Zmiana rozporządzenia w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 17 września 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy

Na podstawie art. 138s ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, 1123, 1495, 1501, 1520 i 1556) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2019 r. poz. 843) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 8 w ust. 1 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "i opatrzone pieczęcią podmiotu prowadzącego dokumentację";
2)
w § 17 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "wysokość dopuszczalnych ubytków wyrażoną w procentach i w hektolitrach" zastępuje się wyrazami "wysokość strat ogółem wyrażoną w hektolitrach";
3)
załączniki nr 1-9 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-9 do niniejszego rozporządzenia;
4)
załączniki nr 14 i 15 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 10 i 11 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Podmioty, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzą ewidencje i inne dokumentacje dotyczące wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy, mogą stosować wzory dokumentacji określone w załącznikach nr 1-9, 14 i 15 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2019 r.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

................................................................

(nazwa i adres podmiotu)

KSIĘGA KONTROLI

przerobu alkoholu etylowego na ocet w ............................................................. za rok .......... .

(miejsce prowadzenia działalności)

Data Obroty alkoholem etylowym Obroty denaturatem octowym Obroty zacierem Przychody octu luzem Uwagi
numer referencyjny e-DD albo lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-DD dm3 100% vol dm3 100% dm3 % vol dm3 dm3 % vol dm3 w przeliczeniu na ocet 10% w dm3
przyjęto wg e-DD albo dokumentu

zastępującego

e-DD

pobrano do produkcji pozostaje alkoholu etylowego suma dziennych pozostałości ilość użytego alkoholu etylowego ilość otrzymanego denaturatu octowego zawartość alkoholu etylowego ilość pobrana do sporządzenia zacieru pozostaje denaturatu octowego ilość użytego denaturatu octowego ilość otrzymanego zacieru zawartość alkoholu etylowego ilość zacieru pobranego do produkcji przerobiono zacieru pozostaje zacieru z produkcji własnej inny przychód razem
brutto netto
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

...................................................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Księga kontroli

rektyfikacji i odwadniania alkoholu etylowego ..................................................................................... za rok .......... .

(miejsce prowadzenia działalności)

Data Data i numer dokumentu Pobrano do rektyfikacji alkoholu etylowego w dm3 100 % vol
alkohol etylowy surowy ogółem w tym dodatkowe oczyszczanie alkoholu rektyfikowanego
Pobrano do odwodnienia w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol Otrzymano z aparatów rektyfikacyjnych w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol
Alkohol etylowy surowy porektyfikat ogółem rektyfikaty porektyfikat
Otrzymano z aparatów odwadniających w dm 3 alkoholu etylowego 100 % vol Uwagi
pośl. gat. fuzle ogółem alkohol odwodniony
II III końcowy

UWAGA:

Liczba kolumn, jaką musi zawierać księga, może być różna od określonej wzorem w zależności od stosowanych technologii, rodzaju oraz ilości działów produkcyjnych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

...........................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Księga kontroli

produkcji i rozlewu napojów spirytusowych w ......................................................................... za rok ............ .

(miejsce prowadzenia działalności)

Data Numery i symbole dokumentów Pobrano z magazynu w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol Produkcja napojów spirytusowych (obroty wewnętrzne) w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol
rodzaje alkoholu etylowego półprodukty zużyto alkoholu etylowego zużyto półproduktów maderyzacja alkoholu

etylowego

razem razem razem razem pobrano z maderyzacji przekazano do maderyzacji
Produkcja napojów spirytusowych (obroty wewnętrzne) w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol Pozostało w dziale produkcji
sporządzono półproduktów sporządzono zestawów napojów spirytusowych rozlano napojów spirytusowych i przekazano do magazynu zlewki rodzaje alkoholu
razem przekazano do magazynu razem razem zwrócono do magazynu przekazano do

.............

w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol Uwagi
etylowego zestawów napojów spirytusowych półproduktów zlewki inne
razem razem razem

UWAGA:

Liczba kolumn, jaką musi zawierać księga, może być różna od określonej wzorem w zależności od stosowanych technologii, rodzaju oraz ilości działów produkcyjnych.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

.....................................................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Księga kontroli

produkcji i rozchodu alkoholu etylowego w ................................................................................................................................................................... za rok ...........

