USA-Polska. Umowa w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i imigracji. Waszyngton.2019.08.16.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i imigracji,
podpisana w Waszyngtonie dnia 16 sierpnia 2019 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

Dnia 16 sierpnia 2019 r. w Waszyngtonie została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i imigracji, w następującym brzmieniu:

Umowa między

Rządem Rzeczypospolitej Polskiej

a

Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki

w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i imigracji

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki (zwane dalej "Stronami"),

-
uznając, że współpraca, wspólne działania i wymiana informacji znacznie poprawiają bezpieczeństwo granic i zarządzanie granicami;
-
mając przekonanie, że skuteczne stosowanie i egzekwowanie przepisów Stron dotyczących bezpieczeństwa granic, w tym egzekwowanie prawa i weryfikacja w kwestiach związanych z imigracją, służą ochronie bezpieczeństwa społeczeństw obu Państw;
-
kierując się dążeniem do wzajemnej pomocy w zakresie identyfikacji podróżujących na terytoria ich Państw osób, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa lub dobrobytu ich Państw oraz obywateli, dzięki wymianie informacji;
-
pragnąc zwiększyć możliwości właściwych organów w zakresie ustalania, na wczesnym etapie procesu rozpatrywania wniosków, tożsamości oraz obywatelstwa lub kraju pochodzenia osób ubiegających się o wjazd na terytoria ich Państw oraz o czasowy lub stały pobyt, w tym o status uchodźcy, azyl, lub inną formę ochrony międzynarodowej, oraz wykrywania, na wczesnym etapie procesu rozpatrywania wniosków, powodów uzasadniających odrzucenie wniosku o wjazd lub pobyt, dalsze badanie wniosku lub zobowiązanie do powrotu tych osób do państwa, którego są obywatelami lub do kraju ich pochodzenia;
-
podkreślając kluczowe znaczenie szybkiego dostępu do pełnych i dokładnych informacji przy podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących takich wniosków;
-
uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 2178 (2014), 2322 (2016) i 2396 (2017), które wzywają państwa członkowskie do tworzenia i wdrażania systemów służących zbieraniu danych biometrycznych i alfanumerycznych w celu identyfikacji terrorystów, i które ponadto wzywają państwa członkowskie do udostępniania w sposób odpowiedzialny informacji dotyczących terrorystów, w tym danych biometrycznych i alfanumerycznych, w stosownych przypadkach, oraz do zapobiegania przemieszczaniu się terrorystów dzięki skutecznym kontrolom granicznym oraz środkom zapobiegającym przestępczemu wykorzystywaniu dokumentów tożsamości i dokumentów podróży;
-
motywowane wspólnym dążeniem do promowania bliższych stosunków między swoimi Państwami, w tym poprzez ułatwienie podróży obywateli polskich do Stanów Zjednoczonych Ameryki po spełnieniu przez Rzeczpospolitą Polską wymogów programu zniesienia wiz;
-
pragnąc uzupełnić istniejące między nimi umowy dotyczące wymiany informacji, w tym Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnieniu współpracy w dziedzinie zapobiegania i zwalczania poważnej przestępczości, podpisaną w Waszyngtonie w dniu 12 czerwca 2019 roku;
-
uznając, że wymiana informacji musi następować w sposób zgodny z obowiązkami każdej ze Stron w zakresie praw człowieka, w tym z obowiązkami dotyczącymi prywatności i wolności obywatelskich;
-
uznając, że Rzeczpospolitą Polską określono "krajem objętym ustawą" zgodnie z amerykańską ustawą o sądowych środkach odwoławczych z 2015 roku;
-
przypominając również Umowę między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Unią Europejską w sprawie ochrony informacji osobowych powiązanych z zapobieganiem przestępczości, prowadzeniem postępowań przygotowawczych, wykrywaniem i ściganiem czynów zabronionych, podpisaną w Amsterdamie w dniu 2 czerwca 2016 roku (zwaną w niniejszej Umowie "umową między USA a UE w sprawie ochrony danych osobowych i prywatności");
-
w przekonaniu, że ściślejsza współpraca poprzez wymianę informacji może zwiększyć skuteczność ich działań w osiąganiu tych celów;

