Zmiana rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW, INWESTYCJI I ROZWOJU
z dnia 15 października 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, 1622 i 1649) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1393) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 w pkt 33 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 34 w brzmieniu:

"34) Rb-FEP - sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytur Pomostowych; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 33a do rozporządzenia.";

2)
w § 4 w pkt 1 lit. k otrzymuje brzmienie:

"k) Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - Rb-33, Rb-40, Rb-FUS i Rb-FEP,";

3)
w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dane wykazywane w sprawozdaniach Rb-Z-PPP, Rb-FUS, Rb-FER i Rb-FEP wyraża się w tysiącach złotych.";

4)
w § 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Sprawozdania Rb-70, Rb-Z-PPP, Rb-FUS, Rb-FER i Rb-FEP przekazuje się odbiorcom sprawozdań na elektroniczną skrzynkę podawczą, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848 i 1590), oznaczając tytuły wiadomości z przesyłanymi sprawozdaniami określeniami odpowiadającymi numerom części i nazwom tych sprawozdań.";

5)
w § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawozdania Rb-23, Rb-23A, Rb-24, Rb-27, Rb-27UE, Rb-27S, Rb-28, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28UE, Rb-28UE WPR, Rb-28NW, Rb-28NW Programy, Rb-28S, Rb-FUS, Rb-FER i Rb-FEP sporządza się narastająco za kolejne miesiące roku budżetowego.";

6)
załączniki nr 20, 21 i 25 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia;
7)
po załączniku nr 33 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 33a w brzmieniu określonym w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;
8)
w załączniku nr 34 do rozporządzenia:
a)
w § 12 w ust. 2:
uchyla się pkt 20,
w pkt 33 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 34 i 35 w brzmieniu:

"34) 355 - Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;

35) 356 - Fundusz Inwestycji Kapitałowych.",

b)
w § 15 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Dysponenci środków budżetu państwa, przekazujący jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, sporządzają na podstawie sprawozdań otrzymanych od zarządów tych jednostek, łączne sprawozdania Rb-50, oddzielnie dla gmin, powiatów oraz samorządów województw, w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf albo dział, rozdział, grupa paragrafów odrębnie dla:",

c)
w § 16 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwowe jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 sporządzają sprawozdania dla wszystkich zatrudnionych według statusu zatrudnienia; w odrębnych pozycjach należy wymienić oddzielnie:

1) osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń;

2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe;

3) członków korpusu służby cywilnej;

4) etatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych;

5) sądowych kuratorów zawodowych;

6) ekspertów, asesorów i aplikantów eksperckich Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej;

7) asesorów prokuratorskich i asesorów sądowych;

8) funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej;

9) sędziów i prokuratorów;

10) żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy;

11) etatowych członków kolegiów regionalnych izb obrachunkowych;

12) pracowników Rządowego Centrum Legislacji niezaliczonych do grup pracowniczych wymienionych w pkt 1-11;

13) członków służby zagranicznej niebędących członkami korpusu służby cywilnej;

14) nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej;

15) członków Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych;

16) referendarzy sądowych;

17) asystentów sędziów i prokuratorów;

18) specjalistów opiniodawczych zespołów sądowych specjalistów;

19) posłów i senatorów.",

d)
w § 17 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) w kolumnie 8 - podaje się następujące symbole dla statusu zatrudnienia:

a) 01 - osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,

b) 02 - osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,

c) 03 - członkowie korpusu służby cywilnej,

d) 04 - etatowi członkowie samorządowych kolegiów odwoławczych,

e) 05 - sądowi kuratorzy zawodowi,

f) 06 - eksperci, asesorzy i aplikanci eksperccy Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej,

g) 07 - asesorzy prokuratorscy i asesorzy sądowi,

h) 08 - funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej,

i) 09 - sędziowie i prokuratorzy,

j) 10 - żołnierze zawodowi i funkcjonariusze,

k) 11 - etatowi członkowie kolegiów regionalnych izb obrachunkowych,

l) 12 - pracownicy Rządowego Centrum Legislacji niezaliczeni do grup pracowniczych wymienionych w lit. a-k,

m) 13 - członkowie służby zagranicznej niebędący członkami korpusu służby cywilnej,

n) 14 - nauczyciele zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej,

o) 15 - członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych,

p) 16 - referendarze sądowi,

r) 17 - asystenci sędziów i prokuratorów,

s) 18 - specjaliści opiniodawczych zespołów sądowych specjalistów,

t) 19 - posłowie i senatorowie;",

e)
po rozdziale 14 dodaje się rozdział 14a w brzmieniu:

"Rozdział 14a

Sprawozdanie Rb-FEP z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytur Pomostowych

§ 23a. Sprawozdanie sporządza się zgodnie z treścią formularza.",

f)
w § 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawozdania Rb-70, Rb-FUS, Rb-FER i Rb-FEP przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą odbiorcy.";

9)
w załączniku nr 36 do rozporządzenia:
a)
w § 10:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawozdania jednostkowe z wykonania planu wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego, sporządza się w szczegółowości: dział, rozdział, grupa paragrafów albo dział, rozdział, paragraf; sumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach.",

po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. Dane w zakresie planu wydatków wykazuje się w grupach paragrafów albo w paragrafach stosownie do szczegółowości planu finansowego jednostki.

1b) Dane w zakresie wykonania wydatków wykazuje się w paragrafach.",

b)
w § 12 w pkt 5 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) nadwyżki z lat ubiegłych - wykazuje się w wysokości niewykorzystanych środków pieniężnych pochodzących z nadwyżek budżetów lat ubiegłych, w tym również kwotę uruchomioną na pokrycie deficytu, pomniejszonych o środki określone w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych,",

c)
uchyla się § 15,
d)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. W danych uzupełniających do sprawozdania Rb-NDS w tabeli F. "Przychody i rozchody na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych" jednostki samorządu terytorialnego wykazują kwoty przychodów i rozchodów z tytułu kredytów, pożyczek, papierów wartościowych na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.",

e)
uchyla się § 17,
f)
w § 19:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawozdanie jednostkowe sporządza się w szczegółowości: dział, rozdział, grupa paragrafów albo dział, rozdział, paragraf; sumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach.",

w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w szczegółowości: dział, rozdział, grupa paragrafów albo dział, rozdział, paragraf - planowane wydatki oraz w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf - poniesione wydatki;",

g)
w § 20:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania według poszczególnych dysponentów środków budżetu państwa przekazujących dotacje, w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf albo dział, rozdział, grupa paragrafów; sumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach.",

po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Symbol grupy paragrafów wykazuje się w kolumnie "paragraf."";

10)
w załączniku nr 38 do rozporządzenia w części A. Sprawozdania miesięczne w kolumnie nr 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) Rb-FUS, Rb-FEP";

11)
załącznik nr 40 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Sprawozdania Rb-NDS, Rb-34S, Rb-50 i Rb-70 sporządza się odpowiednio za III i IV kwartały 2019 r. zgodnie z przepisami rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§  3. 
Przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się po raz pierwszy do miesięcznych sprawozdań Rb-FEP za miesiąc październik 2019 r. oraz kwartalnych sprawozdań Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-34S, Rb-50 i Rb-70 za I kwartał 2020 r.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 6, pkt 8 lit. b-d oraz pkt 9, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAŁĄCZNIK Nr  5

TERMINY PRZEKAZYWANIA SPRAWOZDAŃ ORAZ ODBIORCY SPRAWOZDAŃ W ZAKRESIE BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024