(miejsce prowadzenia działalności)

Data Zacier Magazyn alkoholu etylowego Uwagi
w kadzi zacierowej odfermentowany końcowe wskazania licznika objętości dzienny uzysk alkoholu etylowego dm3 rozchody zapas alkoholu etylowego w

magazynie dm3

ubytki alkoholu etylowego

opodatkowane dm3 100

% vol

ilość dm3 ekstrakt pozorny

% mas

nr kadzi nr dokumentu przewozu

lub według innego

dokumentu

alkoholu etylowego dm3 100 % vol

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

.......................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Karta gotowania warki nr ...........

...............................................

(gatunek piwa)

....................................... ....................................
(data i godzina rozpoczęcia) (data i godzina zakończenia)
Zużycie surowców
słodu
gatunek kg
Razem
innych
Razem
Przekazano do fermentacji:
hl % mas
brzeczka wybita
dodatek wody
razem

...............................................................(podpis przedstawiciela podmiotu)1)

Objaśnienia:

1) Dotyczy karty prowadzonej w formie papierowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

.................................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Księga kontroli

produkcji piwa w ......................................................... za rok ..........

(miejsce prowadzenia działalności)

Miesiąc Przychody w hl Rozchody w hl Stan

piwa w hl

z produkcji inne przychody razem

(kol. 4+5+6+8)

wysyłka piwa degust. laborat. zniszczono ubytki piwa inne rozchody razem (kol. od 10 do 16)
brzeczka

wybita

straty ogółem piwo po uwzględnieniu strat syrop zwroty dokument

nr

ilość w mag. w transp.
dzień
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
1
2
30
31
Razem m-c bieżący
Z przeniesienia (od pocz. roku)
Do przeniesienia (od pocz. roku)
Stan rzeczywisty zapasów piwa wg inwentaryzacji:
Różnice inwentaryzacyjne (nadwyżka/strata)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

..........................................................................

(nazwa i adres podmiotu)Metryczka nastawu nr …... pojemnik nr …....

z dnia ............................... ........ r.

Rodzaj ...............................................

............................................................................

(podpis przedstawiciela podmiotu)1)

Kontrola fermentacji
data nr

analizy

alk.

% vol

kwas.

ogólna

kwas. lotna ekstr. rzecz. uwagi

Uwagi:

Nastaw rozdysponowano - patrz metryczka nastawu nr .........

Nastaw połączono - patrz metryczka nastawu nr .........

Objaśnienia:

1) Dotyczy metryczki prowadzonej w formie papierowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

.....................................................

(nazwa i adres podmiotu) Data ............................ ....... r.

Karta kupażu lub wytwarzania wyrobu winiarskiego nr .......

Rodzaj .............................. Typ ............................. Pojemnik nr ..........................
Nr poj. Składniki zużyte Ilość Analiza Skład chemiczny Uwagi
kg litrów data nr alk.

% vol

kwas. og. kwas. lot. ekstr.

całk.

Razem (analiza)
Zużyte składniki

dodatkowe

Razem (analiza)
Straty

technologiczne

Ilość skupażowana

.........................................................................

(podpis przedstawiciela podmiotu)1)

Lp. Data Nr dowodu Przekazano do Stan

litrów

miejsce nr poj. rozchód litrów straty techn.

Objaśnienia:

1) Dotyczy karty prowadzonej w formie papierowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

..........................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Księga kontroli

rozlewu wyrobów winiarskich w ........................................................................................................... za rok ......... .