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej Umowy:

1)
"dane osobowe" oznaczają wszelkie informacje, za pomocą których zidentyfikowana lub możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna (zwana dalej "osobą, której dane dotyczą") może zostać zidentyfikowana, bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności poprzez odniesienie do identyfikatora, takiego jak nazwisko, numer identyfikacyjny, dane dotyczące lokalizacji, identyfikator internetowy lub co najmniej jeden czynnik charakterystyczny dla tożsamości osoby fizycznej;
2)
"przetwarzanie danych osobowych" oznacza każdą czynność lub szereg czynności dokonywanych w odniesieniu do danych osobowych za pomocą środków zautomatyzowanych lub niezautomatyzowanych, jak na przykład gromadzenie, rejestracja, porządkowanie, przechowywanie, adaptacja lub modyfikacja, sortowanie, odzyskiwanie, konsultowanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesyłanie, rozpowszechnianie lub udostępnianie w inny sposób, układanie lub kompilowanie, blokowanie lub kasowanie poprzez usuwanie lub niszczenie danych osobowych;
3)
"informacje dodatkowe" obejmują informacje dotyczące ewentualnych powodów odmowy wjazdu lub pobytu, lub zobowiązania osoby do powrotu, przestępstw powiązanych z imigracją i innych przestępstw, statusu prawnego danej osoby na terytorium Państwa Strony oraz wszelkie inne informacje istotne i konieczne do osiągnięcia celów niniejszej Umowy;
4)
"Strona wnioskująca" oznacza Stronę niniejszej Umowy, która wystąpiła z zapytaniem;
5)
"Strona udzielająca odpowiedzi" oznacza Stronę niniejszej Umowy, która otrzymała zapytanie od Strony wnioskującej;
6)
"odpowiedni Krajowy System Automatycznej Identyfikacji Biometrycznej" oznacza:
a)
w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej: system automatycznej identyfikacji biometrycznej administrowany przez Komendanta Głównego Policji,
b)
w przypadku Stanów Zjednoczonych Ameryki: system automatycznej identyfikacji biometrycznej utrzymywany przez Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
7)
"zapytanie" oznacza przekazanie danych osobowych w celu rozpoczęcia wyszukiwania na podstawie niniejszej Umowy; oraz
8)
"dane biometryczne" oznaczają dane osobowe dotyczące cech fizycznych, fizjologicznych lub behawioralnych osoby fizycznej oraz umożliwiające lub potwierdzające jednoznaczną identyfikację tej osoby, w tym wizerunek twarzy lub dane daktyloskopijne (na przykład odciski palców), obrazy tęczówki lub kwas deoksyrybonukleinowy, które zostały uzyskane wskutek specjalnego przetwarzania technicznego.
Artykuł  2

Cel

Umowa niniejsza stanowi podstawę prawną do udzielania sobie przez Strony wzajemnej pomocy w zakresie kontroli osób w celach wspierania skutecznego stosowania i egzekwowania przepisów krajowych Państw Stron, mających zastosowanie do osób przybywających na terytorium Państwa Strony, przebywających na nim oraz opuszczających to terytorium, dzięki wymianie danych osobowych i informacji dodatkowych z odpowiednich Krajowych Systemów Automatycznej Identyfikacji Biometrycznej oraz innych informacji dodatkowych służących do:

