury budowlanej;
7)
zakup i wymianę taboru samochodowego;
8)
modernizację systemów informatycznych i systemów łączności;
9)
modernizację podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności;
10)
zmianę systemu zatrudniania personelu medycznego w podmiotach, o których mowa w pkt 9;
11)
wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie wskaźników wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej;
12)
wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej.
Art.  4. 
1. 
Ogólna kwota wydatków na realizację Programu w latach 2017-2020 wyniesie 1 506 958 tys. zł, w tym:
1)
w 2017 r. - 200 568 tys. zł;
2)
w 2018 r. - 398 180 tys. zł;
3)
w 2019 r. - 455 271 tys. zł;
4)
w 2020 r. - 452 939 tys. zł.
2. 
W ramach kwot określonych w ust. 1 wydatki ujmowane w rezerwie celowej wynoszą odpowiednio:
1)
w 2017 r. - 120 000 tys. zł;
2)
w 2018 r. - 274 348 tys. zł;
3)
w 2019 r. - 314 386 tys. zł;
4)
w 2020 r. - 214 670 tys. zł.
3. 
Szczegółowy podział kwot przeznaczonych na realizację Programu na poszczególne przedsięwzięcia w Służbie Więziennej, wyrażonych w tysiącach złotych, jest określony w załączniku nr 1 do ustawy.
4. 
Wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej, o którym mowa w art. 3 pkt 11, jest określony w załączniku nr 2 do ustawy.
Art.  5. 
1. 
W latach 2017-2026 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem realizacji Programu wynosi 2 936 572 tys. zł, z tego:
1)
w 2017 r. - 200 568 tys. zł;
2)
w 2018 r. - 398 180 tys. zł;
3)
w 2019 r. - 455 271 tys. zł;
4)
w 2020 r. - 452 939 tys. zł;
5)
w 2021 r. - 238 269 tys. zł;
6)
w 2022 r. - 238 269 tys. zł;
7)
w 2023 r. - 238 269 tys. zł;
8)
w 2024 r. - 238 269 tys. zł;
9)
w 2025 r. - 238 269 tys. zł;
10)
w 2026 r. - 238 269 tys. zł.
2. 
W latach 2017-2026 maksymalny limit wydatków jednostek samorządu terytorialnego będący skutkiem realizacji Programu wynosi 0 zł.
3. 
W przypadku przekroczenia w pierwszym półroczu danego roku 65% limitu określonego w ust. 1 lub w przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy limitu wydatków, wysokość tych wydatków w drugim półroczu obniża się do poziomu gwarantującego, że limit ten nie zostanie przekroczony.
Art.  6. 
1. 
Nadzór nad realizacją przedsięwzięć związanych z wykonywaniem Programu sprawuje Minister Sprawiedliwości, zwany dalej "ministrem".
2. 
Minister dokonuje oceny realizacji poszczególnych przedsięwzięć oraz wielkości środków budżetowych wydatkowanych na realizację Programu.
Art.  7. 

Minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2021 r. - informację końcową o realizacji Programu.

Art.  8. 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA W SŁUŻBIE WIĘZIENNEJ W TYSIĄCACH ZŁOTYCH

Lp. Wyszczególnienie 2017 r. 2018 r. 2019 r. 2020 r. RAZEM
1 Zakup uzbrojenia 5 220 2 820 2 016 2 016 12 072
2 Zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego 2 193 2 193 2 193 2 193 8 772
3 Zakup i modernizacja urządzeń zabezpieczenia techniczno - ochronnego oraz sprzętu ratowniczo-pożarniczego 2 735 6 775 5 425 5 615 20 550
4 Termomodernizacja obiektów budowlanych 10 000 32 985 33 444 40 221 116 650
5 Zapewnienie bezpieczeństwa energoelektrycznego jednostek penitencjarnych 5 223 1 666 365 200 7 454
6 Poprawa stanu technicznego infrastruktury budowlanej 42 442 173 343 159 016 139 525 514 326
7 Zakup i wymiana taboru samochodowego 14 800 14 060 7 780 11 800 48 440
8 Modernizacja systemów informatycznych i systemów łączności 2 000 22 800 8 000 7 100 39 900
9 Modernizacja podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności 11 916 30 065 8 014 6 000 55 995
10 Zmiana systemu zatrudniania personelu medycznego 9 600 9 600 9 600 9 600 38 400
11 Wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy, z tego 88 277 95 187 204 847 213 427 601 738
wzrost wielokrotności kwoty bazowej 83 883 90 793 194 944 203 524 573 144
wydatki relacjonowane do uposażeń 4 394 4 394 9 903 9 903 28 594
12 Wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej, z tego 6 162 6 686 14 571 15 242 42 661
wzrost wynagrodzeń 5 140 5 576 12 151 12 710 35 577
pochodne od wynagrodzeń 1 022 1 110 2 420 2 532 7 084
Razem 200 568 398 180 455 271 452 939 1 506 958
w tym
Źródła finansowania:
Budżet CZSW 80 568 123 832 140 885 238 269 583 554
Rezerwa celowa 120 000 274 348 314 386 214 670 923 404

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZROST WSKAŹNIKA WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ STANOWIĄCEJ PRZECIĘTNE UPOSAŻENIE FUNKCJONARIUSZY SŁUŻBY WIĘZIENNEJ

Data wzrostu wskaźnika Wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej

w stosunku do roku poprzedniego

1 stycznia 2017 r. 0,18
1 stycznia 2019 r. 0,22

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024