(miejsce prowadzenia działalności)

Data Przychód Rozchód Stan

litrów

z kupażowni lub leżakowni zwroty z razem

litrów

przekazano do magazynu ubytki

litrów

razem

rozchód

litrów

nr

dow.

prod.

litrów

mag.

litrów

nr

dow.

butelki o pojemności inne opakowania razem

litrów

nr dow. litrów 0,75 l

szt.

1,0 l

szt.

...... l

szt.

..... l

szt.

..... l

szt.

..... l

szt.

..... l

szt.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR

.................................................

(nazwa i adres podmiotu)

Protokół nr ....... .......

ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni

w gorzelni ……….......................................... woj. ......................... z dnia ....................................... r. przeprowadzonego przez: ..................................................,

(imię i nazwisko przedstawiciela podmiotu)

w obecności przedstawicieli naczelnika urzędu celno-skarbowego: ..........................................

..........................................

-sprawdzono stan: aparatury i urządzeń gorzelni, naczyń służących do transportu, magazynu i zbiornika(ów) magazynowego(ych) oraz nałożonych na nich zamknięć urzędowych i ustalono:

.........................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................... ,

-sprawdzono zapas alkoholu etylowego w magazynie przed i po wydaniu (dane w pkt 1),
-dokonano napełnienia alkoholem etylowym (wyniki w pkt 2),
-zabezpieczono naczynia służące do transportu oraz zbiornik(i) i magazyn alkoholu etylowego zamknięciami urzędowymi o znakach:

......................................................................................................................................................... ,

-odnotowano zmianę zamknięć urzędowych w spisie zamknięć urzędowych.

Moc alkoholu etylowego ustalono przyrządem pomiarowym nr ...........................................................

Dane odbiorcy alkoholu etylowego oraz dane dotyczące środka transportowego …….…...…….........

................................................................................................................................................................

1. Zapas alkoholu etylowego w magazynie

Naczynia Moc alkoholu etylowego Stwierdzona ilość alkoholu

etylowego

Poprawka

dm3/

100 dm3

(tabl.)

Ilość

alkoholu etylowego

dm3 w 20 °C

netto

Ilość alkoholu etylowego

dm3 100 % vol

nr zbiornika lub beczek pojemność wskazanie przyrządu pomiarowego w temp.

°C

% vol

w 20 °C

odczyt ze skali

mm

dm3

brutto

temp. °C

tara

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
A. Przed wydaniem
Razem
B. Po wydaniu
Razem
Różnica (A-B) - ilość wydana

2. Napełnianie alkoholem etylowym naczyń służących do transportu (beczki, autocysterny, inne*))

Nr

dokumentu

Rodzaj naczyń (beczki,

autocysterny, inne*))

Ustalenie ilości alkoholu etylowego Oznaczanie mocy alkoholu

etylowego

Objętość

alkoholu

etylowego dm3

w 20 °C

Ilość

alkoholu

etylowego

dm3 100 % vol

Liczba

naczyń

nr komory autocysterny

łączna masa naczyń w kg
brutto tara netto
zmierzona objętość

alkoholu etylowego

dm3

w temp.

°C

poprawka

dm3/100d m3 (tabl.)

wskazanie przyrządu pomiarowego w temp.

°C

% vol

w 20°C

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Razem Moc średnia

(rubr. 11 : 10 x 100)

3. Sprawdzenie ustaleń między pomiarem alkoholu etylowego w magazynie a napełnieniem naczyń służących do transportu.

Poz. Wyszczególnienie Ilość alkoholu

etylowego

dm3 w 20 °C

Ilość alkoholu

etylowego

dm3 100 % vol

1 Zapas alkoholu etylowego w magazynie przed wydaniem (pkt 1, poz. 10A i 11A)
2 Otrzymano z odpędu - stan końcowy licznika objętości ....................

podczas nalewu - stan początkowy licznika objętości ....................