1)
ustalenia lub sprawdzenia tożsamości osoby, w tym jej obywatelstwa lub kraju pochodzenia;
2)
ustalenia potencjalnych podstaw odmowy wjazdu i pobytu osoby, związanych z jej wnioskiem dotyczącym wjazdu i pobytu na terytorium Państwa Strony, potwierdzenia możliwości wjazdu, wnioskiem o wizę, o status uchodźcy, azyl lub inną formę ochrony międzynarodowej, czasowy lub stały pobyt, włączając względy bezpieczeństwa państwa, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz inne wątpliwości;
3)
ułatwienia ustalenia przez Stronę istnienia powodów do zobowiązania osoby do powrotu;
4)
dalszego przyczyniania się do zapobiegania, wykrywania, prowadzenia dochodzeń i ścigania czynów, które stanowiłyby przestępstwo skutkujące zakazem wjazdu lub zobowiązaniem osoby do powrotu na podstawie właściwych przepisów Państwa którejkolwiek ze Stron.
Artykuł  3

Właściwe organy

Właściwymi organami odpowiedzialnymi za nadzór nad wykonywaniem niniejszej Umowy są:

1)
po stronie Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
minister właściwy do spraw wewnętrznych,
b)
Komendant Główny Straży Granicznej,
c)
Komendant Główny Policji;
2)
po stronie Stanów Zjednoczonych Ameryki:
a)
Sekretarz Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
b)
Podsekretarz w Biurze Strategii, Polityki i Planów Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Artykuł  4

Automatyczne zapytania o dane osobowe

1. 
Zapytania mogą być dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami krajowymi Strony wnioskującej oraz jej zobowiązaniami wynikającymi z mającego zastosowanie prawa międzynarodowego dla celów określonych w Artykule 2.
2. 
Zapytanie zawiera unikalny numer referencyjny związany z zapytaniem oraz kod wskazujący powód zapytania oraz:
1)
element danych biometrycznych, lub
2)
inne dane osobowe, jeśli są dostępne, takie jak: imię, nazwisko, numer paszportu, datę urodzenia, płeć, poprzednie nazwiska, inne nazwiska, miejsce urodzenia, obywatelstwo, krajowy numer identyfikacyjny.
3. 
Każda ze Stron zobowiązuje się umożliwiać krajowym punktom kontaktowym drugiej Strony, o których mowa w Artykule 14, dostęp do odpowiedniego Krajowego Systemu Automatycznej Identyfikacji Biometrycznej w celu dokonywania automatycznych zapytań poprzez porównanie danych biometrycznych.
4. 
Po przekazaniu automatycznego zapytania o dane biometryczne podejmuje się następujące działania:
1)
porównanie danych osobowych zawartych w zapytaniu Strony wnioskującej względem odpowiedniego Krajowego Systemu Automatycznej Identyfikacji Biometrycznej Strony udzielającej odpowiedzi;
2)
elektroniczne potwierdzenie, czy dane osobowe przekazane w zapytaniu odpowiadają wynikowi w odpowiednim Krajowym Systemie Automatycznej Identyfikacji Biometrycznej Strony udzielającej odpowiedzi; oraz
3)
przekazanie odnośnych danych osobowych i informacji dodatkowych, po stwierdzeniu zgodności.
5. 
Strony zamierzają wykorzystywać początkowo odciski palców jako element danych biometrycznych zawarty w zapytaniu. Dodatkowe formy danych biometrycznych mogą zostać dodane na podstawie wspólnej decyzji Stron wyrażonej przez ich właściwe organy w formie pisemnej.
6. 
W stosownych przypadkach i na podstawie wspólnej decyzji Stron wyrażonej przez ich właściwe organy w formie pisemnej, zapytania, porównania i dalszą analizę można również przeprowadzać z wykorzystaniem innych danych osobowych i informacji dodatkowych.
7. 
Jeżeli jedna ze Stron nie gromadzi i nie przechowuje danych biometrycznych związanych z osobą napotkaną na jej granicy lub ubiegającą się o prawo czasowego lub stałego pobytu, Strony mogą przedstawiać zapytania i porównywać je z innymi odpowiednimi krajowymi bazami danych.
8. 
Strony będą dążyły, w miarę dostępnych środków, do zastosowania procesu automatycznych zapytań również odnośnie innych danych osobowych.
Artykuł  5

