Przeprowadzanie przez funkcjonariuszy Straży Granicznej czynności obserwowania i rejestrowania zdarzeń na drogach, w innych miejscach publicznych oraz w miejscach innych niż publiczne w trakcie interwencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 6 marca 2019 r.
w sprawie przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej czynności obserwowania i rejestrowania zdarzeń na drogach, w innych miejscach publicznych oraz w miejscach innych niż publiczne w trakcie interwencji

Na podstawie art. 11 ust. 5a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 147, 125 i 235) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki, sposób i formy przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej, zwanych dalej "funkcjonariuszami", czynności obserwowania i rejestrowania, przy użyciu środków technicznych służących do rejestracji obrazu i dźwięku, zdarzeń na drogach, w innych miejscach publicznych oraz w miejscach innych niż publiczne w trakcie interwencji, tryb ich dokumentowania oraz podmioty właściwe w tych sprawach.
§  2. 
Obserwowanie i rejestrowanie, przy użyciu środków technicznych służących do rejestracji obrazu i dźwięku, zdarzeń na drogach, w innych miejscach publicznych oraz w miejscach innych niż publiczne w trakcie interwencji, zwane dalej "obserwacją", podczas wykonywania zadań, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, prowadzą:
1)
funkcjonariusze komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej, komórki organizacyjnej komendy oddziału Straży Granicznej, komórki organizacyjnej ośrodka Straży Granicznej, placówki Straży Granicznej oraz dywizjonu Straży Granicznej;
2)
funkcjonariusze komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej, komórki organizacyjnej Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej, komórki organizacyjnej komendy oddziału Straży Granicznej oraz komórki organizacyjnej ośrodka Straży Granicznej, w przypadku prowadzenia obserwacji podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
§  3. 
Obserwację prowadzi się planowo lub doraźnie w sposób:
1)
bezpośredni - przy obecności funkcjonariuszy w miejscu prowadzenia obserwacji;
2)
zdalny - przy użyciu urządzeń teleinformatycznych przekazujących obraz i dźwięk zdarzeń na odległość.
§  4. 
1. 
Obserwację, o której mowa w § 2:
1)
pkt 1, prowadzi się po wyznaczeniu takiego zadania przez właściwego przełożonego lub funkcjonariusza przez niego upoważnionego;
2)
pkt 2, prowadzi się po uzyskaniu pisemnej zgody udzielonej przez właściwego przełożonego lub funkcjonariusza przez niego upoważnionego.
2. 
Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wpisywane jest w dokumentacji służbowej.
3. 
W przypadkach niecierpiących zwłoki gdy uzyskanie pisemnej zgody mogłoby spowodować utratę informacji, prowadzenie obserwacji można rozpocząć po uzyskaniu ustnej zgody właściwego przełożonego lub funkcjonariusza, o których mowa w ust. 1. Niezwłocznie po rozpoczęciu obserwacji należy uzyskać pisemną zgodę.
4. 
Pisemna zgoda jest udzielana na pisemny wniosek w sprawie przeprowadzenia obserwacji, który zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy oraz podmiotu realizującego wniosek;
2)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
3)
dane identyfikujące obiekt obserwacji;
4)
informacje niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa;
5)
cele do osiągnięcia w wyniku obserwacji;
6)
czas prowadzenia obserwacji;
7)
inne informacje, istotne dla efektywnego przeprowadzenia obserwacji;
8)
podpis podmiotu występującego z wnioskiem.
5. 
Pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 4, sporządza się w dwóch egzemplarzach albo w jednym egzemplarzu w przypadku, gdy wniosek przesyłany jest za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
6. 
W przypadkach niecierpiących zwłoki decyzję o przeprowadzeniu obserwacji, o której mowa w § 2 pkt 1, w miejscach innych niż publiczne w trakcie prowadzenia interwencji podejmuje:
1)
funkcjonariusz prowadzący interwencję, który niezwłocznie informuje o tym właściwego przełożonego lub funkcjonariusza upoważnionego przez tego przełożonego, albo
2)
właściwy przełożony lub upoważniony przez niego funkcjonariusz, który ustnie przekazuje swą decyzję funkcjonariuszowi podejmującemu interwencję.
7. 
Decyzja, o której mowa w ust. 6 pkt 2, podlega niezwłocznemu udokumentowaniu w formie pisemnej.
