Przyznawanie, rozliczanie i przekazywanie środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 14 marca 2019 r.
w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową

Na podstawie art. 402 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, 374, 695, 875 i 1086) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania, a także tryb przekazywania środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 4 lit. a i b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwanej dalej "ustawą", zakres informacji zawartych we wniosku o przyznanie tych środków, zwanym dalej "wnioskiem", oraz w raporcie z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem".
§  2. 
Wnioski dotyczące inwestycji związanych z:
1)
kształceniem składa się do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej "ministrem", albo do ministra nadzorującego uczelnię, o którym mowa w art. 460 ust. 1-6 ustawy, zwanego dalej "ministrem nadzorującym";
2)
działalnością naukową składa się do ministra.
§  3. 
1. 
Wnioski dotyczące inwestycji:
1)
związanych z kształceniem, obejmujące inwestycje, o których mowa w art. 373 ust. 1 ustawy, składa się w terminie do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane, a w przypadku wniosków składanych do Ministra Obrony Narodowej oraz do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - w terminie do dnia 15 lutego roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane;
2)
związanych z działalnością naukową, obejmujące inwestycje, o których mowa w art. 373 ust. 3 ustawy, składa się w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane;
3)
ujętych w programach wieloletnich składa się w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane.
2. 
W przypadku:
1)
szczególnie uzasadnionym, w tym wystąpienia zdarzenia losowego powodującego zakłócenie działalności wnioskodawcy,
2)
inwestycji współfinansowanej ze źródeł zagranicznych:
a)
związanej z kształceniem, której finansowanie zostało uzgodnione w trybie określonym w wytycznych, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818),
b)
związanej z działalnością naukową, której finansowanie zostało uzgodnione w trybie określonym w kontrakcie terytorialnym zawartym na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378)

- wniosek może zostać złożony bez zachowania terminów określonych w ust. 1.

§  4. 
1. 
Wniosek zawiera:
1)
dane wnioskodawcy;
2)
rodzaj inwestycji;
3)
nazwę i lokalizację inwestycji;
4)
zakres rzeczowy i opis inwestycji, obejmujące w przypadku inwestycji, o której mowa w art. 373 ust. 3 pkt 1 ustawy, wskazanie, czy dotyczy ona zakupu, wytworzenia czy rozbudowy aparatury naukowo-badawczej albo infrastruktury informatycznej;
5)
wnioskowaną wysokość środków finansowych na realizację inwestycji;
6)
harmonogram rzeczowo-finansowy inwestycji;
7)
źródła finansowania inwestycji, w tym wielkość środków własnych wnioskodawcy;
8)
uzasadnienie celowości realizacji inwestycji, a w przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową - także jej znaczenia dla rozwoju nauki, innowacyjności i gospodarki wraz ze wskazaniem prac lub zadań, które będą realizowane przy wykorzystaniu finansowanej infrastruktury.
2. 
Wniosek dotyczący inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, zawiera informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, 5 i 7.
§  5. 
1. 
Do wniosku:
1)
dotyczącego inwestycji budowlanej dołącza się oświadczenie o rodzaju posiadanego tytułu prawnego do nieruchomości;
2)
dotyczącego inwestycji związanej z działalnością naukową, obejmującego finansowanie rozbudowy aparatury naukowo - badawczej lub infrastruktury informatycznej, dołącza się oświadczenie o ich wartości;
3)
dotyczącego inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, dołącza się uwierzytelnioną kopię:
a)
dokumentu zawierającego przyrzeczenie otrzymania dofinansowania ze źródeł zagranicznych albo potwierdzającego jego przyznanie,
b)
wniosku o przyznanie dofinansowania ze źródeł zagranicznych;
4)
składanego w trybie § 3 ust. 2 pkt 1 dołącza się:
a)
uwierzytelnione kopie dokumentów zawierających opis zdarzenia losowego oraz poświadczających zaistniałą szkodę, jeżeli wystąpiła, albo
b)
uzasadnienie konieczności realizacji inwestycji.
2. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i pkt 4 lit. a, uwierzytelnia się podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
§  6. 
1. 
Wnioski składa się w systemie teleinformatycznym wskazanym przez ministra albo ministra nadzorującego na jego stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
2. 
W przypadku wniosku składanego do ministra część tego wniosku zawierającą dane wnioskodawcy, oświadczenia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, i oświadczenia o:
1)
zgodności danych zawartych w systemie, o którym mowa w ust. 1, ze stanem faktycznym i prawnym,
2)
wyrażeniu zgody na przesyłanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344)

- składa się w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra albo w postaci papierowej.