Przesyłanie dalszych danych osobowych oraz informacji dodatkowych

1. 
Jeżeli podczas procedury, o której mowa w Artykule 4, zostanie stwierdzona zgodność z danymi osobowymi będącymi w posiadaniu Strony udzielającej odpowiedzi:
1)
Strona udzielająca odpowiedzi przekazuje Stronie wnioskującej, z zastrzeżeniem ustępu 3, odpowiednie dane osobowe oraz, w dostępnym i możliwym zakresie, odpowiednie informacje dodatkowe dotyczące danej osoby; oraz
2)
Strona wnioskująca przekazuje z kolei Stronie udzielającej odpowiedzi, z zastrzeżeniem ustępu 3, odpowiednie dane osobowe oraz, w dostępnym i możliwym zakresie, informacje dodatkowe zebrane lub wygenerowane przez nią w związku ze sprawą, która uzasadniała jej pierwotne zapytanie.
2. 
Przekazane przez Stronę dane osobowe, jeżeli są dostępne, mogą obejmować: nazwiska, imiona, poprzednie nazwiska, inne nazwiska, pseudonimy, alternatywne pisownie nazwisk, płeć, datę i miejsce urodzenia, kraj pochodzenia, aktualne i poprzednie obywatelstwo, aktualny i poprzedni kraj pobytu, dane paszportowe, informacje z innych dokumentów tożsamości oraz inne dane biometryczne.
3. 
Jeżeli Strona stwierdzi, że udostępnianie danych osobowych i informacji dodatkowych zgodnie z niniejszą Umową byłoby niezgodne z jej prawem krajowym lub szkodliwe dla jej suwerenności narodowej, bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego, innego ważnego interesu narodowego lub narażałoby osobę, której dane dotyczą, lub członków jej rodziny na ryzyko zawrócenia na granicy, lub jakikolwiek inny rodzaj szkody przewidziany w Konwencji dotyczącej statusu uchodźców z 1951 roku i związanym z nią Protokole z 1967 roku lub w Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania z 1984 roku, Strona może odmówić udzielenia wszystkich lub części danych osobowych lub informacji dodatkowych lub zaproponować udzielenie wszystkich lub części z nich z zastrzeżeniem spełnienia warunków, które może określić.
Artykuł  6