- alkohol etylowy o średniej mocy .......... % vol (pkt 2)

3 Razem (poz. 1 + 2)
4 Zapas w magazynie po wydaniu (pkt 1, poz. 10B i 11B)
5 Różnica (poz. 3 - 4)
6 W napełnionych naczyniach ustalono alkoholu etylowego (pkt 2 poz. 10 i 11)
7 Wg. pomiarów w magazynie ilość alkoholu etylowego jest większa (+)

lub mniejsza (-) niż w naczyniach transportowych (poz. 5 - 6)

Protokół sporządzono w trzech egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w gorzelni.

Do protokołu nie wniesiono uwag/wniesiono następujące uwagi*):

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

*)Niepotrzebne skreślić.

Podpisy:

...........................................................

..................................... ...........................................................

(przedstawiciel podmiotu) (przedstawiciele naczelnika urzędu celno-skarbowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  11

WZÓR

...................................................................... ..............................................................

(nazwa i adres podmiotu) (nr zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność w zakresie

wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego1))

PROTOKÓŁ NR ................

skażenia alkoholu etylowego środkiem skażającym/substancjami skażającymi*) ..............................................................

(podać nazwy)

................................................................................................................................... z dnia ................................... r.

(nazwa podmiotu, dla którego dokonano skażenia alkoholu etylowego)

Po sprawdzeniu, że opakowania ze środkiem skażającym/substancjami skażającymi*) są nieuszkodzone i posiadają oryginalne zamknięcia lub nieuszkodzone zamknięcia urzędowe, pracownicy podmiotu dokonującego skażenia:

- ........................................................ - .....................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

- ........................................................ - .....................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego:

- ........................................................ - .....................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

dokonali czynności skażenia alkoholu etylowego.

Przed zastosowaniem środek skażający/substancje skażające*) zostały zbadane w celu identyfikacji przez

......................................................................................... wg orzeczenia/atestu*) nr ............. z dnia .................................... r.

Do skażenia alkoholu etylowego pobrano ...................................... dm3/kg*) alkoholu etylowego o mocy............ % vol w 20 oC, (wskazanie przyrządu pomiarowego ................ w temperaturze pomiaru ............ oC),

co stanowi ........................... dm3 100% vol, do którego dodano:

1) ........................................................... w ilości ..................... dm3/kg*), o gęstości .................... kg/dm3,

co stanowi ........... dm3/kg*) na 100 dm3 100 % vol alkoholu etylowego,

2) ........................................................... w ilości ..................... dm3/kg*), o gęstości .................... kg/dm3,

co stanowi ........... dm3/kg*) na 100 dm3 100 % vol alkoholu etylowego,

3) ........................................................... w ilości ..................... dm3/kg*), o gęstości .................... kg/dm3,

co stanowi ........... dm3/kg*) na 100 dm3 100 % vol alkoholu etylowego.

Po dodaniu środka skażającego/substancji skażających*) i wymieszaniu otrzymano .................. dm3/kg*) alkoholu etylowego skażonego o mocy pozornej (wskazanie alkoholomierza) .............. w temp. .......... oC.

Na naczynia z alkoholem etylowym skażonym nałożono zamknięcia urzędowe/zabezpieczenia zakładowe podmiotu dokonującego skażenia*) ……............................................................................... .

(podać rodzaj, liczbę i znaki odcisków)

Z otrzymanej mieszaniny pobrano próbkę w ilości 0,5 litra/0,05 litra*), którą zabezpieczono ................................................................................................................................... do przechowania przez okres 3 miesięcy.

(podać sposób zabezpieczenia)

Na przesyłkę alkoholu etylowego wystawiono e-DD o numerze referencyjnym …..…..…, lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-DD ……………….. / nie wystawiono e-DD*).

Niniejszy protokół sporządzono w ............ egzemplarzach.

Uwagi: …………………………………………………………..………………..…………………………….……

……..……………………………..……………………………………….………………………………………………

....................................... .......................................... .........................................................

(podpisy pracowników podmiotu (podpis przedstawiciela naczelnika urzędu

biorących udział w czynnościach) celno-skarbowego obecnego przy skażeniu)

____________________________

1) Jeżeli dotyczy

*) Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024