§  7. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania określone w § 3-6. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego tych wymagań wzywa się wnioskodawcę, za pośrednictwem systemu, o którym mowa w § 6 ust. 1, do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  8. 
1. 
Przy przyznawaniu środków finansowych na realizację inwestycji uwzględnia się następujące szczegółowe kryteria:
1)
w przypadku inwestycji związanych z kształceniem - wskaźnik płynności będący relacją aktywów obrotowych pomniejszonych o zapasy, ujmowanych w aktywach, do zobowiązań krótkoterminowych ujmowanych w pasywach, wynikających z bilansu, o którym mowa w art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680 oraz z 2020 r. poz. 568);
2)
w przypadku inwestycji związanych z działalnością naukową:
a)
zasadność wykorzystania infrastruktury przewidzianej do finansowania do realizacji planowanych prac lub zadań,
b)
możliwość wykorzystania infrastruktury przewidzianej do finansowania przez inne podmioty w związku z jej planowanym udostępnianiem lub w ramach współpracy wnioskodawcy z tymi podmiotami,
c)
przygotowanie wnioskodawcy do realizacji inwestycji i użytkowania infrastruktury przewidzianej do finansowania,
d)
prawidłowość wykorzystania i rozliczania wcześniej przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
2. 
W przypadku inwestycji związanych z kształceniem, na których realizację środki finansowe przyznaje Minister Obrony Narodowej, przy przyznawaniu tych środków uwzględnia się dodatkowo potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z Programu Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  9. 
1. 
Oceny wniosków dotyczących inwestycji związanych z działalnością naukową, z wyłączeniem inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. b, dokonuje zespół doradczy powołany przez ministra na podstawie art. 341 ustawy, zwany dalej "zespołem".
2. 
W przypadku wniosków złożonych w trybie określonym w § 3 ust. 1 pkt 2 ocena, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana w formie list rankingowych, oddzielnie dla inwestycji:
1)
w zakresie aparatury naukowo-badawczej o wartości przekraczającej 500 000 zł;
2)
w zakresie infrastruktury informatycznej o wartości przekraczającej 500 000 zł;
3)
budowlanych i w zakresie zakupu nieruchomości.
3. 
Lista rankingowa zawiera:
1)
pozycję rankingową wniosku;
2)
proponowaną do przyznania wysokość środków finansowych na realizację inwestycji albo propozycję odmowy przyznania tych środków;
3)
informację, czy infrastruktura przewidziana do finansowania jest wpisana na Polską Mapę Infrastruktury Badawczej.
4. 
Do listy rankingowej zespół dołącza uzasadnienie dokonanej oceny każdego wniosku.
5. 
Zespół sporządza oceny wniosków złożonych w trybie określonym w § 3 ust. 2 pkt 1, w terminie 60 dni od dnia ich złożenia, i przedstawia ministrowi wraz z propozycją przyznania albo odmowy przyznania środków finansowych na realizację inwestycji i z uzasadnieniem.
§  10. 
1. 
W przypadku wniosków składanych w trybie określonym w:
1)
§ 3 ust. 1 - w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku ich złożenia,
2)
§ 3 ust. 2 - niezwłocznie po ich rozpatrzeniu

- minister albo minister nadzorujący przekazuje wnioskodawcy informację o przyznaniu albo odmowie przyznania środków finansowych na realizację inwestycji.