Prywatność i ochrona danych osobowych

1. 
Strony uznają, że odpowiednie przetwarzanie danych osobowych, które otrzymują poprzez wzajemną wymianę, ma niezwykle istotne znaczenie dla zapewnienia poufności w realizacji niniejszej Umowy
2. 
Strony przetwarzają dane osobowe wyłącznie w celu realizacji niniejszej Umowy i w sposób zgodny z ich prawem krajowym, a ponadto:
1)
podejmują stosowne środki aby zapewnić, że przekazywane dane osobowe są niezbędne i istotne w związku z konkretnym celem ich przekazania;
2)
podejmują stosowne środki aby zapewnić prawidłowość, aktualność i kompletność przetwarzanych danych osobowych; oraz
3)
przechowują dane osobowe wyłącznie przez okres niezbędny dla osiągnięcia konkretnego celu, dla którego dane osobowe zostały przekazane lub dalej przetwarzane, zgodnie z niniejszą Umową, a tam gdzie ma to zastosowanie, przez okres niezbędny do wykrywania i ścigania sprawców przestępstw lub przestępstw skarbowych oraz zapobiegania przestępczości lub jej zwalczania. W każdym przypadku dane osobowe są przechowywane zgodnie z terminami oraz zasadami przetwarzania danych osobowych w zbiorach administrowanych przez podmiot uprawniony.
3. 
Żadne z postanowień niniejszej Umowy nie może powodować przyznania praw żadnym osobom prywatnym, w tym prawa do pozyskiwania, ukrywania lub wykluczania jakichkolwiek dowodów lub utrudniania przekazywania danych osobowych. Jednakże prawa istniejące niezależnie od niniejszej Umowy pozostają nienaruszone.
4. 
Zgodnie z Artykułem 13 umowy między USA a UE w sprawie ochrony danych osobowych i prywatności, przekazanie danych osobowych na podstawie niniejszej Umowy, ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub inne, przynależność do związków zawodowych, oraz danych o stanie zdrowia i życiu seksualnym jest dopuszczalne wyłącznie wtedy, gdy mają one szczególny związek z wykonaniem niniejszej Umowy. Krajowy punkt kontaktowy Strony udzielającej odpowiedzi może odmówić przekazania takich danych osobowych i na wniosek drugiej Strony powiadomić właściwy krajowy punkt kontaktowy Strony wnioskującej o przyczynach odmowy ich przekazania. Strony podejmują stosowne środki, w szczególności odpowiednie środki bezpieczeństwa, mające na celu ochronę takich danych osobowych.
5. 
Żadne z postanowień niniejszej Umowy nie może być interpretowane jako naruszające możliwości odwołania się osoby, której dane dotyczą, zgodnie z przepisami krajowymi Strony do organu administracyjnego lub sądu Strony w przypadku uznania przez tę osobę, że jej dane osobowe są przetwarzane nieprawidłowo.
6. 
Odpowiedzialność za egzekwowanie wymogów prawnych, które mają zastosowanie do przesyłania, odbierania, przetwarzania i rejestrowania danych osobowych, oraz uprawnienia w tym zakresie spoczywają na odpowiednich krajowych organach ochrony danych i organach sądowych Stron, zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi.
Artykuł  7

Ograniczenia przetwarzania mające na celu ochronę danych osobowych

1. 
Bez uszczerbku dla Artykułu 2, każda ze Stron może przetwarzać dane osobowe otrzymane na podstawie niniejszej Umowy:
1)
w celu kontroli na granicy;
2)
w celu rozpatrywania wniosków dotyczących wjazdu i pobytu, potwierdzenia możliwości wjazdu, wniosków o wizę, o status uchodźcy, azyl lub inną formę ochrony międzynarodowej, czasowy lub stały pobyt, lub innych podobnych procedur;
3)
w celu prowadzenia dochodzeń w sprawach karnych;
4)
w celu zapobiegania przestępczości lub zagrożeniu bezpieczeństwa publicznego lub narodowego;
5)
w postępowaniach sądowych w sprawach innych niż sprawy karne lub postępowaniach administracyjnych bezpośrednio związanych z zapytaniami i dochodzeniami, o których mowa w punktach 1-3; lub
6)
w innym celu, za uprzednią pisemną zgodą Strony, która przekazała dane osobowe.
2. 
Strony nie przekazują żadnych danych osobowych uzyskanych na mocy niniejszej Umowy, żadnemu państwu trzeciemu, organizacji międzynarodowej ani podmiotowi prywatnemu bez uprzedniej pisemnej zgody Strony, która przekazała dane osobowe.
3. 
Strona udzielająca odpowiedzi może przetwarzać dane osobowe przekazane jej przez Stronę wnioskującą w trakcie automatycznego zapytania zgodnie z Artykułem 4, gdy jest to konieczne dla celów porównawczych, generowania odpowiedzi na zapytanie lub prowadzenia rejestru opisanego w Artykule 9.
4. 
Wszelkie dane osobowe przekazane do porównania są usuwane natychmiast po porównaniu danych osobowych lub udzieleniu odpowiedzi na zapytania, chyba że dalsze przetwarzanie jest konieczne do celów wymienionych w Artykule 9. W szczególnym przypadku Strona wnioskująca może jednak wyrazić zgodę na zatrzymanie danych osobowych przez Stronę udzielającą odpowiedzi.
Artykuł  8