§  5. 
Właściwym przełożonym, o którym mowa w § 4 ust. 1:
1)
pkt 1, jest:
a)
Komendant Główny Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej,
b)
komendant oddziału Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej komendy oddziału Straży Granicznej,
c)
komendant ośrodka Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej ośrodka Straży Granicznej,
d)
komendant placówki lub dywizjonu Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy placówki lub dywizjonu Straży Granicznej;
2)
pkt 2, jest:
a)
Komendant Główny Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej,
b)
Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej,
c)
komendant oddziału Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej komendy oddziału Straży Granicznej,
d)
komendant ośrodka Straży Granicznej - w przypadku prowadzenia obserwacji przez funkcjonariuszy komórki organizacyjnej ośrodka Straży Granicznej.
§  6. 
1. 
Z wnioskiem w sprawie przeprowadzenia obserwacji, o której mowa w § 2 pkt 2, występuje do właściwego przełożonego, o którym mowa w:
1)
§ 5 pkt 2 lit. a - kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej, komendant oddziału Straży Granicznej albo funkcjonariusz przez nich upoważniony;
2)
§ 5 pkt 2 lit. b - kierownik komórki organizacyjnej Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej albo funkcjonariusz przez niego upoważniony;
3)
§ 5 pkt 2 lit. c - kierownik komórki organizacyjnej komendy oddziału Straży Granicznej, komendant placówki Straży Granicznej albo funkcjonariusz przez nich upoważniony;
4)
§ 5 pkt 2 lit. d - kierownik komórki organizacyjnej ośrodka Straży Granicznej albo funkcjonariusz przez niego upoważniony.
2. 
Komendant oddziału Straży Granicznej może wystąpić z wnioskiem w sprawie przeprowadzenia obserwacji także do innego komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta ośrodka Straży Granicznej.
3. 
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej albo kierownik komórki organizacyjnej Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej może wystąpić z wnioskiem w sprawie przeprowadzenia obserwacji do komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta ośrodka Straży Granicznej.
4. 
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej lub komendant oddziału Straży Granicznej może wystąpić z wnioskiem w sprawie przeprowadzenia obserwacji do Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej.
§  7. 
1. 
Obserwację, o której mowa w § 2 pkt 2, prowadzi się przez czas określony we wniosku, chyba że przed upływem tego okresu został osiągnięty cel obserwacji, wystąpił trwały brak możliwości prowadzenia obserwacji lub ustały przyczyny jej prowadzenia.
2. 
W sytuacjach szczególnych rozpoczętą obserwację można prowadzić przez czas dłuższy niż określony we wniosku. Wymaga to uzyskania zgody właściwego przełożonego lub funkcjonariusza przez niego upoważnionego.
3. 
W przypadku gdy zgoda, o której mowa w ust. 2, została przekazana ustnie, powinna być niezwłocznie udokumentowana w formie adnotacji sporządzonej i podpisanej przez właściwego przełożonego lub funkcjonariusza przez niego upoważnionego oraz umieszczona na wniosku sporządzonym w postaci papierowej albo dołączona do wniosku przesłanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
4. 
Obserwację, o której mowa w § 4 ust. 6, prowadzi się nie dłużej niż do czasu zakończenia interwencji.
§  8. 
Obserwacja jest prowadzona jawnie lub niejawnie, z wyjątkiem obserwacji prowadzonej w miejscach innych niż publiczne w trakcie interwencji, która jest prowadzona jawnie.
§  9. 
Funkcjonariusz, który udokumentował obserwację w postaci notatki służbowej, komunikatu lub na odpowiednim nośniku technicznym, przekazuje niezwłocznie tę dokumentację bezpośredniemu przełożonemu.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 września 2005 r. w sprawie przeprowadzania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej czynności obserwowania i rejestrowania zdarzeń na drogach oraz w innych miejscach publicznych (Dz. U. poz. 1575, z 2014 r. poz. 238 oraz z 2018 r. poz. 231).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.458

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przeprowadzanie przez funkcjonariuszy Straży Granicznej czynności obserwowania i rejestrowania zdarzeń na drogach, w innych miejscach publicznych oraz w miejscach innych niż publiczne w trakcie interwencji.
Data aktu: 06/03/2019
Data ogłoszenia: 08/03/2019
Data wejścia w życie: 09/03/2019