2. 
Minister albo minister nadzorujący przekazuje środki finansowe na realizację inwestycji na podstawie umowy, o której mowa w art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), zwanej dalej "umową dotacyjną".
3. 
W terminie 30 dni od dnia doręczenia informacji o przyznaniu środków finansowych na realizację inwestycji podmiot, któremu środki te zostały przyznane, składa w urzędzie obsługującym ministra albo ministra nadzorującego 3 egzemplarze umowy dotacyjnej podpisanej przez uprawnione osoby oraz harmonogram płatności.
4. 
Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy dotacyjnej i z przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
§  11. 
Środki finansowe na realizację inwestycji mogą być przekazywane jednorazowo albo w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności.
§  12. 
1. 
Łączna kwota środków finansowych przyznanych z budżetu państwa na realizację inwestycji nie może być wyższa niż jej wartość kosztorysowa określona w dniu zawarcia umowy dotacyjnej.
2. 
Jeżeli wartość kosztorysowa inwestycji określona w umowie dotacyjnej została obniżona w trakcie realizacji inwestycji, to kwotę środków finansowych przyznanych na jej realizację obniża się o ten sam procent.
3. 
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 2.
§  13. 
1. 
Jeżeli inwestycja budowlana, z wyłączeniem inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, jest realizowana etapami, finansowanie kolejnego etapu może zostać rozpoczęte po dokonaniu przez ministra albo ministra nadzorującego pozytywnej oceny dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji i wykorzystania jej efektów rzeczowych osiągniętych przez podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację tej inwestycji, w wyniku zakończenia jej poprzednich etapów.
2. 
W celu dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, przedstawia ministrowi albo ministrowi nadzorującemu informację dotyczącą dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji i wykorzystania jej efektów rzeczowych.
3. 
W przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową minister dokonuje oceny, o której mowa w ust. 1, po zasięgnięciu opinii zespołu.
4. 
Minister albo minister nadzorujący dokonuje oceny, o której mowa w ust. 1, w terminie 60 dni od dnia przedłożenia przez podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, informacji, o której mowa w ust. 2.
§  14. 
1. 
Jeżeli podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, z wyłączeniem inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, stwierdzi, że powinna ona zostać czasowo wstrzymana, może złożyć do ministra albo ministra nadzorującego wniosek w tej sprawie.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
rozliczenie prac lub zadań dotychczas zrealizowanych w ramach inwestycji zawierające informacje o tych pracach lub zadaniach i wydatkach poniesionych na ich realizację;
2)
uzasadnienie potrzeby wstrzymania realizacji inwestycji;
3)
analizę przewidywanych skutków wstrzymania realizacji inwestycji, w tym skutków finansowych, ze wskazaniem i uzasadnieniem kwot środków pochodzących z budżetu państwa, które będą potrzebne w poszczególnych latach na uregulowanie zobowiązań związanych z realizacją inwestycji, powstałych przed jej wstrzymaniem.
3. 
Minister albo minister nadzorujący, w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 1, dokonuje oceny jego zasadności, a następnie pisemnie zawiadamia podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, o podjętym rozstrzygnięciu. Odrzucenie wniosku wymaga uzasadnienia.
4. 
W przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową minister dokonuje oceny, o której mowa w ust. 3, po zasięgnięciu opinii zespołu.
§  15. 
Podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, składa w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on raporty w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 353 ustawy.
§  16. 
1. 
Podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, składa dodatkowo oświadczenie o kwalifikowalności wydatków poniesionych na realizację inwestycji potwierdzone przez właściwą instytucję zarządzającą albo pośredniczącą.
2. 
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa się:
1)
w tym samym terminie, w którym jest składany raport, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych - także po tym terminie;
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym, za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra albo w postaci papierowej.
§  17. 
1. 
Raport roczny zawiera:
1)
nazwę podmiotu, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane;
2)
nazwę inwestycji;
3)
numer umowy dotacyjnej;
4)
informację o pracach lub zadaniach zrealizowanych w okresie objętym raportem;
5)
informację o wydatkach poniesionych na realizację prac lub zadań w okresie objętym raportem.
2. 
Niezłożenie raportu rocznego stanowi podstawę do odstąpienia przez ministra albo ministra nadzorującego od umowy dotacyjnej z wezwaniem do zwrotu przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
§  18. 
1. 
Raport końcowy zawiera informacje, o których mowa w § 17 ust. 1, oraz:
1)
porównanie rzeczywistych kosztów, podstawowych efektów rzeczowych, okresu realizacji i źródeł finansowania inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczęciu oraz określonymi w wyniku zmian dokonanych w okresie realizacji tej inwestycji;
2)
analizę różnic między wielkościami, o których mowa w pkt 1, wraz z uzasadnieniem.
2. 
Niezłożenie raportu końcowego stanowi podstawę do żądania przez ministra albo ministra nadzorującego zwrotu przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
§  19. 
1. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie raporty, które są kompletne i spełniają wymagania, o których mowa w § 15, § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1. W przypadku złożenia raportu niespełniającego tych wymagań albo niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w § 16, minister albo minister nadzorujący wzywa podmiot, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane, do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
2. 
W przypadku stwierdzenia, że złożony raport został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, minister albo minister nadzorujący wzywa podmiot, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane, do uzupełnienia lub poprawienia raportu w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że niezłożenie uzupełnionego lub poprawionego raportu w tym terminie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
3. 
W przypadku nieprzyjęcia przez ministra albo ministra nadzorującego:
1)
raportu rocznego przepis § 17 ust. 2,
2)
raportu końcowego przepis § 18 ust. 2