Poprawianie, blokowanie i usuwanie danych osobowych

1. 
Na wniosek Strony, druga Strona poprawia, blokuje lub usuwa, zgodnie z prawem krajowym, przekazane dane osobowe, które są niepoprawne lub niepełne, lub jeśli ich zbieranie lub dalsze przetwarzanie jest niezgodne z niniejszą Umową lub przepisami lub obowiązkami Strony, która przekazała dane osobowe.
2. 
Jeśli Strona stwierdzi poważne wątpliwości co do istotności, aktualności, kompletności lub prawidłowości danych osobowych przekazanych lub otrzymanych na podstawie niniejszej Umowy, lub stwierdzi, że takie dane osobowe zostały przekazane niezgodnie z prawem, poinformuje, o ile to możliwe, drugą Stronę.
3. 
Po powzięciu informacji o niezgodnym z prawem przekazaniu, o którym mowa w ustępie 2, Strony podejmują wszelkie odpowiednie środki w celu zabezpieczenia przed korzystaniem z takich błędnych danych osobowych, które powinny obejmować, w szczególności, uzupełnienie, usunięcie lub poprawienie takich danych osobowych.
4. 
W terminie 48 godzin od powzięcia informacji o jakimkolwiek istotnym, nieuprawnionym dostępie do danych osobowych przekazywanych na podstawie niniejszej Umowy, w tym nieuprawnionym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniu takich danych osobowych, Strona, która powzięła takie informacje powiadamia drugą Stronę w sposób określony w Artykule 10 ustęp 2 umowy między USA a UE w sprawie ochrony danych osobowych i prywatności. Strona powiadamiająca dostarcza istotnych informacji dotyczących nieuprawnionego dostępu do danych osobowych i stosownie do przypadku, uwzględnia w szczególności te informacje, które są istotne dla drugiej Strony w celu podjęcia działań zmierzających do zminimalizowania jakiejkolwiek szkody w odniesieniu do osób, których dane dotyczą oraz integralności programu Strony przekazującej.
Artykuł  9

Rejestrowanie

1. 
Strony prowadzą rejestr przekazywania i otrzymywania danych osobowych wymienianych z drugą Stroną na mocy niniejszej Umowy. Rejestr ten:
1)
ułatwia wymianę danych osobowych określonych w niniejszej Umowie;
2)
wspiera skuteczne monitorowanie ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami Państwa Strony;
3)
umożliwia Stronom skuteczne stosowanie niniejszego Artykułu i Artykułu 12; oraz
4)
wspiera bezpieczeństwo danych osobowych.
2. 
Rejestr przekazywania i otrzymywania danych osobowych zawiera:
1)
opis rodzaju przekazywanych danych osobowych;
2)
datę przekazania;
3)
odbiorcę danych osobowych, w przypadku gdy dane osobowe są przekazywane innym podmiotom;
4)
powód przekazania danych osobowych; oraz
5)
wszelkie obowiązujące numery referencyjne.
3. 
Strony chronią rejestry stworzone zgodnie z niniejszym Artykułem przed niewłaściwymi, nieuprawnionymi i innymi formami nieodpowiedniego wykorzystania i przechowują takie rejestry przez dwa lata. Po tym okresie Strony niezwłocznie usuwają takie rejestry, chyba że jest to niezgodne z ich prawem krajowym, w tym z mającymi zastosowanie zasadami ochrony i przechowywania danych osobowych.
Artykuł  10

Bezpieczeństwo danych osobowych

1. 
Strony stosują środki techniczne oraz wewnętrzne ustalenia organizacyjne w celu ochrony danych osobowych przed nieuprawnionym lub bezprawnym przetwarzaniem. W szczególności Strony podejmują stosowne czynności mające na celu zapewnienie, aby dostęp do danych osobowych posiadały wyłącznie osoby do tego upoważnione.
2. 
Procedury automatycznych zapytań o dane osobowe, o których mowa w Artykule 4, zapewniają:
1)
właściwe wykorzystanie nowoczesnej technologii w celu zapewnienia ochrony, bezpieczeństwa, poufności oraz integralności danych;
2)
wykorzystanie szyfrowania oraz procedur uwierzytelniania uznanych przez właściwe organy za spełniające krajowe standardy bezpieczeństwa w przypadku korzystania z ogólnie dostępnych sieci; oraz
3)
mechanizm gwarantujący przeprowadzenie wyłącznie dozwolonego zapytania.
Artykuł  11

Przejrzystość

Żadne z postanowień niniejszej Umowy nie może być interpretowane w sposób kolidujący z obowiązkami Stron wynikającymi z przepisów krajowych lub zobowiązań międzynarodowych, które mogą obejmować zobowiązania do powiadomienia lub odmowy powiadomienia osób, których dane dotyczą, o celach przetwarzania danych osobowych oraz tożsamości administratora danych osobowych, odbiorcach lub kategoriach odbiorców, istnieniu prawa dostępu do danych osobowych i przysługującym im prawie do sprostowania dotyczących ich danych osobowych oraz wszelkich dalszych informacjach, takich jak podstawa prawna przetwarzania danych osobowych, terminy ich przechowywania oraz prawo dochodzenia roszczeń w celu zagwarantowania rzetelnego przetwarzania danych osobowych w odniesieniu do osób, których dane dotyczą, o ile takie dalsze powiadomienie jest konieczne, mając na uwadze cele i szczegółowe okoliczności, w których dane są przetwarzane, aby zagwarantować rzetelne przetwarzanie danych osobowych w odniesieniu do osób, których dane dotyczą.

Artykuł  12

Przegląd

Strony regularnie konsultują się w sprawie realizacji niniejszej Umowy. W ramach takich konsultacji Strony okresowo:

1)
dokonują przeglądu liczby operacji oraz wyników i terminowości odpowiedzi na zapytania w oparciu o wzajemnie uzgodnione pomiary wydajności i zarządzania, które mogą obejmować:
a)
liczbę wysłanych zapytań i odsetek całkowitej liczby wniosków według kategorii imigracji,
b)
liczbę i odsetek przypadków zgodności,
c)
liczbę wykrytych przypadków rozbieżności danych dotyczących tożsamości,
d)
liczbę i wagę wszelkich naruszeń bezpieczeństwa danych osobowych otrzymanych na podstawie niniejszej Umowy, a także podsumowanie podjętych działań naprawczych, oraz
e)
liczbę i wagę wszelkich naruszeń prywatności danych osobowych otrzymanych na podstawie niniejszej Umowy, a także podsumowanie podjętych działań naprawczych;
2)
przeprowadzają ocenę zgodności z warunkami niniejszej Umowy, w tym przegląd obowiązujących gwarancji prywatności, z wykorzystaniem wspólnie ustalonej metodyki. Działania te mogą obejmować między innymi określenie:
a)
czy dane osobowe były przechowywane, chociaż powinny były zostać zniszczone,
b)
czy dane osobowe i informacje dodatkowe wymieniane na podstawie niniejszej Umowy zostały oznaczone jako otrzymane od drugiej Strony,
c)
czy dane osobowe i informacje dodatkowe zostały ujawnione w sposób niezgodny z Artykułem 5 niniejszej Umowy,
d)
liczby wniosków o uzyskanie dostępu i korektę oraz tego, czy dane osobowe i informacje dodatkowe zostały poprawione w sposób zgodny z niniejszą Umową, oraz
e)
czy dostęp do danych osobowych uzyskano w sposób niezgodny z niniejszą Umową,
Artykuł  13