- stosuje się odpowiednio.

§  20. 
Przy rozliczaniu środków finansowych na realizację inwestycji uwzględnia się następujące kryteria:
1)
zgodność zrealizowanego zakresu inwestycji z wnioskiem oraz umową dotacyjną;
2)
prawidłowość wydatkowania tych środków, z uwzględnieniem planowanych nakładów i źródeł finansowania, ujętych w umowie dotacyjnej.
§  21. 
Oceny raportów dotyczących inwestycji związanych z działalnością naukową, z wyłączeniem inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. b, dokonuje zespół w terminie 90 dni od dnia przekazania raportu do oceny.
§  22. 
1. 
Na podstawie oceny raportu rocznego minister albo minister nadzorujący może wezwać podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, do zwrotu tych środków w całości albo w części.
2. 
Na podstawie oceny raportu końcowego minister albo minister nadzorujący uznaje inwestycję za:
1)
zrealizowaną;
2)
zrealizowaną nienależycie albo niezrealizowaną, z wezwaniem podmiotu, któremu zostały przyznane środki finansowe na jej realizację, do zwrotu tych środków w całości albo w części.
3. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 2, zwrotu środków finansowych na realizację inwestycji dokonuje się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra albo ministra nadzorującego wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania tych środków do dnia ich zwrotu.
§  23. 
1. 
Środki finansowe niewykorzystane na realizację inwestycji podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra albo ministra nadzorującego w przypadku:
1)
inwestycji, której realizacja nie zakończyła się w danym roku budżetowym - w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku;
2)
inwestycji albo jej części, których realizacja zakończyła się przed końcem roku budżetowego - w terminie 15 dni od dnia zakończenia realizacji inwestycji.
2. 
Niezwrócenie niewykorzystanych środków finansowych na realizację inwestycji w terminach, o których mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym dany termin upłynął, do dnia zwrotu tych środków.
§  24. 
Do dnia 31 grudnia 2019 r. wnioski:
1)
dotyczące inwestycji związanych z kształceniem,
2)
o których mowa w § 3 ust. 2

- składa się do ministra w postaci papierowej.

§  25. 
Wnioski dotyczące inwestycji:
1)
związanych z kształceniem, na podstawie których środki finansowe będą przyznawane w 2020 r., składa się do Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do dnia 30 kwietnia 2019 r.;
2)
związanych z działalnością naukową, na podstawie których środki finansowe będą przyznawane w 2020 r., składa się do ministra w terminie do dnia 15 września 2019 r.
§  26. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Obecnie działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. wsprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz.U.2020.1848).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone:

1) rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie trybu udzielania oraz zasad i trybu rozliczania dotacji na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji uczelni publicznej (Dz.U.2011.179.1068),

2) rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych (Dz.U.2015.1693)

- które utraciły moc z dniem 1 października 2018 r. na podstawie art. 169 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018.1669).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1956 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przyznawanie, rozliczanie i przekazywanie środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową.
Data aktu: 14/03/2019
Data ogłoszenia: 05/11/2020
Data wejścia w życie: 29/03/2019