Zobowiązania wynikające z innych umów międzynarodowych

1. 
Żadne z postanowień niniejszej Umowy nie może być rozumiane jako ograniczające lub naruszające postanowienia jakiegokolwiek traktatu, umowy międzynarodowej lub innych trybów współpracy, które zezwalają na wymianę informacji między Stronami.
2. 
Umowa niniejsza nie powoduje skutków w zakresie praw i obowiązków Stron wynikających z innych istniejących traktatów międzynarodowych lub umów wielostronnych, którymi Strony są związane.
3. 
Umowa między USA a UE w sprawie ochrony danych osobowych i prywatności jest stosowana przez Strony do wszystkich danych osobowych przekazywanych zgodnie z niniejszą Umową.
Artykuł  14

Krajowe punkty kontaktowe i porozumienia wykonawcze

1. 
Do celów przekazywania danych osobowych i informacji dodatkowych, o których mowa w Artykułach 4-5, Strony wyznaczają następujące krajowe punkty kontaktowe:
1)
po stronie Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
Komendant Główny Straży Granicznej,
b)
Komendant Główny Policji:
2)
po stronie Stanów Zjednoczonych Ameryki: Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. 
Krajowe punkty kontaktowe przekazują dane osobowe i informacje dodatkowe zgodnie z odpowiednimi przepisami.
3. 
Szczegóły techniczne i proceduralne zapytań realizowanych zgodnie z Artykułami 4-5 określa się w jednym lub kilku porozumieniach wykonawczych.
4. 
Właściwe organy powiadamiają się wzajemnie na piśmie o zmianach ich krajowych punktów kontaktowych i zmianach ich właściwości.
Artykuł  15

Wydatki

Każda ze Stron pokrywa własne koszty poniesione w związku z realizacją niniejszej Umowy. W szczególnych przypadkach Strony mogą podjąć na piśmie inne ustalenia.

Artykuł  16

Spory

W przypadku braku zgody co do ustaleń niniejszej Umowy Strony konsultują się wzajemnie, aby rozstrzygnąć spór.

Artykuł  17

Zmiany

Strony mogą zmienić niniejszą Umowę na piśmie w dowolnym terminie. Strony konsultują się ze sobą w sprawie zmiany niniejszej Umowy na wniosek jednej ze Stron. Wszelkie zmiany wchodzą w życie zgodnie z warunkami określonymi w Artykule 20.

Artykuł  18

Zawieszenie

Jeśli jedna ze Stron uzna, że druga Strona istotnie naruszyła zobowiązania wynikające z niniejszej Umowy, może zawiesić stosowanie Umowy w całości lub w części. Strona notyfikuje o zawieszeniu stosowania Umowy drugiej Stronie w drodze dyplomatycznej. Zawieszenie jest skuteczne niezwłocznie po otrzymaniu notyfikacji przez drugą Stronę. Taka sama procedura obowiązuje w zakresie notyfikacji o późniejszym zniesieniu zawieszenia.

Artykuł  19

Czas trwania i rozwiązanie Umowy

Każda ze Stron może jednostronnie rozwiązać niniejszą Umowę poprzez wystosowanie notyfikacji do drugiej Strony w drodze dyplomatycznej. W takim przypadku niniejsza Umowa utraci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez drugą Stronę notyfikacji o wypowiedzeniu. Strony w dalszym ciągu stosują warunki niniejszej Umowy w odniesieniu do danych przekazanych przed rozwiązaniem Umowy.

Artykuł  20

Wejście w życie

Umowa niniejsza wchodzi w życie z dniem późniejszej noty, kończącej wymianę not dyplomatycznych między Stronami, potwierdzających, że każda ze Stron zakończyła procedurę określoną prawem krajowym, niezbędną do wejścia w życie niniejszej Umowy.

Podpisano w Waszyngtonie dnia 16 sierpnia 2019 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne.

Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,

- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,

- będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 4 listopada 2019 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024